"Кяшиф": Инженерът от Самодива и неговите растящи фабрики

Дружеството за производство на хидравлични цилиндри от Джебел през 2022 г. увеличава приходите си с 80%

Младият инженер открива в Джебел цех към държавен завод през 1980 г., днес вече като собственик изгражда четвърти завод
Младият инженер открива в Джебел цех към държавен завод през 1980 г., днес вече като собственик изгражда четвърти завод
Младият инженер открива в Джебел цех към държавен завод през 1980 г., днес вече като собственик изгражда четвърти завод    ©  Александър Карамфилов
Младият инженер открива в Джебел цех към държавен завод през 1980 г., днес вече като собственик изгражда четвърти завод    ©  Александър Карамфилов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • Оборотът на "Кяшиф" за 2022 г. е 136 млн. лв., а печалбата - почти 7 млн. лв.
  • Компанията изнася почти 99% от продукцията си за Европа, за последните 15 години общата инвестиция е 60 млн. евро.
  • Предприятието от Джебел превозва от други населени места няколко автобуса с хора, дава високи за региона заплати и си партнира с местни гимназии.

Една от най-големите компании по приходи в област Кърджали е производителят на хидравлични цилиндри "Кяшиф". Постъпленията ѝ за 2022 г. скачат с 80% спрямо предходната година и достигат над 136 млн. лв. Седалището ѝ е в намиращото се на около 20 км от Кърджали градче Джебел, което по последни данни е с около 3600 души население. Историята на компанията започва още от 1980 г. от кърджалийската "Пневматика", като през 1993 г. се отделя от предприятието майка. Три години по-късно заводът е приватизиран от работническо-мениджърско дружество, водено от инж. Кяшиф Кяшиф - човекът, който от първия ден е негов ръководител. Следват няколко трудни години, в които се произвежда единствено за българския пазар, но след 2001 г. предприятието се отваря към света и започва да продава цилиндрите си на европейския пазар. През годините има все още трудности, но клиентите и поръчките растат, затова и заводите на "Кяшиф" се увеличават до три, в които работят около 650 души, като до две години се очаква да заработи и четвърти.

Инж. Кяшиф Кяшиф е роден през 1952 г. в кърджалийското село Самодива, като образованието си получава първо там, а впоследствие в гимназии в село Подкова и Момчилград. След това завършва специалност машинен инженер в Техническия университет (тогава Висш машинно-електротехнически институт "В. И. Ленин") в София. После започва работа в кърджалийската "Пневматика", като през 1979 г. е изпратен в Джебел, за да постави началото на нов цех "с четири струга, две бормашини и осем работници", който през октомври 1980 г. е официално открит. Оттогава досега кариерата му се е развила изцяло в дружеството в Джебел, като през 1996 г. става негов приватизатор.

Начало: четири струга и две бормашини

Инж. Кяшиф си спомня, че на 26 години е изпратен в Джебел, за да постави началото на нов цех там. Първо започва работа с осем души и едва няколко машини, а официалното откриване става през октомври 1980 г. По разказа му тогавашният директор на "Пневматика" е в роднински връзки с кмета на Джебел по онова време и това е една от основните причини да се открие цех именно там. Друга е желанието на българската държава да подобри имиджа си в региона, като инвестира там след започналата в началото на 70-те насилствена смяна на имената на местното население.

По спомените на Кяшиф Кяшиф преди 1989 г. в България единствено там, в Кърджали, Ямбол и Чирпан, са се правили цилиндри, като "сега всички правят цилиндри, защото има голямо търсене - няма машини без цилиндри". Преди промените към демокрация производството на "Пневматика" е основно за страната и партньорите от Съвета за икономическа взаимопомощ (СИВ). След това настъпват тежки времена, подсилени от прогонването в Турция през 1989 г. на част от местното население - процес, познат като "Голямата екскурзия".

В началото на 90-те се заговаря и за закриване на подразделението на "Пневматика" в Джебел, но инж. Кяшиф и екипът му се преборват за запазването му, както и за неговото отделяне от компанията майка. През 1996 г. директорът и персоналът го приватизират и го прекръстват на "Джебел-96" срещу скромна цена - 28 хил. лв. разсрочено според регистъра на следприватизационния контрол. По думите на инж. Кяшиф не е имало конкуренция в приватизацията.

