🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Може ли козметиката да е едновременно чиста и печеливша

Брандът Brave New Hair, собственост на пловдивската "Биофарма лабораторис", набира скорост на европейските пазари

Лидия Стойчева и семейството й извеждат "Биофарма лабораторис" в 21 век
Лидия Стойчева и семейството й извеждат "Биофарма лабораторис" в 21 век
Лидия Стойчева и семейството й извеждат "Биофарма лабораторис" в 21 век    ©  Надежда Чипева
Лидия Стойчева и семейството й извеждат "Биофарма лабораторис" в 21 век    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Българският бранд Brave New Hair получи световно признание за иновативните си продукти за коса.
  • Компанията производител - "Биофарма лабораторис", е най-динамичната за региона на Пловдив през 2020 г. в класацията "Гепард" на "Капитал".
  • Предприятието не само използва чисти съставки и опаковки за козметиката си, но и се стреми към въглеродна неутралност на производството.

Визитка

"Биофарма лабораторис", Пловдив

Година на създаване: 1995

Собственик: Ленко Стойчев

Оборот 2021: 3.9 млн. лв.

Пловдивската "Биофарма лабораторис" е основана преди 27 години, но световната й слава идва със смяната на поколенията вътре в компанията и създаването на бранда Brave New Hаir. Това е козметика с чисти и иновативни съставки, които разрешават повечето от най-често срещаните проблеми със скалпа и косата.

В две поредни години продуктите под марката Brave New Hair са отличени в класацията на едно от най-големите козметични изложения в света - CosmoProf, което събира над 2300 участника от 70 държави. "Една много малка българска компания се нареди до най-големите имена в индустрията. Това е моя сбъдната мечта", казва Лидия Стойчева, която заедно със сестра си и мъжа си поемат управлението на "Биофарма лабораторис" от родителите ѝ през 2017 г.

Компанията влезе в полезрението на "Капитал" като победител в миналогодишната класация "Гепард" за най-динамични малки и средни предприятия за региона на Пловдив. Оборотът ѝ нарасна с над 200% - от 1.5 млн. лв. до близо 5 млн. лв. през 2020 г. През 2021 г. продажбите падат до около 4 млн. лв., но според Лидия това е нормално. "Няма как да имаш ръст от 200% всяка година, това не е здравословно. Целта ни е да се задържим на сегашните нива, не да растем, защото това повлича след себе си други неща. Искаме да сме устойчиви", посочва тя.

Семейната фирма дава работа на 44-ма души - "Фронт офис сме 7 души, останалите са в производството; ние сме малък екип, в който всички се занимаваме с всичко. Имаме си разпределение, разбира се, но никой няма да каже "това не ми е работата", посочва Лидия.

Историята

"Биофарма лабораторис" e създадена през 1995 г. от Ленко Стойчев, баща на Лидия, и италианеца Морено Гори с изцяло търговска цел - внос и продажба на козметика от Италия. През 2001 г. в Пловдив е построена производствената сграда на компанията, която към онзи момент изпълнява функцията на цех за разфасовки на вносна козметика. "Няколко години по-късно се сформира отдел иновации и започваме да произвеждаме купени от Италия формули и да извършваме развойна дейност", разказва Лидия.

От 2016 г. "Биофарма лабораторис" произвежда само собствени разработки, а през 2017 г. делът на италианския партньор е изкупен. Компанията преминава изцяло в ръцете на семейство Стойчеви, като всички са ангажирани с бизнеса - Лидия с развойна дейност и търговия, съпругът Васил Кръстев й с финансите, сестра й с юридическите дела.

"Оттогава работим много здраво, за да развием бизнеса и да правим чисти продукти. Като казвам чисти, имам предвид екологично чисти. Усилията ни са насочени към развитие на европейските ни пазари, като сега сме представени в Швеция, Франция, Германия, Австрия, Испания, Великобритания, Литва, Латвия, Гърция, Украйна и др.", посочва Лидия.

Тя започва работа в компанията през 2014 г., на 25 години, веднага след като се дипломира като магистър фармацевт, но по думите ѝ е израснала във фабриката: "Първата ми длъжност беше оценител на безопасност на козметични продукти. Откакто компанията стана наша - през 2017 г., аз и мъжът ми се занимаваме основно с управлението."

