Каквото и да се случи във фармацевтичния сектор, то трябва да бъде в полза на потребителите

Рамела Сакъз - търговски директор на "Фрамар холдинг" АД

Рамела Сакъз - търговски директор на "Фрамар холдинг" АД
Рамела Сакъз - търговски директор на "Фрамар холдинг" АД
Рамела Сакъз - търговски директор на "Фрамар холдинг" АД
Рамела Сакъз - търговски директор на "Фрамар холдинг" АД
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Аптеки "Фрамар" са една от българските аптечни вериги, които са високо разпознаваеми сред аудиторията. Причините за това са няколко - динамичното развитие на мрежата, високият стандарт на обслужване на клиентите, широкото портфолио от продукти, популярният сайт "Фрамар.бг" и здравните иновации, които са част от формулата на успеха на марката. Вече е факт първата аптека от веригата в София, подготвят се още обекти в столицата. Под марката "Фрамар" оперират 47 обекта в 11 града на страната. Над 350 служители работят за компанията. Рамела Сакъз е търговски директор на "Фрамар холдинг" АД и идеен двигател зад развитието на марката повече от 23 години.

Как повлия COVID кризата на аптечния бранш и в частност на аптеки "Фрамар"?

Не съм уверена, че можем да говорим за COVID в минало време, защото вирусът остави тежко наследство. Две години, труден и важен урок - необходима е промяна. Дълги години преди това говорихме за необходимостта от електронизация и умни решения в привидно консервативния сектор фармация. Дойде време да приложим всичко това и в практиката. Работата в условия на пандемия бе предизвикателство, на което успешно отговорихме. За мен има две важни отправни точки, които ще оформят развитието на всеки бизнес в бъдещ план.

  • Хората - не можем да заменим всичко с машини и алгоритми. Колкото и да разработваме технически решения, нуждаем се от специалисти, мотивирани и добре образовани, за да придвижат и най-гениалната идея. Съвсем не говоря единствено за фармацевти, за които кризата е видима. Хората на всяко ниво трябва да бъдат улеснени, за да могат да си свършат работата бързо и качествено.
  • Тук идва и втората отправна точка - дигитализацията, която спомага ежедневието и рационализира работния процес.

Комбинацията от образовани специалисти и разумни решения е залог за развитие и успех. Не бива да се подценява което и да е от двете - това е нашата политика в аптеки "Фрамар".

За 2022 година сте планирали да отворите над 10 обекта, включително и в 3 напълно нови за "Фрамар" области - София, Велико Търново и Ямбол. Какви са предизвикателствата, които срещате в развитието на аптечната верига?

Не мога да кажа, че срещаме трудности, различни от тези на всички останали колеги. Имаме добра репутация и условия за фармацевтите, което улеснява процеса на набиране на нови екипи в аптеките. Млади колеги идват при нас с желание за стаж и по-късна реализация. Създадената работна среда им харесва, имаме работещи стандарти за обучение и ментори с голям опит. Формулата е ясна - екип от професионалисти, добра локация, достъпност, богат продуктов асортимент, честна ценова политика и персонално внимание към всеки клиент. Ако успеем да покрием всички елементи - имаме успешна аптека и инвестиция. Естествено, за всяка област трябва да приложим различни локални решения, съобразени с местната специфика.

Имаме запитвания от различни градове: "Кога ще дойдете при нас?" Определено хората са доволни от информацията, която получават от нашите фармацевти, от подбора на продукти и голямото портфолио от различни решения за здраве.

Интернет порталът "Фрамар.бг" е вече на 15 години. Как се развива този проект?

Започнахме преди 15 години, когато дори самата идея за електронна аптека и дигитални решения за здраве беше странна за повечето хора. Опитът ни позволява да бъдем мъдри, зрели и прагматични в прилагането на полезни решения и стратегии. Порталът ни е център на стратегическите инвестиции, които планираме да реализираме в близките години.

  • Развитие на електронната аптека с нова логистична база в строеж край Стара Загора, която да може да обслужва нуждите на многократно по-голям брой клиенти.
  • Силен акцент върху информационната част в портала - много професионалисти в сферата на здравето използват framar.bg като база с данни, които им помагат в ежедневната практика - новини, енциклопедична и справочна част. Важна е и информираността на крайния клиент.
  • От години вървим в посока на дигитализация на сектора, като желаем да подкрепим всяка добра идея в това направление. Самите ние действаме проактивно и развиваме специализирани решения, свързани с обученията на фармацевтите, с улеснение на практическата им работа и информираност. Подготвяме маркетингов модул с ограничен достъп, който ще позволи на компаниите в бранша да получават актуална информация в реално време за продажбите им, както и за различните аспекти на представянето на продуктите им онлайн.

Фармацевтичният сектор в България - какви са прогнозите ви?

Важно е не само да прогнозираме, но и да работим в необходимите посоки за развитие. Не може такъв важен дял от здравеопазването да оперира с нормативни документи, разработени за други години и среда, останали отдавна в историята.

След много години очакване и надежди на електронните рецепти е дадено начало. За мое съжаление ще изминат години, преди те да се наложат и да докажат ефективността си, защото недоверието и притесненията на част от бранша са големи. Самите пациенти също не се усещат уверени.

Ние сме от другата страна - с желание да подкрепим и приложим иновативните решения възможно най-бързо. Затова поставяме акцент върху развитието на електронната търговия, която може да реши една определена част от проблемите на днешната фармацевтична грижа и дистрибуция. Тя позволява по-добро планиране, разпределение и достъп на лекарства до пациентите по удобен за тях начин. Кризите в последните години доказаха, че за това трябва да се мисли и да се работи в тази посока. Пренебрегването на проблема струва скъпо и не е в полза на пациента.