"Брей!" е най-бързо развиващата се собствена марка за последните пет години

Предоставяме разнообразие от продукти без аналог на пазара, казва Иван Чернев - изпълнителен директор на "Kaufland България"

Иван Чернев - изпълнителен директор на "Kaufland България"
Иван Чернев - изпълнителен директор на "Kaufland България"
Иван Чернев - изпълнителен директор на "Kaufland България"
Иван Чернев - изпълнителен директор на "Kaufland България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Г-н Чернев, какви са приоритетите в работата ви през 2023 и по какъв начин ги постигате?

Посоката в работата ни е само една - да сме колкото се може по-близо до нашите клиенти. Това означава да им предлагаме голямо разнообразие от продукти на възможно най-добри цени при гарантирано качество и с повече добавена стойност към пазаруването. Българинът, и като цяло европеецът, става все по-взискателен към това, което купува. Той търси качествени стоки на изгодни цени. И ние сме тук, за да му предоставяме това, което търси. Непрекъснато увеличаваме асортимента си, като в най-големите ни магазини броят на артикулите надвишава 20 000, с което всъщност предоставяме на клиентите си разнообразие без аналог на пазара. В допълнение на това - в седмичната ни брошура вече има по над 1000 промоционални предложения, които обхващат всички основни категории артикули, така че клиентът ни да има възможност за богат избор на достъпни цени. Непрекъснато развиваме продуктовата гама на собствената ни българска марка "Брей!" - стартирахме с 60 продукта преди по-малко от 3 години, а сега продуктите с гарантиран произход и качество са над 110.

Като споменахте "Брей!", какво според вас е мястото на собствените марки на пазара?

- Нашата собствена марка "Брей!" всъщност е въплъщение на нашата гаранция за качество с печат "от българи за българи". Това е уникална селекция от над 110 български продукта, произвеждани на родна земя и създадени за родната трапеза. Изборът на продуктите кореспондира изцяло с изконните вкусове на българина, които неизменно присъстват на трапезата ни, без значение от сезона и модата. От боб и леща и няколко вида класически лютеници, през няколко подбрани вида български сирена, кашкавали и кисело мляко до подбрани мезета и вино. "Брей!" е създадена, за да е част от живота на българина - с неговите делници и празници. В тази марка вложихме много желание и страст и подбираме с огромно внимание всички производители, постигайки на пръв поглед невъзможното - безкомпромисно високо качество на достъпни цени.

Резултатите са категорични - за последната година отчитаме 60% ръст в продажбите на продуктите "Брей!". Непрекъснатото обогатяване на асортимента в продуктовата линия, включително и в посока плодове и зеленчуци, превръща "Брей!" в най-бързо развиващата се собствена марка у нас за последните 5 години. А доказателство, че клиентите ни оценяват високо качеството на продуктите, които им предлагаме, освен с продажбите, засичаме и чрез различни изследвания и анализи. По данни на една от най-големите агенции за маркетингови проучвания Nielsen IQ 70% от българските потребители асоциират нашите магазини с мястото, на което могат да намерят свежи и качествени плодове и зеленчуци.

В последните години преминавате през видима трансформация. Планирате ли този процес да продължи и в следващите години?

- Както казах, да бъдем близо до клиентите си е базовата посока в трансформацията ни, която обхваща цялостния процес на развитие на бизнеса ни и е пряко свързана с постепенната ни промяна. Точно тук идва и нашата One Stop Shopping концепция, чрез която постепенно добавяме още повече стоки и услуги на едно място, вътре в магазините и на паркингите ни, като към момента имаме над 150 партньора и над 500 обекта, които поддържаме в рамките на нашата магазинна мрежа. Наскоро представихме едно изследване съвместно с Nielsen IQ, според което близо 70% от пазаруващите в страната смятат, че Kaufland е магазинът, в който могат да намерят всичко под един покрив. Отделно, по наши данни, 72% от пазаруващите седмичен семеен пазар предпочитат да го съчетават с посещение в аптека, дрогерия или с плащане на комунални услуги. Това категорично показва, че българинът очаква персонално отношение и персонализирана грижа, а Kaufland е ритейлърът, който чува клиентите си и им предоставя това, от което се нуждаят.

