🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Управителят на НЗОК Станимир Михайлов: Здравната каса трябва да стимулира иновативната медицина

През следващата година са предвидени повече средства за извънболничната помощ, за осигуряване на възможности за скрининг и за дентална медицина

Станимир Михайлов    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

ПРОФИЛ

Станимир Михайлов беше избран за управител на НЗОК през юли, по предложение на ПП-ДБ. Изборът му стана по времето, когато се избираха и ръководители на други важни звена - БНБ и Сметната палата. В края на годината обаче, Михайлов беше пожертван и подаде оставка, след като правителството се скара с ГЕРБ и ДПС за прокарания през парламента заместник-управител Момчил Мавров. В момента той управлява НЗОК, въпреки че е в оставка, до избирането на ново ръководство. Интервюто с него е взето за "Капитал Здраве" преди последните събития.

Тази година беше стресова за НЗОК заради късното гласуване на бюджета и смяната на управителя. Какво се случи след влизането ви в нея?

Късното приемане на Закона за бюджета определи динамиката в следващите месеци. Наложи се приоритетно да се довършат преговорите с договорните партньори и да се подпишат два Национални рамкови договора (НРД), да се изготвят предвидените в закона методики за финансиране на практики, лечебни заведения и аптеки в труднодостъпни райони, методика за разпределение на бюджета. Важното беше да се успокои системата и предвидените по бюджета средства да бъдат разплатени. Последваха съвместни указания, както е при всеки нов договор, започна процесът на договаряне по новите условия, той още не беше завършил и започна подготовката по новия проект на бюджет за 2024 година. Продължава работата в същата напрегната и динамична обстановка. Паралелно се работи по проектите за надграждане на информационната система и дигитализацията на процедурите по някои от дейностите, като най-важният проект в този период беше въвеждане на верификацията на лекарствата в болничните аптеки и лечебните заведения. Този проект беше реализиран успешно в сътрудничество с министерството, "Информационно обслужване", Изпълнителната агенция по лекарствата, Българската организация за верификация на лекарствата и Българския фармацевтичен съюз, Асоциацията на болничните фармацевти, надявам се, не пропускам никого от нашите партньори. Увеличени бяха и възнагражденията на служителите, както беше предвидено в закона за бюджета.

В какво състояние заварихте НЗОК? Извършихте ли промени и в кои сфери? Сменихте някои директори на РЗОК, с какви мотиви?

Най-важната промяна, която аз отчитам, е подобряването на комуникацията между отделните звена в хоризонтална посока, скъсяването на дистанцията между ръководство и дирекции, реорганизацията на документооборота, въвеждането на допълнения към съществуващите инструкции и правила и вдъхването на увереност във всеки, че ще бъде подкрепен и защитен при стриктното и добросъвестно изпълнение на служебните си задължения. Вратата ми стои отворена и всеки служител на касата може да почука и да влезе.

Наложи се обаче да предприема действия и да направя някои промени. Имаме нов директор на инспектората, две районни каси са с нови директори, причините са констатирани сериозни нарушения в работата им, потвърдени от извършени проверки. Без да искам да влизам в детайли и конкретика, вървят и други проверки.

Как се отнасяте към идеята на БЛС да бъдат заделени две пера за иновации в бюджета за болнична помощ през следващата година?

Определено положително, защото иновативната медицина трябва да се стимулира, в това число и телемедицината, за която има внесен законопроект.

В предварителните разговори сме коментирали след приемането на Закона за бюджета на НЗОК за 2024 г. да бъде обсъдена възможността в правилата да се създаде ново приложение за дейностите по клинична пътека 168 "Асистирана с робот хирургия при злокачествени заболявания", като от общата годишна стойност за дейностите в болнична медицинска помощ се определят от надзорния съвет на НЗОК годишни средства за тези дейности и се утвърдят като отделни средства от другите дейности в месечните стойности по договорите с изпълнителите, които имат в медицинската си структура съответната апаратура и специалисти за тези дейности. Така и планирането, и достъпът на пациентите ще бъдат по-добри и контролът от наша страна - също.

Кои ще бъдат основните акценти в бюджета на НЗОК за 2024 г.? Ще продължи ли тенденцията да се променят ключови здравни закони със закона за бюджета на касата? Ще продължи ли НЗОК да поема все повече функции, които досега не са й били присъщи? Как се справяте с помощните средства за хора в неравностойно положение?

Вече сме в напреднала бюджетна процедура и законопроектът за бюджета на касата за 2024 г. е публичен. Както знаете, заложената макрорамка за пръв път е толкова завишена - с повече от 1 млрд. лева, над 8 млрд. лв. Акцентите са повече средства в извънболничната помощ, в това число и специализираната, в ранната профилактика, за осигуряване на възможности за скрининг на кардиологични, онкологични и ендокринни заболявания, включително и диабет, повече средства за дентална медицина. Ще продължим политиките за стимулиране и финансиране на осигуряването на персонал на индивидуалните практики, дентални практики, аптеки и лечебни заведения в труднодостъпни, отдалечени райони и/или единствени в общината.

Най-много средства са заделени за болнична медицинска помощ и за лекарства, но това е обусловено от разчетите на база на досегашните разходи. Същевременно при тях нарастването на средствата не е толкова голямо, както при другите пера.

В тази връзка искам да отбележа, че са въведени три контролни механизма. Единият е за ограничение на възможността за сключване на нови договори и договори за нови дейности през 2024 г. от лечебните заведения, вторият е за въвеждане на изискване за възстановяване на заплатени средства от притежателя на разрешение за употреба на лекарствен продукт при липса на ефект от терапията, където е нормативно възможно. Дотук няма предложени промени в други закони.

