🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Семейните млечни продукти "Домлян" от Подбалкана

Българската "Полидей - 2" и нейната марка са в бизнеса от 30 години и растат стабилно

Кашкавалът е първият продукт на "Полидей - 2" и до ден днешен е един от най-важните за компанията
Кашкавалът е първият продукт на "Полидей - 2" и до ден днешен е един от най-важните за компанията
Кашкавалът е първият продукт на "Полидей - 2" и до ден днешен е един от най-важните за компанията    ©  Надежда Чипева
Кашкавалът е първият продукт на "Полидей - 2" и до ден днешен е един от най-важните за компанията    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Агробизнес и финансиране от ЕС Агробизнес и финансиране от ЕС

Най-важното от сектора на агробизнеса и еврофинансирането за земеделието всеки месец във вашата поща

Темата накратко
  • Компанията на Николай и Елеонора Велинови започва от наследствен гараж и имот към него, но расте заедно с фермите наоколо.
  • От "Полидей - 2" забелязват търсене на продукти заместители и с по-ниско качество заради инфлацията.
  • Изграждане на ВЕИ парк и разширяване на продуктовата гама са част от плана за бъдещето.

Разположено между възрожденските градове Карлово и Калофер, в близост до Балкана и до езерото Домлян, се намира селото със същото име. Там се намира и семейната компания за млечни продукти "Полидей - 2" ЕООД. Името вероятно не ви говори много, но вече сте се сетили марката, под която ги познавате - "Домлян".

Фабриката в селото е интересен експеримент - напомня как биха могли да изглеждат ТКЗС-ата из цялата страна от едно време, ако бяха оцелели. Историята на компанията започва през 1993 г., а ръстът е плавен - през 2021 г. приходите достигат 27 млн. лв, а персоналът - 151 души.

90-те и стартът

В средата на 1993 г. двойката Николай и Елеонора Велинови се занимават с "докторлък и психология", както самите те казват. Николай даже доработва и като барман вечерите в Пловдив. Тази ситуация обаче не е това, което двамата търсят - стабилност и призвание. Така, докато се чудят с какво да се захванат, съдбата под формата на пристигнал една вечер в местната кръчма мандраджия ги изправя пред възможността на живота им. След дълъг разговор двамата решават да си отворят мандра за кашкавал.

"Решихме, че това е начинът напред - нашето друго призвание. Там се започна и връщане назад няма. Не знаехме какво са бюджет, данъци, управление или как се прави кашкавал, но основното нещо беше, че повярвахме в нас си" казва Велинов.

За началото на своята семейна мандра Велинови разполагат с наследствен имот от поле с гараж в размер от 1500 кв.м в Домлян. С локация и идея подръка следващата стъпка пред новите предприемачи е да регистрират своята идея и да видят дали е възможно и позволено от закона те да произвеждат млечни продукти на техния имот от ХЕИ в Пловдив. Там, типично за духа на 90-те, са посрещнати от какофония от хора, които регистрират своите идеи за бизнес и една изключително дълга опашка в един горещ летен ден.

"През цялото време, докато чакахме, се чудехме - ние сега какво ще кажем? Около нас хората с ентусиазъм, желание, въртят се, попълват документи, знаят какво ще правят, жужаха навсякъде, а ние сме се свили двамата и не знаем какво да правим", разказва Елеонора. "Влязохме в кабинета и гледаме един човек, зад когото бяха струпани много папки, и му казваме: "Ние сме решили тука да правим една мандра и да произвеждаме нещо."

Този човек, д-р Иванов, както стоеше с очилата, вдигна ги и извика: "Боже, помогни ми! Най-после двама млади човека да искат да произвеждат нещо в тая държава!" Докторът заключи кабинета, заряза всичко и дойде с нас в Домлян и каза: "Деца, правете! Стройте! Аз съм зад вас!", спомня си Велинова.

От 100 до 150 000 литра мляко на ден

По този начин младото семейство започва своята частна мандра в Домлян, която според тях е и една от първите такива в цялата страна.

Друга причина те да решат да я направят в малкото село между Карлово и Калофер е и присъствието на множество млекодайни ферми в региона. Присъствието на ферми и множество рогат добитък им дава възможността да поставят и ниската според тях по това време квота от 100 литра мляко на ден.

"И като ги гледах кравите първата сутрин, си казах: "Охооо, те са 100-200-300, на нас ни трябва малко" и проектирахме за 1 тон годишно цеха. Добре, но първия ден добихме 60 литра мляко, втория пак 60 литра. Накрая се оказа, че от многото крави не можем да вземем нищо. Третия ден събрахме 150 л мляко и с консултацията на едни приятели тук направихме първите пити кашкавал, защото нищо не разбирахме по това време от производството на кашкавал", коментира Велинов.

За да добиете представа какъв път е изминала компанията - сега семейната фабрика има възможността да преработва към 150 хил. литра мляко за 8 часа, споделят Велинови. То пък продължава да е изцяло от ферми в региона (което подсказва, че и кравите са малко повече).

Пликче с 16 лева и една станция

Развитието на "Полидей - 2" не е и без своите проблеми като всяко предприятие, оцеляло вече три десетилетия. Най-изпъкващият като пример от тях, споделят Велинови, е борбата им за изграждане на нова пречиствателна станция. Пречка, стояща на пътя на разрастването на компанията цели 5-6 години.

