🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Топ 50 на търговците на дребно за 2022 г.: Милиардни обороти, повдигнати от инфлацията

"Кауфланд" продължава да е лидер, а "Лидл" приближава върха с оборот от почти 2 млрд. лв.

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • Приходите на Kaufland надминаха 2 млрд. лева, на Lidl ги доближиха, на BILLA и METRO надскочиха 1 млрд. лева.
  • Приходите и печалбите на големите ритейлъри "избухват", но изчистен от инфлацията, ръстът на продажбите е средно 8%.
  • През 2022 г. с най-високи средни ръстове са веригите за дрехи, "направи си сам" и мебели.

Класацията от хартиеното издание е допълнена с нови дружества и текстът е актуализиран след подаването на отчетите в Търговския регистър.

В годината на войната, инфлацията и скъпите храни приходите от продажби на големите търговски вериги в топ 50 на сектора нарастват с 23.4% средно. Ако се приспадне средногодишната потребителска инфлация от 15.3% за годината, чистият растеж е 8.1%.

Трябваше да минат дълги години от навлизането на веригите в България, докато на ритейл пазара в страната израсте компания с 1 млрд. лева оборот - първо "Метро кеш енд кери" през 2008 г., после "Кауфланд България" през 2013 г. и накрая "Лидл" през 2019 г.

Инфлацията през 2022 г. ускори процесите и за първи път оборотът на "Кауфланд" вече надминава 2 млрд. лева, а този на "Лидл" е само на 1 млн. лв. до прага. Освен това през изминалата година продажбите на още две компании надхвърлиха милиард - за първи път "Билла" и за пореден, но след години пауза при "Метро кеш енд кери". Тези четири ритейлъра генерират над 40% от общите приходи на компаниите в топ 50 за 2022 г., които са малко над 14.7 млрд. лева.

И четирите са широкоспектърни ритейлъри на бързооборотни стоки. Средният ръст на общо 12-те вериги с такъв профил в класацията е 21.3% или леко под средния, а общият им дял от оборота на топ 50 е 56%. От него 51% се пада на шестте националните вериги, чиито ръст (21.28%) е малко по-малък от този на регионалните (21.53%).

При по-специализираните търговци на бързооборотни стоки - двете вериги за акцизни стоки (Lagarder и "Аванти"), които имат дял от около 2% от общите продажби в Топ 50, бележат среден ръст от 22.6%. А при двете вериги дрогерии (dm и Lilly Drogerie) и бранда за козметика в по-висок клас Douglas, средният ръст е 34.11%. Интересното е, че най-голямо е увеличението на продажбите (37.6%) при Douglas. За сравнение онлайн магазинът на парфюми parfum.bg отбелязва ръст от едва 7.6%. С него делът на този тип търговци от продажбите в Топ 50 става 3.5%, а общият ръст - 29.8%.

Сумарно трите групи търговци на бързооборотни стоки имат дял от 60.5% от Топ 50 и среден ръст от 21.9%. Важно е да се отбележи, че средногодишната инфлация специално при храните и безалкохолните напитки за 2022 г. е 22%, а те са основна част от портфолиото на хипер- и супермаркетите за бързооборотни стоки.

Поскъпването на храните беше голяма тревога на потребителите през миналата година. Фокусът на интереса им обаче, изглежда, е бил в други посоки - при търговците от много други по-тесни сегменти ръстът на продажбите през миналата година е по-голям.

Сумарният дял от продажбите в Топ 50 на осемте вериги от типа DIY търговците ("направи си сам") и за мебели през миналата година е 11%. При мебелните ръстът е 25.8%, като лидер продължава да е JYSK, а при DIY е почти 28% и лидер отново е Praktiker. С ръстове над 30% в групата са Praktis ("Мегадом") и Mr. Bricolage ("Доверие-Брико"). Глобалният лидер IKEA, представлявана в България на франчайз от "Хаус маркет България", има най-нисък ръст от всички - 15.4%.

Големият ръст през годината (56%) е при търговците на дрехи. Шестте от тях, които са в Топ 50, сумарно имат дял 5.6% от общите продажби. Голям отсток през годината прави Reserved ("Ел Пи Пи Фешън България") с ръст от 130% - най-големият сред 50-те. Продажбите на пазарния лидер Pepco също нарастват с 66%, тези на Zara ("Ай Ти Екс България"), макар и заради сливане на дружества - с 48%, и дори при онлайн търговеца за дрехи втора употреба Remix ("Ремикс Глобъл") се наблюдава ръст от 38.4%.

