🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Технологиите, които ще направят Югоизточна България още по-дигитална

"Умно" сметосъбиране, цифрово видеонаблюдение, интерактивна телевизия и виртуални телефонни централи от Vivacom подобряват публичната среда в регионите Бургас и Сливен

Технологиите, които ще направят Югоизточна България още по-дигитална
Технологиите, които ще направят Югоизточна България още по-дигитална
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Гледката на препълнените боклукчийски кофи, заринати с купчини отпадъци и разнасящи зловоние в продължение на дни, дълги години беше неизменна част от публичната среда в България. Благодарение на технологиите тип "умен град" и т.нар. интернет на нещата този фундаментален проблем на градоустройството у нас постепенно започва да се решава. Добър пример в тази посока е Югоизточна България и по-конкретно регионът около Бургас и Сливен, където местните власти в партньорство с големите технологични и телеком компании започват да прилагат дигитални решения, за да направят публичното пространство едновременно по-дигитално и по-автоматизирано, без да е нужно администрацията да поема "на ръчно управление" всеки възникнал проблем.

"Един от най-важните проекти, върху който акцентираме в региона, е SmartWasteManagement, или т.нар. умно сметосъбиране. Това е услуга тип "умен град", която в момента сме започнали да реализираме с някои общини, с които работим", разказва Минчо Николаев, регионален мениджър "Корпоративни продажби" на Vivacom, който отговаря за работата с местните власти в района на Бургас и Сливен. В неговата територия попадат 12 общини и над 1500 бизнес клиента, които са избрали да си партнират с телекома. "Наистина това е бъдещето. Предстои да се работи по имплементацията на такъв "смарт" тип решения, и то не само в големи общини, но и в по-малки, в различни курортни комплекси", добавя Николаев.

Благодарение на въпросното решение на Vivacom процесите по събирането и извозването на отпадъците почти напълно се дигитализират и автоматизират. Софтуерната платформа подава прогноза за придвижването на сметосъбиращата машина, на базата на което след това оптимизира маршрутите. Системата следи за отклонения от маршрута на сметоизвозващата машина, автоматично се включва аларма и се подава нотификация. По този начин се премахват възможностите за злоупотреби, следят се разликите в ефективността на различните шофьори и се контролира дължината на изминатия маршрут. Също така може да се следи теглото на отпадъците в камиона по време на всеки курс.

Защо е важно боклукът "да поумнее"...

Според мениджъра на Vivacom обаче е хубаво самите граждани да осъзнаят смисъла от един такъв проект и защо е важно той да бъде направен от местна власт. "Представете си, че във всеки момент знаем колко е пълен всеки от контейнерите за отпадъци. Знаем кога се изпразва, кога евентуално е възникнал пожар в него, кога се мести от едно място на друго и къде трябва да се намират всички тези кофи. Това най-малкото би оптимизирало маршрута за сметоизвозване в дадена община и би намалило разходите - камионът за боклук няма да обикаля и да проверява съответните кофи, а просто ще знае да отиде там, където те вече са пълни. По този начин местната власт извършва контрол и оптимизира разходите, които отиват към сметосъбиращите фирми", картинно описва той какъв е смисълът от дигитализацията на "боклукчийските" услуги на местната власт.

Ползи от имплементирането на подобна платформа имат и концесионерите. Компаниите, които събират боклука, от своя страна получават актуална информация за маршрутите, които са зададени от самата община, и така се повишава и тяхната ефективност - няма натрупване на боклуци, няма кофи, които да са струпани на близко разстояние една от друга, и зони от квартали, където хората няма къде да изхвърлят отпадъците си.

"Работим заедно с различните общините за внедряване на такъв вид решения, така че наистина да се види как подобна система действа в реална среда", обобщава Николаев. И добавя: "Най-важното нещо за такъв тип решения е, че може да се прави мониторинг и контрол от страна на самата местна власт. Пак казвам, че това е смарт проект, който освен за общините би бил ефективен и за комплекси от тип затворен, туристически комплекси и др."