В годините след промените поръчките от България, предимно от пловдивската "Балканкар рекорд", са тези, които спасяват положението. "Оцеляхме благодарение на тях, защото имаха нужда от много хидравлика", си спомня Кяшиф Кяшиф. Едва след 2001 г. започват продажбите за клиенти от Европа, а с това започва и растежът.

Европейски подем

След като компанията се отваря към света, първо през 2005 г. купува от Япония модерни машини Mazak, при които един работник може да обслужва три-четири от тях. Впоследствие през 2008 г. сградата в съседство на бившето тютюнево предприятие "Български тютюни" е купена за склад. Заедно с това е основано и ново дружество с име "Джебел хидравлик", което след две промени на името става "Кяшиф" (през 2020 г. в него се влива РМД-то "Джебел-96"). През следващата година инвестициите продължават и помещението се превръща във втори завод, а днес там се използват три уникални английски машини за заваряване чрез триене, за което Кяшиф Кяшиф обяснява: "Заваряват така, че материалът може да се скъса, но не и заварката." През годините се инвестира постоянно в нови машини, като освен японските и английските компанията притежава още германски Kloos и KUKA, както и такива, произведени в САЩ.

Освен в машини "Кяшиф" инвестира и в разрастване на сградите: след втория завод в Джебел компанията придобива и преоборудва срещу 10 млн. евро трето предприятие в областния Кърджали с площ около 19 хил. кв.м. Там купува бившия завод на българската "Интернешънъл пауър съплай" (IPS), която се преориентира в производство на основния си продукт - системата Exeron, в Саудитска Арабия, която е най-големият ѝ клиент. Инвестицията включва преустройство на сградата, както и купуване на роботизирани машини, които да започнат да произвеждат подлежащите на автоматизация по-малки хидравлични цилиндри. Насочването към Кърджали инж. Кяшиф обяснява с това, че "в Джебел стана тясно", и пояснява, че дотам вози общо пет автобуса с работници - три от областния град и по един от Момчилград и Златоград. Според него в Кърджали компанията ще открие качествена работна ръка.

Наред с това до две години в Джебел до съществуващите два завода със 75 хил. кв.м площ се предвижда да заработи и още един с около 8 хил. кв.м. Строителството му вече е започнало, а инвестицията в него ще е около 20 млн. евро. По сметките на Кяшиф Кяшиф за последните 15 години общата инвестиция в компанията е близо 60 млн. евро.

Цилиндри, цилиндри и пак цилиндри

След като през 1996 г. общо 29 души участват в работническо-мениджърската приватизация на "Джебел-96" и след изкупуване през годините на дяловете им от Кяфиш Кяшиф, до 2020 г. освен него остава само още един съдружник - Юсуф Али с 16%. След изкупуване и на неговия дял инж. Кяшиф става едноличен собственик на капитала на дружеството, а впоследствие то се влива в основаното през 2008 г. "Кяшиф", през което се осъществява и основната дейност през последните няколко години.

От самото му създаване до днес дружеството в Джебел произвежда хидравлични цилиндри. Към днешна дата производството им е разпределено в съотношение 50 на 50 малки към средни цилиндри. Първите се използват в производството на трактори и малки машини, докато средните - за кранове и камиони. Заводите му са със затворен производствен цикъл - от рязане през заваряване, монтаж, боядисване, както и извършване на контрол по време на целия производствен процес. Дневният капацитет на двата досегашни завода в Джебел е около 1500 цилиндъра.

Плановете на инж. Кяшиф са в бъдещия четвърти завод да произвеждат големи цилиндри, някои от които ще достигат до пет-десет, че и двадесет тона. "Те се използват за кораби, за огромни багери и кранове", разказва той и обяснява, че малко производители в световен мащаб ги правят. Така компанията би била световен лидер на пазара. Обяснява, че ако в производството на един багер се използват 30 цилиндъра, повечето от тях са от малките и средните, но три-четири са задължително големи. Ако клиент може да купи всичките от едно място, ще бъде по-удобно и по-евтино за него.

