🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Казусът "Шейново", или как се избират органите на управление на публичните предприятия - болници

Няма реален процесуален път за защита и контрол по съдебен ред

Казусът "Шейново", или как се избират органите на управление на публичните предприятия - болници
Казусът "Шейново", или как се избират органите на управление на публичните предприятия - болници
   ©  Цветелина Белутова
   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Адвокат Величка Костандова завършва право през 2003 г., а от 2006 г. е съдружник в адвокатско дружество "Абрашев и съдружници". През 2009 г. завършва Международна магистърска програма "Право на Европейския съюз" на СУ "Св. Климент Охридски" и Университета на Лотарингия, Франция. От 2013 г. работи в областта на медицинското право, консултира лечебни заведения, неправителствени организации и пациенти. Има богат опит във воденето на дела в сферата на здравеопазването. Има множество краткосрочни обучения в страни от ЕС.

Казусът с избора на изпълнителен директор на "Втора САГБАЛ Шейново" ЕАД, който придоби публичност в края на юли тази година, постави редица въпроси, свързани с начина, по който се избират органите на управление на публичните предприятия - лечебни заведения за болнична медицинска помощ.

Накратко, през юли с решение на Столичния общински съвет (СОС) за временно изпълняващ длъжността изпълнителен директор на общинската болница "Шейново" е избрана д-р Таня Андреева, без същата да е кандидатствала за тази позиция, а единственият кандидат за поста, отговарящ на всички условия на конкурса, д-р Румен Велев, дори не е класиран за позицията изпълнителен директор. Ситуацията е абсурдна, но напълно реална. Последва искане за вписването на д-р Таня Андреева за изпълнителен директор на лечебното заведение по партидата на "Втора САГБАЛ Шейново" ЕАД в Търговския регистър към Агенция по вписванията, което бе спряно от Софийския градски съд, след като д-р Румен Велев подаде жалба пред Административен съд - София-град, с която поиска отмяна на решението на СОС. Казусът продължи да се заплита, след като областният управител на област София върна на СОС решението за избора на д-р Таня Андреева (впрочем с още множество описани закононарушения, касаещи избора на управителни органи и на други болници, чийто едноличен собственик на капитала е Столичната община). СОС обаче на се съобрази с указанията на областния управител и на последната си сесия преди да се разпусне прие две "нови" решения - с първото не приключва конкурсната процедура по избора на изпълнителен директор на "Втора САГБАЛ Шейново" ЕАД, а с второто освобождава д-р Румен Велев като изпълнителен директор и избира д-р Таня Андреева за временно изпълняващ тази длъжност. Така се стигна до две формално "нови" решения на СОС, които по същество имат абсолютно същите правни последици като първото решение на СОС - конкурсът за избор на изпълнителен директор остава неприключен, освободен е д-р Румен Велев като изпълнителен директор и е избрана д-р Таня Андреева за временно изпълняващ длъжността. И двете "нови" решения на СОС са обжалвани от д-р Румен Велев пред Административен съд - София-град. Д-р Таня Андреева заяви за втори път вписването ѝ като изпълнителен директор по партидата на "Втора САГБАЛ Шейново" ЕАД в Търговския регистър към Агенция по вписванията, основавайки се на двете "нови" решения на СОС. Този път не съдът спря вписването, а длъжностното лице по регистрацията отказа да впише заявените промени. Отказът да бъде вписана д-р Таня Андреева е обжалван от последната пред Софийския градски съд, който потвърди отказа на длъжностното лице по регистрацията. Дали д-р Таня Андреева ще продължи съдебната сага, като подаде жалба срещу решението на Софийски градски съд, предстои да разберем.

Как се стигна до тази ситуация?

Отговорът на този въпрос изисква да се разгледа нормативната уредба, уреждаща избора на органите на управление на публичните предприятия - лечебни заведения за болнична медицинска помощ.

Кои предприятия са публични?

Това са търговските дружества с над 50 на сто държавно/общинско участие в капитала или в които държавата/общината по друг начин упражнява доминиращо влияние, включително дъщерни дружества на такива, държавните предприятия, създадени със специални закони. В тази категория попадат и лечебните заведения за болнична медицинска помощ, които отговарят на дефиницията за публично предприятие. Болница "Шейново" не прави изключение, тъй като едноличен собственик на капитала на "Втора САГБАЛ Шейново" ЕАД е Столичната община. Тук отварям скоба, за да поясня, че към 31.12.2022 г. лечебните заведения за болнична медицинска помощ в страната са 341. Повече от половината са публични предприятия по смисъла на Закона за публичните предприятия, т.е. управляват се от държавата/общината. Това пояснение е важно, тъй като всеки пациент има право на своевременна, достъпна и качествена медицинска помощ. Тези права на пациентите, разгледани в контекста на управлението на публичните предприятия, изискват държавата/общината да управляват лечебните заведения по начин, който да ги гарантира. Ето защо казусът "Шейново" не засяга само едно лечебно заведение за болнична медицинска помощ, а има значение за всички други такива, които се управляват от държавата/общината. Професионални и независими органи на управление на публичните предприятия с ясни правомощия, на основата на прозрачна, справедлива процедура за номиниране на кандидати, основана на качествата им - това е и една от целите, с които се прие Законът за публичните предприятия през 2019 г.

Както ще стане ясно по-долу в изложението, казусът "Шейново" поставя под съмнение доколко тази цел може да бъде реализирана без предвиден изричен съдебен контрол върху актовете на държавата/общината, с които се избират органите на управление на публичните предприятия - лечебните заведения за болнична медицинска помощ.