Търговците на спортни стоки, които преживяха бум покрай пандемията, и през 2022 г. постигат ръст на продажбите над средния - 27.5%. Четирите компании, включени в класацията, имат 2.7% дял от общите продажби. Най-добре се представя сръбският собственик на мултибранд веригата Sport Vision. Тя има ръст от 44.7%, а продажбите на дружеството й "Спорт Тайм ЕУ", което е ексклузивен дистрибутор на Nike, отскачат с 51.6% и са по-големи от тези на "Спорт вижън". Сумарно оборотът на двете компании надхвърля този на лидера в сегмента Decathlon ("Декатлон България").

Търговците на черна и бяла техника, които са с голям дял от общите продажби (14%) обаче имат ръст, под средния за Топ 50 - 19.3%. Ръстове над средния за групата има при специализирани търговци на техника за дома. Приходите на домакинските уреди на Bosch например ("БСХ Домакински уреди България") нарастват с почти 49%, а на пловдивският търговец Bittel ("Биттел"), който има също магазини в София, Варна и Бургас и продават и мебели, ръстът е почти 42%. При продавачите на компютърна техника резултатите са по-скоро противоречиви.

Потребителите явно в момента отново преоткриват физическата търговия, съдейки по това, че ръстът на еMAG - онлайн търговецът с най-широко портфолио, който традиционно е номер едно, през миналата година е едва 4%. Оборотът на "Озон Ентъртейнмънт" (ozone.bg) обаче през миналата година надхвърля 100 млн. лева, благодарение на ръст от 72.5%. Компанията, която търгува с видеоигри, книги, пъзели, гейминг периферия, настолни игри, електроника, играчки обаче има и 11 физически магазина в страната. Разнопосочно е развитието и при Parfum.bg и Remix.bg, което вероятно означава, че има голямо значение и сегментът, в който е онлайн търговията.

Няколко компании в Топ 50 са с уникален профил и е трудно да бъдат групирани. Jumbo ("Джамбо ЕС.Б") завършва годината с ръст от почти 20%, а веригата за детски играчки "Хиполенд" - с 24%. Кооперация "Панда" (Office1), която търгува с офис мебели, техника и консумативи, има ръст от едва 6.8% - обяснимо на фона на разпространените хибридни модели на работа и по-слабото присъствие в офисите.

При над четири пети от ритейлърите в топ 50 ръстът на продажбите надхвърля процента на инфлацията. При 12 тя е над 20%, при осем над 30%, а при шест - над 40%, при три е между 50 и 70%, а рекордьор по ръст на продажбите е LPP (Reserved) със 130%. От останалите - при девет ръстът е под нивото на инфлацията, като при четири от тях е едноцифрено число. При други девет е над инфлацията, но под 20%. При една компания гравитира около нивото й, а при една ("Вали Компютърс") се наблюдава спад.

От 50 компании 35 са с приходи от над 100 млн. лева за годината. Десет от тях са надхвърлили тази летва през 2022 г.

От 50-те ритейлъра 35 са с приходи над 100 млн. лева за 2022 г.

Средият ръст на печалбата на компаниите в Топ 50 е 22%. При около четири пети печалбата расте. При седем намалява спрямо предишната година, три са на загуба, а една е била на загуба през 2021 г., но е излязла на печалба. При "Билла" загубата се свива четири пъти, при eMAG идва след година на печалба, а при Remix се задълбочава заради инвестиции.

За топ 50 компаниите в класацията през 2022 г. работят над 46 хил. души. Това е с 6.1% (2682 души) повече от предишната година. При десет от веригите персоналът намалява, а при четири се задържа на нивото на предишната година. Отварянето на нови магазини компенсира това и води до повече заети в сектора.

При немалка част от компаниите експанзията продължава с умерен темп. Прави впечатление, че все повече от тях са ангажирани и с реновация на съществуващи магазини и с мерки за подобряване на енергийната си ефективност. Освен това полагат усилия за задържане и развитие на персонала. Тенденция е също ритейлърите да се опитват да надграждат предлагането, като привличат и други търговци около своите обекти - под наем в помещенията, на парцелите или чрез развитие на цели ритейл паркове. В допълнение с времето големите ритейлъри стават все по-различими един от друг и всеки избистря свой почерк и физиономия.

Как изглежда годината за отделните компании с оборот над 100 млн. лева:

Оборотът на "Кауфланд" надскочи 2 млрд. лева

Приходите на пазарния лидер "Кауфланд България" надхвърлиха 2 млрд. лева на пазар на бързооборотни стоки, който NielsenIQ оценява на около 12 млрд. лева годишно. През миналата година те нарастват леко над темпа на инфлацията. Печалбата на компанията се увеличава с 2% до почти 121 млн. лева - най-високата като стойност в класацията. През годината веригата отвори два нови магазина Kaufland в София, но персоналът й намалява с 15 души за година. До края на 2023 г. се очаква да открие още два хипермаркета.

