🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

През 2021 ясно отговорихме на желанието на клиентите за по-удобни плащания

Димитър Продански, изпълнителен директор на MFG Digital

Димитър Продански, президент на Access Finance Inc.
Димитър Продански, президент на Access Finance Inc.
Димитър Продански, президент на Access Finance Inc.
Димитър Продански, президент на Access Finance Inc.
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Димитър Продански е изпълнителен директор и член на борда на директорите на MFG Digital, която обединява "Аксес Файнанс" България ("Бяла Карта"), "Акси Файнанс" Румъния, Easy Payment Services, включително клона на дружеството в Полша, "Аксес Файнанс" Испания, "Аксес Файнанс" САЩ и iuvo. Той има важна роля в експанзията на картовия бизнес на групата на MFG на пет чуждестранни пазара. Продански е сертифициран финансов аналитик (CFA charterholder) от 2006 г., говори шест езика и има магистърска степен по бизнес администрация от Софийския университет "Св. Климент Охридски".

Как се разви бизнесът ви през изминалата година?

Миналата година беше успешна за групата ни по няколко направления, въпреки че част от тенденциите вече не са актуални през 2022 г. Най-напред в ЕС и в България в частност доходността на спестяванията в банките продължи да намалява. Това даде допълнителен тласък на компании като P2P лендинг платформата ни iuvo, които предлагат възможност за алтернативни инвестиции. През 2021 г. iuvo отбеляза ръст на нетните* депозити със 115% спрямо 2020 г. - най-големият досега, а регистрираните клиенти са вече близо 32 хиляди.

Друга важна тенденция беше дигитализацията на бизнеса като цяло. В сферата на плащанията Easy Payment Services (EPS) беше един от първите небанкови издатели на карти в България и Източна Европа, предоставил възможността на клиентите си да ползват услугите G Pay и Apple Pay. Понастоящем над 6000 наши клиенти в България ползват една от двете услуги, повечето от тях по продуктa ни "Бяла Карта". Така ясно отговорихме на желанието и нуждата на клиентите ни за по-удобни плащания.

И трета важна тенденция беше съживяването на икономиките след периода на пандемията, което доведе до ръст в търсенето на кредити и продължава да бъде най-голямата ни бизнес линия. Въпреки високата ни база в България през 2021 г. добавихме още близо 40 хил. карти и близо 20 хил. нови кредита.

Какви бяха приоритетите на вашата бизнес стратегия през изминалата година?

Основен приоритет за нас през 2021 г. беше ръстът на бизнеса, така че да се възползваме възможно най-добре от тенденциите, които очертах. Стартирахме операции с кредитни карти в Испания, която е един от най-големите европейски пазари в нашия сегмент. Там има много играчи - местни и международни, с многомилионни инвестиции, но вярвам, че предлагаме нещо ново и атрактивно. Доказателство за това е, че вече имахме месеци с по над 20 хил. заявки за карта.

Голямата промяна през тази година е поскъпването на финансовите ресурси в Европа след старта на войната в Украйна и растящата инфлация. В тази връзка на първите ни пазари България и Румъния се фокусираме върху оптимизация на вътрешните процеси и повишаване на рентабилността. На новите пазари ще продължаваме да растем, но с по-бавни темпове. Това не значи, че спираме инвестициите. През юни т.г. стартирахме първата си тв реклама в Полша.

Какви са най-важните процеси, които се случват във вашата индустрия?

Фундаменталната промяна е в това, че клиентите осъзнаха, че финансовите услуги могат да се предоставят дистанционно, дигитално и светкавично бързо. Нашият сектор е традиционно консервативен предвид многото регулации, но редица европейски директиви "раздвижиха" пазара и хората вече откриват сметки, получават карти и кандидатстват за кредити онлайн и трансгранично. Най-видими са така наречените необанки, някои от които имат милиардни капитали и напреднали технологии, които позволяват бърза експанзия. Но те нямат монопол над технологиите и ние предоставяме на масовия потребител у нас същото качество на услугата като тях. Част от софтуера, който ползваме ние, е от доставчиците, които ползва Revolut например.

Клиентите също са все по-взискателни и очакват да получават услугата максимално бързо, с малка интеракция с финансовата институция и минимално количество лични данни. Максимата ни е да предлагаме възможно най-доброто клиентско обслужване и затова постоянно търсим подходящи партньори.

Пред какви рискове е изправена вашата компания и как ги посрещате?

