Най-големите транспортни компании: Година на остри завои

Топ 40 завършва годината с над 37% повече приходи. Лидер пак е НКЖИ, но второто място се заема от "Дискордиа", която изпреварва ПИМК

С приходи 419 млн. лв. "Дискордиа" за първа година изпреварва дългогодишния лидер в автомобилните превози ПИМК
С приходи 419 млн. лв. "Дискордиа" за първа година изпреварва дългогодишния лидер в автомобилните превози ПИМК
С приходи 419 млн. лв. "Дискордиа" за първа година изпреварва дългогодишния лидер в автомобилните превози ПИМК    ©  Надежда Чипева
С приходи 419 млн. лв. "Дискордиа" за първа година изпреварва дългогодишния лидер в автомобилните превози ПИМК    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • 2022 г. донесе ръст за транспортния сектор по линия на високите цени и нарасналия обем работа.
  • Все по-силно става представянето на спедиторските компании в класацията.
  • Авиацията започна да се възстановява, а цената на морските превози се срина от рекордните преди това нива.

Изминалата 2022 г. мина с много остри завои по пътя към нормализирането на транспорта. Годината донесе още ръст за сектора. Той дойде по две линии - на по-високите цени и на нарасналия обем на работата и силното търсене на транспортната услуга. Това е видно от отчетите на големите транспортни компании, отбелязващи много добри резултати.

Ковид пандемията затвори границите, блокира пътища и летища. Последва рязък скок на потреблението, задръстени с чакащи контейнеровози пристанища, локдаун в Китай, липсващи контейнери и най-вече - невиждан скок в цените на морския превоз и непредсказуемо време на доставка. Към това се прибави войната в Украйна и сериозната инфлация през 2022 г.

В средата на миналата година, след като големите контейнерни линии успяха да натрупат огромни печалби, индексите тръгнаха силно надолу. По летищата пък се заформиха задръствания от туристи, чакащи закъснелите си полети за дълго мечтаната ваканция.

След неколкократните сериозни промени в капацитетите и търсенето по суша, море и въздух и невъзможността на бизнеса да реагира и да се адаптира към момента изминалата 2022 г. все пак доведе до нормализирането на транспортните вериги. Последните 3 месеца на 2022 г. и свиването на търсенето в Западна Европа донесоха и спад на пазара на спедицията както като обеми, така и като обороти. Надежди за 2023 г. са успехът да се повтори, но това ще е трудно начинание по всички направления на транспорта.

Накратко, топ 40 в сектора приключват годината с почти 38% ръст на приходите, което надхвърля инфлацията. На загуба са само трите дружества на Столичната община и пътническите превози на БДЖ, но резултатът в сектора е средно над четири пъти по-добър от предходната година.

Размяна на водачите

Като изключим държавната Национална компания "Железопътна инфраструктура", която формира голямата част от приходите си от дотациите от държавния бюджет за поддържането на жп линиите и гарите в страната, начело на класацията на големите в транспорта е "Дискордиа". Компанията, създадена от Христо Христов, има 419 млн. лв. приходи, расте с 53% и за първа година изпреварва досегашния традиционен лидер в автомобилните превози - пловдивската ПИМК.

"Дискордиа" от години расте устойчиво, като за 2022 г. около 35% от този скок идва по линия на реалното увеличаване на дейността, а 15% - по линия на скока на цените за гориво и други разходи. Последните няколко месеца на 2022 г., които традиционно са силни, фирмите в транспорта не са генерирали очакваните превози. И по-специално от последната седмица на октомври до средата на декември, като свитото търсене на европейските пазари е довело до леки корекции и свиване на печалбата.

"Големите търговци натрупаха запаси, които не можеха да изразходват", обясни преди време ситуацията Христов. Компанията вече има флотилия от близо 1400 камиона, като до края на 2023 г. очаква броят им да достигне 1800. А по линия на приходите - над 600 млн. лв.

Приходите на ПИМК растат с 22% до 343 млн. лв. Преди време съсобственикът Илиян Филипов окачестви 2022 г. като трудна година, но работата е била много. Той обясни още, че за изминалата 2022 г. при ПИМК е имало спад при международния транспорт, но увеличение на вътрешния, като при тях основно е застъпен превозът на насипни товари. "Международно работим там, където можем да работим", обобщи Филипов.

Групата е създадена от Филипов и Пенко Несторов. Започва от автомобилите превози и се разраства в различни направления през годините и в момента има множество дъщерни компании в орбитата си, които се занимават с жп превози през дружеството "ПИМК рейл", спедиция, бетоновъзли и кариери и строителство, с акцент върху последното.

С близо 200 млн. лв. приходи пък се нарежда третият голям автомобилен превозвач отново от Пловдив - "Петко Ангелов БГ".

