🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Отново 10% ръст на фармацевтичния пазар в България

През миналата година гражданите и болниците са купили медикаменти и продукти без рецепта на стойност 5.4 млрд. лв.

Антикоагулантите са в основата на ръста на аптечния пазар през миналата година
Антикоагулантите са в основата на ръста на аптечния пазар през миналата година
Антикоагулантите са в основата на ръста на аптечния пазар през миналата година    ©  Лили Тоушек
Антикоагулантите са в основата на ръста на аптечния пазар през миналата година    ©  Лили Тоушек
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Тенденцията средно 300 лекарства да напускат българския пазар годишно, основно по икономически причини, и стабилният ръст от 10% в продажбите на медикаменти може би изглеждат като две отделни страни на медала, който описва фармацевтичния пазар. Всъщност те са свързани и като цяло тенденцията не е никак радваща. Заради натиска върху цените от страна на държавата и малкия пазар фармацевтичните компании вече не рискуват - не налагат медикаментите си първо в България, правят точно изчисления колко ще им струва навлизането на пазара и в резултат се отказват да инвестират тук, намаляват бизнеса си, клъстерират и преструктурират и в крайна сметка напускат пазара. Така ръстът от 10% при недоразвит пазар не е радващ и е тенденция за покупка само на най-необходимото, което гражданите и НЗОК могат да си позволят. Гражданите са поставени на първо място, тъй като те купуват или доплащат лекарства за 2.8 млрд. лв. сами, без помощта на здравната каса, и така са на първо място в ЕС по доплащане от джоба на пациента за терапия.

По данни на световната маркетингова компания IQVIA през миналата година продажбите на медикаменти и хранителни добавки са надхвърлили 5.4 млрд. лв.

"Продажбите само на лекарства с лекарско предписание и без рецепта (по цени на дребно на базата на продажби от търговци на едро към аптеки и болници) са били за 4.616 млрд. лв., което представлява ръст в стойност с 9.7% в сравнение с 2021 г.", коментира Лука Чичов, генерален мениджър за Централна и Източна Европа на IQVIA.

Аптечният пазар настигна по ръст болничния

За първи път от поне пет години аптечният пазар изпреварва по ръст болничния пазар, макар и със съвсем малко - 9.8% ръст в стойност на пазара на дребно в аптеките в сравнение с 9.4% при продуктите за болнична употреба.

В аптеките, които по традиция заемат две трети от продажбите на лекарства, най-бързо растящата категория е тази на антикоагулантите заради почти масовото предписване на новите молекули. Последното поколение разреждащи кръвта и намаляващи риска от образуване на тромби лекарства са с ръст над 26 млн. лв. в сравнение с 2021 г. по данни на IQVIA.

Най-микроскопичният сегмент в аптечните продажби - онлайн каналът, който е на стойност под 100 млн. лв., също е отбелязал 10% ръст. Според лекарствения закон през него могат да се продават само продукти без рецепта, като за втора поредна година основен принос за ръста в поръчките имат витамините и минералите, след които се нареждат продуктите за грижа за кожата, косата, лицето и козметиката като цяло.

Болниците, които са с покупки на лекарства за общо 1.237 млрд. лв., губят инерцията на двуцифрените ръстове от миналите години и сега са с увеличение малко под аптечния пазар. Основният двигател на ръста на този пазар продължават да бъдат онкотерапиите. "Общият им ръст е на стойност над 120 млн. лв., което е повече от ръста на общия болничен канал", отбелязва Лука Чичов.

Най-общо казано - за онколекарства болниците плащат 700 млн. лв., което означава, че като цяло пациентите им в другите отделения се лекуват със сравнително евтина терапия. Разделени на броя на болниците в България, при болничните покупки на всяка болница се падат средно по 3.3 млн. лв. за лекарства, което е изключително ниско число и маркер за това, че в клиниките като цяло трудно може да се получи качествено лекарствено лечение.

Значими размествания сред най-големите по приходи корпорации

2022 г. размества значително десетте най-големи корпорации по продажба на лекарства с рецепта, като в нея вече влиза и нов участник - Johnson & Johnson на позицията на единствената българска фармацевтична компания сред лидерите - "Софарма". Разместване има в цялата челна десетка - "Тева" отстъпва традиционното си трето място на MSD, а освен американския концерн другите две компании с придвижване в по-висока позиция са AstraZeneca и Swixx Biopharma.

Номер едно по продажби традиционно продължава да бъде Novartis, като швейцарският концерн консолидира в резултатите си и тези на своето подразделение за генерични и биоподобни лекарства Sandoz.

За разлика от фармацевтичните компании, в сегмента за търговия на едро с лекарства няма сериозни размествания. При 328 регистрирани дистрибутора на медикаменти водещите четири продължават да бъдат с повече от 80% пазарен дял в доставките в болниците и аптеките на лекарства със и без лекарско предписание. По традиция това са "Софарма трейдинг", "Фьоникс фарма", "Стинг" и "Фармнет". Заедно четирите компании извършват над 92% от доставките в работещите в България около 3000 аптеки. В този канал водещ търговец на едро е "Стинг" с 28.63% пазарен дял и 1.03% ръст.

Болничният пазар продължава да е все по-фрагментиран, като лидерът на него за 2022 г. отново е "Софарма трейдинг", казва Лука Чичов.

Няма сериозна динамика и в броя на аптеките, които са около 3000, като обикновено има ръст в броя им през летните месеци заради сезонните аптеки, отварящи в морските курорти.

Задълбочава се обаче тенденцията за все по-висок пазарен дял в продажбите на лекарства на веригите аптеки. Веригите с над 50 обекта държат 41.15% от продажбите, въпреки че броят на обектите им представлява 20.5% от общия брой работещи аптеки на пазара.

Все още няма коментари
Нов коментар