🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Активирахме модерна платформа за онлайн пазаруване на бизнес клиенти

Иванка Иванова, оперативен директор, член на борда на "Орбико Румъния" и "Орбико България"

Иванка Иванова, оперативен директор, член на борда на "Орбико Румъния" и "Орбико България"
Иванка Иванова, оперативен директор, член на борда на "Орбико Румъния" и "Орбико България"
Иванка Иванова, оперативен директор, член на борда на "Орбико Румъния" и "Орбико България"
Иванка Иванова, оперативен директор, член на борда на "Орбико Румъния" и "Орбико България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Иванка Иванова е магистър по "Автоматика и роботика" от Техническия университет - София. След университета няколко години работи в различни бизнес сфери като търговия и логистика. Става част от екипа на "Орбико България" през юли 2006 г. Кариерното й развитие в компанията преминава през различни позиции в сферата на логистиката - от специалист "Логистика", до мениджър "Клиентско обслужване и логистика", след което се присъединява към търговската част на "Орбико" - от мениджър "Продажби" до търговски директор.

През 2019 г. оглавява компанията като управител на "Орбико България". През тези близо две години и половина трупа много опит и познания, които й помагат да надгради своите професионални умения и й дават възможност да управлява генерално всички процеси и сфери в бизнеса. От тази година е оперативен директор, член на борда на "Орбико Румъния" и "Орбико България."

Как се разви бизнесът на вашата компания след пандемията - кои тенденции му влияят най-силно?

- Пандемията безспорно направи живота на хора и компании по-труден във всяко отношение. Благодарение на широкото портфолио от продукти, които "Орбико България" дистрибутира, не усетихме намаляване на оборота, дори в някои категории има увеличено търсене.

Дигитализацията е тенденция и е част от стратегията на "Орбико" още преди пандемията, която обаче се оказа повод за акселерацията й. Надяваме се увеличеният дял на електронна търговия сред консуматорите да доведе до промяна на поведението и на нашите бизнес клиенти, които да очакват същото улеснено клиентско преживяване при поръчки и на стоки за своя бизнес. Ние сме подготвени за тази промяна и вече активирахме платформата ни за онлайн търговия на бизнес клиенти.

Какви са приоритетите на вашата бизнес стратегия и доколко те се променят за следващата година?

- Визията на "Орбико" за 2025 е да бъде предпочитан доставчик на решения в избрани категории за нашите партньори. Два са основните стълбове за тези услуги - подобрена верига за доставки и платформа за онлайн пазаруване на бизнес клиенти. И двата са свързани с модернизация, автоматизация, трансформация и подобрено предложение за стойност.

Какви са най-важните процеси, които се случват във вашата индустрия - какво да очакват потребителите и бизнес партньорите ви?

- Три са основните процеси, които бяха допълнително засилени от пандемията - утилизация на веригата на доставки, технологии&иновации и устойчивост. Все по-критично е компанията да има видимост какво се случва от единия край на веригата на доставки до другия и това да може да се измери, за да се постигне по-висока ефективност. Последното ще доведе до оптимизация на разходите, докато в същото време се увеличи скоростта към пазара.

Предвидимостта в сектора на бързооборотните стоки е от съществено значение за правилното прогнозиране на търсенето и съответно утилизацията на веригата на доставки. Компаниите инвестират в технологични решения, които целят по-висока прецизност в прогнозиране на търсене и използване на ресурсите.

Пред какви рискове е изправена вашата компания - бихте ли ги степенували и с какви стратегии ги посрещате?

- Бих казала, че по-скоро ще продължим да се изправяме пред нови предизвикателства, породени от външните влияния, които са извън наш контрол. Инфлацията е проблем, който засяга бизнеса във всяка сфера, затова ще се стремим да откриваме и прилагаме най-правилните стратегии, които да ни помогнат да преминем по-леко през тези "турбуленции".

Планирате ли нови инвестиции?

- "Орбико България" продължава да инвестира в технологични решения и софтуер, подобряващи оперативната ефективност и предложението за стойност към партньори и клиенти. В дългосрочната ни стратегия за развитие на компанията сме заложили нови модели на работа, още по-голям фокус върху дигитализацията и анализ на големи данни (big data).

Хората винаги са били най-ценният ресурс и основното конкурентно предимство на "Орбико България". Наред с инвестициите в технологии и системи компанията ни продължава да акцентира и върху тези, свързани с развитието на човешкия капитал.

Имате ли вече ESG стратегия - кои критерии, в кои области на устойчивото развитие покрива тя? Изискват ли различните играчи по веригата на добавена стойност вашата компания да показва спазване на устойчиви практики - влияе ли вече това на бизнеса ви?

- Все повече служители искат да работят за компании, с чиито ценности да се идентифицират. Но балансирана и добре изпълнена ESG стратегия също така носи добавена стойност за организацията и заинтересованите страни.

Ние сме фокусирани предимно върху факторите "околна среда" и "общество/служители", като, разбира се, качеството на корпоративното управление не може да бъде херметически отделено от тях.

Целим да ограничим негативното въздействие върху околната среда, като намалим консумацията на енергия и въглеродния отпечатък на компанията с въвеждане на възобновяеми източници на енергия в ежедневните операции на компанията, използване на природосъобразни материали в опаковките, по-прецизна оптимизация на маршрутите и поетапна подмяна на автопарка с нискоемисионни превозни средства.

Благотворителните каузи и инициативи са важна част от политиката на компанията, ето защо "Орбико България" предприе сериозни и важни стъпки в подкрепа към обществото, както и в посока социална отговорност и опазване на околната среда. В последните две години компанията реализира десетки социално отговорни кампании и инициативи, които срещат подкрепа и съпричастност от всички служители, както и от някои от най-големите ни партньори. Такива кампании са "Сърцето на "Орбико" и "Плюшена прегръдка за детска усмивка". В същото време продължаваме да инвестираме в развитие и мотивация на служителите ни.

Кой е най-успешният ви проект през последните 1-2 години и какво помогна да се превърне в такъв?

- През последните години "Орбико България" инвестира в модернизация на инфраструктурата и технологични решения, които променят облика на компанията и увеличават добавената стойност за клиенти и партньори.

Изградихме нов логистичен център с автоматизация на част от процесите, като въведохме технологии като pick2 Light, pick2 Cart, VLM (Vertical Lifting Machine).

Успоредно с процесните иновации "Орбико България" инвестира в подобрение на бизнес модела с активацията на модерна платформа за онлайн пазаруване на бизнес клиенти, или eB2B (eCommerce business to business), която е един от основните стълбове в стратегията на "Орбико група". Тя е достъпна на адрес orbico.bg. В България стартирахме в средата на ноември м.г. с тестов период, а към края на юни вече имаме над 2500 обекта, регистрирани на платформата.

Фокус и отдаденост са основните компоненти на успеха на "Орбико България". Открита комуникация и паралелен процес по управление на промяната помагат инвестициите и иновациите, в частност ползите от тях за организацията, клиенти и партньори, да бъдат разбрани, приети и активирани сред всички нива в компанията.