В допълнение на търговските услуги ние се стараем непрекъснато да предоставяме на клиентите ни добавена стойност за хората. През 2022 стартирахме програма за изграждане и възстановяване на образователни детски площадки, популяризираме българското кино чрез масови автокино прожекции на български филми в цялата страна, организираме безплатни постановки за детски куклен театър в магазините, чиято инфраструктура позволява това, правим кулинарни инициативи и детски празници в цялата страна и клиентите ни оценяват високо това.

Ще продължите ли да отваряте обекти, в които да включите всички екоиновации, какъвто пример е хипермаркетът в Горубляне?

- Екологичните иновации също са свързани с грижата, за която говорим. В последните 2 години "Kaufland България" преминава през период на поетапна технологична модернизация на съществуващи хипермаркети, като най-ярките примери за това са нашите най-нови магазини в столичните квартали "Горубляне" и "Младост 4". В цялата магазинна мрежа поетапно въвеждаме технологични алтернативи, които увеличават енергийната ни ефективност и намаляват въглеродния ни отпечатък, като инвестициите в "озеленяване" на нашите магазини през 2022 г. надвишава 120 млн. лв., а резултатът е 4000т CO2 по-малко. Отделно на това изграждаме новите си магазини по най-модерните стандарти за екологично строителство - захранваме ги със 100% зелена енергия, използваме най-енергийноефективни и щадящи околната среда хладилни витрини, използваме LED осветление, увеличаваме устойчивия асортимент, монтираме фотоволтаични инсталации.

Kaufland беше един от първите ритейлъри, който стартира пилотен проект за обратно изкупуване на пластмасови бутилки и кенове. Автоматите ни са разположени в 3 града - София, Пловдив и Варна, и количествата, които са събрани в тях от старта на проекта преди малко повече от 2 месеца, показват изключителен интерес от страна на клиентите ни. Събраните опаковки надвишават половин милион единици и по категоричен начин доказват както готовността на българина за възприемане на екологосъобразни навици и поведение, така и нашата категорична готовност да подпомагаме клиентите ни, предоставяйки им устойчиви алтернативи за пазар.

Каква е ролята на екипа в тази трансформация?

- Ключова. Ролята на екипа е ключова за мен и е основополагаща за успеха в бизнеса. Огромният обем от стоки и услуги, в допълнение към амбициозните цели и срокове, с които работим, не би бил възможен, ако в екипа ни няма страст и амбиция. Всеки ден се стремим да ставаме по-добри, да даваме още повече от себе си, да надскачаме направеното. Лидерството е отговорност, която всеки в екипа ни осъзнава и надгражда. Неслучайно в началото на годината за 5-и път защитихме признанието "Топ работодател".

Непрекъснато увеличаваме екипа си, като до края на 2023 г. планираме да разкрием 140 нови работни места и да достигнем близо 7000 души - факт, който ни превръща в една от най-многочислените компании в страната. Непрекъснато инвестираме в обучение и развитие на служителите ни, като само за миналата година инвестицията в кадри е над 400 000 лв. Наложена практика в нашия бизнес е да изпращаме управители на нашите хипермаркети на обучения и обмен на практика в Германия, което неминуемо се отразява на нивото на крайната услуга, която предлагаме. Инвестираме и много в обучения на ученици и студенти, като сме в партньорство с над 200 училища и 17 университета. Над 250 студенти са преминали през обучителните ни програми само за 2022 г. Съвсем наскоро завърши и първият випуск на нашата уникална изцяло практически ориентирана Kaufland Business Academy, която реализираме съвместно с УНСС. Дълбоко съм убеден, че инвестицията в млади хора добавя стойност на всичко, което правим и е задължителна част от отговорността да бъдеш лидер.