Споделяме една кауза – да допринасяме за по-доброто бъдеще на здравеопазването

Николай Колев, управляващ директор и председател на управителния съвет на "ФЬОНИКС Фарма България" и на компаниите "Фармексим" и "Хелп нет" в Румъния

Николай Колев
Николай Колев
Николай Колев
Николай Колев
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил: НИКОЛАЙ КОЛЕВ има над 25 години опит във фармацевтичния и финансовия сектор. Заемал е управленски, маркетингови и търговски позиции на няколко пазара. Николай Колев се присъединява към екипа на "ФЬОНИКС Фарма" през 2017 година като управляващ директор и председател на управителния съвет. В началото на 2022 година поема и управлението на компаниите "Фармексим" и "Хелп нет" в Румъния.

Николай Колев е председател на управителния съвет на Българската асоциация на търговците на едро с лекарства (БАТЕЛ) и Асоциацията на фармацевтичните дистрибутори и търговци на дребно в Румъния (ADRFR). Той е член на борда на Европейската федерация на аптечните вериги (EFPC) и на Европейската асоциация за дистрибуция на здравни услуги (GIRP) със седалище в Брюксел.

Г-н Колев, с какво ще запомните изминалата година във "ФЬОНИКС Фарма България"?

Изпращаме една изключително успешна година за "ФЬОНИКС Фарма България", в която затвърдихме пазарните си позиции на лидер на пазара с резултати към септември - оборот 936 милиона лева и 23% пазарен дял. За сравнение - на европейско ниво групата ФЬОНИКС държи около 30% от пазара.

Ще започна с най важната ни инвестиция - тази в развитието на нашите служители. Ние във "ФЬОНИКС Фарма" споделяме една кауза - да допринасяме за по-доброто бъдеще на здравеопазването. Вярваме, че в основата на успеха ни са хората. На нашите служители предлагаме стабилността и сигурността на компания, която е пазарен лидер и предпочитан международен партньор за директен достъп до здравни услуги и продукти. Нашите колеги имат възможността да допринасят за иновативната ни бизнес стратегия и непрестанно развиващите се технологии, които създаваме.

Обръщаме специално внимание на развитието на лидерите в организацията. Имаме действащи програми на локално и международно ниво и разчитаме на индивидуален и персонализиран подход.

През последните години освен програмата за обучение и квалификация на нашите служители активно развиваме и стажантската си програма, защото вярваме, че това е инвестиция в бъдещите таланти и искаме да подкрепим младите хора в прехода им от ученето към професионалния живот.

През 2023 г. осъществихме модернизация в нашия дистрибуционен център в Бургас. Основните направления, по които работихме, са увеличаването на складовата площ и внедряването на иновативни високотехнологични складови решения, които да улеснят и оптимизират нашата работа.

Тук е мястото да разкажа и за друго наше постижение. Нашият център за преддистрибуция в Кривина получи сертификат TAPA FSR. Този сертификат се издава от Асоциацията за защита на транспортните активи за сигурност по веригата на доставки. "ФЬОНИКС Фарма" е първата компания от фармацевтичния сектор в България, която е успешно сертифицирана по стандарт TAPA FSR, и четвъртата в страната, която разполага с този сертификат.

Не на последно място ще спомена безплатните скрининг консултации, които проведохме съвместно с нашите партньори - аптеки BETTY. През изминалата година помогнахме на 2000 души да изследват нивата на кръвната си захар, използвайки системата Contour Plus Elite - един от водещите продукти на нашия ексклузивен бизнес. Горди сме, че с тази инициатива се погрижихме за българските пациенти. Вярваме, че лесният достъп до медицински консултации ще подпомогне ранната диагностика и навременното лечение.

Заговорихте за грижите за пациента, какво е нужно да се подобри в здравната ни система според вас?

"ФЬОНИКС Фарма" активно участва в инициативите на БАТЕЛ за подобряване на здравната система и регулаторната среда в България. Сред тях са прозрачна бизнес среда, в това число процедури по ЗОП, високи стандарти за качество и контрол на дистрибуторите, дигитални решения за пациента и за участниците във веригата на доставки на лекарствени продукти, както и предложение за въвеждане на фигура на дистрибутор на лекарствени продукти от национално значение.

Важна посока на необходими промени е и подобряването на достъпа на пациентите до пълен набор от здравни услуги и продукти и трансформирането на аптеката в здравен център.

Успяхте ли да въведете дигитални решения на местно ниво?

"ФЬОНИКС Фарма" е първата компания в сектора, която предостави възможност за безконтактно плащане с карта на аптеките. Дигиталният начин на плащане е с най-високо ниво на сигурност, предоставящо на клиентите ни myPOS устройства с безплатна търговска сметка и карта. Това прави целия процес на разплащане по-оптимизиран и удобен. Тази дигитализация има и благотворен ефект върху околната среда.

Стратегически си партнираме с Българска академия на науките и по-специално с Центъра за върхови постижения по информатика и комуникационни технологии. Заедно със специалистите от центъра нашите професионалисти от отделите "ИТ и дигитализация" и "Операции и логистика" готвят първото бизнес задание, което да се възползва от възможностите за високопроизводителни изчисления на суперкомпютъра "Хемус" и да ни помогне в дефинирането и прецизирането на модели, стоящи зад индикатори, измерващи и определящи важни процеси в областта на операциите и логистиката.

Преди близо година в България врати отвори ИТ хъбът на групата ФЬОНИКС, може ли да ни разкажете повече за неговата дейност?

Съвсем наскоро ИТ хъбът ни получи сертификат "Инвеститор клас А", което е заслужено признание за инвестицията, която групата ФЬОНИКС направи в България. За една година екипът на ИТ хъба успя да нарасне до 60 души и продължава да расте.

Основен фокус са инвестициите в областта на сигурността на данните, изкуствения интелект и машинното обучение и използването им за създаване на иновативни решения в областта на здравеопазването.

В момента в ИТ хъба в България се разработва един от най-иновативните продукти на групата ФЬОНИКС - интелигентната система за медикаменти SMILA. Системата се състои от устройство, което е позиционирано при пациента, и базиран в облака софтуер. Въз основа на индивидуално изготвен план SMILA дава на пациента необходимото лекарство в точното време и осъществява връзка с личния лекар. Особено подходяща е за възрастното население и е насочена към Финландия, тъй като там съществува държавна политика за използването на такъв тип иновации.

Наскоро групата ФЬОНИКС публикува годишния си доклад за устойчиво развитие. Какво прави България в тази посока?

По време на тази отчетна година групата ФЬОНИКС обяви нашата цел да станем CO2 неутрални до 2030 г. в нашата собствена бизнес област и един от начините е да намалим емисиите.

В България тече процес на поетапно заменяне на автопарка ни с хибридни модели, за да ограничим максимално вредните емисии от ежедневната ни работа.

Преди три години монтирахме фотоволтаични системи в дистрибуционния ни център в Пловдив. Това значи, че 10% от консумацията на центъра е произведена от възобновяеми енергоизточници. Плановете ни са да продължим да инвестираме в тази посока.

Наскоро осъществихме доброволческа акция по залесяване в подножието на Витоша близо до София. С помощта на доброволческия труд на нашите колеги бяха засадени 150 дръвчета бял бор. Усилията ни да обвържем зелените си цели с доброволческото начало и активното участие на служителите ни ще продължат и през следващата година.

Все още няма коментари
Нов коментар