Дайте повече време на финансовите директори и растежът ще ви последва

Благодарение на продукта на Payhawk плащането на служебни разходи с лични средства става по-скоро изключение

Дайте повече време на финансовите директори и растежът ще ви последва
Дайте повече време на финансовите директори и растежът ще ви последва
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Когато преди малко повече от година българската компания Payhawk обяви, че официално е еднорог - бизнес жаргон, с който се описват компании, оценени на над 1 млрд. долара, това беше като малък национален празник за бизнеса и особено за стартъп средите в страната.

"Payhawk имат подход, различен от този на останалите компании за управление на разходи. Техният фокус е не толкова върху стартъпи и малки компании, колкото върху средни бизнеси", казва Дейвид Росскамп, основател и генерален партньор в германския фонд June, голям инвеститор в технологичния сектор.

Услугата на Payhawk се предлага на 32 пазара, като една от основните причини за успеха ѝ е, че платформата е създадена с мисъл за финансовите екипи и им дава едно комплексно решение, което покрива всичките им нужди.

Местният пазар също се оказва интересен за финтех компанията. Портфолиото ѝ от клиенти включва най-голямата транспортна компания в България - Discordia, куриерската Speedy, една от водещите HR компании в страната - HRS, IT компанията AIOPSGROUP, агенцията за дигитален растеж Verto Digital, както и фонда Eleven Ventures, който също така е и инвеститор в Payhawk.

Какво всъщност предлага Payhawk?

Най-общо казано, повече контрол и време за финансовите директори в бизнеса, през което те могат да мислят за наистина важните за тях неща, като например стратегията на компанията.

Payhawk развива технологичен продукт за цялостно управление на фирмените разходи заедно с корпоративни дебитни карти.

Решението пести време както на служителите, които правят някакъв вид служебен разход, така и на мениджмънта.

Финансовите директори на холдинги и групи получават възможността да създават изцяло персонализирани политики на различни нива според концепцията им. Като се започне от конкретна карта, през ниво екип и се стигне до групово ниво - обща стратегия за бизнес разходите за всички предприятия от групата.

Как става това

Корпоративните карти - физически и виртуални, и софтуерът на Payhawk позволяват на служителите да покриват служебни разходи (не само за командировки) с фирмени карти, а не с лични средства или пари в брой.

Отчитането на служебните разходи става в момента на тяхното извършване - с мобилното приложение на Payhawk се снима касовата бележка, а след това технологията за оптично разпознаване на символи (OCR) извлича данните от фактурата или касовия бон. Счетоводният екип използва платформата на Payhawk, за да прегледа и одобри разхода, а след това той автоматично се изпраща към счетоводната система.

Още при въвеждането на финансовия документ софтуерът позволява класифициране на разхода - дали е за транспорт, нощувки, маркетинг и т.н.

Продуктът пести часове от въвеждане на служебни разходи на ръка и изготвяне на месечни доклади.

Интересното е, че въпреки общите очевидни предимства всяка компания открива и свои бизнес ползи в услугата на Payhawk.

Благодарение на това, че са преминали от стандартни банкови карти към фирмени карти на Payhawk, някои фирми избягват планината от банкови такси, които са плащали преди.

За други софтуерът пести време.

За трети означава прозрачност.

"В Payhawk се опитваме да убедим финансовия директор в две неща - първо, че ще спести време и пари, използвайки платформа за разходи с карти, и второ - ще има 100% контрол върху всички разходи в реално време", казва един от основателите на компанията и неин изпълнителен директор Христо Борисов.

Интересен е и примерът на IT компанията AIOPSGROUP, която реализира проекти в сферата на електронната търговия за Puma, IKEA и Rossignol.

Главният директор по доставките на сдружението - Слави Славов, чува добри отзиви за Payhawk и съветва финансовия екип да се запознае с услугата.

Преди да премине към Payhawk, компанията се сблъсква често с един и същ проблем - тя просто не може да разчита на банките да бъдат адекватни спрямо темповете ѝ на растеж.

"При картовите плащания плащахме със стандартни банкови карти. Но растежът ни беше толкова бърз, че банковата система в България не отговаряше на нуждите ни", пояснява Славов. "Имахме случаи, в които изчерпвахме всички банкови лимити и се налагаше да плащам за лицензите ни с личната си кредитна карта."

Нещо подобно споделят и от дигиталната агенция Verto Digital. Те управляват рекламни кампании на много клиенти в различни платформи.

"Харчим много за маркетингови кампании, затова най-големият ни проблем винаги са били лимитите на картите. Payhawk ни предложи карти с висок лимит и по-интуитивен интерфейс, за да можем да останем гъвкави и да продължим да се развиваме", казва Биляна Катмарова, финансов мениджър.

Абонаментните планове на Payhawk позволяват издаването и поддържането на неограничен брой дебитни карти VISA. По тях могат да се заложат дневни, месечни и транзакционни лимити на фирмените разходи.

Ако сумите се окажат недостатъчни, служителят може да заяви допълнителни средства чрез приложението, които само трябва да бъдат одобрени от администратор. Освен удобство за екипа това дава възможност на мениджмънта на бизнеса да контролира и планира по-добре разходите си в реално време.

Payhawk осигурява и функция, която уведомява финансовия екип, когато балансът по картите на служителите им намалява.

"Любимата ми функция е известието за намаляване на средствата", казва Диана Русева, финансов мениджър в Eleven Ventures. "То ми помага да не оставям екипа си без никакви средства по средата на бизнес пътуване в чужбина."

"Нотификациите от мобилното приложение също са от голяма полза. Всеки път когато служител плаща със своята служебна Visa, получава съобщение да качи платежен документ. Ако дадено плащане не може да бъде осъществено, идва съобщение, което указва причината за това, като например недостатъчна наличност или грешен ПИН", е друга част от обратната връзка на Диана Русева.

Картите на Payhawk се интегрират в Apple Wallet или Google Pay, което е удобство за онези, които ги ползват.

"Можем да съберем всички данни за разходите в една опростена платформа. За много финансови директори и мениджъри по финансите това е революционна промяна, която са готови да опитат", обобщава Христо Борисов.

Стъпката е голяма също и за хората, на които вече не им се налага с лични средства да финансират компанията, за която работят.

Благодарение на продукта плащането на служебни разходи с лични средства става по-скоро изключение. Дори да се наложи, системата позволява възстановяването на парите да стане отново за секунди и чрез приложението.

В резултат - притесненията на служителя дали парите, които е изхарчил, ще бъдат възстановени по сметката му преди падежа на вноската за ипотеката му или датата за наема се елиминират напълно. Така продуктът на Payhawk освен време и нерви в дългосрочен план пази и най-ценния актив на една компания, а именно - мотивацията на служителите.