🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Целта ни е да сме в топ 3 на застрахователите в Югоизточна Европа

Борис Паличев, генерален мениджър на УНИКА за Югоизточна Европа и председател на надзорния съвет на "УНИКА България"

Борис Паличев, генерален мениджър на УНИКА за Югоизточна Европа и председател на надзорния съвет на "УНИКА България"
Борис Паличев, генерален мениджър на УНИКА за Югоизточна Европа и председател на надзорния съвет на "УНИКА България"
Борис Паличев, генерален мениджър на УНИКА за Югоизточна Европа и председател на надзорния съвет на "УНИКА България"
Борис Паличев, генерален мениджър на УНИКА за Югоизточна Европа и председател на надзорния съвет на "УНИКА България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Борис Паличев е генерален мениджър на УНИКА за Югоизточна Европа за страните България, Сърбия, Босна и Херцеговина, Хърватия и Черна гора и председател на надзорния съвет на "УНИКА България". Преди това е заемал длъжността генерален мениджър и председател на УС на "УНИКА България", както и член на управителния съвет на Асоциацията на българските застрахователи. Започва кариерата си през 2005 г. в "ПрайсуотърхаусКупърс" (PwC), след което в периода от 2009 г. до 2018 г. преминава през редица ръководни позиции в "УHИKA Бългapия", както и в Централата на "УHИKA гpyп" във Виена. В продължение на две години е бил и на позиция изпълнитeлeн диpeĸтop "Финaнcи и риcĸ" в ДЗИ.

Как ще се промени застрахователният сектор по света в следващите 30 години?

Гледайки напред, е лесно да се увлечем по високите технологии, изкуствения интелект, влиянието на технологичните компании. Съвсем логично тези теми са развити и в почти всеки материал за бъдещето на всяка сфера от икономиката. За мен първостепенно значение както преди 30 години, днес, така и в следващите 30 ще продължат да имат хората. Реализирането на идеи, бързината на трансформация на процеси и клиентски преживявания ще зависят от това колко добре екипите успяват да отговорят на постоянно повишаващите се изисквания на клиентите. В застраховането ключови са бързината на сключване на полица, завеждане на претенция и изплащане на обезщетение, което ще е в рамките на минути, а понякога и секунди. Времето и здравето са нашият най-ценен актив и очаквам голяма част от трансформациите да са в тази посока - осигурявайки достъп до качествената превенция и диагностика по лесен и удобен за потребителите начин. Предлагането на нови услуги, които все по-често ще излизат от рамките на чисто застрахователните решения, също ще продължи да нараства в стремежа ни да бъдем там, където е нужно за нашите клиенти.

Пред нас стоят и сериозни предизвикателства, едно от които са климатичните промени. За пример - последният летен период юни - август 2023 г. е най-топлият в световен мащаб от над 150 години. Ставаме свидетели на все по-чести наводнения, бури и други природни катаклизми, които засягат всички нас и са повод да се замислим и като индустрия, а и всеки в лично качество - за отпечатъка, който оставяме занапред, и какво може да подобрим за следващите поколения.

Как виждате развитието на концепцията ESG - екологични, социални и управленски фактори?

- Темата е изключително популярна и вече е в дневния ред на международните застрахователни компании, които са и един от най-големите инвеститори в държавни ценни книжа и корпоративни облигации. Определящо значение има към какви индустрии се насочват средства. В "УНИКА груп" се следват стриктни правила, вече отразяващи и ESG факторите при управление на инвестиционния портфейл на групата, който е над 20 млрд. евро, като не се инвестира в компании, за които съществена част от приходите са от източници, свързани с петролни, въглищни и други сфери на икономиката с вредно влияние върху природата. Очаквам ESG поведението да се пренесе по-съществено и върху застрахователните продукти, които се предлагат, както и все по-силно налагане на дигиталните канали, а хората, които имат отговорно поведение, да се ползват от привилегии като отстъпки, по-голяма бързина и удобство при обслужване и да се превърнат в най-предпочитания сегмент от клиенти.

