🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Туризъм: Туроператорите се завръщат, а "Щастливеца" и "Дивака" са хепи

Общите приходи на двата топ 20 в сектор туризъм достигат близо 370 млн. лв.

"Новотон", лидер в сектор "туризъм", през 2022 г. регистрира ръст на постъпленията си с 2598% и се нарежда на трета позиция в общата "Гепард" класация.
"Новотон", лидер в сектор "туризъм", през 2022 г. регистрира ръст на постъпленията си с 2598% и се нарежда на трета позиция в общата "Гепард" класация.
"Новотон", лидер в сектор "туризъм", през 2022 г. регистрира ръст на постъпленията си с 2598% и се нарежда на трета позиция в общата "Гепард" класация.    ©  Цветелина Белутова
"Новотон", лидер в сектор "туризъм", през 2022 г. регистрира ръст на постъпленията си с 2598% и се нарежда на трета позиция в общата "Гепард" класация.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Тази година секторната класация е разделена на две - туроператори и хотелиери и на ресторантьори.
  • Първата се доминира от туристическите агенции, като лидер е allinclusive.bg от Варна, а сред хотелите - "Маркони" в Павел баня.
  • При заведенията е цветно, като четири дружества гравитират около "Щастливеца", а впечатление правят закусвалня в Казанлък и гироси от Пловдив.

Счита се, че пророкът Мохамед някога е казал: "Не ми казвайте колко сте образовани. Кажете колко сте пътували." Ние може и да не сме пророци, но можем да кажем смело, че през 2022 г. и особено през следващата година туризмът в страната се събуди и раздвижи след двете години, белязани от ковид-19. И за да не сме голословни, ето няколко числа за сектора по данни на Националния статистически институт (НСИ). Реализираните нощувки в страната през 2022 г. са с 37% повече спрямо предходната година и достигат 24.2 млн. Ръстът при пренощувалите лица е почти 35%, като от 7.6 млн. души 3.1 млн. са чужденци, които скачат с цели 62% спрямо 2021 г., когато са били 1.9 млн.

Освен спането другото основно перо в туристическия сектор се формира от заведенията за хранене и забавление. За тях в България няма статистика, която да каже колко точно са посетителите, хранили се в ресторанти или употребявали напитки в питейните барове. Това се дължи донякъде на липсата на задължение на играчите в сектора да се отчитат по начина на местата за настаняване, а от друга страна, и заради укриването на обороти. Въпреки това заведенията са пълни, а приходите на играчите, които умело привличат зажаднелите за социален живот клиенти след ковид затвора през 2020 и 2021 г., растат.

Неминуемо за по-добрите резултати спомага и намалената още през първата ковид година ставка на ДДС за заведенията. Оттогава, та до края на 2024 г. (засега), тя е 9% вместо 20 за книги, кетъринг услуги, бебешки храни и пелени и ползването на спортни съоръжения. Тя е намалена и за туристическите услуги, които се предлагат от туроператорските компании, а така също и от местата за настаняване.

Макар за хотелиери и ресторантьори по-ниската ставка да е в сила до края на тази година, от 1 юли тя ще бъде върната на нивата от преди пандемията за фитнесите и туристическите агенции.

Гепардите отново тичат в саваната на българския туризъм

След като поради ковид-19 през 2021 г. "Капитал" не подреди най-динамичните компании в сектор "туризъм" поради лошата предходна година, през 2022 г. секторната класация се завърна.

Секторът в числа

След като 2020 г. бе "нулева" за сектор туризъм в годишната класация "Гепард", а през 2021 г. бе все още слаба за хотелиери, туроператори и ресторантьори, през 2022 г. решихме да отделим първите две групи от третата. Така сега имаме два топ 20, като този на МСП, управляващи хотели или туристически агенции, се състои основно от туроператори, като хотелиерите са седем.

Те са основно със седалище София, но има и от градове като Варна, какъвто е случаят с лидера "Новотон", или Пловдив, където е регистрирано "Пи груп Пловдив" (20), управляващо ekvator.bg. При хотелиерите картинката е идея по-цветна - от Павел баня, през чирпанското село Могилово до Бургас и Несебър.

Общите приходи на двадесетте "туристически" дружества възлизат на малко над 260 млн. лв. В предходната класация те бяха 190.8 млн. с уговорката, че тогава нямаше две отделни класации. Лидерът, управляващ сайта allinclusive.bg, през 2022 г. регистрира ръст на постъпленията си с 2598% и дори се нарежда на трета позиция в общата "Гепард" класация. Приходите му от 1.7 млн. лв. през 2021 г. достигат 45.6 млн. година по-късно.

Приходите на топ 20 при заведенията са по-скромни - 109.3 млн. лв., като лидерът "Вим груп", управляващо трите ресторанта "Дивака" в София, е със скок 1155%. Постъпленията му през 2022 г. достигат 4.7 млн. лв. при едва 372 хил. година по-рано. Тук класацията не се доминира само от търговски дружества, регистрирани в столицата, но и от такива във Велико Търново, региона на Пловдив и по Черноморието.

По света и у нас

Средният ръст на топ 20 при туроператорите и хотелиерите е 327% при средна стойност на постъпленията 13 млн. лв. Туристическите агенции могат да се разделят на такива, които залагат на входящия и вътрешния туризъм, какъвто е случаят с лидера "Новотон", и на разчитащи предимно на изходящ. От всички туроператори единствено ekvator.bg (20) нямат оферти за България, а изцяло за Европа, Африка и екзотични дестинации като Малдиви, Сейшели и Шри Ланка. Регистрирани са в Пловдив, а приходите им за 2022 г. са 15.2 млн. лв. и отбелязват ръст 167.13%.

Първенецът в класирането управлява сайта allinclusive.bg, който предлага настаняване основно в България, Турция и Гърция, но и в дестинации като Албания и Египет. Дружеството е регистрирано през 2015 г., а седалището му е във Варна. Пред "Капитал" едноличният собственик на капитала Живко Жеков коментира, че основният им бизнес идва от входящ туризъм и конкретно от румънския пазар, на който работят с партньори. През пандемичните години, включително до някаква степен през 2022 г., много българи са предпочели да летуват на българското Черноморие поради рестрикциите при преминаване на границата.

"Новотон": От Варна, по света и пак у нас

За годината приходите на "Новотон" скачат с цели 2598% и достигат 45.6 млн. лв. при 1.7 млн. лв. година по-рано. Така освен първенец в подсекторната класация се нарежда трето сред най-динамичните малки и средни предприятия в страната.

Общо около 100 хил. души са използвали услугите на агенцията, като румънците основно са предпочели по-северните дестинации. "Това са по-големите курорти - Златни пясъци и Слънчев бряг, но и Кранево, Албена, а през последните години и Обзор", разказа Жеков. Той не даде точни числа за приходите през 2023 г., но разкри, че ръстът е още по-голям в сравнение с година по-рано, а клиентите им са набъбнали до 120 хил.

Следващото по приходи дружество е "Бохемия" (11), което управлява едноименния туристически оператор. Създадено през далечната 1994 г., днес седалището му е в София, като има клонове в градове като Пловдив, Бургас, Русе и Стара Загора. Според годишния му отчет за дейността, поместен в Търговския регистър (ТР), "през 2022 г. дейността на дружеството се възстанови напълно и финансовият резултат е положителен". През 2023 г. се очаква приходите да надминат тези отпреди пандемията от ковид-19 "поради нарастване броя туристи". През 2021 г. те са били 10 млн. лв., а година по-късно - 35.3 млн.

Отстъпление

От общо седемте хотелиера най-предно място е заело дружеството "Маркони МДС" (2), управляващо четиризвездния балнеохотел "Маркони" в Павел баня. Приходите му за 2022 г. са 7.5 млн. лв., с 644% повече от година по-рано, като според годишния доклад за дейността в ТР 6.7 млн. са от основната дейност - хотелиерство и ресторантьорство. Едноличен собственик е Събин Събчев, известен със собствеността и на "Гранд хотел княз Павел" и "Дианамар", отново в Павел баня.

Трети в класирането и втори сред хотелиерите е "София Златни пясъци", управляващото хотел "София" в курорта на север от Варна. Ръстът в приходите спрямо 2021 г. е 631%, които достигат 10.3 млн. лв. Дружеството е регистрирано през 1997 г. във Варна, а към днешна дата е със седалище София и управлявано от Иванка Давидкова, посочена в ТР за действителен собственик. Хотелът разполага със 136 стаи за 290 души и е категоризиран с четири звезди.

Дружество, правещо впечатление в класацията, е "Мивавис". То седи зад винарска изба "Мидалидаре естейт" в село Могилово, край Чирпан. Тя е заобиколена от 160 хектара лозя и има три винарни. Първата и най-малка от тях е построена през 2009 г., а втората - през 2011 г. След разширения днес двете общо са с капацитет 500 хил. бутилки годишно. След построяването на нова база произвежда тероарни пенливи вина.

Избата предлага винени турове, но и настаняване за до 50 души, заради която дейност влиза в класацията. Според сайта на комплекса хотелската част разполага с девет двойни стаи, едно студио, два малки апартамента, пет стандартни апартамента и две къщи за гости. Приходите на дружеството за 2022 г. достигат 10.7 млн. лв., което е с 366% повече спрямо година по-рано.

По стъпките на Алеко

В класацията на заведенията могат да бъдат намерени дружества, които управляват изискани ресторанти като "Хемингуей" (13) в Пловдив и "Константинов" (10) в София, но и такива, които седят зад ресторанти за бързо хранене, предлагащи гръцки гироси в Пловдив, както и такова зад закусвалня в Казанлък. Прави впечатление, че сред първите 20 тази година фигурира само едно дружество, свързано с веригата "Хепи" на Орлин Попов - "ХБГ парк" (2), докато в предишното класиране те бяха цели четири. Приходите му за разглежданата година са 5.1 млн. лв., като скокът спрямо 2021 г. е 654%

За сметка на това фигурират четири, свързани със собствениците на веригата "Щастливеца", които държат и "Константинов". Това са "Винтидж ВТ" (6), "Винтидж рест" (8), "Вимар" (9) и "Константинов рест бар" (10), а съдружници в тях под различни комбинации са Марина Стойчева, Вилислав Димитров, Светослав Стойчев и Стефан Батинков. Общите им приходи са 23.5 млн. лв., като "Вимар" със своите 7.6 млн. води. От четирите "Винтидж ВТ" е с най-големия ръст - 159%. Веригата "Щастливеца" води своето начало от 1997 г. и се състои от два ресторанта в София и по един във Велико Търново (първия) и Стара Загора.

Лидерът тук "Вим груп" управлява общо три ресторанта от веригата "Дивака" в София, а за 2022 г. е привлякло постъпления 4.7 млн. лв., което е ръст със забележителните 1155% спрямо 2021 г. Съдружници в него са Ивайло Андонов и Юри Христов, а последната печалба на дружеството е 1.3 млн. лв.

Класиралото се на четвърта позиция "М-брадърс" управлява закусвалня в Казанлък. Зад нея седят Георги и Димитър Мермеклиеви, които присъстваха в класацията за 2021 г. с "Флора фууд", управляващо два обекта под бранда Flora Bar & Grill - по един в Бургас и Слънчев бряг.

Седмо е "Лидер грил енд стек", седящо зад веригата Djanam, имаща три обекта в София, както и по един в Пловдив, Варна, Кресна, Велинград и Созопол. Приходите на дружеството са 9.3 млн. лв., а растежът е 141%. Съдружници са Симеон Щерев, Радослав Каров и Красимир Вангелов.

В класацията присъстват още няколко дружества, седящи зад по-неизвестни вериги като Ikigai (5) за японска кухня в София, Ginger bar & dinner (12) с обекти в София, Банско и Слънчев бряг или пък веригите пицарии Franco's (14) и Mr. Pizza (15) в София. Неминуемо обаче най-екзотично е "Атена Пловдив", което управлява заведения за бързо хранене, предлагащи гироси основно в Града под тепетата, но и в София. То се нарежда на 18-а позиция с ръст 83% и приходи малко над 4 млн. лв. Едноличен собственик е гръцкият гражданин Ахилеас Куфалис, а печалбата за 2022 г. е в размер на 544 хил. лв. Служителите му според данните, с които разполага "Капитал", са 34.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар