🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Проектите, които ще подобрят свързаността на Пловдив и региона

Завършване и разширяване на Околовръстното шосе и градска железница ще подобрят мобилността в областта и ще отключат нови инвестиции

Новият проект за кино "Космос"
Новият проект за кино "Космос"
Новият проект за кино "Космос"
Новият проект за кино "Космос"
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

С между 4 и 5 хиляди души годишно нараства населението на Пловдив и областта. Тенденцията се забелязва силно последните две години.

Тя е ясен знак, че регионът е икономически атрактивен, развива се динамично и привлича повече хора дори от София. Това обаче поставя предизвикателство пред местната власт как да се поучи от грешките на столицата като разрастващ се град. Инфраструктурата е ключова в това отношение. Община Пловдив има ясна визия за проектите, които ще подобрят свързаността на град Пловдив и на всички населени места в региона.

Околовръстното шосе

Участъкът между "Асеновградско шосе" и пътен възел "Скобелева майка" ще затвори външния ринг на града, а техническият проект за него е в пълна готовност, за да бъде финансиран от бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура". Т.нар. Югоизточен обход ще освободи значително трафика от града в транзитното направление посока Свиленград, както и в посока Асеновград, Кърджали, Смолян.

От спешно разширяване се нуждае и съществуващото трасе на Околовръстното шосе, което затваря участъка между "Кукленско шосе" и "Коматевско шосе". Там има нужда да се увеличи габаритът, да се изградят безконфликтни преминавания на две нива на местата, на които има разположени кръстовища и светофари - всичко това ще улесни транзитния трафик.

Градска железница

Градската железница тепърва ще се осмисля от пловдивчани като ключов проект за десетилетия напред. Макар че в последните 30 години тази тема периодично застава на преден план, изгледите да се реализира чак сега придобиват ясни параметри.

Очаква се довършването на S-бана на Пловдив да струва около 250 млн. лв., както и че проектът ще получи достъп до смесено финансиране, част от което идва от оперативна програма "Транспортна свързаност" 2021 - 2027.

Планът включва използването на съществуващата жп инфраструктура, която вече е изградена на 80%. Въпреки това трябва да се създадат допълнителни връзки, да се затвори външният ринг, да се закупи подвижен състав, да се определят спирки, както и да се реши кое ще е дружеството транспортен оператор.

Област Пловдив има най-високо ниво на индустриализация в страната със 71 хиляди заети в производство. Градската железница е реален шанс за свързване с и осигуряване на качествен транспорт до индустриалните зони и сателитните райони на Пловдив.

За пример само около "Голямоконарско шосе" в двете нови индустриални зони работят над 10 хиляди души в над 100 компании - тяхното ежедневно движение от/до работните им места предизвиква сериозни задръствания в час пик. Наличието на работеща жп линия на интервал от 15 мин. автоматично би решило проблема с част от транзитния трафик. Проектът за градска железница не само ще намали автомобилния натиск, но и ще доведе до по-чист въздух и по-малко прахово замърсяване. Реализацията му е много важна - в противен случай проблемите с придвижването могат да се задълбочат с времето.

Нов живот за емблематичното кино "Космос"

Община Пловдив предвижда цялостно реабилитиране на бившето кино "Космос". Емблематичната сграда е на път да се превърне във важно културно средище, което да допълни възможностите за провеждане на събития от разнообразен характер в централната градска част.

Техническият инвестиционен проект включва осъвременяване на сградния фонд и създаване на модерно градско пространство. Ще бъдат обособени гъвкави презентационни пространства, изложбени площи, зала с 599 места, кафене със зони вън и вътре със съпътстващата техническа инфраструктура. Многофункционалността на залата предполага тя да бъде използвана както за кино, така и за театрални представления, концерти, презентации, аудио-визуални спектакли, събрания и конференции. Предложено е и ново акустично решение, отговарящо на разнообразната типология на потенциално провежданите събития.

Интериорните предложения са силно вдъхновени от оригиналните решения. Използвани са подобни или сходни изразни средства, мотиви и материали. Търсен е ефект на максимално приближаване до оригиналните виждания и духа на сградата.

Нов мост над р. Марица - вътрешният ринг на града

Нов мост над р. Марица, който да свързва булевардите "Копривщица" и "България", ще облекчи значително автомобилния трафик през централната градска част. За проекта се заговори преди няколко години и вече е част от одобрения План за интегрирано развитие на община Пловдив - стратегически документ, който определя развитието на града в следващите 10 години.

Новият мост ще е с дължина 245 метра и широчина 30 метра, като са предвидени по две платна за движение в двете посоки, тротоари, велоалеи и две повдигнати кръгови кръстовища. Проектът ще осигури бързи връзки на район "Западен" с центъра и всъщност цялото движение в посока север - юг ще се облекчи.

Качеството на живот в цялата област ще се подобри не само благодарение на транспортните проекти, но и на големите ВиК такива - Южен обходен колектор и пречиствателната станция, двата - на стойност 250 млн. лв. Предвид комплексния им характер изпълнението им, макар и бавно, напредва сигурно. По отношение дългосрочната визия за самия Пловдив общината е планирала и развитие в посока зелени и пешеходни площи, разширяване обхвата на синята зона и оптимизация на градския транспорт чрез новото общинско дружество за електрически транспорт, учредено наскоро.

Център за настаняване на бежанци без аналог работи в Пловдив

Буферният интеграционен център за настаняване на украински бежанци "Втори дом" функционира от няколко месеца в Пловдив и към момента няма аналог на национално ниво. Признание за успеха на центъра беше получено и от европейския комисар по социални въпроси Никола Шмит, който лично посети и се запозна с работата му в средата на 2022 г.

"Втори дом" се помещава в сградата на бившата белодробна болница в града. Тя е предоставена безвъзмездно от община Пловдив на фондация Ukraine Support & Renovation, създадена от украинката Наталия Еллис, избрала за свой и на семейството си дом с. Марково, в покрайнините на гр. Пловдив. От първия ден на войната в Украйна тя помага на пристигащите в страната нейни сънародници. С помощта на общината, местните компании, доброволци и дарители сградата е облагородена и почти изцяло ремонтирана. Предстои извършването на допълнителни реновационни дейности на последния, 4-ти, етаж, което ще позволи капацитетът й да бъде увеличен от 150 на 200 души.

Центърът предлага не просто временно настаняване, а и реално интегриране на бежанците, които получават подкрепящи услуги - от съдействие за издаването на документи до намирането на работа и настаняване. През "Втори дом" са преминали над 1000 души, като много от тях вече имат собствено жилище и са трудоустроени в Пловдив и региона.

Община Пловдив успя да обедини усилията на ресорните административни структури и местните институции и да адаптира редица услуги в помощ за украинците. Благодарение на това е подсигурено ежедневното изхранване на настанените, предоставени са помещения за детски градини и центрове, децата се подготвят за българската образователна система.

Местната украинска общност е много голяма - между 6 и 8 хил. души, а постоянно пребиваващите чужденци в Пловдив са 25 000 и продължават да се увеличават. На фона на това местната икономика има нужда от още повече работници от чужбина. От регионалния профил на Пловдив ясно се дефинира нуждата от допълнителна работна ръка - свободни позиции има в индустрията и услугите. Компаниите в Пловдив и региона вече разполагат с екипи от по 50 до 100 нови украински служители, а съществуващите експати са неделима част от работната сила на града от години. Всички тези обстоятелства са ясно свидетелство за необходимостта от законодателни промени и гъвкавост по отношение процедурата за наемане на работа на лица от трети страни. Наемането им е много дълъг и бавен процес, което в контекста на настоящата геополитическа ситуация още по-силно индикира спешната необходимост от промяна на националната политика в сферата.