🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

eMAG Marketplace предоставя нови възможности на все повече местни предприемачи

Силвиу Гугуи, управител на "eMAG България"

Силвиу Гугуи, управител на "eMAG България"
Силвиу Гугуи, управител на "eMAG България"
Силвиу Гугуи, управител на "eMAG България"
Силвиу Гугуи, управител на "eMAG България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Силвиу Гугуи е управител на платформата за онлайн търговия eMAG за България. eMAG е водеща платформа за онлайн търговия на дребно, основана през 2001 г. в Румъния, като днес има дъщерни дружества в България и Унгария. В продължение на над 20 години компанията постоянно инвестира в услуги, базирани на технологии, които помагат на клиентите да спестят време и пари.

Гугуи се присъединява към "eMAG Румъния" през 2016 г. с професионален опит както в телекомуникационната, така и в електроника и ИТ индустриите. Амбициозен и целенасочен, той вярва, че бизнесът се нуждае от постоянни инвестиции, за да постигне устойчив растеж и лидерска позиция. Силвиу Гугуи е завършил ускорена програма по мениджмънт в Yale School of Management и курс "Disruptive Strategy" в Harvard Business School.

Как се разви бизнесът на вашата компания след пандемията - кои тенденции му влияят най-много?

Не е новина, че пандемията ускори дигитализацията и усвояването на нови потребителски навици, един от които е онлайн пазаруването. Това, от една страна, даде тласък на нашата индустрия, а от друга, постави редица предизвикателства, които трябваше да бъдат решени бързо, ефективно и устойчиво. Хората се фокусираха още повече върху ефективността във всичките й форми - от организирането и оптимизирането на бюджета и потреблението до търсенето на иновативни решения, които правят живота им по-лесен и в крайна сметка по-удобен. В общата несигурност те трябваше да могат да разчитат на нас - довериха се на електронната търговия за своите покупки и ние отговорихме по единствения начин, който знаем - с грижливо планиране и постоянно подобряване на разнообразието и качеството на услугите, предлагани от eMAG. Целта ни е да предоставяме на клиентите най-подходящите за тях опции във всяка точка на контакт и по цялата верига - от поръчката до доставката, което трябва да бъде придружено с иновации, добри цени и първокласно обслужване. За нас това е пътят за по-нататъшен растеж, защото електронната търговия тепърва ще разгръща своя потенциал.

Какви бяха приоритетите на вашата бизнес стратегия и доколко те се променят за следващата година?

Най-големите предизвикателства в момента са тясно свързани с контекста, през който преминаваме - и те трябва да бъдат адресирани с ясна стратегия, която предвижда всяко предстоящо развитие. Военният конфликт в Украйна и пандемията, които имат видим ефект върху обществото и бизнеса като цяло, както и растящата инфлация, по-високите енергийни разходи и дори временното спиране на дейност в определени производствени сегменти влияят върху ежедневието ни, както и върху пазара и икономика като цяло. Тези процеси оказват голям натиск върху хората с ниски доходи, които обръщат повече внимание на разходите си и търсят начини да спестят пари. Електронната търговия от своя страна помага на клиентите да намират добри цени и услуги, които им помагат да организират по-ефективно своя бюджет и време.

Засегнати от тези процеси са и средните и малките търговци и производители - за тях eMAG предлага начин да просперират, като им предоставя достъп до инфраструктурата на дигиталната икономика, богат опит и ресурси, широка база от потенциални клиенти и инструменти за обучение. eMAG Marketplace има и специална програма за дребни и средни местни производители - "От България". Това на свой ред създава работни места и добавена стойност за цялата верига от заинтересовани страни - клиенти, партньори, служители и компанията.

Ще продължим да следваме този подход, който досега се е доказал като успешен - да инвестираме, да правим иновации, да развиваме екосистемата на Marketplace, омниканалния модел и да предлагаме още повече предимства за нашите клиенти и партньори.

eMAG отбелязва 10 години на българския пазар - кои са най-важните моменти от присъствието на компанията в страната?

България е много важна за нашата група, тъй като е втората страна, в която разширихме дейността си. Вече в продължение на 10 години вярваме, че сме двигател за навлизането и развитието на електронната търговия. Въведохме кампанията "Черен петък", която сега е една от най-популярните в страната за много търговци и която пренареди целия календар на продажби. Сега сме фокусирани върху популяризирането на богатото разнообразие от продуктови категории, които предлагаме, за да продължим да разширяваме нашето портфолио и да включим още повече функционалности в платформата, правейки целия процес - от поръчката до доставката, възможно най-удобен.

С нашата Marketplace платформа предоставяме възможност за начало или продължаване на развитието на онлайн търговията за много търговци, като вече над 5000 от тях се присъединиха към този модерен начин за правене на бизнес и развитие, което доведе до увеличение на трафика им с 27% само за последната година и предлагане на над 1.5 милиона продукта. В момента навлизаме във фаза на ускорено развитие на eMAG Marketplace, което ще се фокусира върху предоставянето на нови инструменти за по-нататъшен ръст на онлайн бизнеса и увеличаване на продажбите. По този начин ще можем да предоставим възможности на още повече местни предприемачи, които искат да разширят дейността си, включително в международен план.

Развитието на нашата шоурум мрежа също е важен процес - в момента имаме три шоурума в България - два в София и един в Пловдив. В комбинация с нашата онлайн платформа така можем да предложим още повече предимства за клиентите, използвайки потенциала на различните канали, като по този начин постигаме по-голяма ефективност и удобство.

И, разбира се - иновациите, те са в нашата ДНК, така че не бих ги нарекъл толкова акцент за компанията, колкото основа. Разработваме и предлагаме редица иновативни решения по цялата потребителска верига - от дигитален асистент за различни категории, който стъпка по стъпка насочва клиентите към най-подходящите за тях предложения, през различни опции за плащане и доставка, нашето мобилно приложение и редица инструменти за Marketplace търговци, които те лесно могат да интегрират.

Коя от тези области ще бъде допълнително подкрепена с инвестиции?

Всички - тъй като вярваме, че биха могли да работят само в синергия, като по този начин създават добавена стойност за всички заинтересовани страни и икономиката. Имаме дългосрочна стратегия за развитие, която стартирахме през 2021 г., предвиждаща инвестиционен план на групово ниво от близо 647 милиона евро до 2024 г., с цел да предложим на клиентите по-добро онлайн изживяване и да им предоставим инструменти за улесняване на техния индивидуален напредък.

Също така през последната година инвестирахме на групово ниво близо 14 милиона евро в развитието на екосистемата Marketplace, улеснявайки достъпа на търговците до пазарите в Румъния, Унгария и България.

Кои са най-важните процеси, които се случват във вашата индустрия?

Имаме нови модели на потребителско поведение, продължаващо навлизане на нови технологии, значителен потенциал за растеж на пазара за електронна търговия и нашата отговорност да се грижим за околната среда. В eMAG обобщаваме всичко това с мотото "Търсенето никога не спира". Основният стремеж към развитие - личностно и бизнес - е любопитството, така че eMAG като платформа за удобно пазаруване приканва хората да подхранват своето любопитство, да имат смелостта да изследват, да се стремят всеки ден да подобряват живота си, да търсят малките неща, които им носят радост и ги тласкат една крачка напред. Това е пътят към успеха - за предприемачеството, за образованието, за иновациите, за природата. Следвайки тази философия, ние не само адресираме най-важните процеси в нашата индустрия, но можем да стимулираме промяна към по-добро с потенциал да оформим бъдещето, започвайки от нас самите.