🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Произведени в САЩ, реставрирани в Сливен

Гаражът 70s Choppers на Стефано Гуиди, Димитър Стойков и Николай Емилов връща стария блясък на американските ретро автомобили и мотори

Партньорите наемат гараж с големина 300 кв.м и инвестират в машини, специфични инструменти за ремонт на американски моторни средства и купуват първите автомобили
Партньорите наемат гараж с големина 300 кв.м и инвестират в машини, специфични инструменти за ремонт на американски моторни средства и купуват първите автомобили
Партньорите наемат гараж с големина 300 кв.м и инвестират в машини, специфични инструменти за ремонт на американски моторни средства и купуват първите автомобили    ©  Надежда Чипева
Партньорите наемат гараж с големина 300 кв.м и инвестират в машини, специфични инструменти за ремонт на американски моторни средства и купуват първите автомобили    ©  Надежда Чипева

В южната индустриална зона на Сливен, насред изоставения домостроителен комбинат, се чуват само шум от двигатели и звук от ламарини. Там се намира гаражът на 70s Choppers. "Не ни остава време да сложим табела, фокусирали сме се изцяло върху работата", казва Димитър Стойков, един от основателите на гаража.

В края на 2019 г. той заедно със Стефано Гуиди и Николай Емилов създават компанията за реставриране на стари американски автомобили и мотори "Севънтийс чопърс". Събира ги страстта им към колите и заедно решават да превърнат хобито си в бизнес. Няколко месеца по-късно в гаража им вече има четири американски автомобила, които ще бъдат техните визитни картички пред потенциални клиенти.

Италиански умения в сливенски гараж

Идеята за 70s Choppers е на родения в Болоня Стефано Гуиди. В италианския град, известен още като "земята на моторите", се намират заводите на някои от най-популярните марки като Ducati, Maserati, Lamborghini и Ferrari. Още като младеж Стефано Гуиди тръгва по логичния професионален път и започва да се занимава с електроинженерство. През годините той е в екипа на състезател от Световния шампионат по супербайк, работи в производителя на мотори MV Agusta, а от 2017 г. е един от инженерите в екипа на Estrella Galicia, който се състезава в един от най-големите шампионати - Moto GP.

В България го води съпругата му, която е родом от Сливен. Двамата заживяват в града през 2015 г. Макар Гуиди да пътува по състезания през по-голямата част от годината, времето си в Сливен избира да прекарва, отдаден на хобито си - реновиране на стари американски автомобили и мотори. Бавно това се превръща и в бизнес. Покрай регистрацията на българската фирма той се среща Димитър Стойков, който тогава работи като мениджър в банка. "Допаднахме си още от самото начало и му споделих, че мечтата ми не е да работя по цял ден на бюро. Исках да създавам нещо с ръцете си, да имам автомобилно масло по тях", разказва Стойков, чиято страст също са моторите и старите американски автомобили. Така той напуска работата си, за да стане част от проекта на Гуиди 70s Choppers. Към тях се присъединява и близкият им приятел Николай Емилов. Той и Димитър Стойков притежават общо 30% от компанията, а останалите 70% са собственост на Стефано Гуиди.

Нов живот за старите коли

Партньорите стартират дейността в края на миналата година. Наемат гараж с големина 300 кв.м. Инвестират в машини, специфични инструменти за ремонт на американски моторни средства и, разбира се, купуват първите автомобили. "Само така можем да покажем на хората как работим и на какво сме способни", казва Гуиди. Той поръчва от САЩ пикап Chevrolet C10 от 1970 г. и Dodge Coronet от 1966 г., както и много от частите за тях. Клиент пък им оставя за ремонт Ford Ranchero от 1973 г.

През септември тримата основатели започват работа по колите и паралелно се заемат с реновирането на един от автомобилите на Гуиди, произведения през 60-те години Pontiac Bonneville. "Пикапът например пристигна в много лошо състояние. Имаше много ръжда, нямаше дъно, с изгнило ремарке, а двигателят трябваше да бъде преправен", спомня си Димитър Стойков. Обявяването на извънредно положение в страната е от полза за дейността на тримата основатели, които сами извършват цялостното реновиране. По думите им техният работен ден няма начало и край, а изолацията прекарват в гаража. "През това време успяхме много да напреднем с проектите, като паралелно работихме по реновирането на мотори и ретро колела", казва Стойков.

Екипът иска да разшири капацитета си, като за целта ще търси външно финансиране в размер на 100 хил. евро.

През лятото до цялостното реновиране на пикапа остават няколко финални щрихи като смяна на гумите и джантите. Екипът на 70s Choppers добавя и някои детайли като осветление под седалките, надписи и рисунки в каросерията. "Можем да модернизираме автомобила или да го запазим в оригиналния му дизайн. Не искаме да го пребоядисваме обаче, за да бъде по-автентичен", обяснява Гуиди.

За продажба в Европа

Целта на екипа е клиентите да заявяват конкретен модел американски автомобил, а от 70s Choppers да отговарят за целия процес от намирането, през поръчката до реновирането му. По думите им доставката от САЩ отнема около месец и половина, а цената на автомобилите започва от около 15 хил. долара. През годините Стефано Гуиди развива добри контакти с продавачи от САЩ и Канада, което спомага за намирането и поръчката на необходимите допълнителни части. Така колите и частите могат да пристигнат по едно и също време, а партньорите веднага да започнат работа по реновирането им.

Крайната цена на проекта зависи от желанията на клиента и необходимата работа по автомобила. "Най-скъпата част е двигателят, а горна граница за възможните инвестиции по колата няма", казва Стойков. Дават за пример пикапа, по който работят, като целта им е да го продадат за между 35 и 40 хил. евро.

Според 70s Choppers от услугите им биха се възползвали основно любители на ретро автомобили, като търсенето в Италия, Германия, Швеция и Холандия е най-голямо. "Това са евъргрийн автомобили и с всяка следваща година цената им се покачва. Искам да развия културата на ретро автомобили и в България", заявява Стефано Гуиди. По думите на екипа потенциални клиенти са и компании, които искат да имат отличаващ се брандиран автомобил, с който да привличат вниманието на пътя или на събития.

Инвестицията на 70s Choppers към момента възлиза на около 60 хил. евро, голяма част от които са вложени в машини и инструменти за ремонт. Приходите на фирмата им идват основно от ремонт на мотори, а компанията все още е далеч от печалба. Екипът обаче иска да разшири капацитета си, като за целта ще търси външно финансиране в размер на 100 хил. евро. "Имаме нужда от още машини за ремонт, както и от по-голям гараж, в който да пригодим място за боядисване на колите", казва Димитър Стойков.

С поглед в бъдещето

От 70s Choppers все още са в самото начало от развитието на бизнеса, но вече имат големи планове за бъдещето. Една от идеите им е да комбинират гаража с рок бар и автосалон. "През стъкло посетителите на бара ще могат да наблюдават реновирането на автомобилите в реално време или да разгледат вече готовите проекти в салона", обяснява разпалено Стойков.

Вдъхновен от американското риалити шоу на Discovery за реновиране на автомобили Fast N' Loud, екипът има идея в бъдеще да развие подобен проект с фокус стари руски автомобили например. "Ентусиазмът и познанията ни са големи и искаме да вдъхновим повече хора с красотата на ретро моторните превозни средства", казва в заключение Димитър Стойков.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ART avatar :-|
    ART
    • - 2
    • + 3

    Мечтатели. Но не са професионалисти. Като гледам как са намятани гаечните ключове, ако им трябва ключе - 10, ще го търсят 10 минути.

    Нередност?
Нов коментар