Ново поколение технологични решения от Мastercard® за големи работодатели

Ще намалее ли употребата на хартиени ваучери през 2024?

Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово
Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово
Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово    ©  Юлиян Донов
Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово    ©  Юлиян Донов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово

Mastercard Prepaid Solutions, познати още като предплатени или виртуални карти, са добре познати като подаръчни решения, които отменят подаряването на пари в брой и в плик. Те представляват отделен продуктов сегмент, в който Mastercard има лидерство, различен от дебитна и кредитна карта. Техни издатели са финансовите институции, в т.ч. компаниите за подаръчни карти и операторите на ваучери за храна. От няколко години България очаква модернизиране на регулаторната рамка на държавно ниво, така че и дигиталните ваучер карти да ползват данъчните облекчения, които важат за хартиените. България е единствената държава в Европа в момента, в която ваучерите са все още на хартия.

Заедно с технологията Mastercard Send в глобален план тези продукти се превръщат в удобно, прозрачно и сигурно решение и за големи работодатели и организации, които искат да изпратят средства като бонус или дарение на голям брой нуждаещи се, допълнително възнаграждение тип "ваучери за храна" или подаръчни ваучери по празниците. Това са дигитални виртуални карти, които могат да се презареждат във времето, а с тях директно да се заплащат покупки в определен кръг предварително договорени търговски вериги. Тегленето на банкомат от тези продукти на пари в брой не е възможно.

С дигитализацията на социалните помощи и придобивки, в която Mastercard е лидер по света, се отварят възможности за предлагане на нови търговски категории, които отговарят на търсенията на потребителите, избягват се възможности за злоупотреби и многократно се подобрява клиентското изживяване. Очакваме тази толкова важна за операторите, работодателите и служителите крачка за регламентираната дигитализация на тези ваучери да бъде направена до края на 2023 г.

Проектът на Държавен бюджет за 2023 г. предвижда ваучерите за храна, които през последните години служителите на големите компании в България получават, да станат електронни. В случай че предложението бъде одобрено, предстои преходен период от шест месеца от 1 януари до 1 юли 2024, през който ще действат едновременно ваучерите на хартия и на електронен носител. Проектът включва и клауза да се запази действащото данъчно облекчение за предоставяне на социални разходи в размер до 200 лв. месечно на наетите лица под формата на ваучери за храна, включително дигитални.

- По последни данни на Асоциацията на операторите на ваучери за храна в България ваучери ползват над 700 000 заети в бизнеса. Целта на дигитализирането на ваучерите е да се постигне намаляване на административната тежест и да се осигури по-конкурентна среда за всички, участващи в схемата за данъчното облекчение. Иновацията дава възможност на всички участници в екосистемата и крайните потребители да се възползват от ползите на инфраструктурата на дигиталните плащания, в която Mastercard инвестира в България от над 20 години.

Какви проблеми решава и как подобрява средата тази технология?

- От гледна точка на потребителите хартиените ваучери са неудобни за употреба и съхранение, често се забравят и губят. Всички потребители са обвързани с номиналната стойност на всеки ваучер и често невъзможност да се връща ресто. За работодатели, издатели и търговци те са свързани със сложна логистика на печатане, дистрибуция, осребряване и съхранение. Касиерите забавят работата си, когато оперират с тях. Дигиталните ваучери - виртуални карти, разрешават някои от тези проблеми изначално, докато останалите процеси се оптимизират. Разпределянето на средства се осъществя точно и бързо, възможностите за злоупотреби изчезват, търговци и издатели могат да следят предпочитанията на потребителите и могат да предлагат все по-атрактивни възможности за харченето им според стратегията си за целево подпомагане - например в ресторанти, културни мероприятия, туристически обекти.

Екологичният ефект от дигитализацията на този сектор е огромен.

Защо клиентите наMastercardизбират това решение?

- Mastercard е инфраструктурата, която осъществява и гарантира сигурно, точно и лесно осъществяване на преводи и разплащания при различни заложени софтуерно условия. Клиентите на Mastercard, които внедряват различни продукти и решения, са свикнали с удобство, бързина, прозрачност и техническа изрядност. Тази експертиза е оценена и от операторите на ваучерите за храна.

Интересни примери за употреба на Mastercard Prepaid Solutions?

- Дигиталните ваучери се ползват от правителства - например правителството на Румъния изплаща помощи по този начин. Нуждаещият се получава ваучер карта, която може да се "заключва" за определени категории търговци и може да се презарежда от донора. Друг пример е приобщаването на бежанци, които носят валута от тяхната държава в брой и са застрашени от злоупотреби или невъзможност да използват средствата си.