Третият контролен механизъм е за въвеждане на контрол по отношение на цените на онколекарствата с възможността за организиране от НЗОК на процедури по ЗОП. Това е единствената промяна в друг закон, която е предложена, защото е свързана единствено със създаване на механизъм за ефективно разходване на средства. Тази цел е заложена на НЗОК като финансова институция.

Имаше критика към нас, че няма заложени реформи, но това е една голяма дискусия, която само с бюджета на касата не може да бъде решена. Необходим е широк дебат и единна политическа подкрепа. Ключовата дума е "заедно"! НЗОК ще организира и занапред дискусии за обсъждане на проблемите в здравеопазването и ще покани всички възможни участници в сектор "Здравеопазване" да вземат участие в тях, за да бъдат обсъждани темите и да се търси консенсус по тях.

За помощните средства - считам, че тази дейност не е присъща на НЗОК като публична финансова институция, но поемаме много сериозно тази отговорност и работим по това да се облекчават процедурите за нуждаещите се и да намалеят злоупотребите при тяхното отпускане и финансиране, както и да се увеличат средствата за тази цел и в спецификацията да се включат повече и по-модерни помощни средства.

Какво показва контролът на касата за работата на вашите договорни партньори? Какви нарушения констатирате и има ли лечебни и здравни заведения, в които те се случват приоритетно? Колко случаи на фиктивни пациенти в болниците проверявате и сте установили?

Най-често констатираните нарушения при проверките на болниците са в няколко групи - неизпълнение на диагностично-лечебния алгоритъм; неспазени индикации за хоспитализация; в медицинската документация на пациентите не се отразяват две ежедневни визитации от лекуващ/дежурен лекар; не се спазват изискванията за завършена клинична пътека, откриваме неизвършени на посочените в нея определен брой диагностични и/или терапевтични процедури. Имаме случаи на отчитане на две последователни хоспитализации на един и същ пациент по терапевтична пътека, докато в хода на лечението се индикира необходимост от оперативно лечение. Констатирали сме неосигуряване на пациентите на непрекъснатост на болничната помощ и грижите, както и недостатъчна координация между специалистите, които ги осъществяват. Има случаи на неспазени критерии за дехоспитализация, при които лечебният процес не е довел до положителни резултати в условията на минималния болничен престой. Имаме нарушения на установените изисквания за работа с медицинска или финансова документация, както и документиране на лечебния процес в хода на хоспитализацията, имаме случаи на неправомерни искания осигуреното лице да плаща дейност, която се заплаща от НЗОК. Имаме и искания за избор на екип, когато се хоспитализират спешни пациенти.

В момента текат няколко проверки и по сигнали или случаи, в които сме се самосезирали, инициирахме проверки на контролните органи от София в други населени места, предвидени са и кръстосани проверки. Върви подготовка и обобщаване на данни, за да установим кои са договорните ни партньори с най-много и най-често констатирани нарушения.

Да ви върна на въпроса със заплащането на онколекарствата, който стана проблематичен през тази година. Какви са решенията според вас? Смятате ли, че механизмът за предвидимост и устойчивост е изчерпал своята роля и трябва да се търси нов подход в заплащането на лекарствата като цяло?

Най-простото и удовлетворяващо всички и пестящо време решение би било организирането на търг и сключването на рамково споразумение според нормативната база. За съжаление това през тази година не се случи и влязохме в хипотезата да се търсят решения при липса на търг. В момента има два предложени законопроекта по темата, които да доведат до предвидимост на плащанията за онколекарства и значителна икономия в плащанията на НЗОК от порядъка на милиони месечно. Така че се надяваме в най-скоро време този гордиев възел да бъде разсечен и да се отчетат интересите на всички, но най-вече на пациентите, защото парите в НЗОК са пари на здравноосигурените лица.

Механизмът в никакъв случай не е изчерпал ролята си, ние ще продължаваме да го прилагаме.

Съобщихте, че ще заложите на анализа на данните, сформирахте ли аналитична структура?

Сформирахме звеното, в момента се определят видовете справки и тяхната регулярност, като до края на годината ще имаме първите резултати. Работим заедно с Министерството на здравеопазването и "Информационно обслужване", процесът на координация отнема време.

Увеличават ли се, или намаляват желаещите да се лекуват в чужбина?

Тенденцията е към увеличение и това е свързано с иновативните методи за лечение в чужбина, мултидисциплинарния подход и новите технологии. От януари до септември 2023 г. имаме 1621 заявления за заплащане на медицински услуги за деца, като общият брой заповеди са 1876. Разликата е, че е имало заявления от края на предишната година, които са прехвърлени за разглеждане през тази. В чужбина са лекувани 234 деца, за лечение на деца в България са платени лекарства и медицински изделия в 1642. В сравнение със същия период на 2022 г. общият брой издадени от НЗОК заповеди е 1405, като от тях 1200 са за лечение в България и 205 за лечение в чужбина.

Най-голям дял от лечението на деца в България се пада на лекарствените продукти. От януари до септември НЗОК е заплатила 39.8 млн. лв. за лечение, от които 1.813 млн. за лечение в чужбина, останалите са за лечение на деца в България.

От началото на годината до септември са одобрени 63 заявление за лечение в чужбина на възрастни, като за същия период на миналата година те са били 43. Стойността на лечението през тази година е 625 хиляди лева.