Успоредно с това компанията модернизира супермаркетите си в рамките на One Stop Shopping стратегия, която развива от две години. Идеята е да се предлагат още повече стоки и услуги на едно място и на един паркинг. В тази посока през миналата година са осъвременени 11 хипермаркета, в което са инвестирани над 25 млн. лева. В плана за тази са още осем. В края на 2022 г. в мрежата на "Кауфланд" има над 500 външни обекта и 120 активни наемателя, а асортиментът на самата верига е увеличен и надхвърля 20 хил. артикула.

През 2023 г. пазарният лидер, а и ритейлът въобще, е изправен пред намалено, силно ценово ориентирано и в същото време взискателно търсене, както обяснява изпълнителният директор Иван Чернев. "Кауфланд" отговаря по различни линии: Разширява кръга на промоциите и намаленията - чрез брошурите си и програмата си за лоялни клиенти. До края на 2023 г. компанията трябва да разкрие 140 нови работни места и служителите й да надхвърлят 7000 души. Друга линия на инвестиции е за намаляване на въглеродния отпечатък от дейността, като през пролетта на 2022 г. веригата преминава на 100% зелена енергия.

"Лидл" все по-близо до лидера след ръст с 27%

С приходи 1999 млн. лева "Лидл България" - втората верига на германската Schwarz Group в България, е вече в непосредствена близост до лидера. Главният изпълнителен директор на компанията Милена Драгийска нееднократно е заявявала, че целта им е да са №1 в страната.

След като две поредни години продажбите на "Лидл България" нарастваха с около 16%, през 2022 г. те отскачат с 27% спрямо 2021 г. Печалбата също се увеличава с 20% при 12% предходната година. От компанията отчитат и 11% ръст на клиентите си и на база съществуващи магазини, като 76% от продажбите им през 2022 г. се дължат на собствените марки.

През миналата година Lidl отвори пет нови магазина и в края й те достигнаха 115 в 51 града. Плановете са през следващите 2-3 години да бъдат откривани между 7 и 10 магазина годишно. Като знак за повишената им ефективност от компанията отбелязват също, че по показател оборот на единица квадратен метър търговска площ за 2022 г. вече са номер 1 в София.

Милена Драгийска обяснява, че 2023 г. тръгва смущаващо трудно заради несигурността за цените, суровините и недостига във веригата за доставки. Хората пазаруват по-бюджетно ориентирано и влизат по-често в магазините с цел по-добро разпределяне на семейния бюджет. Наред с това държат повече храната да е качествена и здравословна. От веригата управляват тези рискове и засега постигат между 4 и 6% ръст в различните седмици спрямо миналата година.

"Билла" - с продажби за над 1 млрд. лева

Оборотът на "Билла България" също надхвърли 1 млрд. лева. Това се случа 22 години след влизането на веригата в България, след над 400 млн. лева инвестиции, 145 магазина BILLA и 4500 служители. През 2022 г. това беше постигнато благодарение на 24% ръст на продажбите спрямо предишната година и отварянето на осем нови магазина. При едни и същи обекти (без новите) ръстът е 17.4% по информация на компанията. С толкова се увеличава и броят на клиентите й. Освен това веригата, която от години работи на загуба, успява да я намали четири пъти - от 26.3 на 6.4 млн. лева.

Изпълнителният директор на "Билла България" Вигинтас Шапокас казва, че ръстът, който са регистрирали през миналата година в България, е най-високият за всички държави, в които веригата присъства. И макар голям принос за него да има инфлацията, той е и заради това, че "продадохме по-големи количества".

През 2023 г. "Билла България" смята да инвестира 53 млн. лв. Основната част от тях - 28 млн. лева, ще са за откриване на 12 нови магазина, пет от които в селища, в които влиза за пръв път. Ще бъде тестван нов формат по-малки обекти по 550 кв.м. С останалите средства ще бъдат реновирани 14 обекта, поставени фотоволтаици на още 20 и подменени хладилните системи на 22.

Освен това "Билла" разширява асортимента си от нехранителни стоки, както и промоционалните си активности. Седмично 1500 артикула се предлагат на промоция и по думите на Шапокас делът на промоционалните стоки надхвърля 45%. През април веригата стартира и онлайн доставки съвместно с Glovo.

За 2023 г. "Билла България" очаква ръст на приходите с 15.6%, а на служителите - с 3%. Прогнозите за финансовия резултат са, че ще се подобри - с 34.7% преди облагане с данъци и с 26.8% след.

