🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Аурубис България": Трети път на върха

Приходите на най-голямата компания в България - медодобивният завод край Пирдоп и Златица, растат с 24% до 8.2 млрд. лв.

Заводът току-що приключи проект за 60 млн. евро. С последната си инвестиция за 120 млн. евро след три години компанията ще разшири производството на рафинирана мед с 50%
Заводът току-що приключи проект за 60 млн. евро. С последната си инвестиция за 120 млн. евро след три години компанията ще разшири производството на рафинирана мед с 50%
Заводът току-що приключи проект за 60 млн. евро. С последната си инвестиция за 120 млн. евро след три години компанията ще разшири производството на рафинирана мед с 50%    ©  Аурубис
Заводът току-що приключи проект за 60 млн. евро. С последната си инвестиция за 120 млн. евро след три години компанията ще разшири производството на рафинирана мед с 50%    ©  Аурубис
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • Медодобивният завод отново е най-голямата компания в страната.
  • Оборотът на дружеството достига 8.2 млрд. лв. за 2022 г.
  • Максимално производство и по-скъпа сярна киселина са причините за ръста от 24%.

За трета поредна година "Аурубис България" е най-голямата компания в страната. Приходите на медодобивния завод край Пирдоп и Златица, който е част от германската група Aurubis, нарастват с 24%, достигайки 8.2 млрд. лв. за 2022 г. Чистата печалба също значително се увеличава и почти докосва половин милиард.

Зад силните резултати на компанията стоят две основни причини. Търсенето на сярна киселина, която заводът произвежда като страничен продукт, е било силно, което е осигурило и високи пазарни цени. В същото време продукцията на мед е нараснала, защото предприятието е работило без нито ден прекъсване. Заради приключилото наскоро спиране за планов ремонт обаче през тази година обемите ще бъдат по-малки (виж интервюто с изпълнителния директор Тим Курт по-долу).

Aurubis в България

"Аурубис България" е част от Aurubis от 15 години. Бившият медодобивен комбинат (МДК) в Пирдоп беше приватизиран през 90-те години на миналия век от белгийската Union Miniere (по-късно преименувана на Umicore), която през 2005 г. отдели медния си бизнес в самостоятелна компания - Cumerio. Още под името Norddeutsche Affinerie през 2008 г. германската група придоби Cumerio, с което стана собственик и на българското предприятие. Година по-късно Norddeutsche Affinerie прие името Aurubis, а заводът в Средногорието стана "Аурубис България".

Доскоро известна като един от най-големите производители на мед в света, от няколко години Aurubis значително разширява портфолиото си и с други метали - злато, сребро, метали от платиновата група, както и олово, никел, калай, цинк и селен. Днес групата е сред най-големите рециклиращи компании в света с 18.5 млрд. евро оборот за финансовата 2021-2022 г.

Заводът в България преработва медни концентрати - на практика цялото налично количество от добива в страната, което покрива около 30% от капацитета му, а останалото се внася отвън. Продукцията включва рафинирана мед, както и медни аноди, които подлежат на допълнителна преработка (основно в други заводи на групата). Компанията е също голям производител на сярна киселина, която получава като страничен продукт след преработка на отпадните газове. "Аурубис" предлага на пазара и железен силикат (фаялит). Доскоро третиран като отпадък, той беше сертифициан като продукт и вече успешно се използва от производителите на строителни материали.

Инвестиции

От влизането си в страната Aurubis изпълни няколко големи инвестиционни програми, с което разшири и модернизира мощностите. Наскоро приключи и инвестиция за около 60 млн. евро, като компанията използва спирането за планова поддръжка, за да направи и серия допълнителни подобрения. Това включваше мерки за енергийна ефективност, както и инсталирането на втора машина за леене на аноди, което ще облекчи процесите в завода.

В ход вече е най-големият единичен инвестиционен проект досега - разширяване на рафинерията за 120 млн. евро, който ще приключи през втората половина на 2026 г. Това ще позволи на завода да преработва цялото си количество аноди и ще увеличи капацитета му за производство на чиста мед с 50% до 340 хил. тона годишно.

"Аурубис България" активно инвестира и във възобновяеми източници, макар че за енергоемко производство като металургията зелените алтернативи покриват едва малка част от нуждите. След като през миналата година компанията пусна 10-мегаватов фотоволтаичен парк - най-големият за собствена консумация в страната, в момента изгражда още две соларни централи, с което общият капацитет ще достигне 24 мегавата. Очаква се разрешението да бъде издадено през есента и от април догодина те да заработят.

