🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Интернет не е всичко в търговията

Георги Маринов - изпълнителен директор на ePay.bg и EasyPay

Георги Маринов - изпълнителен директор на ePay.bg и EasyPay
Георги Маринов - изпълнителен директор на ePay.bg и EasyPay
Георги Маринов - изпълнителен директор на ePay.bg и EasyPay
Георги Маринов - изпълнителен директор на ePay.bg и EasyPay
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Георги Маринов е изпълнителен директор на ePay.bg и EasyPay. Пътят му в света на дигиталните плащания започва през 1995 г. със създаването на DataMax - компанията за разработване на банков софтуер.

През 1999 г. се появява ePay.bg - в началото като платформа за плащане на стоки и услуги в интернет с банкови карти.

През 2004 г. стартира касовата мрежа на EasyPay, която хората свързват основно с плащането на битови сметки, но тя предлага повече от 400 услуги за физически лица и фирми. През същата година е регистрирано и дружеството за квалифицирани удостоверителни услуги "Инфонотари" АД.

Г-н Маринов, вие сте в бизнеса с разплащания близо от 30 години. Как започна всичко за вас?

Започнахме с разработка на банков софтуер, а със създаването на ePay.bg искахме да обезпечим електронната търговия в България. Бързо разбрахме, че тогава нито търсенето, нито предлагането в интернет са големи. Затова добавихме възможността за плащане на битови сметки онлайн, а впоследствие и на касите на EasyPay.

Интересно е, че започвате с дигиталните плащания още през 90-те години, а след това с касовите. От съвременна гледна точка това изглежда като крачка назад, но EasyPay има над 3200 каси към днешна дата и мрежата непрекъснато се разширява?

- Повечето клиенти все още предпочитат да плащат в брой. За това има една основна причина и тя е привидното усещане, че плащането в брой е безплатно. Когато си разменяме пари в брой, няма такса. Същевременно всеки има и смартфон - по-евтино е да комуникираш така. И точно тук е парадоксът - всички комуникираме дигитално, но предпочитаме да плащаме в брой. Затова и нашата цел винаги е била да създаваме услуги, които да са търсени и достъпни, хората сами да ги разпознават и да искат да ги ползват.

Кои са най-търсените услуги извън битовите сметки?

- Паричните преводи в България и чужбина, плащането на такси и глоби към бюджета, електронните винетки, преводите по банкова сметка... Всички се учудват, че в касите на EasyPay има всякакви хора - от различни възрасти и с различни финансови възможности. Но ние предлагаме както плащане на студентския наем, така и получаването на пенсия по нашата платежна EasyPay карта.

Освен за крайни клиенти имате услуги и за юридически лица, там на какво залагате?

- Голямата промяна при нас е, че сега сме в етап, в който искаме да задоволим потребността на бизнеса за сделки, които не се случват в интернет. Целта ни е да облекчим и максимално да ускорим и разширим плащанията между клиентите и бизнеса.

Един от най-категоричните примери в тази посока е нашият 10-цифрен код за отдалечени плащания. Той може да се ползва от всяка фирма за всякa покупка, авансово плащане или проформа, дори за всяка оферта. Изпращате кода на клиента, а той може да плати по него във всяка каса на EasyPay, в ePay.bg, дори в мобилното си банкиране.

Вариация на този код под формата на QR има на всяка фактура, издадена от софтуер на "Микроинвест" (Microinvest Sklad Pro, Invoice Pro, Micro.BG и др.).

Той е имплементиран и на фишовете за неправилно паркиране на Центъра за градска мобилност и хората вече няма нужда да ходят до точно определена локация в точно определено време, за да ги платят.

За физическите лица предлагате платежна EasyPay карта, подобна на дебитна. Тя може ли да се използва и от юридически лица?

- Стартираме картата за юридически лица. Запазваме безплатното издаване на момента в каса на EasyPay и безплатна поддръжка на сметката. Всъщност това ще бъде много изгодна система от карти с проследяване на всяко плащане от подотчетните лица, с интеграция към счетоводната система на фирмата. Освен това ще могат да се качват снимки и протоколи във Viber поддръжката на картата.

Сметката ще може да се зарежда и на нашите банкомати, част от които вече работят на ключови локации в цялата страна. На тях освен стандартните операции като теглене и внасяне ще предлагаме и плащане на битови сметки и плащане по 10-цифрен код.

Какви нови продукти разработвате?

- Работим в най-различни направления. Визията ни е за ПОС терминали не само в EasyPay касите, но и в търговски обекти, на които да могат да се плащат всякакви услуги.

"Инфонотари" - компанията ни за електронни подписи, ще пусне на пазара няколко нови услуги - отдалечено облачно подписване на документи, електронна идентификация и вход в системи.

Имаме и решение за отдалечена поръчка на храна и напитки, без хората да се редят на опашки, и се надяваме все повече търговци да го припознаят.

Каква е вашата прогноза за следващите 30 години?

- Дигитализацията ще расте стъпка по стъпка, но това е процес, който не зависи само от технологичното развитие, а е в ръцете на обществото и на адекватната политическа и икономическа ситуация в страната.