И "Метро" надхвърли милиарда

През 2022 г. продажбите "Метро кеш енд кери България" също надминаха 1 млрд. (1.012 млрд. лева) благодарение на ръст с 19.7% в сравнение с предишната година. Печалбата на търговеца на едро също се увеличава - с 19% до 21.5 млн. лева. Служителите са намалели с 23 души до 2130.

От компанията отдават ръста на оборота основно на възстановяването след пандемията на хорека бизнеса - една от двете основни групи професионални клиенти, за които METRO работи. През 2023 г. ръководството на компанията очаква по-трудна икономическа ситуация и клиенти, фокусирани върху оптимизацията на разходите си. Затова и прогнозите са за 5% реален ръст на "Метро" (без инфлацията).

През април от "Метро кеш енд кери" обявиха, че се завръщат към базовия си модел на търговия на едро в изпълнение на новата си концепция sCore, което е в ход от 2022 г. и ще продължи до 2030 г. Въпреки че фокусът е другаде, компанията ще продължи да обслужва и индивидуални клиенти. Това съобщи Никола Готрон, главен изпълнителен директор на "Метро България", на откриването на обновения магазин "Метро 2" в София по новата концепция - с фокус професионални клиенти. Компанията работи с 11 магазина и една снабдителна база в страната и планира над 10 млн. лева инвестиции в магазините си.

В средата на тази годината "Метро" поднови и програмата си за франчайз мрежа от независими търговци, обединени под бранда "Моят магазин". Тя започна преди около десет години и е в помощ на втората основна група професионални клиенти - малките независими магазини, през които все още минава 40% от търговията с бързооборотни стоки в страната.

Търговецът развива онлайн продажби и за професионалните си клиенти, и за крайните - в партньорство с "Количка.бг".

"Технополис" и "Практикер" заедно също са в лигата 1 млрд.

Приходите на компанията за черна и бяла техника и електроника "Технополис България" и на "направи си сам" търговеца "Практикер ритейл" нарастват с идентичен темп от над 25% спрямо предишната година. Сумарно те също надхвърлят 1 млрд. (1.2 млрд. лева).

Ръстът отчасти е постигнат, заради инфлацията, но също така и чрез по-добра работа и по-стегната организация, обясни Тодор Белчев, съсобственик на "Видеолукс холдинг" - компанията, която притежава двете вериги. При това ръстът е постигнат, без да са откривани нови магазини през миналата година, с изключение на втория Technopolis за Пловдив.

Последните години холдингът развива ритейл паркове под бранда Holiday Park около магазините си с амбицията общата им търговска площ да достигне 100 000 кв.м. Собствеността на парковете е поделена между "Технополис България" и "Практикер ритейл".

В края на 2022 г. беше открит първият етап от девет магазина на Holiday Park - Пазарджик, който се намира между съществуващи "Технополис" и "Практикер". През май тази година от холдинга направиха първа копка на Praktiker в "Красна поляна" - първи обект от бъдещ Holiday Park там. В хипермаркета - трети от веригата за София и 16-и за страната, ще бъдат инвестирани 15 млн. лева. Петнадесетият Praktiker беше открит през юни заедно с Holiday Park - Перник. Паркът е с 23 хил. кв.м търговска площ върху терен 75 дка с 15 магазина - инвестиция около 40 млн. лева. Есента се очаква да бъдат открити още ритейл парковете - в Стара Загора и Хасково, а вече цялостно и тези в Пазарджик и Шумен, които досега бяха откривани частично.

"Фантастико" инвестира в хора и обекти

Приходите на "Фантастико груп" през 2022 г. са малко над 827 млн. лева, което е със 17.43% повече спрямо 2021 година. Въпреки това печалбата на компанията намалява с 5.9% спрямо предходната година, а рентабилността й, която преди беше сред най-високите в ритейла, намалява до 3%.

"Резултатите са напълно логични на фона на тежката 2022 г., в която инфлационните процеси се засилиха. Разходите за заплати и за електроенергия се увеличиха значително, производителите и доставчиците също бяха принудени да повишават цени. Положихме усилия да запазим устойчивото развитие на компанията, да увеличим възнагражденията и допълнителните придобивки за служителите и в същото време да продължим да предлагаме качествени стоки на конкурентни цени", коментира Светослав Гаврилов, изпълнителен директор на "Фантастико груп".

