🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Болярски компютри

Как "Вали", семеен бизнес, далеч от София, се превърна в един от най-големите компютърни дистрибутори в страната

Търговският директор на "Вали" Снежана Хинова обяснява ръста в бизнеса на компанията с нови договори, нов сайт и навлизането в геймърския сегмент
Търговският директор на "Вали" Снежана Хинова обяснява ръста в бизнеса на компанията с нови договори, нов сайт и навлизането в геймърския сегмент
Търговският директор на "Вали" Снежана Хинова обяснява ръста в бизнеса на компанията с нови договори, нов сайт и навлизането в геймърския сегмент    ©  Цветелина Белутова
Търговският директор на "Вали" Снежана Хинова обяснява ръста в бизнеса на компанията с нови договори, нов сайт и навлизането в геймърския сегмент    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Един от петте най-големи хардуерни дистрибутори в България - "Вали компютърс", е различен: базиран е не в столицата, а в провинцията, и е класически пример за семеен бизнес. Създаден от Димитър Хинов - по негови думи "в студентска стая през 1990 г.", в момента компанията се притежава и управлява от него, съпругата му Снежана и брат му Росен Хинов..

"Аз и трима мои колеги бяхме изправени пред дилемата дали да започнем от нула, или да напуснем България", разказва Хинов за началото на фирмата през 1990 г. "И тримата в момента управляваме успешни фирми, така че може би решението ни е било правилно."

Началото е скромно: "собственоръчно сглобен компютър, комплект инструменти, 100 лева в наличност и офис 9 квадратни метра".

Оборотът на "Вали" за 1991 г. е 50 хил. лв. при тогавашния курс на лева към долара. За 2018 г. компанията има почти 60 млн. лв. приходи и 3.8 млн. лв. печалба, над 100 служители, което я поставя на 11-о място сред от най-големите компании в област Велико Търново.

Накратко: бизнесът на "Вали" е търговия на едро към вериги и големи компании и институции. А по-конкретно топ клиентите им са: "Технополис", "Зора", "Техмарт", "Техномаркет", "Кауфланд", "Теленор", А1, Банка ДСК, Медицински университет - Варна, Нов български университет, над 550 училища в цялата страна и много много други. От две години участват и в обществени поръчки, но все още това е малка част от оборота. А продуктите идват както директно от производители (като при Asus, Fujitsu, Gigabyte), така и от оторизирани търговци на едро в Европа (при производители на процесори като Intel и AMD).

Вечно бързащи

Милионите не идват бързо и лесно. До голяма степен развитието както на "Вали", така и на всеки дистрибутор на техника през последните няколко десетилетия може да бъде разглеждана и като историята на компютърните технологии. През 90-те години, например някои от най-големите компании в тази сфера са COMPAQ, DEC, Packard Bell и IBM. Днес нито една от тях не съществува на компютърния пазар, а някои от тях изобщо ги няма.

Всъщност Хинов сам казва, че в началото не е очаквал бурно развитие на компанията - по онова време компютърът все още се е смятал за луксозна стока. "Тогава един компютър с чип Intel 286 струваше три хиляди долара и едва ли някой, включително и ние, си е представял, че няколко десетилетия по-късно цената на един неизмеримо по-мощен компютър ще бъде 500 долара и ще е неразделна част от ежедневието на хората", казва той.

Хинов разделя историята на бизнеса си на две - преди навлизането на интернет и след масовата свързаност между всички потребители. "Това коренно промени бизнес модела на търговията с компютри - от една страна, увеличи рязко търсенето им, а от друга, намали много маржовете на печалба", добавя Хинов. Той решава да развива бизнеса от Велико Търново - централната географска локация на града го прави удобен хъб за дистрибуторския бизнес, а проблемът с намирането на специализирани кадри се оказва не по-голям, отколкото този в София например.

Съпругата му, Снежана Хинова, е търговски директор във "Вали компютърс" и смята, че голямата промяна не е преминала, а продължава да се случва всеки ден. "Всеки ден излизат нови технологии, нови процесори, нови дънни платки, нова периферия, нови устройства. В този бизнес не можеш да спреш", казва тя.

Хинова казва, че животът на продуктите вече е паднал до под година, което е най-голямото текущо предизвикателство пред бизнеса на "Вали". Една от целите, които компанията си поставя през 2014 г., е да направи нов, съвременен сайт. Това начинание се оказва особено точен пример за наблюденията на Хинова: той е пуснат през 2017 г., но докато се стигне до стартирането му, от 7000 описани продукта 2500 вече са спрени от производство и така и не се появяват на обновената страница.

Презареждане

"Този бърз ритъм уморява и нас, и търговците на едро. Ние сме наясно, че няма как да се прочете и възприеме всеки ден този обем от информация", казва Хинова. Тя добавя, че все по-широкото портфолио на компанията води и до плюсове, и до минуси.

Позитивът е, че "Вали" вече има разнообразие, което позволява на клиентите на фирмата да си набавят всичката нужна техника само от едно място. "Това разнообразие обаче усложни логистиката на стоката – от получаването и нареждането ѝ до изпращането, което наложи необходимостта и от построяването на нов логистичен хъб. Начинание, което вече е в ход."

Хинова разглежда пускането на новия сайт на фирмата като своеобразен рестарт - но далеч не само заради уеб страницата на компанията. "Тогава, със стартирането на сайта, решихме да анулираме всички предишни регистрации на партньорите ни. Така обновихме цялата ни база с клиенти", разказва тя. Ходът е рисков, защото може да се приеме и като агресивно поведение на компанията, но в крайна сметка се отплаща: "Още първия месец след това оборотът ни беше по-висок и с много положителен отклик", казва Хинова.

Числата го доказват. Резултатите на фирмата през 2016 г., преди "рестарта", са 44 млн. лв. приходи и 1.9 млн. лв. печалба, а следващата година - 56 млн. лв. и 3.5 млн. лв. печалба. А миналата ръстът е с над 6% до 60 млн. лв.

Причините за ръста през последните години са няколко: сключването на нови дистрибуторски договори с производители като Asus, BenQ, Team, RICOH и др., стартирането на новия сайт и не на последно място асортиментът от стоки и събития за геймърите, обобщава Хинова.

Освен промените по отношение на дистрибуцията "Вали" се преориентира и към това да предоставя цялостни решения, а не "само желязо", както се изразява Хинова. Компанията създава и отдел за работа с корпоративни клиенти, училища, детски градини и университети, които искат да бъдат в крак с развитието на новите технологии.

Синът - с фокус в гейминга

Другият важен сегмент за "Вали компютърс" е геймингът - обичайна насока за дистрибуторите, защото новите игри изискват компютърни конфигурации с огромна мощност. Геймингът в повечето случаи е предпоставка за интерес от младите поколения и Хинови знаят как да отговорят на това търсене - като създават проекта GPlayTV, управляван от сина им Иван Хинов. Платформата включва в себе си магазин за хардуер и периферия, видеоревюта, онлайн предавания, а отделно от това и спонсорира няколко отбора по електронни спортове, състезаващи се в различни "дисциплини".

GPlay може лесно да бъде определен като успешен проект - в различните социални канали платформата има над 100 хил. последователи, а на гейминг събитията, които GPlay организира, са присъствали над 20 хил. души.

Проектът, воден от сина на Хинови, завършва кръга по два начина - от една страна, осигурява част от бъдещето на "Вали", като се насочва към сегмента на геймърите, а от друга - като превръща хардуерния дистрибутор в истински семеен бизнес през поколенията.

Все още няма коментари
Нов коментар