Кяшиф Кяшиф обяснява, че близо 99% от продукцията се изнася, като в България днес най-голям клиент им е пловдивският производител на мотокари Apex.

Страните, в които се изнася, са из целия континент, но основните клиенти са от скандинавските държави, Германия, Полша, Чехия и Австрия. Сред големите компании, които купуват продукция от "Кяшиф", са Palfinger и Liebherr. Има идея да се започне търговия и с клиенти в САЩ, където според собственика на предприятието няма големи производители на хидравлика.

Растящ лидер

От 2014 г. "Кяшиф" е в цикъл на постоянен ръст на приходите, който единствено се нарушава от лек спад през пандемичната 2020 г. Според мениджъра на компанията, ако пандемията не е била избухнала, ръстът тогава е щял да бъде около 30-35%. За сметка на това следващите две години са силни и увеличението на приходите е със забележителните 66% (2021 г.) и 80% (2022 г.).

През миналата година те достигат над 136 млн. лв. Обяснението е ръст на нови клиенти основно от Италия и Германия. Макар заради избухналата в началото на 2022 г. война в Украйна да е имало първоначално отдръпване на клиенти, то постепенно е отшумяло. Дори последвалата инфлация е допринесла за повишаване на цените на продукцията на "Кяшиф" с около 40%, което се е отразило на печалбата - увеличението ѝ спрямо 2021 г. е над 300%. Според предприемача цените се нормализират и спадат.

Според него единствените конкуренти на "Кяшиф" в България са френската "Серта" в Кърджали (бившето "Пневматика"), "Хес" в Ямбол и заводът на Palfinger в ямболското село Тенево. В Европа основните конкуренти в производството на хидравлични цилиндри са компании от Германия и Франция. Според инж. Кяшиф, "за да продаваш цилиндри в Европа, САЩ и Япония, най-важни са качеството, добрите цени и краткият срок на доставка", които според него компанията му покрива.

При проблемите с доставките по време на пандемията от ковид-19 и войната в Украйна през изминалата година "Кяшиф" не е изпитвала силни затруднения, тъй като политиката ѝ е да се запасява за период напред с готови части, а и основният пазар, от който се снабдява, е по-близката Турция. Така компанията не е била повлияна от блокирането на Суецкия канал през 2021 г., както и от затварянето в Китай през 2022 г.

Още от 2009 г. в завода е внедрена ERP система на Microsoft, която извършва контрол на производството по няколко направления - постъпването на суровини и части, работата на служителите, както и крайната продукция.

Очакванията са през 2023 г. ръстът в приходите на компанията да продължи. Инж. Кяшиф не изключва след няколко години да разкрият още един завод в Нидерландия или Германия, до който да доставят частите за цилиндрите, а там да ги сглобяват. Благодарение на това, че са изработени в някоя от тези страни, стойността на продукцията ще е значително по-висока, което би увеличило допълнително приходите на компанията.

Хората са ни важни

В трите завода на "Кяшиф" в момента работят около 600 души, като по сметките на директора около 100 са инженери, а администрацията, в която влизат отдели като продажби, счетоводство, човешки ресурси и снабдяване, наброява около 70 служители. Останалите позиции са на операторите на производствените машини. Немалка част от тях са завърнали се от Холандия, Англия и Германия емигранти. За новите служители е осигурено начално обучение за около седмица в собствен обучителен център, който разполага с американски учебни машини.

За намирането на нови кадри спомага партньорството с гимназии в Кърджали и Джебел, които осъществяват дуално обучение. Освен това се отпускат стипендии на ученици и студенти, които впоследствие да започват работа в "Кяшиф". Наскоро пък кметът на Кърджали Хасан Азис обяви, че с директора на предприятието подемат инициатива за откриване на филиал в града на Техническия университет в София, благодарение на което да се обучават млади кадри за местната машиностроителна индустрия.

Според Кяшиф Кяшиф не на последно място за намирането на персонал важна роля играе сравнително високото за региона брутно възнаграждение, което постоянно расте и към момента е около 2000 лв. Освен това транспортът до заводите и храната във фирмения стол са безплатни за служителите на компанията.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар