🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пътища, водопроводи и няколко пристанища

Какво се случва с някои от най-ключовите инфраструктурни инвестиции в област Бургас

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Тръби и асфалт - тези думи накратко обобщават основните големи строителни проекти из страната. Те важат с пълна сила и за област Бургас. Финансирането по оперативна програма "Околна среда" за ВиК инфраструктура за бургаския регион е над 400 млн. лв., а в следващите няколко години предстои постепенното обявяване на поръчки. Висока активност тече и в пътното строителство в областта. На местно ниво обаче по-интересни са обществените поръчки за ремонти на пристанища, които предизвикват серийни обжалвания.

Да прогониш летния трафик

Бургас очаква възлагането на най-големия си инфраструктурен проект - изграждането на северния обход на града. Търгът е на внушителната стойност 53.9 млн. лв. без ДДС, а дължината на трасето - едва 4.7 км. Идеята е трафикът от магистрала "Тракия" да се извежда директно на пътя към Слънчев бряг. Предстои да бъде обявена обществената поръчка за определяне на изпълнител на строителния надзор. Индикативната стойност на проекта е 825 хил. лв. без ДДС, обясниха от пътната агенция за "Капитал".

Строителството на друг обходен път в областта - този на Поморие, закъсня сериозно. Изпълнителят - консорциум между "ПСТ груп" и "Понсстройинженеринг", беше избран още в края на 2016 г. Договорът с фирмите бе подписан през август 2017 г., но строителството започна почти две години по-късно заради жалби на собственици на земи. Близо 6-километровото трасе на обхода - последен етап от модернизацията на пътя Бургас - Слънчев бряг, трябва да приключи непосредствено преди лято 2020 г.

Пътят на север - четирилентовото трасе Бургас - Слънчев бряг, беше завършен през 2018 г.

Другият ключов за района път - магистрала "Черно море", е на доста ранен етап. През есента на 2019 г. беше обявена поръчка за изготвянето на идеен проект за трасето, което трябва да свърже Варна и Бургас. Прогнозната стойност на търга е 14.4 млн. лв. без ДДС, а средствата са осигурени от държавния бюджет. Оферти подадоха общо девет участника и ценовите им предложения бяха отворени в началото на април 2020 г. След като изпълнителят бъде избран, той ще има около година да изработи проект, а след това предстои да бъде извършен преглед на предложението му, да се организира и проведе заседание на експертния съвет на АПИ, както и да се проведат процедури за екооценка. Към отчуждителни процедури ще се премине чак след уточняването на трасето. Засега няма ясен хоризонт кога ще е възможно да се обяви търг за технически проект и строителство.

Четирилентовата свързаност от Созопол до Царево също още е далеч от реалността. През 2020 г. все пак се работи по изготвяне на пpeдинвecтициoннитe пpoyчвaния зa транспортни връзки мeждy общинските цeнтpoвe на oблacт Бypгac и Малко Търново, Средец и Айтос. Тези стъпки щe дaдат възмoжнocт дa бъдaт подготвени регионални проекти, а заявката е дo края нa 2020 г. да бъдaт изгoтвeни пapцeлapнитe плaнoвe зa yтвъpждaвaнe нa нoвитe тpaceтa. Те са необходими за отчуждителните процедури. Впоследствие пpeз нoвия пpoгpaмeн пepиoд щe ce кандидатства c гoтoв проект за финансиране на трасетата с европейски средства.

Инвестиции под земята

ВиК инфраструктурата в Бургас и региона безспорно има нужда от освежаване. Цели 51% (или 2180 км) от водопроводната мрежа, стопанисвана от ВиК - Бургас, е от етернит - азбестов материал, който доказано е вреден за здравето.

Подмяната на ВиК инфраструктура може да се случи основно с пари от оперативна програма "Околна среда" (ОПОС) по приоритетната ос "Води", тъй като приходите на водните оператори не са достатъчни за сериозни инвестиции. Според данни от финансовия отчет на ВиК - Бургас, направените през 2019 г. инвестиции са 11.7 млн. лв. За сравнение - стойността на водния проект на Бургас по ОПОС, който местната асоциация "Водоснабдяване и канализация" предаде преди година, е внушителна - цели 420 млн. лв.

