🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Да поговорим за музика: Spike Music Showcase с второ издание в Пловдив

Spike среща професионалисти от музикалната индустрия с обещаващи таланти и дава надежда, че местната сцена може да навакса някои пропуски

Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

По-рано тази година за няколко дни в Пловдив имаше необичайно много чуждестранни музиканти и мениджъри. Причината? Без много шум през пролетта се проведе дебютното издание на шоукейс фестивала Spike, който събра музикални мениджъри, промотъри и млади таланти от двадесет страни. През деня гостите проведоха серия от презентации в Дома на културата, а вечерта български и чуждестранни групи превзеха клубовете в центъра (Download, Temple Bar, "Безистенъ", както и пространството на Римския стадион).

Екипът на Spike в момента се подготвя за второто издание през май 2023 г., отново в Пловдив.

Такъв тип събития са почти непознати като формат в България, но са регулярна част от развитието на изпълнителите с чести международни изяви. При добри обстоятелства изявата на един формат води до изява на по-голям.

Сред най-известните примери са The Great Escape в Бристъл, част от който са били Рут Колева и Jeremy?, SXSW в Остин, Тексас, на който също Колева е участвала, Reeperbahn в Хамбург, Eurosonic в Грьонинген, където миналата година онлайн изява имаха Hays & Y, а сред по-регионалните събития в този дух са MENT в Любляна, както и чисто новият Changover в Белград, на който свири пловдивската група ТДК. Смисълът е, че артистът не само свири пред нова публика, но и пред селектирана аудитория от мениджъри, т.нар. делегати, които са на лов за нови имена.

Опитите за подобен формат в България са малко и нетрайни: в началото на XXI в. шоукейс програми се опитаха да наложат ON!Fest и SeeMe в София. Сега освен Spike в Пловдив на хоризонта е и очакваният през 2023 г. SoAlive Music Conference, основан от Рут Колева и собственика на Sofia Live Club Петър Коев.

"В Пловдив намерихме добри условия", казва основателят на Spike Боян Бояджиев. "А и градът предразполага към по-дълги и освободени разговори, няма го това бързане и гонене, всеки от делегатите е достъпен. Ако си на фестивал като Eurosonic, който се провежда през януари, няма шанс да се срещнеш с мениджър, ако не си си уредил срещата през есента на тази година."

Има и съвсем практични причини: клубовете в центъра са на пешеходно разстояние, а това е фактор не само за удобството на публиката, но и за мениджърите, някои от които с 40-50 години опит в сферата.

Бояджиев живее в Хюстън и Блумингтън, където завършва магистратура по артистичен мениджмънт в Университета в Индиана, а през 2011 г. се завръща в България. През годините той е работил по концертите, организирани от "София мюзик ентърпрайсис", фестивала Hills of Rock, с групи като P.I.F. и Saint Electrics, в основата е на единственото и малко известно българско участие на фестивала Glastonbury - на фолклорното дуо Authentic. Посещенията на различни фестивали водят и до идеи какво може да се донесе като модел тук.

Това десетилетие на опит на местната сцена го води до извода, че има много структури, които просто липсват у нас, за да има по-голям експорт на българска музика навън и платформа за образование и обмяна на знания e нужна.

"Една от грешките, която се прави, особено по отношение на Източна Европа, е да се правят сравнения между региона и пазара в САЩ и Канада. Това е невъзможен стандарт за постигане. Държавната подкрепа в износа на музика се различава изключително много - към днешен момент примерно Канада разполага с над един милиард долара фонд за тези цели. Португалия е страна, която отскоро влага повече средства в експорта на изпълнителите си, с много голям анализ за какво да се дават пари, каква възвръщаемост имат те, какво може да се подобри."

Боян определя дебютното издание от май тази година като успех, тъй като изпълнява най-важната си задача да свърже мениджърите с музикантите: няколко от имената са вече на друг статут от развитието си. Дава за пример германската синт-поп група I Want Poetry, която си тръгва от Пловдив с две договорени участия, както и българското дуо YVA, които през същото лято отиват на подобен фестивал в Румъния (Mastering the Music Business).

Според него дори и ако един изпълнител не се класира да свири на определена сцена, да посети шоукейс дори като обикновен посетител е полезно, тъй като така се фокусира върху теоретичната част и дискусии като развиване на аудитория, ефективното използване на социалните мрежи и стрийминг платформите, позициониране на определени сцени.

А може би и развенчаване на клишета - сред съветите, които делегатите дадоха на първото издание, беше, че готовността за отдадена работа години наред е много по-важна от това колко "лайка" една група има в социалните мрежи, защо е важно всеки пазар да се мисли стратегически и че турне в САЩ без солидна подготовка е по-скоро безсмислено, нуждата от коректно лицензиране на музиката и че не трябва да се забравя, че текстовете на песните трябва да имат смисъл.

Музикантът днес е изправен пред особена дуалност: до каква степен да е независим и кога е правилният момент да сподели творческия контрол. "За добро или лошо съвременният артист трябва да прави много повече неща, отколкото предишните поколения в музиката", казва Боян. Това е много по-изморително, но се надявам, че музикантите ще разпознаят нуждата в един момент, след началното самоменажиране, да създадат екип от себе си. Пътят е много ограничен, ако това не се случи, тъй като отрано се достига таван на развитие."

Боян дава сръбското пънк трио Repetitor, многократно свирили в България, като добър пример за регионална група, която "е стиснала правилните ръце", намерила е устойчиво партньорство (словенския лейбъл Moonlee Records) и е стигнала до истински големи турнета и фестивали, въпреки че пеят изцяло на сръбски. "Това са десет години съсредоточени усилия. За да се случва това и в България, трябва групите да осъзнават потенциала си, да подобряват линията на комуникация, да позволяват други хора да са инструмент в развитието им, тоест музикантите да разбират нуждата от съмишленици, които да им помагат с мениджмънта."

След като дебютното издание беше посветено на базовото въвеждане в бизнес частта на музиката, второто ще бъде насочено към музикално продуциране (с уъркшоп от носител на "Грами"), нарастващия проблем с менталното здраве в музиката и липсата на баланс между живота и работата (през тази година няколко известни изпълнители, сред които Сам Фендър и Сантиголд, прекъснаха турнетата си заради недостатъчно средства или твърде голяма натовареност), дигиталната дистрибуция и маркетинг.

Вторият Spike ще се проведе на 25, 26 и 27 май в Пловдив. В началото на декември ще станат ясни българските участници във формата. Повече информация на spikeshowcase.com.