🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Най-големите вериги: Ритейлът е в още по-добра форма след пандемията, расте с 13%

Приходите на всяка от 30-те най-големи вериги за търговия на дребно в България нарастват през 2021 г. Сумарният им оборот е почти 10.7 млрд. лева

10.3% е средният ръст на приходите на 12-те търговеца на дребно на бързооборотни стоки в класацията
10.3% е средният ръст на приходите на 12-те търговеца на дребно на бързооборотни стоки в класацията
10.3% е средният ръст на приходите на 12-те търговеца на дребно на бързооборотни стоки в класацията    ©  Shutterstock
10.3% е средният ръст на приходите на 12-те търговеца на дребно на бързооборотни стоки в класацията    ©  Shutterstock
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • Топ 5 търговците в страната са на храни, приходите на водещите в сегмента нарастват с 10%.
  • Двойно по-голямо е увеличението при мебелите, техниката и магазините "Направи си сам".
  • Германската група Schwarz, собственик на "Кауфланд" и "Лидл", има почти 3.5 млрд. лв. оборот в България.

Приходите на всяка от 30-те най-големи вериги за търговия на дребно в България нарастват през 2021 г. Средният им ръст е почти 13%, а сумарният им оборот - 10.7 млрд. лева.

Ако обаче се приспадне годишната инфлация от 3.3%, ръстът в реално изражение на топ 30 спада малко под 10%, а пет от компаниите се оказват с лек спад. Въпреки това и номинално, и реално резултатите им като цяло са по-добри, отколкото през пандемичната година. За сравнение - през 2020 г. при същите 30 компании ръстът на приходите е бил 8%, като дванадесет от търговците са със спад спрямо 2019 г. при отчитане на инфлацията (1.7%) се свива до 6%.

През 2021 г. в потребителските разходи явно на преден план излиза домът, изпреварвайки храната. Средният ръст на продажбите на веригите за бързооборотни стоки, представени в класацията, е 10.3%, с 4 пункта по-висок, отколкото през 2020 г. За сравнение - при търговците на нехранителни стоки той е 20.3% (7 пункта над 2020 г.)

При бързооборотните стоки с най-голям ръст (16%) е сегментът на дрогериите, следван от търговците на цигари и алкохол (13.4%). Класическите вериги супермаркети са с най-малък ръст (9.9%) от всички сегменти в класацията. При нехранителните стоки ръстът е движен най-вече от търговците на мода (ръст 45.7%) и на обзавеждане за дома (28%), следвани от спортните стоки (16%), черната и бяла техника и електроника (15.4%) и веригите тип "Направи си сам" (12%).

При 7 от търговците ръстът през 2021 г. се забързва спрямо 2020 г. Отделно от онези 12, които излизат на плюс. С най-голям процент нарастват приходите на Pepco (84.7%), Zara (58.5%), еMAG (45%), JYSK/"Юск Бул" (37.7%), LC Waikiki (35%), Decathlon (27%), Techmart (22.5%), H&M (20.2%), Lilly Drogerie (19.7%).

При шест от веригите ръстът леко се забавя. При други четири свиването в растежа е чувствително, но това са и четирите компании от класацията, които през 2020 г. са имали най-големи ръстове. При веригата за дрехи "Пепко България" забавянето е от 196% на 84.7%. При мебелната верига "Юск Бул" промяната е от 145% на 37.7%. При онлайн търговеца еMAG промяната е от 74% на 45%, а при веригата супермаркети T-market/"Максима България" свиването на растежа при приходите е от 22% на 8%.

Печалбата на пазарния лидер "Кауфланд България" е 118 млн. лева, а при още единадесет компании е над 10 млн. лева. Най-голяма е тя при "Лидл", "Технополис", "Джамбо ЕС.Б" и "Практикер" - между 31 и 74 млн. лева. А при "Фантастико", "Метро кеш енд кери", "Хаус маркет България" (IKEA), "Зора-М.М.С.", "Пепко България", "Айко мулти консепт", "Юск Бул" нивата са между 10.2 и 26.5 млн. лева.

Най-рентабилният търговец продължава да е "Джамбо ЕС.Б" с 24.5 нетен марж, този път следван от "Хаус маркет България" с 14.23, "Айко мулти консепт" (12.99), "Пепко България" (12.34), "Зара България" (10.11). Сред веригите за храни, които оглавяват класацията, номер едно по този показател е "Кауфланд" с рентабилност 6.24, следван от "Лидл" с 4.73 и "Фантастико" с 3.76. В топ 30 на загуба са BILLA и dm (която е символична).

Компаниите с оборот над 1 млрд. лева на българския пазар са две - "Кауфланд" и "Лидл". При четири дружества - "Метро", "Билла", "Технополис" и "Фантастико", приходите през 2021 г. са над 0.5 млрд. лева. При единадесет други надхвърлят 100 млн. лева.

Дует с приходи над милиард лева

Kaufland (1) остава начело на българската търговия за 12-а поредна година. Резултатът на "Кауфланд България" (1.9 млрд. лева) говори, че ако няма неочаквани обрати и неблагоприятни развития през 2022 г., българският ритейл може да има своята първа компания с оборот два милиарда. През 2021 г. ръстът на пазарния лидер се забързва до 9% при 5.4% година по-рано. Компанията откри 61-ия си хипермаркет - в Петрич.

През лятото на 2020 г. "Кауфланд" започна онлайн продажби в четири града. В края на 2021 г. в партньорството с Glovo достига до 13 български града, а е-портфолиото включва над 5000 артикула.

Печалбата на компанията нараства с 39% до 118 млн. лева.

За тази година "Кауфланд" планира да увеличи търговската си мрежа основно в София и да продължи да обновява хипермаркетите си. Друг проект е разширяването на площта за замразени храни в логистичната база в Пловдив.

Преди три години приходите на Lidl (2) също надхвърлиха милиард, а през миналата - милиард и половина. Втората компания в България на германската Schwarz Gruppe продължава да расте с двуцифрени темпове - около 16% за 2021 г. Така конкуренцията с пазарния лидер (също собственост на Schwarz) става все по-изострена и дистанцията в приходите се топи. През 2019 г. тя беше около половин милиард, през 2020 г. стана 384 млн. лева, а през 2021 г. е 329 млн. лева.

Печалбата на "Лидл България" нараства с близо 13% до 74 млн. лева.

През 2021 г. "Лидл България" откри четири нови магазина - два в София, един в Троян и един в Пловдив. В края й търговската мрежа включва общо 109 магазина в 50 града. Плановете са през 2022 г. обектите да достигнат 115, като три от новите ще са в София.

Другите големи при храните

Третата позиция традиционно е много оспорвана от две компании, но през 2021 г. тя е спечелена от "Метро Кеш енд Кери България", които изпреварват "Билла България" с около 8 млн. лева повече приходи.

За добрия резултат на МETRO (3) има и обективни причини - туристическите потоци и хорека секторът се възстановиха след пандемията и локдауните от 2020 г. Така кеш енд кери компанията, която предходната година имаше спад от почти 2%, вече е с 10.6% ръст на приходите. Печалбата й нараства с около 1% до 18 млн. лева.

"Метро България" продължава да развива канала си за онлайн поръчки за B2B клиенти с фокус върху ресторанти и хотели. Освен това през 2021 г. компанията стартира и онлайн продажби и доставки до крайни клиенти в партньорство с Kolichka.bg.

По информация от "Метро кеш енд кери България" инвестиционните им планове включват енергоспестяващи проекти в магазините - подмяна на осветление, подновяване на хладилни помещения, оползотворяване на отпадната топлина от хладилните инсталации.

