🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Следващите 30 | Все по-трудно ще различаваме истината от лъжата

Най-ефективният начин за борба с пропагандата остава единствено развитието на критично мислене

Кристина Христова е съучредител на АЕЖ - България, и ръководител на Factcheck.bg - първата независима платформа за опровергаване на дезинформацията у нас. На сайта редовно се публикуват анализи защо определени новини в пространството са неверни и подвеждащи. Платформата пусна своя "Пътеводител за проверка на факти", а отскоро започна и подкаста "Фактите говорят". От 2019 г. Христова е и председател на Коалицията за медийна грамотност в образованието. По-назад в миналото тя е също така дългогодишен журналист на "Дневник" и бивш директор на Центъра за култура и дебат "Червената къща".

Навлизането на deepfake манипулациите е вече факт, който тепърва ще поставя предизвикателства за потребителите. Най-вече защото този вид манипулации са най-трудни за проверка от обикновения читател или зрител. Фактчекинг инструментите вече догонват deepfake-а, така че поне за проверителите на факти в близко бъдеще ще има инструменти, с които да разобличават подобни видеа.

През следващите години за хората ще бъде все по-трудно да различават кои образи са истински и кои са манипулирани. Видеото, и особено краткото видео, неизменно се намества като номер едно канал за информиране в социалните мрежи. Вероятно тази тенденция, която засяга основно младите хора в момента, ще се разпространи към цялото общество в бъдеще.

Проблемът с кратките видеа, тип съдържанието в TikTok, е, че те залагат повече на наслагването на образи, т.е. често извадени от контекст събития, които реално са се случили. Това е класическа визуална пропаганда, която трудно се оборва само с проверка по линията на "случило се е - не се е случило".

В тази връзка стандартният "фактчекинг" ще бъде все по-малко ефективен. Тук вече трябва да се намеси по-скоро добро визуално разказване на случилото се, с хумор или атрактивни визуални послания.

Към днешен момент най-активно като мрежа се развива TikTok и точно през нея се разпространяват много пропагандни и манипулативни видеа. Тя е много удобна за тази цел, тъй като кратките и емоционални видеа не могат да бъдат оборени лесно с факти. Те залагат на бързите реакции и въображението, правят препратки, наслагват образи. В тази посока тийнейджърите са основен таргет на дезинформация през TikTok, което в бъдеще ще доведе до едно незряло политизиране на младежите.

От друга страна, най-ефективният начин за борба с този тип пропаганда остава единствено развитието на критично мислене и медийна грамотност в обществото.

Методите, които са реалистични, са заложени в европейска директива по темата, която правителството на България е длъжно да прилага. Те са свързани с развитието на медийната грамотност през образователната система и обществените медии. Отделно в бъдеще трябва да се работи много с възрастните хора през различни центрове и неформални групи, и особено в малките регионални градове.

За момента образованието ни не отговаря на тези предизвикателства. Досега не е развивана стратегия как медийната грамотност може да бъде развивана в клас, нито как учителите да се готвят систематично и ефективно по темата. Медиите имат водеща отговорност за развитието на медийната грамотност и за щастие вече се появяват подобни инициативи за проверка на факти в някои от големите национални медии.

От една страна, вече много хора разпознават дезинформацията, имат базови умения да проверяват това, което са прочели или чули, и полагат усилия срещу разпространението на дезинформация. Тази дистанция между информираните хора и податливите на дезинформация или пропаганда вероятно ще расте най-вече заради балоните в социалните мрежи.

Трудно е да се направи обобщение дали на журналистите ще им е все по-сложно да откроят истината. Има много колеги, които участват в обучения по проверка на фактите. Има и много, които не проверяват информацията, която публикуват.

Например платформата ни Factcheck.bg има много последователи, които споделят в социалните мрежи нашите публикации, свързани с извършени проверки. От друга страна, темата "фалшиви новини" беше много успешно използвана от разпространители на дезинформация, за да обвинят, че медиите, особено големите и обществени, са всъщност истинските разпространители на пропаганда и промотират дневния ред на едно световно задкулисие.

Тази теза успя да спечели много хора, които смятат, че различават истината от лъжата, но всъщност те просто не вярват на традиционните медии и черпят знанията си изцяло от социалните мрежи и специфични групи за разпространение на невярно съдържание.

Как обществото ще се информира или ще се дезинформира след 30 години? Най-вероятно през чиповете на Бил Гейтс, които е инжектирал в комарите, ще се случват и двете!

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    b.davidkov avatar :-|
    masay

    Министерството на истината наживо...

    Нередност?
  • 5
    zlr avatar :-|
    zlr

    Един по-внимателен прочит на съдържанието на рекламирания по-горе "Factcheck.bg" разкрива, че става дума за подкрепян от "онова посолство" проект ...

    Нередност?
Нов коментар