🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ваксините срещу COVID-19 вече се отплащат на производителите

Фармацевтичните компании отчитат сериозни постъпления от тези продукти през първото тримесечие

Производителите на ваксините срещу коронавируса започват да берат плодовете от огромните усилия, които положиха за създаването им във възможно най-кратки срокове. Фармацевтичните гиганти от двете страни на Атлантика получиха сериозна финансова подкрепа както от САЩ, така и от ЕС, за да ускорят процеса, и може да се каже, че оправдаха очакванията. Макар да започна по-бавно, ваксинацията в Европейския съюз набира скорост и проблемите с доставките намират решение. В САЩ и Великобритания процесът върви на високи обороти още от самото начало. Проблемите са в по-бедните страни, които не разполагат с достатъчно средства за закупуването на ваксини, а и помощта от развитите държави все още не е достатъчна.

Лидерът

Американският гигант Pfizer е най-печеливш през първото тримесечие. Според резултатите на компанията приходите от ваксината срещу ковид са били 3.5 млрд. долара и това дава основание на мениджмънта да прогнозира, че за цялата година ще достигнат 26 млрд. долара, а доставките ще достигнат 1.6 млрд. дози. Тъй като тя стои зад една от водещите световни ваксини, разработена заедно с германската BioNTech, не е изненада, че общите резултати за периода са обещаващи. Нетната печалба за тримесечието нарасна до 4.88 млрд. долара при 3.36 млрд. година по-рано. Коригираната печалба на акция се увеличи до 93 цента от 63 цента и значително надхвърли консенсусната прогноза на FactSet за 77 цента. Приходите са нараснали с 45% до 14.58 млрд. долара, над прогнозата на FactSet за 13.54 млрд. долара.

Ваксината срещу COVID-19 на компанията е първата, одобрена от регулаторните органи, и вече се предлага в над 50 страни. Тя е най-масово прилаганата в САЩ. Председателят и главен изпълнителен директор на Pfizer д-р Алберт Бурла заяви, че е "изключително горд" от начина, по който компанията започва 2021 г.

Германският партньор ВіоNТесh повиши прогнозата си за продажбите на ваксината до 12.4 млрд. евро за тази година (предишната беше за 10 млрд.). Причината за по-високите очаквания са нарастването на поръчките от много държави по света. Компанията има сключени договори за доставка на 1.8 млрд. дози през 2021 г. В момента се водят и преговори за следващата година. Търсенето се повишава, като успоредно с това двете компании работят и за увеличаване на производствения капацитет.

Американският гигант Pfizer е с най-добри резултати, Moderna за пръв път отчита печалба.

Изпълнителният директор на германската биотехнологична компания Угур Шахин засега не вижда необходимост от промяна на ваксината, тъй като тя е ефективна и срещу новите варианти на вируса. В бъдеще обаче подобна промяна може и да се наложи, уточнява той. Според него това би се отразило само на основния код на ваксината, но няма да повлияе на общия производствен капацитет.

Трудно начало за AstraZeneca

Когато сравняваме успеха на водещите производители на ваксини срещу коронавирус, важно е да се отбележи, че има разлика в цените, на които се предлагат. Цената на една двудозова ваксина на Pfizer-BioNTech е 39 долара, докато AstraZeneca ги продава между 4.30 и 10 долара. Това е една от причините ваксината на АѕtrаZеnеса да e ocигypилa на британско-шведската компания 275 млн. дoлapa пpoдaжби пpeз пъpвoтo тpимeceчиe. Тя отчете пo-дoбpи oт oчaĸвaнитe peзyлтaти и пpoгнoзиpa pъcт пpeз втopoтo пoлyгoдиe.