През 2022 г. компанията вдига заплатите на служителите си средно със 17%, а общото увеличение от май 2021 г. до юли 2023 г. е 35.27% (с включени ваучери за пазаруване). Освен това инвестира 35 млн. лева в пълната реновация на два магазина. Хипермаркетът на бул. "Симеоновско шосе" в София е изцяло обновен и от края на 2022 г. работи като търговски център с допълнителни обекти и услуги. Изцяло реновиран е и супермаркетът в "Младост 4", където веригата стартира собствен бранд пекарни за хляб с квас. През годината са инвестирани и около 3 млн. лева в 12 собствени фотоволтаични инсталации върху покриви на магазини.

Освен това в началото на 2023 г. групата започна да строи нова логистична база за охладени стоки в Елин Пелин и да проектира търговски център в Благоевград.

JYSK се стреми към 75 магазина в България

"Юск бул" - българското дружество на датската верига JYSK, завършва 2022 г. с 28.6% ръст на приходите до 555.9 млн. лева (в числото влизат и продажби на стоки към съседни пазари). Мебелният ритейлър, който през 2021 г. излезе на печалба, сега почти я утроява до 18.3 млн. лева. За годината има 60 нови служители, като персоналът му достига 700 души. Веригата започна да реновира магазините си с първия в Пловдив, отворен преди 18 години. За тази година планира да отвори шест нови и да обнови пет от вече съществуващите. Целта й за българския пазар е да има 75 магазина при около 50 в момента. Около 11% от продажбите на "Юск бул" са направени онлайн, като ръстът е идентичен с този на физическите магазини.

Новост е, че дружеството създаде специален B2B отдел (Business to Business), който цели да улесни покупките от JYSK от различни юридически лица, които търсят големи обеми или се нуждаят от специализирана консултация. Моделът е разработен преди 20 години в Дания - страната на произход на JYSK. България е 16-ата от 31 държави, в които се прилага.

През миналата година компанията отвори няколко нови магазина в България и инвестира 12 млн. евро в новата Логистична зона 4 в Божурище, с което увеличи капацитета на базата си с 30%. В началото на тази стъпи на турския пазар. Откриването и дейността там са подпомогнати от екипите в Румъния и България, а заявките се изпълняват от дистрибуционния център на JYSK в Божурище.

За тази година веригата очаква 10% ръст на продажбите.

Под половин милиард

През 2022 г. приходите на "Максима България" (T-Market) нарастват с 21% до 467.7 млн. лева, а печалбата се утроява до 2.5 млн. лева. Миналата година веригата откри 14 нови обекта, с които общият брой на магазините й достигна 112 в 62 града с 2309 служители. "Добрите финансови резултати в голяма степен са поради оптимизиране на вътрешните процеси и намаляване на оперативните разходи", обяснява Петър Павлов, генерален директор на "Максима България".

През тази година веригата планира да увеличи магазините си с между 15 и 20 в цялата страна и да разшири логистичните си бази. Залага ръст на оборота, сравним с постигнатия през 2022. Освен това смята да продължи да развива онлайн продажбите си, които започнаха през 2020 г. и в момента представляват 1% от общите приходи.

Изминалата година носи 16.4% ръст на приходите на веригата за черна и бяла техника "Зора" и те достигат 328.9 млн. лева. В същото време печалбата на "Зора - М.М.С." се свива с 25% до 12.5 млн. лева, а броят на служителите нараства с 10%.

Веригата от няколко години е ангажирана със строителството на новия си логистичен център в Индустриален парк "София - Божурище". Инвестицията в административна сграда и складова база там надхвърля 30 млн. лв. Очаква се, след като беше завършен тази есен, зареждането на магазините на "Зора" да стане по-лесно и оптимизирано, а обслужването на клиентите - по-бързо и ефективно.

В средата на тази година веригата започна да строи и нов магазин в Дупница. Той ще е 37-ият й в 25-и български град. В него ще бъдат инвестирани над 2 млн. лева.

Онлайн търговецът еMAG e една от четирите компании с едноцифрен ръст на продажбите през 2022 г. в топ 50.

Растежът на "Техномаркет България" за 2022 г. е 13.8% - под инфлацията, но продажбите на компанията надхвърлят 329 млн. лева, а печалбата й нараства от 6.7 на 10 млн. лева. Като действителен собственик на веригата сега в Търговския регистър е вписано дружеството "Маркет Инвестмънт", а като физически лица - Борис Захариев и Кирил Кобарелов, които общо притежават 50%. Според търговския регистър и двете дружества са заложени срещу кредит от Българската банка за развитие. Неофициално собствеността се свързва с Делян Пеевски.

С най-голям ръст

Полският моден гигант LPP, която присъства в България с марките си Reserved, Cropp, House, Mohito и Sinsay e безспорния лидер по ръст на продажбите в класацията. Със 130% "Ел Пи Пи Фешън България" успява да надхвърли границата от 100 млн. лева и реализира приходи от почти 166 млн. лева. Докладът за дейността на компанията не дава яснота на какво се дължи разрастването, но най-вероятната причина е масираното отваряне на магазини Sinsay в ритейл паркове последните години.

Лидерът в сегмента Pepco ("Пепко България") завършва годината с ръст от 65.6% и след като през 2021 г. надхвърли границата от 100 млн. лева, сега успява да мине и тази от 200 млн. лева продажби. Освен дрехи компанията продава и продукти за дома.

Още три модни бранда надскачат летвата от 100 млн. лева през 2022 г. - "Ай ти екс България" (Zara) с ръст от 48%, "Ел Си Уайкики ритейл Би Джи" (LC Waikiki) с 27% повече продажби и "Ейч енд Ем Хеннес енд Мауриц (H&M) с 29.7% ръст.

Единствено при LC Waikiki и при H&M това развитие е съпътствано и с увеличаване на печалбата.

С едноцифрен спад

Единственият едноцифрен ръст на приходите (4% до 277.8 млн. лева) сред големите търговци в България е компанията за електронна търговия eMAG. Той най-вероятно отразява постковидното отдръпване на потребителите от онлайн търговията. Идва, след като през 2020 г. приходите на "Емаг интернешънъл" - фирмата, която администрира eMAG и приложението за него, нараснаха със 74%, а през следващата година - с 44.5%. След две години с намаляваща загуба през 2021 г. компанията излезе на печалба 903 хил. лева, но сега загубата й отскача до 3.3 млн. лева.

В есента на миналата година компания, собственик на eMAG, регистрира на българския пазар и куриерска компания Sameday ("Деливъри солюшънс"), която развива мрежа от автоматизирани точки на доставка - локърите easybox. Амбицията й е до края на тази година да удвои първоначалните 200, а до пет години да е в топ 3 на пазара на доставки в страната.

В тази категория попада и дружеството "Магнум - Д" с едноличен собственик Дилян Димитров, което притежава търговската верига Techmart. През миналата година приходите на компанията нарастват едва с 5%, а печалбата се свива от 4.5 млн. на 0.6 млн. лева.

С ръстове над 30%

В групата компании с оборот между 100 млн. и четвърт милиард лева се наблюдават едни от най-силните ръстове в приходите. Благодарение на ръст 46.7% веригата хипермаркети Janet например успява да надмине през 2022 г. границата от 100 млн. лева оборот. Печалбата на компанията с обекти основно в Несебър и Слънчев бряг нараства от 2.8 млн. на 10 млн. лева и рентабилността й е впечатляваща - 9.58%. Служителите й се увеличават с 30 души до 392. През пандемичната година приходите на компанията се бяха свили с 28.6%, но през 2021 г. тя имаше сходен ръст - 49.5%, вторият най-голям в ритейл класацията, и то при непроменен брой магазини, както е и сега.

Веригата обхваща четири магазина Janet City Market в Несебър и един в Слънчев бряг, както и хипермаркет Janet Grand Market в Свиленград. Зад нея стоят две дружества - "Жанет" - Несебър, и "Жанет Свиленград", чиито клиенти са основно от Турция и Гърция. Братята Иван и Станислав Дашеви са съдружници и в двете. В Несебър партньор им е Желязка Неделчева, а в Свиленград - Павлин и Дарина Паришеви. Станислав Дашев е собственик и на "Язовири", а Иван Дашев - на хазартната компания "Пи Ес Ай Ентъртейнмънт".

След 15% постковиден ръст през 2021 г. през миналата година приходите на "Лагардер травъл ритейл" нарастват с нови 34.8%. Печалбата на компанията, която работи под марките Inmedio, Relay, 1 Minute, Discover Bulgaria и др., се увеличава почти три пъти и половина до 5.5 млн. лева, а с новите 29 служителите й достигат 123.

През 15-те години присъствие в България компанията, собственост на Lagardère Travel Retail - световният лидер в търговията на дребно на пътнически локации, изгражда мрежа от над 150 обекта в над 30 селища - на летища, жп гари и автогари, метростанции, в търговски комплекси, офисни центрове, курорти и др.

Информациите за новите й обекти в последните години са свързани основно с летище София. През април 2022 г. на Терминал 1 "Лагардер травъл ритейл" открива втора кафетерия ONDA - марка, която придоби през 2016 г. В средата на годината отваря на летището два магазина Relay в мобилен вариант. А през февруари тази година влиза на Терминал 2 с новата си концепция си Le Croque Monsieur.

Друга линия на развитие е отваряне на обекти в хипермаркети на Kaufland. В средата на миналата година например беше открит Inmedio в магазина в "Младост 4".

"dm България" има успешна 2022 г., която приключва с 32.3% ръст на приходите от продажби до над 233 млн. лева и с над 4.5 пъти ръст на печалбата до 3.85 млн. лева. През миналата година магазините на германската верига, която е в България от 2009 г., надхвърлиха 100, а в края й служителите са 1071 - със 107 повече. През финансовата 2021-2022 г., която приключва през септември, "dm България" открива седем нови магазина. Инвестирала е 8.2 млн. лева в тях, в обновяването на съществуващи и в развитието на онлайн магазина, който отвори през септември 2022 г.

За сегашната финансова година плановете са за инвестиция 10 млн. лева в десет нови обекта и в изграждане на фотоволтаични инсталации. Към септември 2022 г. в половината от магазините на "dm България" и в логистичния й център се използва 100% енергия от възобновяеми източници.

Андрей Петров, председател на борда на управителите на "dm България", посочва поне две причини за възходящите продажби: Огромното разнообразие от над 16 000 продукта, които компанията предлага. Ценовата й стратегия "Трайно изгодно", която гарантира, че поне четири месеца след датата, посочена на етикета, цената на продукта няма да се увеличи.

Втората голяма верига дрогерии Lilly Drogerie ("Лили Дрогерие"), която е собственост на група лица от Сърбия през кипърско дружество, завършва 2022 г. със сходен ръст от 35.6%, с което оборотът й достига 143.5 млн. лева, а печалбата й нараства от 1.7 млн. на почти 5 млн. лева.

"Доверие Брико" - дружеството, което управлява магазините Mr. Bricolage по споразумение с френската верига, регистрира 30.6% ръст на продажбите през 2022 г., като те достигат 150.7 млн. лева. Печалбата му нараства три пъти до 7.4 млн. лева, а служителите - с 60 души до 7420.

Като фактори, които допринасят за ръста, Траян Халаджов, член на управителния съвет на компанията, посочва: Факта, че 2021 е относително ниска база, заради ефекта от пандемията. Инфлацията, която при стоките за дома и градината достига 15%. Както и активирането на потребителите за покупки на стоки за основни ремонти и за поддръжка на дома и градината.

През 2022 г. "Доверие Брико" има 12 магазина в 9 града в страната, както и онлайн продажби, стартирали в средата на 2019 г. Компанията отвори магазин в Перник и постави соларни панели на покрива на Mr. Bricolage в Благоевград. Инвестицията във всичко това е 3 млн. лева. "Доверие Брико" извършва и търговия на едро към Brico Macedonia.

Намеренията са през 2023 г. да бъдат инвестирани други около 6 млн. лева. Половината са предназначени за обновяване на съществуващи магазини. Това е по линия на новата търговска концепция на групата Mr. Bricolage, свързана с ново оборудване, начин на излагане и означаване на продуктите, дигитални устройства в търговска зала, складово стопанство, онлайн търговия. Другите са предназначени за 13-ия магазин, който ще бъде отворен в ритейл парк в Хасково. Компанията планира да инсталира фотоволтаици на покривите на още два Mr. Bricolage. Очакванията са за 15% ръст на продажбите през тази година при прогнозна инфлация 4-5%.

28% е най-високата рентабилност в топ 50 през 2022 г. и тя принадлежи на гръцката "Джамбо ЕС.Б".

Другите с оборот над 100 млн. лева

Ръстът на приходите от почти 20%, отчетен от "Джамбо ЕС.Б" през 2022 г., идва от съществуващи магазини. Веригата включва Jumbo в София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе и Стара Загора. Тя традиционно е с най-висока рентабилност - тази година е 28%. "Джамбо ЕС.Б" планира да отвори нов магазин в Пловдив през тази година. Отчетът за полугодието на гръцката верига показа ръст на приходите в България със 17%.

През 2022 г. служителите й са увеличени с 25 души до 770.

Ръстът в приходите на ЦБА с 13.4% за 2022 г. всъщност е по-нисък от инфлацията, но те надхвърлят 170 млн. лева, а печалбата нараства почти двойно - до 6.7 млн. лева. Към края на годината веригата работи с 48 търговски обекта, 24 от които са извън Варна. През годината е открит нов магазин в Дългопол и са направени инвестиции в реновиране на обекти и купуване на търговско оборудване за голяма част от тях, става ясно от доклада за дейността. Веригата продължава линията си на отваряне на магазини на франчайз и влиза в партньорства чрез договори с образователни и медицински заведения. Освен това поставя фокус върху оптимизирането на отношенията с доставчиците си по отношение на разплащанията и спазването на сроковете с цел увеличаване на асортимента.