В плановете влиза и четвърти соларен парк за още 20 мегавата. "Смятаме, че това е максимумът, който можем да достигнем. Освен това тази енергия можем да използваме само през деня, когато слънцето грее, а имаме нужда от електричество и през нощта, сутрин и вечер, да не забравяме и облачните дни и зимата, когато греенето е по-кратко и по-малко ефективно", каза Тим Курт.

Затова компанията работи и по други проекти, свързани с намаляване на енергопотреблението. Такъв е подмяната на съоръженията за ниско и средно напрежение в завода, ефектът от което по думите на Курт се равнява на един соларен парк.

В момента се прави и предпроектно проучване за вятърна енергия, като целта е да се оценят възможностите в региона. Компанията обмисля също да подмени съществуващата стара турбина на язовир "Душанци", откъдето се захранва с промишлена вода, както и да изгради втора парна турбина, за да използва парата от производството. "Трябва да се има предвид обаче, че процедурите са доста дълги", уточни Курт.





След 3 до 5 години ще сме много по-добре позиционирани откогато и да било



Тим Курт, изпълнителен директор на "Аурубис България"

На какво се дължи ръстът на приходите, който "Аурубис България" постигна миналата година?

- Две са основните причини. От техническа гледна точка годината беше добра, защото работихме 12 месеца без прекъсване. Нямахме непланирани спирания, което е много важно. Никога преди не се е случвало да имаме толкова голямо производство. Освен това през миналата година имахме много добри цени на сярната киселина. Това значително подпомогна резултата. Цените на медта бих казал, че бяха според очакванията.

Кои сектори бяха основните двигатели на търсенето?

- За сярната киселина основните ни клиенти са производителите на торове. Освен познатите ни клиенти много добре се развиваше и турският пазар. По отношение на медта основният двигател на търсенето е енергийният преход. Във възобновяемите източници се използва много мед - не само за соларните панели и вятърните паркове, но и за проводниците, по които се пренася електричеството.

Електрическата мобилност също се развива. Ако в една конвенционална кола има 16-18 кг мед, в хибридните автомобили количеството е 40 - 50 кг, а в изцяло електрическите варианти достига 80 - 90 кг. Друг фактор е урбанизацията - хората се преместват към градовете, което изисква много по-голяма инфраструктура. Зелената сделка като цяло води до положителна перспектива за металите, които произвеждаме - не само мед, но също злато, сребро, платина, паладий. От тази гледна точка сме много положително настроени за бизнес модела си и сме убедени, че стратегията ни е правилна. Тази тенденция ще се запази през следващите години.

Какви са очакванията ви за тази година?

- Тази финансова година ще бъде малко по-сложна, защото имахме 40 дни планово спиране на работата за поддръжка и през този период не сме имали производство. При сярната киселина се наблюдава ценови натиск на международните пазари, така че не можем да я продаваме така добре, както преди. По отношение на медта смятаме, че ситуацията е много добра. За съжаление преди няколко седмици имаше пожар в завода на един от нашите конкуренти в Швеция и той няма да може да работи поне три години. Това също донякъде се отразява на пазара и макар че е в наша полза, ние много си сътрудничим с тази компания. Поканихме техните специалисти да посетят рафинерията и да се запознаят с технологиите ни предвид предстоящото възстановяване на тяхното производство. Сега доставяме повече мед за Северна Европа.

Как виждате "Аурубис" след пет години?

- През 2026 г. ще приключи големият проект за разширяване на рафинерията и заедно с всички останали инвестиции, които правим, след 3 до 5 години за мен "Аурубис" ще е много по-добре позиционирана от когато и да било досега. Мисля, че всеки вижда, че тази компания има голямо бъдеще. Смятам също, че това прави "Аурубис" много привлекателна за работа. Ние наемаме персонал не само за тези проекти, но инвестираме много и в нашата лаборатория, която работи не само за българския завод, а като международна лаборатория. Всички анализи на заводите ни в Германия и Белгия се правят в Пирдоп, от тук ще обслужваме и завода в САЩ, който се строи в момента. Това означава, че групата има голямо доверие в нашите способности.

От началото на тази година се преместихме в нов офис в София, който е 5-6 пъти по-голям от предишния. Наехме цял инженерен отдел, което означава, че всички строителни инженери на групата вече са тук. От юли имаме и 4-ма служители по устойчивост. Тук имаме много повече корпоративни позиции, отколкото в Германия. Това не се прави само заради по-ниските разходи, а защото разполагаме с необходимите профили в България. Така че след 3 до 5 години виждам много добро бъдеще за "Аурубис". Ще бъда повече от щастлив да бъда част от него и заедно с колегите ми да вървим напред.
Все още няма коментари
Нов коментар