🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пловдивската "БТЛ индъстрийз": красотата прави чудеса и в бизнеса

Чешкият производител на медицинска апаратура постига огромен ръст на продажбите на машини за разкрасяване по време на пандемията

Компанията разработва нова машина на всеки 2-3 години
Компанията разработва нова машина на всеки 2-3 години
Компанията разработва нова машина на всеки 2-3 години    ©  Dimitar Markov
Компанията разработва нова машина на всеки 2-3 години    ©  Dimitar Markov
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • Голяма част от ръста през изминалата година се дължи на продажбите на продукти за естетична медицина.
  • Чешката компания изгражда собствен завод за над 30 млн. лв. и ще удвои броя на служителите си до средата на 2023 г.
  • Силното пазарно търсене и поръчките досега чертаят още 30% увеличение на приходите тази година.

Растежът, който пловдивският производител на електронна медицинска апаратура "БТЛ индъстрийз" отбелязва през последните години, изглежда наистина впечатляващ. Макар че компанията не остана незасегната от ковид пандемията, тя бързо навакса и успя да избухне през 2021 г., като почти удвои оборота си. Така за втори път тя попада във фокуса на К100, след като преди три години приходите й скочиха с 50%. Печалбата също се покачва над 2.5 пъти, а с рентабилност от над 32% тя е сред лидерите и в това подреждане. Основният двигател на този прираст са машините за разкрасяване и силното търсене в ЕС и САЩ, където са и основните пазари на фирмата.

И като цяло историята на компанията в България изглежда като приказка: чешкият собственик започва малко производство тук през 2006 г., днес приходите са над 500 млн. лв., а следващата цел е догодина служителите да са 1000.

Неочакван стимул

Като се има предвид, че "БТЛ индъстрийз" произвежда медицинска апаратура, скокът на приходите до над половин милиард лева през 2021 г. на пръв поглед изглежда обясним в период на пандемия. Интересна подробност обаче е, че около 40% от всички продажби на компанията през миналата година са на машини за естетична медицина и по-специално на продукта й Emsculpt Neo, който комбинира няколко терапии за оформяне на тялото и стимулиране на мускулатурата. Самата машина в базова конструкция струва 100 хил. долара, а от там в зависимост от допълнителните конфигурации това число може само да се увеличава.

"Има бум в търсенето на този продукт и това е една от причините, поради които имахме такъв успех през изминалата година. Ако ме питате защо точно така се получи, че хората купуват машини за естетика по време на пандемия - не мога да ви кажа. За съжаление по време на кризата хората решиха да умират красиви и стана нещо страшно в сферата на естетиката", коментира изпълнителният директор на "БТЛ индъстрийз" Георги Петков.

Има прираст в продажбите на продукти и в другите два отрасъла, в които работи компанията - кардиология и физиотерапия. Там все пак може да се намери логично обяснение - при кардиологията това са ковид заболяванията, които водят и до сърдечно-съдови проблеми, а при физиотерапията фактът, че хората най-накрая могат да се движат и лекуват свободно. Този засилен интерес обаче е довел и до недостиг на апаратура поради твърде големия и едновременен наплив на хора към здравните институции.

Нов дом

Растящият бизнес през годините е и причината наетите помещения, в които "БТЛ индъстрийз" работи, постепенно да отесняват. Това налага изграждането на собствено пространство, което да отговаря изцяло на нуждите на компанията и да спомага растежа.

Българското предприятие всъщност е единствената производствена мощност на чешкия собственик BTL, така че на практика цялата стока за световните пазари на групата се прави в Пловдив. Проблемът в момента е, че макар да е позиционирано в града, производството е разделено и разхвърляно на няколко места - главната сграда е на "Пещерско шосе", докато логистиката и производството на метални изделия, нужни за продуктите, са на "Рогошко шосе".

Целта на "БТЛ индъстрийз" сега е да вкара всички тези елементи под един покрив, като за да постигне това, в момента изгражда нова фабрика в близост до центъра на Пловдив. Сградата ще е с площ 25 хил. кв.м и ще е на няколко етажа. Инвестициите в проекта за момента се оценяват на 30 - 40 млн. лв. в зависимост от цените в строителството. Компанията ще изгради и соларен парк с капацитет 1 мВт в бъдещата си база, с който да задоволява своите енергийни нужди.