Приходите от продажби на BILLA (4) през 2021 г. нарастват с 3.38%, докато през предходната са били със спад 0.64%. По информация от ръководството й при вече съществуващите магазини ръстът е 2.38%, като през годината са отворени 11 нови обекта в малки и средни населени места. В края на годината търговската мрежа включва 141 магазина BILLA и е най-голямата в страната.

Финансовият резултат на компанията вече трета поредна година е на минус, като загубата дори расте до 26 млн. лв.

В бюджета за 2022 г. е заложено отварянето на нови девет супермаркета в малки градове, реконструкция на още 15 магазина в страната и изграждането на нов логистичен склад в село Загоре, община Стара Загора.

През октомври в компанията имаше смяна на мениджмънта и начело застана Вигинтас Шапокас, бивш мениджър на Т-Маrket.

Ръстът в приходите на "Фантастико" (5) се забързва до 11.7% при 5.5% предишната година. Печалбата нараства с 19.7% до 26.5 млн. лева. През 2021 г. веригата отвори два нови извънстолични магазина - в Перник и в Ботевград. С това търговската й мрежа достигна 45 обекта, от които 40 са в София. По оценка на мениджмънта делът на онлайн продажбите е незначителна част от общите. По информация от компанията общият размер на инвестициите им за 2021 г. е 44 млн. лв.

За периода 2022-2023 г. са планирани инвестиции за още 85 млн. лева. Те включват нов супермаркет в "Левски Г" в София, разширение на супермаркета на бул. "Симеоновско шосе", модернизация на магазина в кв. "Младост". През тази година започва и разширение на складовата база в Елин Пелин с част за охладени стоки.

При T-Market (8) ръстът в приходите се забавя от 22% предишната година на 8% през 2021 г. През миналата година веригата отвори 11 магазина в цялата страна. За тази година е планирано отваряне на до 30 обекта и обявената цел е почти 30% ръст на оборота на годишна база.

Делът на онлайн продажбите в общите приходи на "Максима България" за 2021 г. е 1%. Очакванията за 2022 г. са той да достигне до 2%.

Като компания в експанзия "Максима България" дълго работеше на загуба, но 2020 г. излезе на печалба 2.7 млн. лева. През 2021 г. компанията също е на плюс, но по-малък - 0.77 млн. лева. От мениджмънта обявиха 14% ръст на оперативната печалба за 2021 г.

Средният ръст за шестте национално представени вериги е 10.3%. Ако се прибавят и регионалните вериги - ЦБА (16) с централа във Варна, база във Велико Търново и обекти в София, и "Коме" (28) - с магазини в София и мрежа в Дупница, Перник, Ихтиман, Костинброд, Сливница, той намалява до 9.9%. И при двете вериги ръстът през 2021 г. по-малък в сравнение с предходната година и ако се отчете инфлацията ще са леко под нулата.

За сравнение - по информация на "Nielsen България" за 2021 г. ръстът в стойност при бързооборотните стоки, които следят, е 3.4%. Обемите стагнират (с ръст от 0.3%), като водеща е цената и нейното влияние е 3.1%. Това показва, че ръстът при големите търговци е доста над средния за пазара.

Другите бързооборотни

Средният ръст от 16% в приходите за 2021 г. на двете вериги дрогерии, представени в класацията, идва след като предходната година те стагнират, а и двете компании работеха на загуба. През миналата година ръстът и при двете е двуцифрен, но при Lilly Drogerie (19) e по-голям - 19.7%, като веригата успява да излезе на печалба от 1.66 млн. лева. dm (14) отбелязва ръст от 13.7%. Последните две години компанията е на загуба, но през 2021 г. я свива до 821 хил. лева при 1.9 млн. лева за предходния период.

Двете компании в Топ 30, специализирани в търговия с акцизни стоки, имат 13.4% средно увеличение на приходите. "Аванти" (21) забързва ръста си от 8.24% предишната година на 12% през 2021 г. Мрежата на веригата за алкохол, кафе, цигари и пр. включва 46 собствени магазина, 41 от които в София, а също в Бургас, Варна и Велико Търново, както и 19 на франчайз. Това е с три магазина по-малко, отколкото предишната година. Печалбата на "Аванти 777" нараства с 28% до 3.84 млн. лева.

"Лагардер травъл ритейл" (25) - Inmedio, Relay, 1 Minute, Discover Bulgaria и др. успява да се възстанови от спада от 10% в приходите си предишната година и през 2021 г. има ръст от почти 15%. При загуба от 176 хил. лева предходната година, сега излиза на 1.65 млн. лева печалба.

Големите при веригите за дома и техниката

На шеста и осма позиция в класацията са две вериги на един и същ собственик - "Видеолукс холдинг". Общите приходи на продажби на Technopolis (6) и Praktiker (11) за 2021 г. наближават милиард - 957 млн. лева, което прави холдинга на Божидар Колев и Тодор Белчев втория най-голям играч в българската търговия на дребно след германската Schwarz Gruppe.

Хипермаркетите за бяла, черна, офис техника и IT Technopolis са 34 в 25 български града, като през миналата година не са откривани нови. През тази беше отворен нов обект в Пловдив. Technopolis завършва годината с ръст 5.7%, а Praktiker с 18.3%. Рентабилността им е съответно 9.4% и 11.3%, а печалбата нараства с 35% и 42%, като сумарно е 69.4 млн. лева.

Магазините от типа направи си сам Praktiker са 14 в 13 български града. Миналата година беше открит нов в Пазарджик.

"Видеолукс холдинг" подготвя и ударното си навлизане в сегмента на ритейл парковете. Веригата вече има няколко малки обекта от този тип около магазините си в Благоевград, в жк "Младост", София, в Пловдив и в Шумен. Успоредно развива още осем ритейл проекта през двете си дружества. В края на май например започна строителството на най-големия от тях - ритейл паркът в Перник. Там върху 75 дка са предвидени 22.58 дка магазини, сред които Praktiker от 8.6 хил. кв.м.

Техника

С общи приходи от 1.7 млрд. лева за 2021 г. петте вериги за черна, бяла техника и електроника в класацията, формират най-големия сегмент при нехранителните категории. През миналата година приходите им нарастват средно с 15.4%.

Лидер в групата е Technopolis. Приходите на следващия в категорията - Technomarket (9) са около два пъти и половина по-малки. Веригата, свързвана с Делян Пеевски, премина през трудни времена, но в последните две години започна да се възстановява. През 2020 г. отчете 7.5% ръст на приходите. През 2021 г. той е значително по-малък (1.25%) и ако се отчете инфлацията, реално е отрицателен. Печалбата на компанията обаче нараства с 35% до 6.7 млн. лева. По данни от Търговския регистър в момента веригата принадлежи на "Маркет инвестмънт", а като реални собственици физически лица са посочени Борис Захариев и Петко Кобарелов.

Приходите на "Зора" (10) отново тръгват нагоре. След три поредни години на ръстове от по 20% през пандемичната година ръстът беше малко под нулата. През 2021 г. е отчетено увеличение от 16.6% и оборотът на веригата е само с 50 млн. лева под този на втория в класацията. Печалбата на "Зора-М.М.С" почти се утроява до 16.7 млн. лева. Веригата, по информация от сайта й, има 36 физически магазина в 24 града и строи собствен логистичен център в Божурище.

С един от рекордните ръстове сред търговците на нехранителни стоки е електронният магазин еMAG (12). Приходите на "Емаг интернешънъл" - фирмата, през която работи eMAG, нарастват с 44.5% при 74% през ковидната година. Голяма част от тях идват от бяла, черна, офис техника и IT. Компанията дори излиза на печалба 903 хил. лева, след като предишните две години работи с намаляваща загуба. "Емаг интернешънъл" вече има и три физически магазина в България - в софийските молове "Сердика център" и Paradise Center и в Mall Plovdiv.