Ние във финансовата индустрия следва да сме вдъхновители за обществото, така че колективното самосъзнание да се промени и всички ежедневно да допринасяме с малки стъпки в посока по-устойчив начин на живот.

Как технологиите и изкуственият интелект ще променят застраховането и начина, по който работят компаниите от сектора?

- Технологиите и изкуственият интелект ще ни дадат възможност да сме по-бързи и по-прецизни при предлагането на застрахователни услуги. Съвсем скоро ще представим и първите си застрахователни продукти на иновативна IT система, която ще използваме в 5-те страни от региона SEE (България, Босна и Херцеговина, Хърватия, Черна гора и Сърбия), и това е само началото. Поставянето на бързината на процесите във фокус и възможностите за самообслужване ще затворят целия процес в рамките на 5 минути - от натискането на първия бутон до получаването на застрахователна полица. Ценим времето на нашите клиенти и партньори и ще продължим да работим в тази посока на дигитализиране. Предстои реализирането на още смели проекти, които ще дадат повече възможности както на нашите посредници, така и на нашите клиенти.

В България автомобилните застраховки са с най-голям относителен дял - очаквате ли промяна в това отношение и какво би я провокирало?

- Автомобилните застраховки ("Гражданска отговорност" и "Каско") заемат основен дял от близо 60% от общия премиен приход, включително животозастраховане, докато например за сравнение в Хърватия техният дял е доста по-нисък - 40%. Традиционно българите поставят автомобила си на първо място, което е логически обърната пирамида. Обективно погледнато, домовете, в които живеем, са по-ценни и при настъпване на неблагоприятно събитие ще се наложи да отделим по-голям бюджет за възстановяване на щети. Както и здравето, което ако изгубим поради нетрудоспособност, претърпяваме най-значими вреди. Разбира се, промяната в България в последните години е видима, но тя все още се случва с бавни темпове и е водена от инерцията от актуални събития. В резултат на различни природни бедствия като наводненията в последните години и сега това в Бургаско отново се постави на дневен ред в публичното пространство въпросът, че домовете са ценни, а рисковете вероятни и не трябва да подценяваме нуждата от застраховка. В България под 1 от всеки 10 дома в страната е с покритие. Езикът на застрахователите обикновено е сложен и за хората не става ясно, че например, ако отделят по-малко от 50 стотинки на ден за застраховка на дома, биха се погрижили добре за жилището си, като покрият различни рискове: пожар, наводнение, земетресение и др. При настъпване тези рискове биха довели до вреди, възстановяването на които може да достигне значителни суми от порядъка на над 100 хил. лв. и това да засегне сериозно семейния бюджет. Това определено не бихме определили като лукс, а необходимост.

Регионът на Югоизточна Европа (SEE), за който отговаряте, понастоящем е от специално значение за UNIQA Group - разкажете малко повече за бъдещото му развитие?

- Регионът SEE се превърна в основен за "УНИКА груп" и вече сме третата най-голяма група от компании в UNIQA International. През последните 2 години растем със силен двуцифрен темп и привличаме все повече нови клиенти, като годишният ни премиен приход е близо 300 млн. евро и печелим доверието на над 2 милиона клиенти.

Позицията ни в региона е на надежден партньор със силен бранд. Предлагаме модерни решения, стараейки се ежедневно да отговорим на изискванията на нашите клиентите. Разчитаме на високата отдаденост на нашите служители и им предоставяме възможност за участие в международни проекти, като споделяме най-добрите практики във финансовата индустрия. Водени сме от принципа "Живеем по-добре заедно" и всеки ден имаме амбицията да се развиваме и да растем като компания. Целта ни е да сме в топ 3 на застрахователите в регион SEE по общ премиен приход и лидер в здравното застраховане, където в България сме вече на второ място по пазарен дял.