🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Следващите 30 | Яхтите отвъд хоризонта

Многокорпусни концепции, фотоволтаични клетки, подводни криле, екологични технологии вече се внедряват в лодкостроенето

Карбонови и композитни материали, пенополивинилхлорид, въглеродни влакна, фотоволтаични клетки, интегрирани в корпуса, олекотени акумулатори, екологични технологии... Това не е разказ за бъдещето на Формула 1. Това е бъдещето на яхтостроенето. Така я виждат двете основни фигури на Sunreef Yachts Франсис и Николас Лап - изпълнителният и техническият директор на фирмата. В сравнение с другите строители на яхта Sunreef е нова фирма. Създадена в Гданск, Полша, през 2002 година от Франсис Лап, тя много бързо се налага на пазара на многокорпусни яхти - тенденция, която е завладяла яхтения свят през последните 10 години.

Другата тенденция, в която те са пионери, е налагането на флайбриджа в суперкатамараните - нещо, което променя света на луксозните яхти, като увеличава значително както площта, така и преживяването на големите ветроходни лодки.

"Бяхме свидетели на раждането на много вълнуващи многокорпусни концепции. Пазарът разбра, че в катамараните има изключителен потенциал, казва за "Капитал" Франсис Лап. Дори големите строители на суперяхти започнаха да експериментират с многокорпусни проекти." Според него това е едно от предимствата на фирмата им . "Ние сме пред играта днес, защото инвестираме всичките си усилия в развитието на тази ниша повече от две десетилетия", казва изпълнителният директор на Sunreef Yachts.

"Клиентите знаят, че карането на яхта е лукс и този лукс не трябва да оставя никакви следи в околната среда"

Франсис Лап
Франсис Лап

изпълнителен директор на Sunreef Yachts

"Свидетели сме на появата на все повече и повече електрически и хибридни лодки. Строителите на яхти също започнаха да въвеждат дизайни, които ни доближават до морето, с креативни идеи за сгъваеми платформи и "плажни пространства", смята Николас Лап, технически директор на Sunreef Yachts. И двамата смятат, че изкуственият интелект ще има значително въздействие върху яхтинга.

"Вече има значително въздействие на изкуствения интелект за оптимизиране на потреблението на енергията на яхтите. Това ще окаже влияние и върху навигацията и безопасността на борда, но също така и върху начина, по който проектираме и изграждаме", казва Николас Лап. "В по-дългосрочна перспектива индустрията ще напредне изцяло към автономни яхти. Докато това все още е далечна визия, в краткосрочен план изкуственият интелект постепенно ще поеме част от натоварването на екипажите. Това ще бъде от полза както за шкиперите, така и за собствениците, тъй като това в крайна сметка ще означава повече фокус върху комфорт, гостоприемство и начин на живот", допълва Франсис Лап.

„Вече има значително въздействие на изкуствения интелект за оптимизиране на потреблението на енергията на яхтите. Това ще окаже влияние и върху навигацията и безопасността на борда, но също така и върху начина, по който проектираме и изграждаме.“

Николас Лап
Николас Лап

технически директор на Sunreef Yachts

И макар че трудно може да си представим по-екологично забавление от ветроходните яхти, индустрията върви с големи крачки към повече и повече. Това, разбира се, се отнася в по-голяма степен за моторните лодки.

"Еволюцията, която наблюдаваме в индустрията, е много положителна", казва Николас. "На първо място и собствениците, и производителите на яхти са станали много по-наясно с въздействието на яхтинга върху околната среда. Ще виждаме все повече и повече алтернативни решения за задвижване със сериозен напредък, а именно в електрическите яхти. Индустрията постепенно ще напредне към създаване на изживяване с лодка без ползване на изкопаеми горива. Производителите на лодки ще се съсредоточат повече върху оптимизирането на корпуса - вероятно скоро ще видим повече дизайни на подводни криле например", смята той.

Според Франсис Лап устойчивостта ще заеме централна позиция. "Процесът на изграждане, довършването, самото изживяване с лодка и нашето поведение в морето ще се променят."

Николас Лап смята, че хората ще бъдат по-нетърпеливи да инвестират в зелени яхти. Ще стават все повече и повече наясно с ползите - както екологични, така и финансови. Да не говорим за комфорта и тишината. Поведението на клиентите в морето също ще претърпи важна промяна. Ще има повече внимание върху отпадъците и управление на водите, смята той.

Франсис Лап допълва: "Клиентите знаят, че карането на яхта е лукс и този лукс не трябва да оставя никакви следи в околната среда."

Материалът е осигурен със съдействието на yachting.bg

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар