К100: Най-големите компании в България

Най-големите строителни компании: Надолу по пътя, нагоре по етажите

Топ 40 дружества имат среден ръст на приходите от едва 4%. За разлика от всички останали бумтящи сектори

Бумът при жилищата и дефицитът на служители кара строителите да подбират кои обекти избират да изграждат
Бумът при жилищата и дефицитът на служители кара строителите да подбират кои обекти избират да изграждат
Бумът при жилищата и дефицитът на служители кара строителите да подбират кои обекти избират да изграждат    ©  Tsvetelina Belutova
Бумът при жилищата и дефицитът на служители кара строителите да подбират кои обекти избират да изграждат    ©  Tsvetelina Belutova
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • За втора поредна година държавната "Автомагистрали" е начело на класацията на българските строители, а в топ 15 влизат още две държавни дружества.
  • Голямата част от приходите на лидерите в сектора отново са от обществени поръчки, но все повече расте делът на частните инвестиции.
  • Липсата на работна ръка е болезнено осезаема в сегмента на сградното строителство.

Единственият сектор в класацията "Капитал 100", в който големите компании масово отчитат спад на приходите през 2022 г., е строителството. Макар и топ 40 на сектора да бележи символичен ръст от под 4%, той се дължи на трицифрения скок при няколко дружества и изглежда като голям минус на фона на двуцифрената инфлация и повишението на цените на суровините, материалите и труда в отрасъла.

Картината в строителния сектор е в двете крайности - розова при сградното и в сиви нюанси при пътното.

Заради бума при жилищата компаниите за високо строителство са в ситуация, в която отказват поръчки, защото не могат да се справят с повишените обеми и най-вече да обезпечат изграждането им с достатъчно хора. Имат запълнени строителни програми за няколко години напред и прогнозират продължаващ ръст на приходите и печалбите.

На другия полюс са доскорошните лидери в сектора от пътностроителния бранш. Масово оборотите им се свиват, като до голяма степен приходите, които все още генерират, са от поръчки, спечелени преди повече от две години и чието изграждане е към своя край. Въпреки това и тази година те продължават да доминират класацията, но по всичко личи, че това скоро може да се промени.

Видимо така нар. пътен картел скоро няма да преодолее сушата, защото нови поръчки няма, а от обявата до първите пари минава близо година.

Лидер касичка

Малко над четири години след подписването на първия т.нар. инхаус договор за изграждане на магистрала "Хемус" и три години след втория нито един километър от 224-те не е пуснат за движение. За сметка на това според данните, получени от "Капитал" по Закона за достъп до обществена информация, дотук са платени 1.145 млрд. лв. от 3.28 млрд. лв. обща стойност на двата договора за "Хемус". Сумите се изплащат от Агенция "Пътна инфраструктура" на държавното дружество "Автомагистрали", а в резултат за втора поредна година то е лидер по приходи в секторната класация.

Другите две държавни фирми в топ 10 са дъщерното дружество на Държавната консолидационна компания "Монтажи", чийто принципал е Министерството на икономиката и на което бяха възложени ремонти на язовири на стойност половин милиард лева, и "Транспортно строителство и възстановяване", която е под шапката на транспортното министерство и получи близо 400 млн. лв. за удълбочаване на варненското пристанище, макар и на теория да е специализирана в изграждането на жп инфраструктура.

И те подобно на "Автомагистрали" получават големи държавни поръчки без търг, а след това влизат в ролята на преразпределител. Тези пари потъват във фирми, избрани без конкурси и не носещи почти никаква отговорност за извършената работа.

Добра година за семейство Савеви

Голямата изненада в тазгодишната класация е второто място на притежаваното от Анка Савева дружество "Европейски пътища", правоприемник на "Пътища Пловдив". Компанията дебютира в челната петица на сектора, като отчита приходи от над 380 млн. лв. и тройно повече от предходната година. Трицифрен е и ръстът на класирането на 5-то място дружество "Грома холд", чийто едноличен собственик на капитала е синът на Анка - Христо Савев.

