🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Френският гигант Atos и растежът на българския му бизнес

Двете дъщерни дружества достигнаха 120 млн. лв. приходи в страната и я наредиха като петата по големина IT компания

Христо Христов, изпълнителен директор на "Атос България компетънси център"
Христо Христов, изпълнителен директор на "Атос България компетънси център"
Христо Христов, изпълнителен директор на "Атос България компетънси център"    ©  Tsvetelina Belutova
Христо Христов, изпълнителен директор на "Атос България компетънси център"    ©  Tsvetelina Belutova
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • Българският клон на френската Atos е вече петата по големина IT компания в страната.
  • Консолидираните приходи на двете български дъщерни дружества за 2021 г. надхвърлят 120 млн. лв.
  • От България компанията произвежда решения и за глобални клиенти, и за компанията майкa.

Историята на френската компания Atos е толкова оплетена в сливания и придобивания, затова няма нищо изненадващо във факта, че нейният бизнес в България също е сложен. Тук например Atos безспорно е технологична компания, но статутът ѝ на софтуерна е по-оспорим заради различните цели на бизнеса: от консултантска дейност за големи клиенти, през писане на код до обслужване на компанията майка във Франция. Независимо от разнообразните ъгли местната дивизия е успешна и растяща: през 2021 г. консолидираните приходи на Atos в България са 120.9 млн. лв., пореден солиден ръст от над 10% през последните години, който я нарежда като петата по големина IT компания в страната.

Резултатите са разделени почти поравно между двете дружества на компанията в България - 66.1 млн. лв. от приходите идват от "Атос България компетънси център", а останалите 54.8 млн. лв. - от "Атос Ай Ти солушънс енд сървисис". Второто дружество е едноличен собственик на капитала на първото, а самото то е притежание на регистрираната в Нидерландия Atos International. Общите приходи на глобалната Atos са над 11 млрд. долара, а броят на заетите - над 110 хил. души. Тук наетите са над 1500.

Христо Христов, изпълнителен директор на "Атос България компетънси център", казва пред "Капитал", че целите на компанията в страната са да расте с между 10 и 20% на година по отношение на приходи при сходен ръст на броя на заетите. Според него българските дружества виждат все по-висок интерес към услугите, които предлагат, не на последно място защото през последните две години индустрията се е насочила към ускорена дигитализация.

Една от причините за консистентните ръстовете на Atos през последните години е, че дори след приключването на даден проект взаимоотношенията между компанията и нейните клиенти не приключват и продължават години, което предполага още бизнес в бъдеще.

"Проектът си има начало и край, но взаимоотношенията с клиентите продължават и след него. Клиентът трябва да има някаква нужда, говорим с него какво иска да постигне като бизнес резултат от проекта. Искаме да направим една компания оптимизирана. Минаваме през всички процеси по инсталиране, конфигуриране на тези системи, тестване, обучение на хората, които ще работят с тях. Чак тогава започваме използването на системите. Често продължаваме да работим с клиентите по поддръжката им, като така партньорството ни продължава с години, а междувременно идват нови клиенти и пазарите се променят, което води до надграждане", казва Христов.

Дългият път на Atos в България

Историята на компанията в България е оплетена. Всъщност днешната Atos в страната е старото дружество на германската Siemens IT Services, която навлиза тук още през 90-те години. Самата френска Atos е създадена през 1997 г. като резултат от сливането на две френски компании - Axime и Silgos. През 2000 г. тя се слива с друга компания, Origin, която пък от своя страна също е плод на сливане - между холандската BSO и звеното за комуникации и процесори на Philips. Така се появява Atos Origin, която през 2002 г. купува и част от консултантския бизнес на счетоводната KPMG.

България се появява в историята през 2011 г., когато Atos Origin купува IT звеното на германската Siemens срещу 850 млн. евро. Сделката е повече придобиване, отколкото сливане, въпреки че Siemens получава 15% от общата компания, която вече носи само името Atos. Така през 2011 г. след всички метаморфози и сливания Atos се оказва един от софтуерните гиганти на Европа, а заедно с последната сделка получава и български офис. Към края на 2011 г. в двете местни дружества работят общо около 500 души, а приходите са около една трета от тези днес.

"Ние сме тук от повече от 20 години, основно в дигиталните услуги, внедряване на корпоративни решения и доста неща по отношение на облачни услуги, дигитализация на работните места, анализ на големи данни. Много компании се фокусират върху това, че България беше много добра дестинация, в която можеше да намериш добра работна ръка на добри цени, но нашият фокус беше и все още е малко по-различен. Ние вярваме, че в България има много добри специалисти, и имаме база да развиваме такива специалисти, а не толкова да се възползваме от ценовите условия", казва Христо Христов, изпълнителен директор на "Атос България компетънси център" - позиция, която заема от края на 2018 г.