Първоначално самият терен се явява проблем, защото по това време е бил мочурище. За да бъде позволено на "Полидей - 2" да изградят своята пречиствателна станция, от компанията се заемат да разчистят и да го облагородят. След което канят и холандски проектанти да им помогнат с плана за самата станция.

"За този случай роман може да се напише направо. Казаха ни, че трябва да се ходи на търг в Пловдив, защото е държавна земя. Добре, така е по закон. Отиваме там с пликчето с предложение и т.н., но търга го спечели един адвокат от Пловдив, който предложи с 16 лв. отгоре на нашата оферта", коментира Велинов.

Заради тази ситуация и последвалия период от няколко години, в които фирмата не може да се разрасне поради липсата на пречиствателна станция и нарастващите планове и нужди, Велинови отново трябва да инвестират в нов план от холандската компания. В крайна сметка историята има щастлив край и станцията е вече факт и е източник на производство и на биометан за компанията.

Кашкавал и други идеи

Започвайки през 1993 г. като производител на кашкавал, "Полидей - 2" бавно, но сигурно разраства своята продуктова гама. Вторият им продукт е киселото мляко "Домлян", произвеждано още от 1998 г., което изисква и изграждането на изцяло нов цех за производство и е първото по-голямо разрастване на компанията.

Следващият продукт на пазара идва над десетилетие по-късно - бяло сирене през 2011 г. През 2022 г. компанията разширява отново своите цехове за производство на кисело мляко. Благодарение на това обогатяване на продуктовата гама се разраства и заетата от компанията площ, която от началните 1500 кв.м сега е вече впечатляващите 25 хил. кв.м.

В това развитие участват производителите на мляко в региона. "Полидей - 2" твърдят, че винаги са имали за философия да спомагат и активно да участват в добиването на мляко, осигурявайки си перфектният за нуждите им материал.

"Работим изключително с ферми от региона, които също бяха под наше наблюдение и се разрастваха с нас. Заедно изграждахме добрите практики, всичко заедно започнахме от нулата. Имаме пример с една ферма, която в началото произвеждаше по 5-6 хил. литра суровина, сега с добри практики и методи постигат поне 6 пъти повече!", разказва Елеонора Велинова.

Продуктовата гама на компанията включва и над 50 различни млечни продукта. Пробвали са дори екстравагантни идеи като кисело мляко с цяла роза, но са се отказали поради липса на интерес на местния пазар. Имало обаче международен такъв. "На посещение дойде делегация от Тайланд, които се оказаха много заможни бизнесмени. В отговор на техния интерес им споделихме, че трябва да се тества продуктът с локална суровина, и тогава те изчезнаха. След няколко месеца обаче позвъня телефонът и бяха те - бяха събирали суровина от цяла Азия, всички страни, и бяха дошли да направят тестовете. Предоставихме им информацията и направихме тестове, но в крайна сметка нищо не стана", описва Николай Велинов.

Предимно за вътрешен пазар

Най-новата им поточна линия е оборудвана с камери, които са изготвени от инж. Петко Динев и неговата компания. "Тези камери хващат прахови частици и замърсители с размера на 1/10 от крачето на муха", споделя Велинов.

"Полидей" се фокусират изцяло върху българския пазар и изнасят символично към страни с присъствие на голяма българска диаспора. "Ние правим качествен продукт, с който да храним българите", казва Велинова.

Учудващо за едно голямо предприятие като "Полидей - 2", те споделят, че самата пандемия не им се е отразила нито на производството, нито на пласирането на продукта им на пазара. Като причина за това те посочват своите изключително строги практики по това време - външни лица, даже и доставчици или логистика, не са допускани в самото предприятие, а при най-малкото чувство за отпадналост или хрема работниците са били пращани вкъщи, а техните колеги и зона на работа тествани.

По-голям проблем за компанията се явява създалата се покрай войната в Украйна инфлация. "Преди пандемията бяхме започнали да наблюдаваме растежа на търсене от страна на потребителя към по-качествени продукти. Това е обвързано и с по-високия стандарт и възможности на българите по това време. Но сега заради инфлацията тази тенденция започна отново да се обръща - хората търсят по-евтините и имитиращи продукти", споделя Велинова.

Бъдещето - айрян и солари

Новата им надежда е в разпространяването и популяризирането на нов продукт - айрянът. Ще бъде пуснато отново и пробиотично кисело мляко. Това е продукт, който компанията вече е разработила и е пуснала по време на пандемията, но интересът тогава от страна на потребителя не е бил особено висок.

"Всички лекарства идват от храните - пеницилин например, здравословни бактерии и т.н. Забравихме като общество, че можем да се храним добре и качествено и да не трябва после да взимаме чак толкова лекарства", споделя Велинова.

Част от плановете на компанията включват и изграждането и свързването на соларни ВЕИ инсталации в размер на 1 мВт за нуждите на своето производство.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    izida avatar :-|
    Ирина Марудина

    От няколко години вкъщи консумираме основно тяхното бяло саламурено сирене по БДС - чудесно е! Историята е изключително интересна, не знаех, че е семеен бизнес. Поздравления за успехите!

    Нередност?
  • 2
    fyl1495949635523521 avatar :-|
    slonspeed toff

    Аз също купувам техни продукти . Винаги качествени и вкусни. Браво. Успех. Такива производители и инвеститори ще направят България модерна и хубава страна. Дай-боже повече такива хора.

    Нередност?
Нов коментар