В него освен работа по 240 км ВиК мрежи се пpeдвиждa и реконструкция нa чeтиpи пpeчиcтвaтeлни cтaнции зa oтпaдъчни вoди в aглoмepaциитe Бypгac, Лoзeнeц, Oбзop и Цapeвo и изгpaждaнe нa двe нoви - зa Карнобат и Cвeти Bлac. До момента ВиК - Бургас, е обявило само една от поръчките. Тя е за 20 млн. лв. и е за реконструкция на ВиК мрежите в кварталите "Меден рудник" и "Крайморие" в Бургас. Отделно е обявен търг за рамково споразумение за 21 млн. лв. за ремонти в следващите две години.

Няколко пристанища и един обжалващ

Морските гари в Бургаска област са едно от направленията, към които са в последните години са насочени значителни публични инвестиции. Интересното тук, е че възлагането на обществените поръчки почти не минава без напрежение и интрига.

Един от любопитните проекти в региона е изграждането на планетариум на територията на Пристанище Бургас, терминал Изток. През ноември 2019 г. за негов изпълнител беше избрана бургаската фирма "Екип 5" с мажоритарен собственик Мартин Василев. Търгът е на стойност 1.62 млн. лв. без ДДС. Компанията е извършвала поръчки на Висшето военноморско училище във Варна, но не е декларирала производствен опит пред Камарата на строителите през 2019 г.

Голяма промяна ще претърпи и рибарското пристанище в Поморие. Това ще се случи с финансиране по Програмата за морско дело и рибарство 2014 - 2020 г. Предстои увеличение на капацитета на пристанището, строителство на ново голямо хале за ремонт на морските съдове, изграждане на понтони, видеонаблюдение и малка бензиностанция. За изпълнител на този проект през юли 2019 г. беше избрана ДЗЗД "Порт Поморие II" ("Булдени" и "Билдинг комфорт"), която спечели с по-скъпа ценова оферта заради високата си оценка за техническото предложение. Офертата беше за 4.685 млн. лв. без ДДС. Загубилият участник - обединение между "Космос шипинг" и "Галакси пауър", който беше дал ценова оферта за 4.4 млн. лв. без ДДС, обжалва търга пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и през септември 2019 г. регулаторът върна преписката на възложителя, за да преразгледа класирането. Дългото обжалване пречи на подписването на договор, твърди пред БНР кметът на Поморие. Общината обаче също не бърза да преразглежда класирането, става ясно от профила на купувача, така че битката явно се води и от самия възложител в нейно лице. Така и тук хоризонтът за подписване на договор и започване на работа е неясен. Основният проблем в това е, че проектът трябва да е готов до март 2021 г., за да не се загуби еврофинансирането.

Обжалващата "Космос шипинг" е варненско акционерно дружество, мажоритарна собственост на Пламен Проданов. Фирмата е работила по драгирането на Дунав, а преди няколко години и по реконструкция на рибарското пристанище в Черноморец, сочи справка в регистъра на Камарата на строителите. Другото дружество в обединението отново е собственост на Проданов, но през неговата компания - австрийската "Галакси пауър Гмбх".

Нов облик скоро ще има и рибарското пристанище в Стария град на Созопол. През октомври 2019 г. общината сключи договор за това именно с "Космос шипинг". Поръчката е за 762 хил. лв. без ДДС и трябва да бъде изпълнена за около шест месеца.

Лош късмет имаше и търгът за модернизация на рибарското пристанище в Несебър. Както в Поморие, така и тук заради жалба на "Космос шипинг" поръчката е върната за преразглеждане към община Несебър. Тя е на стойност 7.3 млн. лв., а процедурата за възлагането й беше прекратена на 2 март 2020 г., тъй като всички кандидати са били отстранени. Търгът беше подновен в края на март, но бързо след това отново спрян, този път заради нарушения в техническата спецификация. Финансирането отново идва по Програмата за морско дело и рибарство 2014 - 2020, като според договора за европейските средства проектът трябва да бъде завършен до пролетта на 2021 г.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    telqk avatar :-|
    telqk

    Тръби и хасвалт! По-просто е да се каже бойкоикономика.

    Нередност?
  • 2
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    До коментар [#1] от "telqk":

    Ако беше и качествено, това щеше да е най-големия успех на това управление. Със сигурност инфраструктурата е много нужна и доходоносна инвестиция.

    Тези глупости тип "асфалта не се яде" нямат никаква допирна точка с реалността. Всеки западен инвеститор иска път, на който да си качи стоките и по най-бързия начин да ги изнесе от фабриката тук до западния си пазар.

    Най-сетне напредваме с инфраструктурата, дано да продължим така. И дано да е при друго правителство.

    Нередност?
Нов коментар