Двете компании често участват в обединение в тръжни процедури, като сред съвместните им проекти е лот 3.1 на автомагистрала "Струма" в участъка след тунел "Железница" в посока Кулата, трикилометров участък от който беше въведен в експлоатация през миналата година.

"Европейски пътища" съвместно с "Грома холд" имат подписано и рамково споразумение с държавната компания "Автомагистрали" за изграждането на участък 6 от магистрала "Хемус", който започва от края на пътния възел край разклона за Павликени/Левски до разклона за Велико Търново. Авансите за него бяха платени преди години, но участъкът още не се строи, въпреки това покрай парите имаше няколко скандала.

Двете дружества са част и от обединението изпълнител на 13 километровия участък на лот 2 от високоскоростния път Мездра-Ботевград. В началото на годината стойността на отсечката набъбна до над 330 млн. лв.

Сред големите им съвместни проекти в процес на изпълнение е и 35.4-километровият обход на Бяла. Според данните в Агенцията за обществени поръчки договорът за проектиране и строителство на участъка е подписан в края на 2022 г., а стойността му е малко над 660 млн. лв. без ДДС.

Самостоятелно "Европейски пътища" е основният изпълнител на текущите ремонти на пътната мрежа в област Пловдив, в това число и на ремонта на околовръстния път на града и 37.9 км от третокласния път Пловдив - Лилково. Основен изпълнител е и на първи етап от реконструкция на канализационната и водопроводна мрежи на Пловдив, както и на реконструкцията и разширението на канализационната и водопроводната мрежа на Стара Загора.

В началото на лятото името на "Европейски пътища" пък нашумя, след като в последния си работен ден тогавашният директор на агенция "Пътна инфраструктура" инж. Венцислав Ангелов подписа договор с дружеството за изпълнител на ремонтите и поддръжката на пътищата в Пловдивска област. Цената на поръчката бе с максимална стойност 131 млн. лева без ДДС, а впоследствие беше върната за преразглеждане от новото ръководство на агенцията.

От доклада за дейността на дружеството, публикуван в Търговския регистър, става ясно, че 19 млн. лв. от приходите му през миналата година идват от наеми.

Сумарният лидер

Традиционно групата на "Главболгарстрой" присъства с поне две дружества в челната десетка, като през годините неколкократно някое от тях е оглавявало класацията в сектора. Тази година броят им в топ 20 е четири, като сборът от приходите им е близо 587 млн. лв., което надвишава с над 70 млн. лв. тези на държавната "Автомагистрали" и е повече от двойно от консолидирания оборот на "Трейс груп холд", които попадат на трето място.

В миналогодишното издание на класацията сборът от приходите на строителните дружества от групата на семейство Пешови е бил над 690 млн. лв., като тогава място в топ 20 намират три от тях. Низходящият тренд в приходите очаквано се дължи на двете дружества за енергийна и пътна инфраструктура - "Главболгарстрой интернешънъл" и "ГБС Инфраструктурно строителство".

"Главболгарстрой интернешънъл" има най-голям спад в цялата касация, като оборотът му се свиват от над 219 млн. лв. през 2021 г. до малко над 70 млн. През последните няколко години компанията изпълни много от обектите по газопреносната мрежа на "Булгартрансгаз", а в момента работи по разширението на газохранилището в Чирен. Но пък то е лидер по рентабилност в тазгодишното издание на класацията в сектора, като отчита най-високата печалба от 36 милиона лева. От компанията обаче уточняват, че до голяма степен тя се формира от получен дивидент.

Макар и с почти една трета по-малко приходи, "ГБС Инфраструктурно строителство" запазва повече от прилични обеми и се нарежда на шестото място в сектора с оборот 171 млн. лв. През миналата година компанията започна изграждането на последния участък от пътя към Сърбия - между Сливница и столичното околовръстно, и работи по отсечка от пътя Видин - Ботевград с възложител държавната "Автомагистрали".

По думите на изпълнителния директор на "Главболгарстрой" АД Мая Пенчева близо 80% от приходите през изминалата финансова година са от частни възложители. Компанията работи по няколко мащабни жилищни комплекса като разположения върху 137 декара Residential Park Plovdiv. Мегапроектът предвижда изграждането на 60 сгради с обща РЗП 400 000 кв.м. Сред другите обекти са новата сграда на германското посолство в София, логистичната база на "Транспрес" в Божурище, заводът на мебели "Виденов" в Ямбол, биорафинерия на "Инса ойл" до Пловдив и разширението на базата на "Ролпласт" в Костинброд.

Очакванията и за следващата година са за умерен ръст в приходите на дружеството. Пенчева коментира, че чувствително расте и процентът на приходите на компанията от продажба на стоманобетонни елементи и като пример посочва, че тя е един от основните доставчици в проекта за разширяване на логистичната база на "Лидл" в Равно поле.

През 2022 г. групата през дружеството "Главболгарстрой прифаб" инвестира 12 млн. лв. в строителството на предприятие за стоманобетонни сглобяеми елементи в Пазарджик.

Отборът на растящите: стари поръчки, частни сгради и заводи, жп и ВиК

Част от групата на "Главболгарстрой" е и втората по ръст компания в класацията - "ГБС Пловдив", която повишава приходите си с близо 160%. Сред ключовите обекти на пловдивското подразделение на ГБС са реконструкцията на пречиствателната станция за отпадни води в града, ритейл парк в Карлово с възложител "Премиер Х", новият завод на "Пиерер & Макском" за е-велосипеди, разширяването на съществуващия завод на "Макском", както и новото предприятие на "Профилинк" за алуминиеви изделия.

Изпълнителният директор на "ГБС Пловдив" Димитър Телиев прогнозира, че приходите ще продължат да се покачват и през настоящата година, като според разчетите на компанията очаква ръст от поне 30%.Освен дружествата на семейство Савеви и пловдивският клон на ГБС, трицифрен ръст в приходите отбелязват и притежаваното от Румен Гайтански-Вълка -"Кристална Вода" и "Кордеел България".

"Кордеел България" е и една от двете компании в секторната класация с чужд собственик - белгийската Cordeel Group. По думите на Иво Трингов, член на управителния съвет и директор бизнес развитие в компанията, скокът в приходите се дължи най-вече на завършването на административно-производствена сграда в София на компанията за микроелектрониката Melexis, разширението на производствената база на фармацевтичната "Тева" и строителството на I Tower на столичния площад "Македония". Очакванията на Трингов също са за запазване на възходящия тренд в приходите, като към средата на тази година компанията му работи и по разширяването на фабриките на германската "ВИТТЕ аутомотив" в Русе.

Неочаквано за компания от пътностроителния бранш, приятен скок в приходите има и третият в класацията "Трейс груп холд". В България групата работи по пробива под жп гара Пловдив на стойност 90 млн. лв., ремонта на жп инфраструктурата на гара Своге и разширяването на столичното метро в участъка под бул. "Владимир Вазов". В Сърбия групата на Николай Михайлов има няколко проекта, като най-големият е жп отсечката Ниш - Брестовац. През 2022 "Трейс" в обединение с румънската компания SC CONI подписа договор за строителство на 28-километров участък от автомагистрала Плоещ - Бузъу в Румъния.

ЖП проектите са и основната причина за повишаването на оборота на "Геострой", в което Цоло Вутов притежава косвено над 25%. През 2022 компанията започна работа по модернизация на жп участъци Пловдив - Крумово и Пловдив - Скутаре, като стойността на договора е 132.5 млн. лв. без ДДС. Сред другите обекти на компанията са и разширението на "Ломско шосе" в столицата и лот 1 от разширението на пътя Мездра - Ботевград.

Сред порасналите компании е и специализираната в изграждането на ВиК инфраструктура "Райкомерс конструкшън". Дружеството е изпълнител на много ВиК проекти на общините, като според информация от сайта на компанията към 2023 г. работи по реконструкция и доизграждане на ВиК мрежа в Кърджали, Смолян, Банкя и Враца.

Тази година в топ 40 намират място и специализираните в сградно строителство "Аргогруп Екзакт" и германската "Линднер България", които са порастнали съответно с 63 и 17%. Точно под чертата остава варненската "Комфорт" с почти удвоени приходи.

Обичайните, но смалени големи

И тази година в лидерската група, макар и на по-ниски позиции са дружествата собственост на Велико Желев - "Хидрострой", ВДХ и "Пътстрой ВДХ". Само по линия на инхаус договорите заедно с още няколко компании като "Битумина Гмбх", хасковската АБ и "Инфра експерт" (които в сектора свързват с Желев, но той отрича), групата му получи стотици милиони. Той е и сред големите в пътното поддържане в почти половината държава.

Желев до скоро беше акционер и в друго дружество в класацията - "Пътни строежи Велико Търново", като през май тази годината е продал дяловете си. Сега едноличен собственик е бизнесменът Григор Иванов през класираната на 7-о място "Пътинженерингстрой-Т".

От своя страна започналият предприемаческия си път от Търговище Григор Иванов и неговата "Пътинженерингстрой-Т" са едно от явленията в сектора през последните три години. От средноголяма фирма дружеството бързо успява да порасне, като в миналогодишното издание на класацията на консолидирана база заема второто място след водача "Автомагистрали". Впечатляващи са и печалбите, които компанията отчита. За изминалата финансова година "Пътинженерингстрой-Т" има приходи 115.6 млн. лв. и печалба 27.7 млн. лв. За сравнение, в сектора е прието, че нормалният марж е около 8%, но в "Пътинженерингстрой-Т" има и получени дивиденти за над 26 млн. лв. В групата компании на Иванов попадат общо десет фирми, като сред другите са "Пътперфект-Т", "Виастрой" и "Пътинженеринг".

В консорциум с "Хидрострой" и вече дъщерната "Пътни строежи Велико Търново" "Пътинженерингстрой-Т" има подписан договор за изграждането на тунел под Шипка на стойност е 298 млн. лв. без ДДС. Финансирането на проекта беше одобрено през есента на 2022 г. Тогава тунелът под Шипка заедно с магистралата между Русе и Велико Търново бяха одобрени като част от новата оперативна европрограма "Транспортна свързаност" в частта й за пътища и са едни от малкото инфраструктурни проекти, чието строителство предстои.

След спад в приходите от 34% през 2021, година по-късно "Джи Пи груп" на Владимир Житенски бележи ръст от 15%. През последните години компанията навлиза все по-активно и в сградното строителство. През 2022 г. в консорциум с българското подразделение на австрийската "Щрабаг" започна строителството на жп участъка Ихтиман - Костенец на стойност 394.5 млн. лв. без ДДС.

Низходяща е посоката на приходите на шуменската "Автомагистрали Черно море". Компанията е един от големите и дългогодишни пътни строители в Североизточна България, като през 2022 г. в консорциум с "Инфра експерт" и "Пътинженерингстрой-Т" завърши работа по участъка между пътните възли Буховци и Белокопитово на магистрала "Хемус". От компанията коментираха, че на този етап не смеят да прогнозират ръст на приходите за 2023 г., но от оперативните данни и текущи финансови отчети вярват, че те ще запазят размера си спрямо 2022 г., както и броя на персонала.

"В последните няколко години работим в условията на силно променлива бизнес среда, обусловена от множество кризи. Като положителна тенденция мога да посоча и законовите промени, които дадоха възможност на публичните възложители да правят индексация на заложените цени в инфраструктурните проекти. В резултат от тези процеси смятам, че през следващите две години строителната продукция като цяло ще отчете положителни, макар и слаби темпове на растеж", коментира инж. Николай Пашов, изпълнителен директор на "Хидрострой". За самата компания той очаква стабилност по отношение на приходите и финансовия резултат и увеличаване на броя на служителите.

Макар и смалена с близо 26%, за трета поредна година в секторната класация на най-големите намира място и регистрираната в село Разбойна, община Търговище, ЕМУ на Таню Танев.

Доскоро никому неизвестното дружество, специализирано в изграждането на обекти от електропреносната инфраструктура, заедно с близката до него "Импулс ко", е традиционен победител в търговете на държавния "Електроенергиен системен оператор". Любопитен факт е, че настоящият изпълнителен директор на ЕСО Ангелин Цачев е бивш служител на ЕМУ, а повечето от договорите са подписани без конкурси.

Поръчки има, хора няма

Независимо един от друг всички мениджъри от бранша, с които "Капитал" разговаря, посочиха липсата на работна ръка като най-голямото предизвикателство, с което трябва да се справят. Най-осезаем е дефицитът на кадри в сградното строителство, като по думите на представителите на сектора той е на всички нива и във всички специалности.

Някои от собствениците на компании дори разказаха, че имат работници от Бангладеш и Узбекистан и търсят варианти да наемат още. Все по-често се внасят и бригади от Турция и Албания, като българските компании организират настаняването им за срока на ангажимента.

"50 лв. на час вече е норма за заплащане на общ работник и въпреки това не успяваме да намерим хора", коментира Николай Чомаковски от "Пайп систем".

"Постоянно търсим хора. Вече отказваме да водим разговори за нови обекти, защото не знаем дали ще успеем да намерим работна ръка за изпълнението им", коментира Валентин Каназирев от "Маркан".

Наблюденията на Мая Пенчева от "Главболгарстрой" са сходни. По думите й пазарът в сегмента на високото строителство изобилства от проекти и компаниите са в позиция да избират с кои възложители да работят, а това, което ще лимитира растежа им, ще е доколко успешно ще се справят с намирането на хора за изграждането им.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    stq011168455 avatar :-P
    Ionian
    • + 4

    "50 лв. на час вече е норма за заплащане на общ работник и въпреки това не успяваме да намерим хора", коментира Николай Чомаковски от "Пайп систем".
    Та това е 8000лв на месец! За общ работник? Дават 50лв. на ден, което е 1000лв. на месец, затова не намират.

    Нередност?
  • 2
    exw371084989 avatar :-|
    exw371084989
    • + 4

    50 лв на час!!!???😂,
    Да да да,ама не.
    1400лв на месец и то не всички по банка!!!!

    Нередност?
  • 3
    gsu011099678 avatar :-@
    nqmadatikaja
    • + 2

    Едни и същи играчи - едни и същи схеми. Поръчките си валят, а парите потъват някъде.

    Нередност?
  • 4
    crusible avatar :-|
    crusible
    • - 1

    Какви 50лв. на ден сънувате? За по-малко от 80лв. чисто една торба цимент няма кой да ти премести, да не кажа минимум 100лв.

    Няма хора, защото работата е тежка и не всеки се наема.

    Нередност?
  • 5
    baj_ganyo avatar :-|
    Бай Ганьо
    • + 1

    И смело напред към фалитите :) При демографска катастрофа строим за хора които просто нямаме...

    Нередност?
  • 6
    baj_ganyo avatar :-|
    Бай Ганьо
    • + 1

    До коментар [#4] от "crusible":

    Като си докараш помаци от Родопите - толкова. Също от други бедни части на страната. На черно, разбира се... Българския "бизнесмен".

    Нередност?
Нов коментар