От февруари тази година едноличен собственик на ЦБА е "ЦБА инвест", на което другият съдружник - "ЦБА инвестмънт", прехвърля дяловете си от компанията, пише още в доклада. "ЦБА инвест" е собственост на оперативните мениджъри на ЦБА Мартин Кондов и Петър Павленков.

Регионалните вериги за бързооборотни стоки - "Трънчев", базирана в Шумен, и "СиБиЕс", в Стара Загора, завършват 2022 г. с идентичен ръст от 24%, като и двете надхвърлят границата на оборота от 100 млн. лева.

Приходите на "Коме" също надхвърлят 100 млн. лева за годината (105.5 млн. лева). Те са резултат от ръст малко над инфлацията - 17.7%. Сега мрежата на "ЦБА Коме", верига с български собственици, има 33 магазина, основно в София, а другите - в периметър Сливница, Самоков, Дупница, Ихтиман и Своге.

Около инфлацията гравитират ръстовете на "Баумакс България"(HomeMax) - 17.8% и на "Аванти 777"- 11.75%.

Ръст на продажбите с 15.4% до 138.7 млн. лева. Увеличение на печалбата с 33% до 22.8 млн. лева и 12 служители по-малко до 440. Така изглежда 2022 г. за "Хаус маркет България", компанията зад магазините IKEA в България. От "Хаус маркет" отчитат 3.4 млн. посетители в магазините и на сайта си за каталожната 2022 г. (1 септември 2021 г. - 31 август 2022 г.), което е с една четвърт повече, отколкото предходната година.

През тази година шведската мебелна верига планира да отвори център за поръчки във Велико Търново. Това ще е шестият й обект в България и вторият в мол.

Първият магазин на ІКЕА в страната бе открит през септември 2011 в София. През 2015 веригата започна онлайн продажби и отвори център за поръчки във Варна. Година по-късно заработи и втори в Бургас, а през 2018 - и този в Пловдив. През септември 2020 центърът за поръчки във Варна беше заменен с магазин, който в момента е с най-висок индекс на посещаемост от всички. От веригата го отдават на новата концепция за формат на малък магазин. През юни 2021 беше разширен центърът за поръчки в Пловдив. През септември oтвори нов магазин от малък формат в столичния Маll оf Ѕоfіа. От компанията коментират, че в момента делът на онлайн продажбите е 20% от общите при 26% за IKEA в световен мащаб.

IKEA работи и при нова организация на дистрибуцията. От 2021 г. стоките за магазините в Югоизточна Европа и Източното Средиземноморие, в това число и България, се дистрибутират от логистичната база в Румъния. Освен това при пандемията онлайн поръчките нарастват и това се оказва сериозно предизвикателство за дистрибуцията. За целите на по-доброто обслужване на клиентите от септември "Хаус маркет България" започна да работи с още една логистична компания в страната за т.нар. last mile delivery.

"Аико мулти консепт", компанията зад мебелната верига Aiko, увеличава приходите си през 2022 г. с 25.8% до 128 млн. лева, а печалбата - с 41% до 18.7 млн. лева. Рентабилността й е 14.6% - третата най-висока сред големите компании. Тези резултати са постигнати при непроменен брой магазини - два в София, по един в Бургас, Варна и Стара Загора. В края на тази година се очаква да бъде открит Aiko и в Пловдив. Идеята за него е от десетилетие, но едва сега е намерен подходящ терен - 27 дка в Пловдив на изхода към Асеновград, както обяснява Мариан Душков. Той е създател на компанията и неин миноритарен акционер, след като през 2015 г. мажоритарен собственик стана австрийският мебелен гигант XLCEE.

Същите са собствениците и на "Мьомакс България" (Moеmax). По приходи този търговец на мебели е три пъти по-малък от Aiko. Ръстът му обаче е по-голям - 36%. И макар рентабилността да е наполовина на тази на Aiko, печалбата нараства над два пъти до 2.9 млн. лева. Сумарно двете дружества имат приходи почти 150 млн. лева и за тях работят общо 716 служители.

Приходите на "Декатлон България" нарастват с 16.6% - малко над нивото на средната инфлация за 2022 г., и достигат 123.6 млн. лева. Печалбата на компанията също се вдига с 19% до 5.4 млн. лева. Екипът е увеличен с 30 души до 399, което вероятно е свързано с отварянето в края на годината на магазин Decathlon в столичния жк "Люлин". Сега "Декатлон България" оперира с четири магазина в София и с по един във Велико Търново, Варна, Бургас, Стара Загора, Пловдив и Плевен. А онлайн магазинът на френската верига за спортни стоки е в топ 10 на онлайн магазините в България по данни на Българската е-комерс асоциация.