🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Влагаме усилията си в пълната дигитализация на нашия бранд

Цветан Кръстев, управител на Access Finance

Влагаме усилията си в пълната дигитализация на нашия бранд
Влагаме усилията си в пълната дигитализация на нашия бранд
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Цветан Кръстев е съосновател и управител на Access Finance и член на управителния съвет на Management Financial Group (MFG). Най-разпознаваемият бранд на Access Finance е международната кредитна карта за разплащане и пазаруване Бяла Карта. С брандовете си Бяла Карта и AXI Card компанията оперира на четири европейски пазара - България, Румъния, Полша, а от началото на 2021 г. и Испания. В България в компанията работят над 230 служители, които обслужват близо 200 000 активни картодържатели. Визията на Access Finance е да осигури достъп до удобен финансов инструмент на повече хора без оглед на моментното им финансово състояние и социален статус, като им осигури възможността да удовлетворяват своите желания в искания от тях момент. Поставяйки фокус именно върху нуждите на потребителите, Access Finance прилага едни от най-иновативните решения за работа и обслужване, за да гради стабилни и дълготрайни отношения със своите клиенти.

Как от идея Бяла Карта се превърна в успешен продукт?

Хората да повярват в идеята Бяла карта. В началото бяхме с много ограничени ресурси и се наложи да го правим буквално с приятели, състуденти и бивши колеги, които работеха за идеята и напуснаха добре платени и сигурни професии. Осем години по-късно всеки ден сме рамо до рамо с тези хора. Второто предизвикателство бе да наложим на пазара един по това време елитарен продукт като кредитната карта и да го приспособим за обикновения работещ човек. Мисля, че и тук се справихме повече от успешно. След тези осем години на пазара имаме честта да обслужваме почти 200 000 клиенти само в България. Третото предизвикателство бе да преборим самите себе си и да повярваме, че можем успешно да наложим нашия бизнес и зад граница. Няколко години по-късно вече оперираме на цели четири пазара и планираме откриването на още три.

Какво конкретно промени пандемията във вашата компания и в сектора, в който работите? Кои бяха най-голямото предизвикателство и най-голямата възможност, които корона кризата донесе за Access Finance?

Няма да крия, че по време на пандемията интересът към нашия продукт се повиши по съвсем естествен начин. С екипа на Access Finance обаче решихме категорично да не търсим възможности по време на кризата, тъй като това противоречи на нашите разбирания и принципите на етичното кредитиране. Фокусирахме се около това как да облекчим положението на нашите клиенти, като направихме серия от инициативи за засегнатите от пандемията потребители. Потребителските навици на хората по отношение на ползването на продуктите се промениха значително не само при нас, но и в целия сектор. Делът на онлайн транзакциите ни се повиши до 31% и по наши наблюдения българинът започна да пазарува много по-интензивно онлайн. По отношение на възрастовата структура при онлайн потребителите забелязахме тенденция, че вече и клиенти над 50-годишна възраст започнаха да използват този начин на пазаруване.

Какви нови продукти ще представи компанията пред потребителите?

Съвсем наскоро започнахме да предлагаме на нашите клиенти и застраховка на продуктите си. Планираме и пускането на продукти, които да задоволят нуждите на клиентите, които се намират във време на затруднение, а за съжаление корона кризата увеличи или утежни финансово и социално една голяма група от населението. Пластиките постепенно ще изчезнат и това е необратим процес. Един от фокусите ни е именно създаването на изцяло дигитален продукт за пазарите в Европа и САЩ, като не забравяме и дигитализацията на настоящите продукти.

Корона кризата не попречи на Access Finance да излезе на нов, и то западноевропейски пазар? Как се решихте на подобна стъпка в такъв момент?

Испания провежда сериозна социална политика, която подпомагаше населението по време на корона кризата, и тя не даде такова сериозно отражение върху техния пазар. Решихме да рискуваме и през февруари 2021 г. отпуснахме първата карта. Рискът си струваше. Продуктът се прие много успешно. Само в тестовия първи месец близо 15 000 души кандидатстваха за кредитна карта. По-малко от половин година по-късно към 90 000 са подалите заявка да се възползват от нашия продукт. Отделно в другите ни пазари - Полша и Румъния, вече започнахме да възвръщаме първоначалните си инвестиции. Това, разбира се, ни дава още повече самочувствие и увереност в услугата, която предоставяме, и начина, по който развиваме бизнеса.

Какви са плановете ви за развитие на бизнес модела в България и на другите пазари, на които оперирате?

Продължаваме да разширяваме дейността си в Румъния, Полша и Испания. Вече имаме и функциониращ офис в Сан Франциско, САЩ, и местен екип. Планираме да започнем дейност на американския пазар още през 2022 г. Едновременно с това правим първите стъпки към отваряне на още два западноевропейски пазара. Работим усилено в посока да намерим и подходящия телеком, с който да си партнираме зад граница. Едновременно с това влагаме усилията си в пълната дигитализация на нашия бранд.

Как очаквате да завърши 2021 г. за Access Finance? А каква е прогнозата ви за следващите 2-3 години?

Очакваме да направим над 20% ръст в бизнеса в страната и чужбина и тази тенденция да се запази през следващите няколко години. Продължаваме и с експанзията на нови пазари, тъй като моделът ни се утвърди като скалируем и устойчив и в чужбина. Средносрочните ни планове са дигитализация на продуктите, географско покритие на 80% от пазара в ЕС, развитие на бизнеса ни в САЩ, а защо не - трети континент.

Както сами виждате, плановете ни са много амбициозни и търсим активно подходящите партньори и инвеститори, които да ни помогнат да ги направим дори още по-амбициозни.