Регулаторни, финансови и в сферата на човешкия капитал. Регулаторните вероятно са най-важни, защото те могат да ни поставят в по-неблагоприятна ситуация спрямо конкурентите и да повлияят критично на развитието на бизнеса на другите пазари. Ние ползваме българския лиценз на EPS за издаване на картови продукти в страните от ЕС. Оказа се, че нашият регулатор е по-консервативен по отношение на документите за самоличност. Например ние изискваме клиентите да изпратят копие от новата си лична карта, когато я подновят. Иначе трябва да прекратим договорите им. Конкурентите ни, регистрирани в Полша, Испания или прибалтийските страни, нямат това изискване, което ни поставя в неизгодна позиция. Стратегията ни е за повече комуникация в отношенията с регулаторите. Търсим споделяне на практиките от другите страни, за да не бъдат българските фирми лесно "победени".

Финансовият риск идва от недостатъчната развитост на капиталовия пазар в България. В Западна Европа конкурентите ни имат достъп до многомилиардните капитали на глобалните инвестиционни фондове или поне до ликвидни борси за дългово финансиране. България все още се разглежда като малък и рисков пазар за големите инвеститори. Затова фокусът ни е да "подсилим" международните проекти и да покажем, че моделът, с който сме привлекли над 200 хил. клиенти в България, може да е успешен и в една Полша или Испания. Тази наша кауза е обща с много други български фирми.

Иначе успехът на всеки бизнес се гради от мениджмънта. България е малък пазар не само спрямо разходите за финансиране, но и за наличието на подготвени хора. Конкуренцията за тях е жестока. Все по-често по билбордовете в големите градове виждаме реклами на работодатели. Ние действаме по друг начин, с който реално да покажем на потенциалните таланти каква организация сме. Например MFG от миналата година спонсорира топ таланти в магистърската програма "Финанси, инвестиции и финтех" в Стопанския факултет на СУ, която се прави в партньорство с бизнеса и Българската финтех асоциация. Ще продължаваме да бъдем креативни в търсенето на добрите кадри - все пак се конкурираме с най-добрите не само в България, а и в Европа.

Планирате ли нови инвестиции?

Както и през предишните години, планираме да инвестираме в нови продукти и функционалности, както и да развиваме нови пазари. По отношение на "Аксес Файнанс" и дъщерните дружества в чужбина ще работим по продукти, които да допълнят кредитните карти и да дадат добавена стойност на клиентите. Говорим не само за кредити, а и за плащания и спестявания. Смея да твърдя, че компаниите в групата на MFG познаваме най-добре нашия сегмент клиенти и можем да сме най-ефективни в разработването на цял спектър от услуги. Голяма част от новите продукти се разработват от EPS с целта да се предлагат и на външни спрямо групата ни клиенти от цяла Европа.

Телевизионната реклама в Полша е най-голямата ни маркетингова инвестиция за годината. Целта ни е да направим бранда по-разпознаваем и да наложим AXI Card като водеща небанкова кредитна карта в страната.

Най-голямата ни инвестиция ще бъде на испанския пазар, където през 2022 г. планираме да вложим над 4 милиона евро в ръст на пазарния ни дял. От почти две години инвестираме и в старта на операции в САЩ. Това е най-амбициозният ни проект и се надявам да се похвалим с него в началото на 2023 г.

С iuvo инвестираме в нова технологична платформа, която да предостави на клиентите ни още повече удобство.

Имате ли вече ESG стратегия и в кои области?

Една от основните ценности на MFG е отговорността, а устойчивото развитие и управлението на бизнесите е част от ДНК-то ни много преди ESG да стане гореща тема за бизнес организациите. Нашата бизнес мисия е социално отговорна - да предоставяме възможност за финансово включване и подобряване качеството на живот на всеки без оглед на моментното им социално и финансово състояние. В тази връзка ясно съзнаваме и поемаме отговорността, която носим, към общностите, в които работим. Целим да създаваме среда на откритост и съпричастност, на честна комуникация, на доверие. Фокусирани сме върху това да инвестираме ефективно, устойчиво и целесъобразно капиталите на групата - технологични, времеви, човешки, финансови, както и да развиваме талантите на групата да могат и постигат повече.

Кой е най-успешният ви проект през последните 1-2 години?

Може би най-успешният ни проект за последните две години е внедряването на платформа за автоматично одобрение на заявки за кредит от клиентите ни. Това ни дава възможност да предоставим отговор за минути, а понякога и за секунди, от момента, в който се кандидатства. При това денонощно. Клиентите получават много по-добра услуга, а нашите екипи могат да се съсредоточат върху по-специфичните случаи. Проектът е успешен и от гледна точка скалируемост на продажбите. Спомням си първата телевизионна реклама на "Бяла Карта". Имахме такъв успех, че ни отне месец обработването на заявките за карта. За повече скорост ни трябваха в пъти повече подготвени хора. А сега това се прави от технологията. Наистина впечатляващо!

*Нетни депозити = новопривлечени средства - изтеглени средства