🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

В очакване на връзка с ферибот между Бургас и Турция

Карго превозите към порт Карасу вероятно ще изпреварят мечтата за пасажерска линия между Бургас и Истанбул

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Въпреки че има море, българските морски амбиции винаги са се разгръщали твърде бавно, за да са в крак с времето. Войната в Украйна, руските военни кораби и новините за мини и рисковете от затварянето на морските коридори накараха страната да се замисли по-сериозно за водните си възможности.

Така наред с намеренията за включване на финалната права на концесията за порт Александруполис в Гърция пак се подновиха и леко позабравените теми за фериботите от Бургас към Турция.

Идеите са две - за товарна ро-ро линия от порта на "БМФ - Порт Бургас" към турското пристанище Карасу, разположено на азиатския бряг на Черно море. И за пасажерски кораби от държавната морска гара на Бургас към Истанбул.

Товарите по вода

Идеята за товарна връзка с Турция по вода не е нова, като тя ще облекчи трафика на тирове и в контекста на политиките на настоящото ръководство на министерството на транспорта за облекчаване на трафика на граничните пропускателни пунктове. С кораба ще могат да се превозват и хора, но основен фокус са товарите.

"България подкрепя идеята за развитие на ро-ро линия Бургас - Кaрасу и ро-ро линия по направлението Варна - Истанбул. Проведени са предварителни разговори между двете страни. Към момента има заявен интерес от страна на турски оператори да покрият линията, като българската страна ще осигури довеждащата и отвеждащата инфраструктура", отговориха от министерството на транспорта на "Капитал". "При тази постигната договореност между двете страни не би следвало да има държавно финансиране или да се търсят варианти от други източници", обясниха още оттам.

От българска страна корабите ще спират на терминала за насипни товари на "БМФ - Порт Бургас", като то беше концесионирано от братя Кирил и Георги Домусчиеви, като според кмета на Бургас Димитър Николов има готова инфраструктура за целта, като българската страна е била готова на различни варианти за оперирането на линията, участието с кораби и т.н. Пред "Капитал" той заяви, че в средата на април ще има среща с турския търговски аташе и турски чартьор, който ще трябва да наеме кораб. "Водят се разговори и няма финал", обобщи кметът на Бургас в първата половина на април.

Към момента от Бургас оперира един ферибот - този към Поти/Батуми в Грузия. Той оперира от пристанището на Цветелина Бориславова "Порт България уест", на инвестиционния фонд Си Ес Ай Еф (CSIF, Clever Synergies Investment Fund). Това е пристанището в североизточната част на Бургаския залив (бившето пристанище "Океански риболов"), към което беше прибавено през 2014 г. и още едно, част от "Черноморски риболов Бургас", намиращо се в съседство с първото, за да може да се развиват там фериботни превози. През август същата година беше пуснат и първият ферибот - "Дружба" за Грузия, който можеше да превозва над 200 контейнера, 110 камиона, 90 леки автомобила и около 400 пасажери. Впоследствие той е заменен с нов - карго ориентиран, като новият кораб разполага само с 80 места за пътници.

И хората на кораба

Друг проект за морски превози от Бургас се обсъжда, но този път в полето на превозите на пътници към Истанбул, който от време на време се появява в медийното пространство. За целта градът разполага с новата морска гара и планове за още по-голямо отваряне към морето.

Сметките показват, че пътуването с фериботната връзка Бургас - Истанбул отнема само три часа и ще създаде нови възможности за бизнес. И българската, и турската страна се обединяват около важността от подобна морска линия и превръщането й в сериозен стимул на туризма между двете страни.

Идеята за реализирането на проект за редовна пътническа линия по море между Бургас и Истанбул е била обсъдена конкретно миналото лято на среща на българския посланик Ангел Чолаков в Анкара с Мурат Орхан, генерален директор на турската фериботна компания IDO Istanbul Fast Ferries (IDO), която осъществява морския транспорт на Истанбулската голяма община.

Въпросът е бил обсъждан и от премиера Кирил Петков с турския президент Реджеп Тайип Ердоган преди месец на Международния дипломатически форум в Анталия. Петков заяви тогава, че от сериозно значение е също свързаността на Бургас и Истанбул, особено що се отнася до туристическия сезон.

IDO експлоатира своите бързи фериботни линии от 1987 г. като общинска компания, като през 2011 г. беше придобита от консорциума Tepe-Akfen-Souter-Sera за 861 милиона долара. Със своите 54 кораба и 35 терминала İDO се нарежда като една от водещите фериботни компании в света.

Преди няколко години се е състояло и експериментално пътуване, като се търси най-подходящият кораб предвид спецификите на Черно море. Иначе казано, проектът за вкусни и интересни уикенди в Истанбул е все така пред финал от известно време, но яснота за съдбата му все още няма.