Темпът на растеж на Techmart (13) три поредни години се забавяше до 5.5% през 2020 г. През 2021 г. обаче приходите на компанията чувствително нарастват - до 22.5%, а печалбата се утроява до 4.47 млн. лева. Веригата има седем магазина в София, два в Бургас и по един в още 13 български града. Освен това продава онлайн. "Магнум - Д" (дружеството зад Techmart) тръгва като представител на редица марки бяла и черна техника, но преди девет години започва да продава и на дребно и създава Techmart. Общите приходи вероятно отразяват и продажбите на едро.

Мебели

Средният ръст за 2021 г. на трите търговци на дребно на мебели в класацията е 28% и се дължи основно на датската JYSK (7).

За годината "Юск Бул" отчита 37.7% ръст в приходите до 431 млн. лева. Оборотът отскочи чувствително още през 2020 г. със 145.5%, след като година по-рано в страната беше открит дистрибуционен център, от който сега минават доставките за 275 магазина в Балканския регион. Приходите отразяват всички тези продажби, но няма информация какъв дял от тях през тази година са за българския пазар. Ако се приеме като ориентир, че през миналата те бяха 23%, може да се предположи, че сега са около 100 млн. лева.

"Юск Бул", което досега работеше на загуба (763 хил. лева за 2020 г.), през 2021 г. излиза на печалба 10.2 млн. лева.

Освен това компанията обяви, че ще инвестира нови 12 млн. евро в разширение на логистичния си център в Божурище, с което ще разшири капацитета му с 30%. Планира да отвори през тази година още 7-10 магазина в България, като към средата на тази година те са 44. Освен това JYSK продава онлайн.

Магазините за мебели и стоки за обзавеждане IKEA (20) отчитат 13% ръст на приходите си през 2021 г. след спада с 11% предишната година.

През миналата година, която е десета от присъствието на бранда в страната, беше открит първият градски магазин в малък формат - в "Мол София". Компанията разшири и търговската площ на центъра си за поръчки в Пловдив. В момента тя има два магазина в София, един във Варна и два центъра за поръчки - в Бургас и Пловдив. От 2015 г. продава и онлайн, като в края на 2020 г. е-поръчките достигат 18% дял от продажбите й в България, но за 2021 г. няма данни.

Печалбата на "Хаус маркет България", компания на гръцката Fourlis group, която държи на франчайз правата за IKEA в България, нараства от 4.9 млн. лева на 17.1 млн. лева през 2021 г. Рентабилността й е 14.23 - втората най-висока в класацията.

От мениджмънта на компанията загатват, че следят наемния пазар в другите големи градове на България (вероятно за нови центрове за поръчки) с оглед бъдещото си развитие. За 2022 г. очакват двуцифрен ръст на приходите.

Aiko (26) успява да навакса спада от 4.7% на приходите през пандемичната година и през 2021 г. постига 12.3% ръст. Печалбата на "Аико мулти консепт" нараства с 36% до 13.2 млн. лева. От 2015 г. Aiko е притежание на втората по големина в света мебелна група - австрийската XXXLutz, която купи и веригата Mobbo (сега Mömax), а основателят на двете марки - Мариан Душков е миноритарен съдружник. През 2021 г. Aiko работи с непроменен брой филиали - два в София и по един във Варна, Бургас и Стара Загора.

"Направи си сам"

В сектора вериги "Направи си сам" средният ръст на приходите е 12%. Увеличението на лидера Praktiker е над него - 16%. С добри резултати - ръст 12%, е и "Доверие Брико", което притежава 11 магазина Mr. Bricolage (22) в осем града и онлайн магазин и извършва търговия на едро към Brico Macedonia. Най-слабо е представянето на "Баумакс" с осем магазина HomeMax (23) - ръст 3%.