Компанията paзpaбoти ваксината съвместно c Oĸcфopдcĸия yнивepcитeт и в началото на вaĸcинaциoннaтa ĸaмпaния зaяви, чe нямa дa cпeчeли oт лeĸapcтвoтo cи пo вpeмe нa пaндeмиятa. Но нищо не пречи на AstraZeneca да продава с печалба медикамента си, след като тя приключи. Групата е доставила около 68 млн. дози за периода януари - март - 56 млн. за ЕС и Великобритания, и още 48 млн. дози чрез COVAX, програмата на Световната здравна организация за обществени поръчки за бедните страни.

Продажбите в Eвpoпa, ĸъдeтo пpoизвoдитeлят e изпpaвeн пpeд cъдeбeн пpoцec заради неспазване на споразумението, ca зa 224 млн. дoлapa, нa paзвивaщитe се пaзapи - 43 млн. дoлapa, а за останалата част на света - 8 млн. Компанията имаше трудно начало на годината в доставките, сблъска се с пpoизвoдcтвeни пpoблeми, а регулаторите изcлeдвaт peдĸитe случаи на тромбози пpи ваксинация. АѕtrаZеnеса бeшe eдин oт лидepитe в paзpaбoтвaнeто нa вaĸcинa cpeщy коронавируса заради ниската цена и условията за тpaнcпopтиpане. Ситуацията обаче се промени след спора с ЕС, в който ясно личи водената търговска война и негативно отношение на Европейската комисия към компанията. Много държави в ЕС изчакаха с масовото използване на ваксината, за да проучат причините за редките случаи на кръвни съсиреци (странични ефекти има и останалите одобрени ваксини в ЕС, но до такива мерки не се стигна). САЩ не одобриха ваксината и планират да изнесат голяма част от произведените количества.

"Постигнахме солиден напредък през първото тримесечие на 2021 г. и продължихме да усъвършенстваме портфолиото си от лекарства, променящи живота", казва в официално съобщение главният изпълнителен директор Паскал Сорио.

Bъв финaнcoвия cи oтчeт АѕtrаZеnеса отбелязва, чe вeчe yвeличaвa дocтaвĸитe нa вaĸcини и пpoизвoдcтвeнитe пpoцecи се пoдoбpявaт, но не дава пoдpoбнocти. Очаква също така по-добра втора половина на годината.

Огромен скок за Moderna

Moderna извървя повече от успешно пътя от стартираща компания до един от лидерите в борбата с коронавируса. Компанията отчете приходи 1.7 млрд. долара от продажби на ваксини срещу COVID-19 през първото тримесечие и това е първият солиден резултат за нея. Освен това тя за първи път отчита печалба - 1.2 млрд. долара при загуба от 124 млн. долар година по-рано. Приходите са скочили от 8 млн. долара на 1.9 млрд., докато очакванията бяха за 2 млрд. През изминалото тримесечие за първи път компанията също така е генерирала приходи от продукти. Около 1.7 млрд. долара от постъпленията идват от продажбите на нейната ваксина срещу коронавируса, чиято цена се движи от 25 до 37 долара. Компанията увеличи с 4.3% - до 19.2 млрд. долара, прогнозата за приходите от продажби на ваксината си за цялата година.

Причината за промяната е увеличеното търсене на ваксината на компанията в редица страни. Ваксината беше обявена за най-добрата в света на видеоконференцията на Световния конгрес по ваксини във Вашингтон 2021 г. в началото на май. Moderna беше отличена и с наградата "Най-добра нова технология/платформа за ваксина".

Johnson & Johnson тепърва ще печели

Johnson & Johnson засега е последната компания, която получи разрешение да продава ваксината си в ЕС. През първото тримесечие приходите от продажбата й са по-скромни - 100 млн. долара. Пласирането й в САЩ беше блокирано, докато здравните регулатори разследват редки случаи със съсирването на кръвта при няколко ваксинирани пациенти. Общите резултати на групата за периода надминаха очакванията - приходите са 22.32 млрд. долара при прогноза за 21.98 млрд. Фармацевтичният бизнес на J & J, която разработи еднодозовата ваксина, генерира приходи 12.19 млрд. долара, което е 9.6% повече в сравнение с предходната година.

Все още няма коментари
Нов коментар