Разделението на бизнеса в момента изглежда така: "Атос България компетънси център" има около 550 служители, които се занимават с крайни клиенти - предимно големи индустриални компании, които искат да се дигитализират. Другото дружество, "Атос Ай Ти солушънс енд сървисис", разполага с около 1000 служители, кати според Христов 80% от тях работят за вътрешни услуги и решения, използвани от Atos в Европа, САЩ и Азия.

Христов казва, че формално дружествата са отделни, но истинско разделение на Atos в България няма. "Имаме доста близка връзка. Колегите предоставят услуги за глобалния Atos, но същевременно предоставят услуги и за нас. В доста добра колаборация сме и работим заедно", казва той.

Суперкомпютърът, който дойде от Чехия

Може би най-известният проект на Atos в България е изграждането на суперкомпютъра по европейския проект Joint HPC. Той носи името Discoverer и се намира в "София тех парк", като официално влезе в експлоатация през 2021 г. Приходите по изграждането му обаче не се намират в отчета на българските дружества на Atos. Причината е, че то е станало чрез чешкото дружество на компанията, което има по-голям опит в суперкомпютрите. Христов казва, че ако проектът бе преминал през някое от българските дружества, скокът на приходите е щял да бъде видим, макар и да би бил плод на еднократен ефект.

От България навън

Днес от България Atos разработва и доставя услуги за почти целия свят - като се започне от очевидните примери с България и Европа, до САЩ, Южна Америка, Тайван, Сингапур и други. Христов казва, че 30% от бизнеса на българското звено е по проекти на местния пазар, като се търсят "иновативни клиенти, които са видими на пазара". Дава за пример "Профилинк", производител на PVC дограма, който през миналата година е прехвърлил огромна част от бизнес процесите си в облака и внедрява практики от т.нар. Индустрия 4.0, при които производството се дигитализира и автоматизира.

Докато през 2021 г. проблеми с чуждестранните проекти няма, случаят през 2022 г. е различен. Atos има значителен като размер екип в Русия заедно с множество проекти в Украйна. Това отваря два отделни проблема, които помрачават плановете за тази година.

Решението на първия проблем е радикално - Atos затваря офиса си в Русия и прекратява всякакъв бизнес в страната, като се разделя с голям екип. При обявяването на напускането през април точната бройка на служителите не е съобщена, но в разговора си с "Капитал" Христо Христов посочва, че там е имало над 400 души само в екипа, който се занимава с корпоративни приложения.

Решението на украинския проблем е в чакане, което вече се отплаща. "Войната в Украйна се отрази на някои от клиентите, с които работим там. Започнахме отново да предоставяме услугите си там наскоро, възстановихме ги за компаниите, които бяха спрели работа. Те са предимно от хранителната промишленост", казва Христов.

Неговите очаквания за българския бизнес въпреки войната са оптимистични. "По отношение на резултатите ние сме на път да повторим и подобрим резултатите от миналата година като растеж в оборот, печалби. Може би ще надхвърлим 12-13% ръст. По отношение на броя служители отново искаме да пораснем с над 10-15%, около 200 души годишно в следващите години", казва той. През 2022 г. Atos вече даде заявка за допълнително присъствие в България, като отвори център за киберсигурност, който по план трябва да наброява 300 души след няколко години.

Решението на проблема за всички IT компании - липсата на кадри, се решава предимно чрез вземане на хора от университети или други места и последващото им обучение. "Пазарът е доста ограничен, но ние сме изградили процес, чрез който опитваме да привлечем млади хора, завършили или все още завършващи образованието си, и да ги обучим", казва Христов. "Създаваме си хората, създаваме им добри условия, за да останат при нас, и така решаваме този проблем. Обучаваме всякакви профили, които са ни нужни - като консултанти по внедряване, програмисти, хора, които се занимават с анализ на данни и изкуствен интелект. Обикновено такава програма отнема между три и шест месеца, но инвестицията и на време, и на пари си заслужава", завършва той.

Tърсите ли хора от университетите?

- Да, взимаме хора, които току-що са завършили или са на път да завършат. Наскоро стартирахме стажантска програма, която ще продължи 1 година и е платена - освен че обучаваме хората, искаме да им дадем възможност за реална работа в реални проекти, за да придобият истински умения. Миналата година над 90% от хората, които минаха през стажантски програми, продължиха да бъдат служители на Atos и след това.

Миналата година притеснението за повечето компании бе пандемията, тази година си говорим за рецесия на фона на война. Как ви се отразява тази ситуация?

- Аз не забелязвам все още рецесията в нашия бранш - напротив, търсенето на такива услуги се увеличава все повече и повече и на българския пазар, и извън Европа. При нас по-скоро предизвикателството е да намерим и изградим експертен капацитет, който ще ни позволи да посрещнем нуждите на пазара. И тази, и следващата година предвиждаме голям ръст на нашите услуги и на финансовите ни резултати.