Как е регламентиран изборът на органите на управление на публичните предприятия

- лечебни заведения за болнична медицинска помощ?

Нормативната уредба е пръсната в множество закони и подзаконови нормативни актове - Търговския закон, Закона за публичните предприятия и правилника за прилагането му, Закона за лечебните заведения и др. Това е така, тъй като лечебните заведения за болнична медицинска помощ се учредяват като търговски дружества, поради което са приложими правилата на Търговския закон; наред с това обаче те са и публични предприятия, което означава, че следва да се спазват и изискванията на Закона за публичните предприятия и правилника за прилагането му, а на следващо място, бидейки лечебни заведения, приложими са и специалните изисквания на Закона за лечебните заведения. В казуса "Шейново" е приложима и Наредбата за общинските лечебни заведения.

Тази разнолика нормативна уредба създава множество трудности при правоприлагането и изобилие от противоречива съдебна практика. Например, ако прегледаме съдебната практика както по административни, така и по граждански дела, за да отговорим на въпроса административни актове ли са решенията на СОС, с които при открит конкурс за избор на изпълнителен директор СОС не избира единствения кандидат, който отговаря на изискванията на закона и условията на конкурса, а избира лице, което въобще не е взело участие в същия, ще попаднем на съдебни решения в различен смисъл. В една част от решенията се застъпва разбирането, че тези решения на СОС са административни актова и подлежат на контрол по съдебен ред пред административните съдилища, а в друга част от съдебните решения се приема, че се касае за отношения, които се уреждат от гражданското и търговското право и следователно съдебен контрол от административния съд е изключен. Второто становище създава още по-голямо объркване при опит да се установи кой е този ред, който се урежда от гражданското и търговското право, за да се стигне в крайна сметка до заключението, че такъв не съществува. В Търговския закон са уредени два иска за отмяната на решения на общото събрание, като и при двата активната легитимация принадлежи на съдружник или акционер в търговско дружество и следователно, ако лицето не притежава това качество, то няма и право на иск. Не съществува иск, с който участник в конкурса да се защити и да се противопостави на нарушенията в конкурсната процедура, независимо от това, че в същата е класирано и избрано лице, което въобще не участвало в конкурса.

Напълно реална е хипотезата, в която административният съд приема, че тези решения на СОС не са административни актове, и прекратява производството, а гражданският съд - че участникът в конкурса не е съдружник или акционер и следователно не е активно легитимиран да подаде иск, поради което оставя иска без разглеждане. Последиците от подобно фрагментарно тълкуване са произвол в действията на принципала, в случая СОС,, и липса на последователност и предвидимост в съдебната практика. И двете групи последици са неприемливи и създават несигурност в обществените отношения.

Административни актове ли са решенията на СОС

по казуса "Шейново" и какви са правните последици извън сферата на административното право?

По своята правна същност описаните по-горе процедури имат смесен фактически състав, който включва: (1) процедура по откриване и провеждане на конкурс за изпълнителен директор, която е административна по своя характер и в която СОС действа като административен орган; (2) процедура по вписване в Търговския регистър към Агенцията по вписванията (ТР към АВ) на избрания изпълнителния директор - охранително производство с частноправен характер; и (3) сключване на договор за възлагане не управлението - производство с частноправен характер.

По отношение на цялостната процедура (до вписване в ТР към АВ), свързана с обявяване на конкурса, нейното провеждане, извършване на класиране и гласуване от страна на СОС, приложение намират правилата на административното производство. Спазването на тези правила е гаранция за равнопоставеност на кандидатите, прозрачност на провежданата процедура, при ясни критерии за оценка и избор на кандидатите. Както вече посочих, една от целите, която се преследва с приемането на Закона за публичните предприятия, е независими органи на управление на публичните дружества при спазване на прозрачни процедури при избора им. Това е от съществено значение, тъй като управителните органи на публичните предприятия приемат решения за разходване публични средства, което налага то да се извършва в интерес на гражданите и обществото с цел постигане на максимална стойност за обществото. По правило разходването на публични средства винаги е свързано с контрол - както съдебен, така и финансов. Аналогия може да се направи с процедурите по избор на изпълнители по Закона за обществените поръчки. Те също приключват със сключване на частноправен договор, но актовете на възложителите, с които се класира и избира участник, спечелил процедурата, подлежат на обжалване пред Комисията за защита на конкуренцията, а решенията на последната - пред Върховния административен съд. При управлението на държавно/общинско имущество в случаите на отдаване под наем, продажба или замяна например сключването на съответния договор се предхожда от административна процедура по обявяване на търг и едва след като същата приключи и бъде избран участник, който отговаря на условията на търга, се сключва договор.

Разбирането, че щом една процедура приключва със сключване на договор между равнопоставени субекти, то от това следва, че и цялата процедура е гражданскоправна, не може да бъде споделено. Едно такова разбиране би обезсмислило всички правила, които се приемат на законово и подзаконово равнище, с които се цели прозрачност на процедурите и осигуряване на равни условия на участниците в същите. Така например, ако приемем, че решенията на СОС по казуса "Шейново" не подлежат на обжалване по административен ред, а такъв по гражданскоправен, както посочих по-горе, въобще не съществува, то всички правила, относими в избора на управителни органи на публичните предприятия в Закона за публичните предприятия и правилника за прилагането му, Закона за лечебните заведения и др., остават само на хартия и в сферата на благопожеланията, доколкото няма реален процесуален път за защита и контрол по съдебен ред.

De lege ferenda

Изрично да се предвиди съдебен контрол на решенията, с които се избират органите на управление на публичните предприятия.

Все още няма коментари
Нов коментар