Косата и модата

В момента Лидия се занимава и с "дизайна" на новите продукти. "В общи линии разкривам и проучвам тенденции. Правя първоначалните разработки, като моя работа е да преценя има ли смисъл от тези тенденции, ще стане ли продукт, който да върши работа на хората, или не. Ние сме част от бюти бизнес и модата е изключително определяща. Има няколко големи изложения за съставки, на които всяка година присъстваме. Там се представят най-високотехнологичните и иновативните съставки, които се произвеждат за първа година. Оттам нататък вече, когато се избистри някоя тенденция, горе-долу имаме 2 години, докато тя влезе в крайните продукти."

Трендове от последните години са арганът например, както и съставки като кератин и пантенол, които периодично влизат и излизат от мода.

"Нов тренд са продукти с амла - аюрведично растение, което се използва на изток от хиляди години, но сега тепърва навлиза в бюти индустрията за крайни продукти. Януари месец успяхме да интегрираме амлата в нашата серия за растеж, която предпазва скалпа от стареене", казва Лидия. Въпросната серия е помогнала на Лидия да върне естествения цвят и дължина на косата си след дълги години изрусяване. По думите й серията помага в борбата с т.нар. телогенен косопад - ежедневната загуба на 100 до 300 косъма, която може да се влоши вследствие на стрес или заболяване (ковид например).

Лидия ни разкрива и малко тайни от кухнята - най-новата серия продукти Brave New Hair, която предстои да бъде пусната на пазара, ще бъде с постбиотици и ферменти, добити чрез нов биотехнологичен похват за ферментация на всички части на растението. "Тази серия ще бъде нашият отговор на кризата - чрез оптимизация на разходите успяхме да намалим цените и освен това ще представим продукти, които съчетават няколко ефекта, така че да не се налага да купуваш няколко неща."

Продукти с грижа за бъдещето

Лидия и семейството й работят на силно конкурентен пазар. Но искат да са различни. "Ние никога не вървим по отъпканата пътека, на нас ще ни е много, много по-лесен животът, ако следваме утвърдените начини за производство и формулиране на козметика. Само че ние искаме продуктите ни да не замърсяват околната среда, да имат определени ефекти, които са защитени и наистина действат", казва тя.

Компанията подбира съставки, които са иновативни и като производство, и като формулиране. До голяма степен се работи със студени процеси, за да се намали въглеродният отпечатък. Машините в производството са на въздух, отоплението е геотермално, а над половината от електропотреблението е обезпечено с фотоволтаични панели. За производството не се използва питейна вода от производството, а пречистена вода от сондаж. Опаковките на продуктите са рециклируеми, а някои са произведени от захарна тръстика.

"Работим с определени доставчици, които са наши партньори, и не ги сменяме за нищо на света. Партнираме си и с една фирма за активни съставки, създадена навремето към Болонския университет. Собствениците и биотехнолозите вече са ни приятели и често ние сме първите, които научават за техни разработки, и първите, които ги пробват в промишлена среда", разказва още Лидия.

Q&A:Лидия Стойчева, "Биофарма лабораторис"

Как се прави козметика за коса?

Идентифицираме проблема и неговите причини. Често те не са един или два, а съвкупност; подбираме активни съставки, които да борят причините. Нямаме една или две базови формули, на които да сменяме аромата и да добавяме по една модерна съставка, а изграждаме формулите от самото начало, съставка по съставка. Нашата цел е не да маскираме, а да решаваме проблемите. Това е една от причините да не ползваме силикони например, защото те са едни много добри кондиционери, но те са маскиращи продукти. Ние се опитваме да направим така, че косата да е здрава и да е естествено красива, а не просто да е замазана с нещо. Това е все едно да имате проблемна кожа, да си сложите грим и да кажете: вече няма проблем.

Кой е вашият бестселър?

Тази година бестселърът ни е Coconut Cuddle - много лек крем без силикони, който съдържа кокосово масло за подхранване, екстракт от зелен орех, който предпазва косата от влиянието на околната среда и UV лъчите, и екстракт от кестен, който дава термозащита до 220 градуса. Съдържа и киноа, която оформя косата и придава блясък. Този продукт влезе в една бюти кутия август месец във Франция от 209 000 потребители, в момента имаме 1880 ревюта и оценката ни е 4.5 от 5.

Кой е най-иновативният ви продукт?

В продължение на 2.5 години се опитвах да направя масло за коса, което да има сензориката и ефекта на силиконите, обаче да не съдържа силикони, което е страшно тежка задача. Натуралните масла по принцип омазняват и утежняват. И минахме през много опити, докато накрая не стигнем до тази формула, която според мен е върхова иновация. Имаме продукт, който може тотално да замести течните кристали като продукт, обаче е биоразградим, естествен и не замърсява околната среда.