🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Да се впишеш качествено в новото дигитално бъдеще

Петя Славова - председател на надзорния съвет и мажоритарен акционер в "Инвестбанк" АД

Петя Славова - председател на надзорния съвет и мажоритарен акционер в "Инвестбанк" АД
Петя Славова - председател на надзорния съвет и мажоритарен акционер в "Инвестбанк" АД
Петя Славова - председател на надзорния съвет и мажоритарен акционер в "Инвестбанк" АД
Петя Славова - председател на надзорния съвет и мажоритарен акционер в "Инвестбанк" АД
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Г-жо Славова, кои са най-значимите постижения в близо 30-годишната история на Инвестбанк и какви са най-важните цели и приоритети, които сте поставили пред банката през следващите десетилетия?

- 30 години са много време, но и не чак толкова. Казват, че не е важен периодът, а това, което си направил по пътя към крайната цел. За 30 години целта не се е променила, а именно да бъдем максимално близо до нашите клиенти и непрекъснато да надграждаме и усъвършенстваме услугите си. Вече три десетилетия сме на пазара, като с всяка следваща година се изкачваме до все по-водещи позиции в банкирането и предлагането на иновативни услуги. През 2023 г. спечелихме няколко награди именно за трансформацията ни от традиционна в дигитална банка. Абсолютен приоритет за нас е цялостната дигитализация на процесите, както и създаване на нови продукти и услуги, отговарящи на очакванията и нуждите на клиентите. В стратегическите цели на "Инвестбанк" АД са заложени устойчив ръст на кредитния портфейл и доходността му при по-добро качество и диверсификация.

Действително Инвестбанк е сред най-динамично развиващите финансови институции в България в сферата на дигиталната трансформация и иновациите - какво място заемат технологиите в развитието на банката?

- Иновациите и технологиите са структуроопределящи за целия сектор, не само за Инвестбанк. Именно развитието и внедряването на няколко ключови технологии доведе до коренна промяна в начините, по които всички банкираме. Мобилното банкиране и онлайн банкирането дават неограничени възможности, пестят време и най-вече не изискват редене и чакане на опашки в клоновете. Преди 10 - 15 години никой не говореше за дигитални пари и мобилни портфейли, днес това е нещо, с което сме свикнали. След навлизането на финтех компаниите бизнесът се трансформира изключително бързо и ако изоставаш от общата тенденция, има голяма вероятност да отпаднеш от пазара. Затова е въпрос на стратегия и визионерство да се впишеш качествено в новото дигитално бъдеще и да бъдеш стабилен партньор за своите клиенти.

Разкажете малко повече за получилата няколко отличия услуга "Мултибанкинг" и за решенията за по-удобно и по-сигурно банкиране, които предлагате на клиентите си.

- С тази услуга спечелихме награда за иновативен проект, с което много се гордеем, защото сме първата изцяло българска банка, която предложи подобна услуга в пълната ѝ функционалност. Мултибанкингът позволява на клиентите ни да управляват банковите си сметки от различни финансови институции, използвайки дигиталните платформи на банката. Проектът е базиран на принципите на отвореното банкиране и основната му цел е постигане високи стандарти на финансово обслужване и клиентска удовлетвореност чрез предлагането на иновативни дигитални решения и услуги. Мултибанкингът е част от стратегията ни за иновации и технологично развитие и е естествено продължение на дигиталната ни трансформация.

Бурното развитие на технологиите е свързано и с нови рискове, като експерти по финансовата престъпност от големи международни банки посочват предстоящия бум на измамите като една от най-големите заплахи за сектора - как Инвестбанк отговаря на тези нови предизвикателства?

- Регулациите в сектора са изключително строги и не позволяват никакво отклонение от заложените стандарти, които непрекъснато се актуализират и подобряват. Спазват се стриктно абсолютно всички изисквания, имаме и допълнителни такива, наложени от нашите протоколи за сигурност и вътрешни правила. Банката непрекъснато инвестира в механизми за подобрение на информационната сигурност.

Трансформацията на бизнеса в съответствие с т.нар. концепция ESG - екологични, социални и управленски фактори, е сред водещите теми на последните години - каква е вашата стратегия за подкрепа на бизнеса по пътя към зеления преход?

- Инвестбанк е устойчива банка, силно ангажирана със зеления преход. Интегрирането на ESG политики е заложено в стратегията ни за развитие, а имплементирането им във всички процеси се разглежда като ключов фактор за дългосрочен растеж и отговор на пазарните очаквания. Като ангажирана банка в услуга на своите клиенти включихме ESG стандарти в своите вътрешни политики и процедури. Водещо в процеса на работа е създаването на култура на етичност и добросъвестност и задаването на стандарти за устойчив бизнес растеж.

Как ще изглеждат банките на бъдещето и какъв ще е обликът на сектора след 30 години?

- Трудно е да се правят такива дългосрочни прогнози, този урок го научихме от ковид пандемията. Въпреки че през изминалите три десетилетия много икономически и международни събития оказаха огромно влияние върху сектора, а технологичната революция буквално го "преоблече", вярвам, че банките никога няма да изоставят личната връзка с клиента за сметка на технологиите, а точно обратното - банките от бъдещето ще познават още по-добре своите клиенти и ще им предлагат продукти "по мярка" и спрямо нуждите им. Вероятно всички ще носим "банката в ръката си", но потребителското изживяване ще бъде на съвсем друго ниво, а доверието в сектора ще бъде още по-силно. Продължаваме смело и уверено напред с 30 години опит зад гърба си, вълнуващо е!