Tixi и технологичният потенциал на българските градове

Николай Недялков, основател и изпълнителен директор на Tixi

Николай Недялков, основател и изпълнителен директор на Tixi
Николай Недялков, основател и изпълнителен директор на Tixi
Николай Недялков, основател и изпълнителен директор на Tixi
Николай Недялков, основател и изпълнителен директор на Tixi
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Николай Недялков има повече от 20 години опит в ИТ сферата. Завършва специалност "Информатика и електронен бизнес" във Факултета по математика и информатика на Софийския университет "Св. Климент Охридски", където по-късно се завръща и като преподавател. Той е сред основателите на "Асоциация за информационна сигурност" (ISECA), както и неин председател. Създател и изпълнителен директор на единствената в страната компания, изцяло фокусирана върху предоставянето на цялостни и иновативни решения в сферата на мобилността и развитието на "умни градове" - Tixi. Един от най-разпознаваемите продукти на компанията е безплатното мобилно приложение за дигитални превозни документи MPass. Съвсем скоро портфолиото на Tixi ще се разрасне и с единственото у нас приложение за умно паркиране - MPark.

Имате успешно интегрирани решения в седем общини в България, а съвсем скоро обявихте началото и на нов проект заTixiв Пловдив. Разкажете повече за него и за предизвикателствата, които срещате при стъпването в нови градове.

Компанията ни има успешни проекти в повечето големи градове в България, дори и в САЩ. Успяваме да ги реализираме ефективно и бързо, защото екипът ни създава наши собствени продукти, а не разчитаме на адаптирането на чужди такива. Tixi има близо 40 лиценза за софтуерни решения, освен това сме лицензирана платежна институция. Това ни дава възможност да предлагаме end-to-end услуга за всеки град - от автоматизирани системи за електронно таксуване, системи за управление на паркинг зони, в това число SMS паркиране, през мобилни приложения за пътуване и паркиране до транзакционни услуги за гражданите и цялостни решения за електронни общини. Разглеждаме мобилността на всеки град в нейната цялост, но опитът през годините ни показва, че понякога общините не са готови за резки промени и предпочитат поетапното въвеждане на нови услуги. Радвам се, че случаят с Пловдив не е такъв. В представителите на администрацията се видя разбиране за нуждата от синергичен подход, който да развива в синхрон два от най-ключовите компонента на умната мобилност - системата за паркиране и системата за градски транспорт. Предизвикателство за нас ще бъдат кратките срокове за изпълнение на проекта, не повече от година. Договорът ни е за 5 години, но всичко трябва да е реализирано още през първите 12 месеца. Останалите 4 години ще имаме ангажимент към поддръжката и администрирането на услугите. Предпочитам този вид предизвикателства, които са по-скоро за екипа ни, но които ще дадат реални и видими ползи за гражданите, отколкото лесни, но на парче и със спорен резултат внедрени услуги. Българските градове имат прекрасен потенциал за развитие, но трябва интегриран подход. Надявам се, че Пловдив ще бъде пример за останалите общини как мобилността може да бъде преобразена, по-удобна, ориентирана към нуждите на гражданите, паркирането - управлявано по "умен" и съвременен начин, градският транспорт да стане предпочитан начин за придвижване от все повече жители и гости на града.

"Умните" решения, колкото и да са добри, внедрени по неправилен начин, не водят до "умни" градове?

Точно така. Ще дам пример от сегашния проект на Tixi в Пловдив - организацията на паркирането в града бе съставена по относително добър начин, но видяхме как системите на 11-те паркинга към общината просто не си "говорят" помежду си. Това затруднява анализа на информацията, която може да бъде генерирана, затруднява и взимането на решения за подобрения или оптимизации, които администрацията може да предприеме, за да бъде по-удобно за гражданите. Да не говорим, че този вид управление на паркирането, на парче, не би позволил последващо развитие на града - Пловдив бележи страхотен подем, но как може да говорим за интеграция между използването на градския транспорт при преференциални условия, стимулирайки хората да оставят автомобилите си на буферни паркинги, така наречената park-and-ride услуга, ако имаме 11 паркинга, които не обменят информация в една централизирана система? Как може да надграждаме услугата, добавяйки летище или железница, ако не сме стъпили на здрава основа, която да го позволява? Да не говорим какво би се случило, ако един град реши да разшири обхвата на синята си зона, добавяйки зелена. Всичко това е част от този синергичен подход, който в момента прилагаме в Пловдив.

Хората често не си дават сметка колко ключова част от мобилността е организацията на паркирането в един град, защо?

По-важно е администрацията, която е натоварена с управлението на един град, да бъде наясно. Ако общините предоставят качествена и модерна услуга на гражданите, те сами ще предпочетат алтернативен на автомобила начин за придвижване и предизвикателствата, свързани с паркирането и трафика, които също са взаимосвързани, ще бъдат оптимизирани по естествен начин. Колкото и различни и модерни канали за продажба и валидация на превозни документи да можем да осигурим - например разплащане с банкови карти или чрез мобилни приложения като MPass, ако организацията на града не позволява лесен и удобен достъп до градския транспорт, ако няма адекватно разположени буферни паркинги, няма как да убедите гражданите да оставят автомобилите си. А както съм споделял и преди, данните сочат, че 1/3 от трафика в градовете се дължи на шофьори, които търсят място за паркиране. С технологичните решения, които разработваме, можем да намалим с до 43% времето за намиране на паркомясто.

Умно паркиране с главноM

Предстои съвсем скоро да анонсираме и MPark. Приложението, което към момента няма аналог в България, ще обединява цялата система за паркиране на един град - on-street и off-street, както и всички зарядни станции за електромобили. MPark е естественото продължение на стремежа ни към интегрирана мобилност, част от който е и добре познатото приложение за пътуване в градския транспорт - MPass. Резултатите при MPass ни показаха, че вече 80% от превозните документи в София са дигитални, а стойността на дигиталните карти, генерирани чрез приложението, е над 5 милиона лева, което е голям успех. Надявам се с реализацията на проекта в Пловдив точно след една година да видим пример как синергията между технологиите може да преобрази цялостно мобилността и да развие пълния технологичен потенциал на един град. Имаме амбицията това да бъде стъпка към поетапното постигане на свързаност на национално ниво. А след време защо не и на европейско.