Големите спедитори

Все по-силно е представянето на спедиторските компании в страната. На шеста позиция и първа сред логистичните компании е "Гопет транс", която разполага с логистичната база в Казичене. Дружеството е с приходи 335 млн. лв. за 2022 г. и ръст близо 30%. Компанията е регионален играч с позиции в Гърция, Румъния, Полша, Испания, а от 2020 г. - и в Турция. Предлага решения за сухопътен автомобилен транспорт с покритие в Европа и регулярни отпътувания към Турция и Близкия изток, интермодален транспорт, свързващ Южна и Западна Европа, морски и въздушен транспорт и т.н.

Втори сред спедиторите и на 15 място е "Шенкер", част от международната DB Schenker. Компанията предлага всякакви услуги за сухопътен, въздушен и морски транспорт и за изминалата 2022 г. тя е с 173 млн. лв. приходи.

Сред силно растящите е друг голям спедитор - "Юнимастърс лоджистикс", която расте с 41%. Семейната компания е създадена от капитана далечно плаване Николай Божилов. След натрупването на сериозен опит в държавното Параходство "Български морски флот" Божилов създава компанията през далечната 1990 г. Около 33 години по-късно в нея работят над 300 служители и има изградена партньорска мрежа в 178 държави. Компанията развива дейност в областта на всички видове транспорт, управлението на товари, логистика, 3PL/4PL услуги, електронна търговия, пристанищни и морски операции, митническото посредничество, застраховане и др.

В списъка на силно растящите транспортни компании за изминалата година на първа позиция е "Уърлд транспорт оувърсийз - България" - WTO, еднолична собственост на Николай Николов. Тя има 206 млн. лв. приходи за 2022 г. и ръст 126%. Компанията представя себе си като една от най-бързо развиващите се логистични компании в Източна Европа със свои представителства в България, Гърция, Китай, Косово, Северна Македония, Румъния, Сърбия, Словения, Тайван и Хърватия. Създадена е през 2001 г. в София, като скоро след това се откриват офиси във Варна, Пловдив и Бургас. Първоначално основният фокус е в транспорта на цели контейнери по море. Шест години по-късно към портфолиото от услуги се добавя и въздушен карго транспорт и собствен морски консолидационен сервиз от Азия до Източна Европа, като днес тя се представя като един от основните морски консолидатори от Азия до Черно и Адриатическо море. През 2020 г. WTO открива собствено представителство в Китай, а от 2022 г. и в Тайван.

На вода

С огромен ръст на приходите - 96%, и рентабилност близо 73% е Параходство "Български морски флот" на братята Кирил и Георги Домусчиеви. Отчетът на компанията отразява динамиката на международните морски пазари. Корабите на БМФ - 32 (през 2022 г. са купени четири нови), които плават под малтийски флаг, са в Handysize сегмента, т.е. от 10 000 до 45 000 DWT, като този тип кораби се използват основно за селскостопанска продукция, захар, торове, цимент, дървен материал, продукти от стомана. През 2021 г. чартърните ставки достигат рекордни нива, но надеждите за повторение на този сценарий не се сбъдват напълно през 2022 г., като цените са били доста разнородни.

През изминалата 2022 г. голяма промяна имаше за най-голямото като приходи пристанище "БМФ - Порт Бургас", също на братята Кирил и Георги Домусчиеви. Компанията е концесионер на терминалите за насипни товари и контейнери в града. В средата на миналата година с 49% участие в концесионера влезе инвестиционният фонд към инициативата "Три морета".

Компанията е със 115 млн. лв. приходи и рентабилност 27%. През изминалата 2022 г. в пристанището са обслужени 863 плавателни съда и 6.7 млн. тона товари. От тях половината са насипни, 1.2 млн. тона са наливни, 1.2 млн. тона - контейнери, и 709 хил. - генерални.

Турбуленциите на авиацията

Изминалата 2022 г. рязко обърна вятъра за авиацията и тя не успя да реагира достатъчно бързо на скоростното възстановяване на търсенето и беше нужно време за възстановяване на ритъма. През декември 2022 г. Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) съобщи, че очаква връщане към рентабилността за авиацията през 2023 г. Войната в Украйна обаче донесе нови предизвикателства, особено за летищата във Варна и Бургас.

Държавното дружество "Ръководство на въздушното движение" е добър измерител на ситуацията по въздух. То е под номер 8. Приходите му растат с 56% до 293 млн. лв. и дружеството е трябвало да се адаптира с много и бързи промени. Към края на 2022 г. са обслужени общо 833 хил. полета, което е с 58% повече от 2021 г. Броят на международните полети от и до българските летища е 73 хил., което представлява увеличение с 38% в сравнение с 2021 г.

Политическата ситуация, свързана с Русия и Украйна, както и силният туристически сезон в Турция и Гърция допълнително увеличават броя прелитащи самолети. Отчита се и бързото възстановяване на полетите на летище Истанбул. Поради сложната ситуация в Западна Европа и налагането на множество регулации и ограничения се е наблюдавало и увеличаване на нощния трафик. Трябвало е да се подобри и гражданско-военната координация.

С най-големи приходи в сектор авиация е чартърният авиопревозвач "Юръпиън еър чартър", еднолична собственост на Евгений Музика. Компанията има 338 млн. лв. приходи, като ръстът е 276% и се нарежда под номер 5 в класацията. От отчета за дейността на компанията става ясно, че през изминалата година компанията е извършила 3024 полета, като е превозила близо 1 млн. пътници. Дружеството е изпълнявало полети от България, от Германия и от Австрия до страни от Европа, както и Турция, Израел, Египет, Мароко, Тунис, Армения, Кения, Танзания, Бахрейн, Йордания и др. Най-голям дял във формирането на приходите имат чартърните полети от Германия - 58.1%, като от там полетите са били 1484, а превозените пътници 481 хил.

"България еър" попада под номер 7 с 332 млн. лв. приход и ръст от 42.4%. Компанията е част от групата "Химимпорт". Основните дейности на авиокомпанията са редовните международни полети до над 20 дестинации в Европа и Близкия Изток, редовни вътрешни полети от и до София, Варна и Бургас, превоз на туристи по заявка на туроператори, "ad-hoc" единични чартъри за корпоративни и частни клиенти, отдаване предимно на "мокър" лизинг на самолети. Структурата на приходите от извършени полети през анализирания период най-висок относителен дял имат тези от международни редовни полети - 71%, следвани от вътрешните редовни полети- 15% и чартърни полети - 12%. Нарастване броя на полетите през 2022 г. в основни линии е резултат от проведените 204 броя полети повече по редовни линии - увеличение със 7.4% спрямо 2021 г. При чартърната дейност има намаление с 22 полета спрямо предходната година. Броят на превозените пътници е увеличен с над 120 хил., което представлява нарастване с 21% спрямо базисната 2021 г. и е резултат преди всичко от увеличение на полетите по редовни линии, както и ръст при затоварването с 2%. С цел оптимално управление на капацитета на флота авиокомпанията се ориентира към отдаване на самолети на мокър лизинг на други авиокомпании.

Към 31 декември 2022 г. авиокомпанията притежава 1 собствен самолет Тип Е190, а останалите са наети: 5 броя Airbus А320, 2 Airbus А319, 3 Embraer Е190. През този юни авиокомпанията получи първия от седем поръчани самолета Аirbus 220 и новите самолети ще увеличат авиопарка й с 15%. Самолетите са с 143 места в двойна класа, с обхват до 6390 км и със значително по-нисък разход на гориво от сегашните самолети на авиокомпанията.

С огромен ръст на приходите от 306% е и другият голям чартърен превозвач - "Би ейч еър" със 120 млн. лв. приходи.

Летищата

Под номер 14 в класацията е концесионерът на летище София "Соф кънект". Дружеството е със 175 млн. лв. приходи, като през 2022 г. броят на пътниците е над 6 млн. Компанията излиза и на печалба от 6.4 млн. лв. Дружеството получи отсрочка от държавата по време на управлението на ГЕРБ и министър Росен Желязков да не плаща концесионни такси в първите 10 години. Министерство на транспорта, което на теория трябва да следи развитието на концесията и ако е необходимо, да преразгледа условието, също не разполагало с тези данни. Така в това отношение концесионерът води по-непрозрачна политика от предишното държавно управление.

В момента на аерогарата започнаха някои трансформации. Голямата реновация на Т2 трябва да е готова до средата на 2026 г. Като това включва над 50 проекта. Към момента видимото ново е символично и преходно - новопоявилите се заведения, всъщност ще бъдат премахнати, като всичко направено до момента, свързано с преживяването на пътника, на практика е временно.

Компанията - концесионер на морските летища във Варна и Бургас, "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" е имала друг тип казуси. С 48% ръст на приходите за изминалата година те достигат 85 млн. лв. Броят на пътниците пък е бил 3.1 млн., като това е с 37% по-ниско от нивата от 2019 г. От доклада на дейността на компанията става ясно, че изминалата 2022 г. е започнала оптимистично и с очаквания за рязко увеличаване на въздушния трафик. Войната в Украйна обаче слага край на оптимизма на Варна и Бургас и директна загуба на трафик и 12% от планираните приходи по руска, беларуска и украинска линия. Несигурността се увеличава от инфлацията и през септември миналата година срокът на концесията е удължен с 5 години. За тази година от концесионера коментираха преди началото на сезона, че очакват ръст на приходите с 20% на база 2022 г.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Сега, предполагам, ще стоят по митниците в Сърбия и Унгария.

    Нередност?
  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Може да въведат на границата такса лошо съседство - 100 лева на камион преминаване през Сърбия и Унгария.

    Нередност?
Нов коментар