Мода

Търговията с дрехи, която сериозно пострада от пандемията, през 2021 г. преживява ренесанс. Средният ръст на приходите на четирите компании в класацията спрямо предходната година е 45.7% - най-високият за сегмент в Топ 30.

В категорията "мода" е рекордьорът по ръст на приходите за цялата класация - полската верига за дрехи на достъпни цени Pepco (17) с почти 85%. За разлика от трите други компании, "Пепко България" беше с ръст и предишната година (196%) и сега той на практика се забавя. Дружеството, което е в бурна експанзия и вече има 118 магазина в България, се изтегля с 11 позиции нагоре и става най-голямата компания за дрехи в класацията. Печалбата й нарастват от 4.7 млн. лева на 16.3 млн. лева.

Втора по ръст на приходите с 58.5% е Zara (29). Той идва след спад от 33% през пандемичната година. Рентабилността на "Зара България" е 10.1 - една от добрите в класацията. Печалбата нараства с почти 45% до 8.87 млн. лева.

Трета по ръст е LC Waikiki (27), чиито приходи нарастват с 35% на фона на спада им от 15.4% предходната година. През 2021 г. компанията откри четири нови магазина и в края й мрежата й включва 29. През годината са наети 108 нови служители. Това е единствената от четирите компании, която през 2020 г. беше на загуба. През 2021 г. вече е на плюс от 5 млн. лева.

Най-слаб е ръстът на миналогодишния лидер в модния сектор H&M (18). Приходите на компанията нарастват с 20%, почти с колкото намаляха през 2020 г. (21%). Печалбата на нараства до 4.6 млн. лева.

Спортни стоки

Интересът към спортните стоки "избуя" в годините на пандемията. Тя вече отшумява, но той се запазва. Средният ръст на двете компании от сегмента в класацията е 16%. По-доброто представяне е за френската верига Decathlon (24), чиито приходи нарастват с 27% при 8% предходната година. Печалбата на компанията също се увеличава до 4.5 млн. лева. В началото на 2021 г. Decathlon откри нов магазин в центъра на София, а в момента има десет търговски обекта в големите градове на страната. Освен това развива и продажби онлайн.

При Sport Depot (30) ръстът в приходите се забава с около два процентни пункта до 5%, а и печалбата намалява с около половин милион до 3 млн. лева. Компанията беше взела курс на затваряне на нерентабилни физически магазини и на активни онлайн продажби. По информация от сайта й в момента има 26 магазина в 18 български града и три в Гърция.

Jumbo (15) успява да преодолее спада с 9.9% на приходите си през пандемичната година и през 2021 г. постига 0.61% ръст. Печалбата на веригата за детски играчки и стоки за дома обаче нараства с 23% до 39.4 млн. лева. "Джамбо ЕС.Б" продължава да е най-рентабилната компания в топ 20 с марж 24.5%.

Над 2700 нови служители

През 2021 г. търговските вериги в топ 30 общо са увеличили служителите си с 2705 (ръст от 7.5%). Така персоналът им сумарно достига 38 756 души.

Най-големият работодател в сектора остава Kaufland. Ръстът с 11.8% на служителите му през миналата година означава 734 нови работни места. Другите големи са BILLA, чийто екип се е увеличил с 241 души (5.3%), и Lidl - с 277 души (8.5%).

На четвърта позиция по брой служители е "Фантастико", но там е имало оптимизация и хората в екипа са с 15 по-малко. В още седем вериги е имало съкращаване на персонала - най-голямо в Jumbo, с 49 души (5.6% от общия брой).

Най-голям е процентният ръст на служителите в Pepco (71%) - 311 нови и в JYSK (41%) - 195 нови. Това са и най-големият брой новоназначени в търговски вериги извън бързооборотните.

Следват eMAG (38%) и LC Waikiki (20%), но това означава съответно 75 и 108 души повече.