... а камерите - да са с "изкуствен интелект"

Следващият стратегически проект, който Vivacom развива активно в общините около Бургас и Сливен, е видеонаблюдението. "Когато говорим за видеонаблюдение, в повечето случаи човек си представя просто някаква камера, поставена някъде, както и монитор, на който заснемането от нея се визуализира. При нас решението е много по-различно и основният елемент не е толкова самата камера, колкото свързаността и аналитичният софтуер, който позволява да се извършват редица по-сложни и специфични дейности", разказва Минчо Николаев. Vivacom предлага решения с аналитични възможности, като например функционалности за преброяване на хора, автомобили, следене на потока по пътните артерии, засичане на опасни обекти, съхраняване на информацията на специализирани сървъри (разположени в център за данни на телекома), където видеоизображението се пази при много високо ниво на компресиране на данните. Мениджърът на телекома твърди, че всички тези дигитализирани услуги могат да променят не само дейността на полицията в дадена община, но и "изграждат съвсем различен имидж на региона". Според Николаев "това наистина е бъдещето, с което дадена община може да ускори своето смарт развитие и опазване на имуществото на самата община".

Една от общините, в които Vivacom има приключен подобен проект, е Поморие. "Завършихме го преди известно време и резултатът вече се вижда добре. Хубавото е, че софтуерът на камерите позволява разпознаването на регистрационни номера на автомобили и ако някое превозно средство е обявено за национално издирване, информацията за преминаването му автоматично се изпраща към МВР", продължава регионалният мениджър на телекома. При активиране на съответните функционалности системата може да разпознава забравени вещи, нетипично поведение на обекти и да известява заинтересованите служби. Могат да се правят различни видове справки и да се получават известия, например при сигнал за навлизане в дадена рискова или забранена зона. "Всичко това повишава сигурността и имиджа на общините", обобщава Минчо Николаев.

"Умните" камери представляват интерес и за курортни селища, супермаркети, паркинги и други. Подобен тип решение може да помогне за управлението на даден паркинг - например когато регистрационният номер на автомобила на даден клиент вече фигурира в базата данни на даден хотел, бариерата на паркинга се вдига автоматично, след като табелата на колата се сканира и разчита от умна камера. "Това може да бъде полезно не само за хотели, но и за университети, бизнес сгради, търговски обекти, медицински центрове, болнични заведения, общински паркинги и т.н.", твърди Николаев.

В очакване на туристическия сезон

Друга услуга, която Vivacom активно предлага, е TVforBusiness и е свързана с дейността на фирмите, активни по време на летния туристически сезон по Южното Черноморие. "В момента договорите и офертите към такъв тип клиенти са направени със сезонен характер. Тоест те са с активност от шест месеца, а след това да не се заплаща допълнителна сума", разказва регионалният мениджър на телекома. Гореспоменатата услуга е доста по-различна от обикновената телевизия, която човек вероятно си представя. Тя представлява професионално решение, базирано на висококачествена интернет свързаност през оптична мрежа. За разлика от обикновените TV услуги, които са за домашно ползване, в този пакет са включени уредени права за публичен достъп. "По този начин хотелиерите са спокойни при проверка за платени права на тв", твърди Николаев.

Друго предимството на тази услуга е, че в нея е включена поддръжката и профилактиката за целия срок на договора. Тоест Vivacom поема отговорността за качеството на услугата за целия срок на абонамента. В допълнение клиентът може да си закупи и специфичен пакет от чуждоезични канали в зависимост от профила на гостите, които ще посещават дадения обект, и туроператорите, с които ще се работи. "Тук мога да кажа, че сме много гъвкави, тъй като цените, които се заплащат за въпросния продукт, са на брой стаи. А ако клиентът вече има някакво свое оборудване, ние може да го включим в системата, за да няма излишни разходи", обобщава Николаев.

Също така Vivacom активно лансира в региона т.нар. виртуални телефонни централи. "Това е услуга, която изпълнява функциите на стандартна телефонна централа, за която клиентът иначе трябва да обособи специално място, да осигури сървър и климатизация за него. В случая обаче всичко е във "виртуален софтуерен облак". В такъв тип централа може да се вгради национален номер от типа 0700 или 0800 или да се направи кол-център. Различни функции могат да се реализират, без да е нужно да се инвестира в хардуер", споделя Минчо Николаев. И добавя, че в момента всяка община е задължена да поддържа специален телефонен номер за гражданите, който лесно може да бъде създаден на базата на въпросното виртуално телеком решение.