🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Do IT Wise, бизнес посветен на положителната промяна

Марин Маринов - главен директор "Продажби и услуги"

Марин Маринов - главен директор "Продажби и услуги"
Марин Маринов - главен директор "Продажби и услуги"
Марин Маринов - главен директор "Продажби и услуги"
Марин Маринов - главен директор "Продажби и услуги"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Do IT Wise е консултантска компания, която предоставя професионални услуги, подпомагащи дигиталната трансформация, фокусирани в оптимизиране на ИТ и бизнес процеси и интегрирането им в гъвкави облачни платформи като ServiceNow. Клиентите ѝ включват много от водещите компании в Западна Европа в секторите телекомуникации, финансови услуги, транспортни услуги и индустрия, както и някои от лидерите на българския пазар в тези сектори. През юни 2022 компанията се вля в Inetum, глобална компания, предоставяща гъвкави ИТ услуги и решения с централа в Париж, Франция, и оборот за 2021 2.2 млрд. евро.

Марин Маринов е главен директор "Продажби и услуги", отговарящ за бизнес развитието и консултантските екипи на компанията. Присъединява се към Do IT Wise преди малко по-малко от 5 години с основна мисия растеж и от тогава той и екипът му успяват да увеличат приходите на компанията петкратно, а екипът четирикратно до над 130 души днес. Преди Do IT Wise работи над 10 години в Hewlett Packard на различни ръководни позиции, като последно оглавява софтуерния консултантски бизнес за пазар от 27 държави в региона на Централна, Източна Европа и Израел.

Как се разви бизнесът на вашата компания след пандемията - кои тенденции му влияят най-силно?

- Пандемията послужи като катализатор за промени, които много компании обмисляха или бяха стартирали преди нея. От нуждата да предоставят модерни процеси и инструменти, които дават гъвкавост на служителите им да свършат работата си по удобен за тях начин, независимо от локация и време; през нуждата да подобряват все повече потребителско изживяване на клиентите си, използвайки дигиталните канали; до нуждата да управляват по-ефективно операциите си и да повишат устойчивостта на бизнеса си - това са все теми, които бяха на дневен ред, но получиха тласък от пандемията, а за съжаление впоследствие и от войната в Украйна. Същевременно това са промени, които изискват време, за да бъдат осъществени, а и наложени като култура на непрестанно подобряване - особено в големите международни компании, които са нашите типични клиенти. В този смисъл ние виждаме постоянно търсене на предоставяните от нас услуги и решения и съответно продължаваме да инвестираме в ускорен растеж.

Какви бяха приоритетите на вашата бизнес стратегия и доколко те се променят за следващата година?

- Бизнес стратегията ни като цяло остава непроменена през последните няколко години - фокусирани сме да подпомагаме дигиталната трансформация на големи компании, главно на западноевропейските пазари, реализирайки осезаема за тях добавена стойност. Стараем се да сме много гъвкави във взаимодействието си с тях, да познаваме техния бизнес и нужди отблизо. Ключово за нас е да можем да предоставим много високо качество на услугите - това е нещо, което ни отличава на иначе много конкурентния ИТ пазар. Именно затова ние навлизаме много внимателно в нови сегменти - единствено ако считаме, че можем да изградим екип и портфолио, които да са не просто конкурентни, но да са сред водещите в него. Следвайки тези принципи, до момента основно инвестирахме, за да изградим един от най-добрите екипи в Европа, които дигитализират бизнеса на компании върху облачната платформа ServiceNow. Превръщайки се в част от Inetum, растежът на ServiceNow практиката ни ще продължи и ще се ускори, тъй като ще получим още по-широк и по-директен достъп до пазара. Същевременно очакването е Do IT Wise да е водещото звено в развитието на бизнеса на групата за решенията на ServiceNow. Това ни дава възможност за първа година сериозно да инвестираме в разширяване на портфолиото си от услуги, като интегрираме решения на други производители, допълващи текущите ни възможности. Това от своя страна ще ни даде възможност да адресираме по-голям набор от нуждите на клиентите си и допълнително ще ускори растежа ни. Амбициите са компанията да нарасне поне до 500 служители в следващите 3 години и да се превърне в един от водещите фактори в ИТ сектора у нас.

Защо избрахте придобиване като следваща стъпка от развитието на компанията, защо сега и защо именно Inetum?

- Още с присъединяването ми към компанията преди близо 5 години бяхме начертали с екипа ми и основателя ѝ много амбициозен план за растеж. Ясно съзнавахме, че естеството на услугите, които предоставяме, изисква да сме близо до целевите си клиенти. Ние работим с големи международни компании, често консултирайки промени по критични бизнес процеси. Доколкото внедряването на софтуерните решения, които ги автоматизират, може да се извършва отдалечено, консултациите и продажбите се случват много по-лесно при личен, директен контакт. Да, пандемията отвори възможността за отдалечена работа, но печеленето на доверие и прокарването на промени в големи организации, балансирайки интересите на множество заинтересовани страни, печели неимоверно от комуникацията лице в лице. Именно затова оригинално планът ни включваше отварянето на директни представителства на целевите пазари на третата година, тоест през 2020. Бяхме започнали процеса, когато се случи пандемията и промени плановете ни - изведнъж това да имаш хора на терен не носеше особени ползи, тъй като всички работеха отдалечено. Затова, когато планирахме как ще продължим след това, решихме да потърсим правилния партньор, който има изградено присъствие на пазарите, но и изповядва ценности като нашите. Това би ни позволило да реализираме амбициите си за растеж, без да рискуваме развитието на тима в България, пренасочвайки инвестиции и фокус за изграждане на търговски представителства. Отделно искахме да се присъединим към компания, която би ни позволила да продължим да имаме силно влияние в изпълнението и да запазим идентичността си. Inetum се оказа всичко това - компания, фокусирала се да генерира положително въздействие за клиентите си и обществото, демонстрираща уважение и грижа за екипите си и уважаваща културните и бизнес спецификите им. Отделно имаме голяма синергия в предоставяните услуги и решения, което, от една страна, прави мисията на Do IT Wise да развие ServiceNow бизнес за групата в ключова, а от друга страна, ни позволява да диверсифицираме портфолиото си и да предоставим много по-широк набор решения на текущите си клиенти. Не на последно място, визията им за разширяване на операциите в България изцяло отговаряше на нашата - ние винаги сме искали да даваме възможност на професионалисти, които са избрали да останат в България, да работят глобално.

Кое отчитате като най-големия си успех през последните 1-2 години?

- Екипът. Хората са всичко. Ние правим бизнес с хора за хора - технологиите просто го подпомагат и в крайна сметка постоянно се променят. Нищо не би било възможно без усилията, експертизата и страстта на всеки от екипа. Ние се гордеем с духа, който сме изградили, и с това, че хората са щастливи да са част от този екип. Същевременно никога не спираме да работим и да мислим какво можем да подобрим още, така че хората да имат допълнителни възможности за развитие и удовлетворение от работата си. Мотивираните и учещите постоянно хора са агентите на промяната. А нашият бизнес е носенето на положителна промяна, така че екипът остава постоянният ни фокус и занапред.