Новата сграда няма да включва развойния център на BTL в България, който се намира в София и е едно от 5-те такива звена на групата в цял свят. "Другите са в Чехия, Русия, Индия и предстои отварянето на още едно, което е изненада и няма да я обявяваме все още", коментира Петков. Софийският развоен офис е фокусиран върху подобряването и иновацията в естетичните и физиотерапевтичните продукти и разполага с екип от 50 служители.

Догонване с кадри

Изграждането на новата производствена база ще позволи по-скоростното разрастване на компанията. Отварянето на завода е планирано за второто тримесечие на 2023 г. и дотогава от "БТЛ индъстрийз" се надяват да са увеличили своя екип до 1000 души. Това е още едно мерило, по което компанията се развива скоростно през годините. От 100-ина служители преди десет години и около 500 в момента до края на 2022 г. фирмата ще разполага с 600 души, което освен производствен персонал включва също служители в логистичния, административния и сервизния отдел.

Според производствения директор Веселин Каравасилев една от най-големите и сложни задачи е наемането и обучението на хора да успее да догони развитието на бизнеса. "В момента доста активно доизграждаме структурата на компанията и добавяме нови мениджърски позиции, за да сме готови за ръста, който предстои в следващите години", коментира Каравасилев. В същото време "БТЛ индъстрийз" има доста ниско текучество на персонал - около 7%, спрямо 15% за индустрията.

Постоянната нужда от още квалифицирани хора е и причината "БТЛ индъстрийз" активно да подпомага развитието на локалното професионално образование. Нововъведенията, които компанията подготвя в професионалните училища, ще включват работа с модерна апаратура, както и достъп до работни стажове с трудов договор. Учащите от 11 клас ще могат да почнат да трупат опит по 2 пъти седмично, а тези от 12 клас - по 3 пъти. Първите ученици, които ще могат да се възползват от платения стаж, ще започнат през септември тази година.

"Ние сме направили програмата за обучение и подготвяме учениците за цялата индустрия, не само за нас, така че да могат да навлязат директно на работа във всяка компания в града или другаде", коментира Александър Иванов, тийм лидер "Производство 2", който отговаря за обучителните програми както на учениците, така и на новопостъпилите в предприятието.

Обратно в производство и развойна дейност

Философията на компанията е да реинвестира печалбата директно в своето разрастване и развойна дейност. Целта е на всеки 2-3 години да се предлага нов продукт в сферата на медицинската апаратура, а съществуващите машини да бъдат постоянно модифицирани и обновявани за нуждите на пазара. До голяма степен компанията е и самодостатъчна в изготвянето на своите компоненти. Отделни части се правят в Пловдив - като металните намотки и някои пластмасови части, а други се изготвят в Прага. Тези са най-важните компоненти за всеки продукт, за да може да се минимализира зависимостта от външни доставки на продукцията. Все пак външни доставчици има и те са от българския пазар.

Групата BTL работи в над 100 държави, като разполага и с около 60 търговски центъра по целия свят, като последните такива са в Азия - в Бангладеш, Мианмар и Непал. В момента компанията е насочила поглед и към Близкия изток с офиси в Иран, Ирак и държави от Арабския полуостров, цели по-активно навлизане и в Африка.

"Наблюдаваме какъв е пазарът, какви са условията, до каква степен има криминални зависимости. И ако няма препятствия, навлизаме", коментира Петков. Веднъж стъпила на пазара в дадена страна, BTL започва да разширява своята продуктова гама.

Войната в Украйна е затворила един голям пазар за компанията, като тя вече не може да внася своите продукти в Русия. Все пак според Петков това не се отразява толкова силно върху крайните резултати.

Затова и очакванията за 2022 г. са обещаващи. Ако се съди по поръчките досега и пазарните тенденции, продажбите ще се увеличат с около 30% и "БТЛ индъстрийз" ще отбележи още една силна година.