Възвишение от хълмовете край Сопот

Вече двадесет години "Лифт Сопот" се развива като успешна туристическа дестинация, която привлича световния спортен елит и любители на планината

Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

В северозападните покрайнини на Сопот, малко след манастира "Възнесение Христово" се намира една широка поляна. Тя се различава с това, че когато я прекосявате, трябва да се оглеждате не наляво и надясно, а нагоре. Във всяко по-спокойно и ясно време над нея има ято кръжащи крилати същества, които се носят по въздушните коридори на южната част на Стара планина в икарски порив да летят, но за разлика от гръцкия герой се приземяват успешно.

Почти няма места в България, които да се доближават до това. Местността около "Лифт Сопот" заедно с рязкото изкачване на най-близката част от планината в последните двадесет години се превърна в една от основните дестинации за парапланеризъм на международно ниво. Това се потвърждава и от броя международни състезания, проведени на негова територия - над 80, включващи три предсветовни купи, три световни купи, два предсветовни шампионата и от тази година два световни шампионата от най-висок клас в спорта. По ниво в световния спорт Сопот е поне 10 пъти по-успешен от Банско или Гребната база в Пловдив.

Заслуга за успеха на дестинацията има роденият в Руската федерация Хаваж Митюнин и неговата "Център регион груп", които поемат управлението над обекта през 2003 г. Като главна причина Митюнин посочва любовта си към спорта. "Когато говорим за спорта и откъде съм започнал, това е също като да питате откъде е почнала любовта. Това е в кръвта. Това не е нещо рационално, то идва отвътре - желанието да летиш. Змията какво прави? Пълзи. Човек оценява своята природа и е близък или до гущерите и змиите, или до драконите и иска да лети", казва той.

Елате: Затваряме!

Историята на Митюнин и "Лифт Сопот" започва още през 1998 г., когато той идва, за да се изкачи и да полети със своя парапланер. Тогава спортът е в зародиша си в България. Още с пристигането му той и спътниците му са посрещнати от представител на държавното предприятие, който ги спира и информира, че лифтът повече няма да работи. Всичко, казва човекът, ще отиде за скрап.

Това мобилизира любителите. "Така взехме решение, че спортът трябва да се развива, и през 2003 г. купихме "Лифт Сопот" и започнахме неговото развитие. Само година по-късно успяхме да организираме и първото международно състезание. Желанието ни винаги е било това място да се превърне в столица за парапланеризма", спомня си Митюнин.

Дестинацията постепенно се развива и за няколко други видове екстремни спортове като делтапланеризъм, триатлон, скачане с парашут, скално катерене и планинско колоездене. "Отворени сме за всякакъв вид спорт, защото това място го предполага. Тук даже сме имали национален отбор от Колумбия, които дойдоха, за да свикват с поемането на различни височини", споделя Митюнин.

Как се слага нов лифт

"Център регион груп" никога не са били на печалба - до 2017 г. са на загуба, след което приходи и разходи се изравняват. Благодарение обаче на финансиране, вероятно дошло и от другите компании на собствениците, които държат заведенията Gelato&Latte в София, както и биофермата "Розино", започва първата реконструкция на съоръженията през 2013 г.

В проекта е включено цялостно обновление на първата и втората подстанция, както и смяна на седалките и въжето на лифта.

"Това беше едно от най-сложните неща за проекта. Да поръчаме всички необходими мотори, седалки, въжета. Въжетата бяха внесени от Италия и чакахме тяхната доставка 6 месеца, а самият камион, който ги носеше, тежеше 30 тона. После слагането им отне също много време, защото това си беше мероприятие само по себе си. Помагаха ни експерти от Австрия, Италия и Франция. Новото въже първо се връзва към старото, после се преплита и минава период на слягане, след това се върти със седалки, те се свалят и после пак и така няколко пъти. И това е цялото под държавен контрол, за да са сигурни, че работи добре", коментира Маринела Стоянова, управител на "Лифт Сопот".

Новата дестинация

Новият лифт прави чудеса за екстремния спорт, но "Лифт Сопот" е предпочитана дестинация и сред по-лежерните планинари и хора, обичащи да нощуват в планината. Само на кратко разстояние от втората подстанция се намират хижите "Добрила" и "Незабравка", която също се управлява от "Център регион груп" и в момента е затворена за посетители, докато чака реконструкция според собствениците.

"Средно ни посещават към 300 хил. души, но броим и тези, които си идват редовно. Част от туристите не се качват догоре, а идват да се разходят и за да пробват от нашия сладолед, който става притегателна сила за туризма. Хора идват от Бургас, Велико Търново и т.н., за да го пробват. Половината туристи, че даже и повече, са от София и смятаме, че това засега не е пълният капацитет на мястото", коментира Стоянова. Тук отново много помага интеграцията с другите бизнеси.

Част от посетителите са и бавно увеличаващият се брой на млади хора, които се интересуват от парапланеризъм. Един от тях, споделя Стоянова, е вече част от екипа, като първоначално започва да се интересува покрай работата си, а впоследствие става любител и тази година става част от организацията за световния шампионат.

Когато на общината не ѝ пука

Всяка община би следвало да е изключително доволна да разполага с подобен магнит на територията си. Не и ако става дума за една от най-малките в България - община Сопот. Ако си поставите за цел да посетите лифта през по-натоварените летни периоди с личен автомобил, ще се сблъскате с два основни проблема - липса на изградена пътна инфраструктура и достатъчно паркоместа. И двете са задължения на общината, но въпреки двадесетгодишни опити от страна на Стоянова и нейния екип резултат не е имало.

"Специално за инфраструктурата и пътя, водещ до лифта, са ни казвали, че нямат възможност. Входирала съм запитвания множество пъти по темата. Предложихме даже ние да направим инвестиция и да поправим пътя частично, но ни беше отговорено, че това е общинска собственост и нямаме право. Имали сме и няколко проекта за паркинг, тъй като е едно от най-важните неща за една такава локация. Двадесет години обаче не ни дават да стопанисваме паркинга и няма как да извършваме ремонтни дейности или да поставим осветление", коментира Стоянова.

"Не на последно за развиването на една туристическа дестинация е общите усилия между местното управление и местния бизнес. Това става единствено чрез общи усилия и е общоприетия метод за развитие на такива места в Европа и по света. Когато един турист отиде някъде той очаква обслужване и качество на храната на едно определено ниво. За жалост тук нямаме такава подкрепа"

Маринела Стоянова

управител на "Лифт Сопот"

Пречка се явява и друго решение на общинския съвет - за изграждане на трафопост в центъра на съществуващия паркинг. Причината е подадена молба от страна на Стоянова и нейния екип за увеличаване на мощността за електроснабдяване на обекта, за да може да се подсигури електроснабдяването му при все по-екстремните метеорологични условия и нуждите за разрастване. Решението на общинския съвет да постави трафопоста в центъра на паркинга се приема като риск за безопасността на парапланеристите и паркиращите от страна на "Лифт Сопот" и те се отказват от проекта, с което ограничават плановете за бъдещо развитие.

Ковид, войната и времето

Три са основните външни фактори, които в последните години имат най-силно влияние върху развитието на туристическата дестинация "Лифт Сопот". На първо място се явява ковид, който носи негативи - по-малко хора, нуждата от постоянна дезинфекция на седалките, но пък засилва интереса към природата и хижите.

"След пандемията има ръст. Хората търсят природата и време в нея. Нещото, което ни безпокои доста, е промяната в климата - недостиг на вода, на хубаво време. Много дъждове с порой и силни ветрове и след това много силни суши и нивата на реките падат под минимума, което се отразява негативно върху нашите обекти тук. Силните ветрове пък застрашават самия лифт и възможността за парапланериране", коментира Стоянова.

Поскъпването на цените на тока има един от най-големите ефекти върху бъдещето на лифта. Това принуждава търсенето на варианти за това как да се оптимизира броят клиенти на седалка, така че да не се вдигне крайната цена. "Тогава решихме, че е добре да трябва да изчакаме една седалка да е с поне двама души, защото на нас ни струва едно извозване определена цена", спомня си Стоянова. От критична важност за лифта са и генераторите за допълнително аварийно извозване, които също вдигат цената си по времето на кризата.

Решение на тези проблеми би било изграждането на ВЕИ инсталации. Тук има друг проблем: главното захранване на лифта се намира на втората подстанция в гората, чието местоположение не позволява монтирането на соларни панели. "Отново срещаме трудности с администрацията с поставянето на слънчеви панели, дори промяната в ЗУТ не е улеснение за нас. Дори да сложим тук (долу до паркинга) по сградите, това не би подобрило работата на самото съоръжение, защото захранването на лифта е горе. Имаме готов проект, за да ги сложим, но на този етап чакаме възможност за изпълнението му", споделя Стоянова.

Бъдещи течения

Планове за развитието на "Лифт Сопот" има - реконструкцията на най-горната подстанция, както и на хижа "Незабравка".

"Това е вторият етап от реконструкцията и имаме техническа документация и всичко нужно. В момента, в който можем да си отделим време на това, ще я направим. Визията е със същите седалки и ще води към нашата хижа "Незабравка" и хижа "Добрила". За хижата проектът също е готов.