🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Трансформираме дефиницията за пари от електронните ваучери до AI финансов асистент

Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово

Ваня Манова, регионален мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово
Ваня Манова, регионален мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово
Ваня Манова, регионален мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово    ©  Юлиян Донов
Ваня Манова, регионален мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово    ©  Юлиян Донов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Как ще се промени секторът на електронните разплащаниявсвета в следващите 30 години и кои ще са основните двигатели на на промяната? Къде e мястото на Mastercard в тези промени?

Мястото на Mastercard вече не е само в сектора на електронните разплащания. "Промените", от друга страна, са не само промени, а пълна трансформация на разбирането за "пари". От технологична инфраструктура за безкешово движение на средства без граници ние се превръщаме в мултирелсова технологична екосистема за иновации, базирани на данни. Създаваме решения за големи и малки бизнеси, правителства и - разбира се, улесняващи хората от всички краища на света. Все повече ще чувате от нас за киберсигурност, дигитална идентичност, блокчейн мулти токен системи, генеративен изкуствен интелект. Вертикалите, в които работят наскоро придобитите иновативни "еднорози" от Mastercard, дават добра представа какво ще се случва в сферата през следващите години - това са Ethoca, Ekata, Aiia, Dynamic Yield и др.

Последните две години доведоха до силно разширяване на дефиницията за пари, издигнаха потребителското изживяване на ново, мултисензорно ниво и категорично въведоха ангажиментите за устойчивост в бизнеса. Mastercard се стреми, както винаги, да предвижда нуждите след 10, 20, 30 години и отсега да подготвя инфраструктурата за тях. Съвсем скоро ще бъдем свидетели на нови разбирания за стойност и прозрачност на всяка трансакция, неуловимо смесване на физическия с виртуалния свят и екологично отговорно потребление, което ще предефинира приоритетите на всички участници в световната икономика.

Основният двигател на развитието няма да е изкуственият интелект, а - както винаги - човекът, който търси и ще получи хиперперсонализирано дигитално пространство, което да спестява време и усилия в ежедневните му дейности.

Как иновациите помагат на развитието на онлайн разплащаниятаи на онлайн пазаруването?

- Дигиталните разплащания са прозрачен начин на движения на средства, които пестят ресурси в дългосрочен план, овластяват малкия бизнес да достига до нови пазари и намаляват негативите на сивата икономика. През последните години фасилитираме безпрецедентен ръст в интеграцията на ПОС терминали в България във всички сфери - държавна администрация, градски транспорт, малки търговци, таксита, фестивали.

В непосредствено бъдеще - 5-10 години, амбицията на Mastercard e да постигне и 100% токенизация на плащанията с карта или с други думи - целим всички плащания да се осъществяват в отсъствието на самата карта. Това, от една страна, ще намали тежестта върху природата от производство и логистика на пластики и чипове, от друга - посредством криптографията и токенизацията ще постигнем отлично ниво на сигурност и удобство за потребителя. Mastercard Digital Enablement Service (MDES) е инфраструктурата, която позволява дългият номер върху всяка карта да стане ненужен в ежедневието и дава възможност да плащаме със смартфон, часовник, а в бъдеще - вероятно само със собствената си биометрия и верифицирана дигитална идентичност - потвърждение с палец или усмивка на лицето.

Ще сме свидетели как физическата идентичност се среща и колаборира с виртуалния свят за ново поколение персонализация на потребителското изживяване. Ще извършваме всички административни действия свободно от разстояние. В онлайн пространството няма да губим време да търсим, а ще получаваме персонализирани оферти (например с иновацията на придобитата от Mastercard израелска компания Dynamic Yield), от които можем да се възползваме с виртуален портфейл, който "ни следва" във всеки онлайн магазин, където отиваме - например с решението "Click to Pay".

Каква е ролята на технологичните компании в прехода към по-устойчива икономика?

- Когато се роди интернет, родиха се и нови индустрии, които трансформираха или изместиха старите - от най-простото изграждане на HTML до стрийминг услугите и приложенията - адаптирахме се неусетно към тази истинска революция в ежедневието ни. Днес онлайн интеракциите и трансакциите ни са глобален златен стандарт, в който почти всички участваме. В Mastercard вярваме, че дигиталните активи, токенизацията и блокчейн технологиите маркират подобна тенденция и един ден ще се превърнат в най-важната инфраструктура за съхранение и обмен на стойност. Вярваме, че всичко може да се токенизира и да подпомогне разгръщането на пълния потенциал на досега непредставени дигитално активи, като например селското стопанство, платформи за депозити и мн. др. Затова работим в посока на нови екосистеми, като например Mastercard Multi-Token Network.

От гледна точка на устойчивост дигитализацията е едновременно екологична и социална - електронните ваучери за храна, разхождащи огромен ресурс, време и хартия, могат да бъдат изцяло дигитални. Така направихме преди години с електронните купони за училищен стол, за които родителите се редяха и ядосваха по опашки. Така и спомогнахме през 2023 г. правителството да одобри в държавния бюджет ваучерите за храна, които над 700 000 заети служители на големи компании в България получават като социални придобивки, да станат електронни, запазвайки действащото данъчно облекчение за работодателите. С дигитализирането на ваучерите постигаме намаляване на административната тежест и революционно намаляване на ресурсите. Дигиталните ваучери виртуални карти разрешават проблемите и облагодетелстват всички участници в екосистемата.

Как Mastercard участва в разговораза изкуствения интелект икакво е бъдещето мувъв финансовия свят?

- Последното издание на Mastercard Signals изследва влиянието на технологията генеративен AI върху бъдещето на икономиката - от създаването на по-ефективни бизнес операции до подпомагане разработката на софтуер. Един пример е финансови асистенти, базирани на генеративен AI, които ще управляват финансите и инвестициите ни и дори ще могат да плащат данъците ни.

Как оценяватефинтехкултуратав региона-България, Северна Македония, Албания и Косово-и как си я представяте след 30 години?

- Регионът е отлично подготвен да разработва и внедрява технологични решения на глобално ниво, прескачайки понякога цели еволюционни стадии на американския и европейския пазар. Представям си през следващите години да имаме повече български финтех "еднорози", с оригинални блокчейн решения, представляващи интерес за придобиване от големи технологични корпорации.