🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Империя онлайн": 16 години и 60 млн. потребители по-късно

Софтуерната компания продължава да расте и е сред най-динамичните в IT сектора

''Империя онлайн''    ©  ''Империя онлайн''
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • Софтуерната компания продължава да расте и е сред най-динамичните в IT сектора.
  • Три години след като стана част от шведската Stillfront Group, портфолиото й с игри се увеличава, потребителите също.
  • Създателите на компанията Мони Дочев и Доброслав Димитров продължават да я управляват след сделката.

Малко са българските компании, които могат да се похвалят с десетки милиони потребители. "Империя онлайн" e една от тях - 16 години след като нейните основатели се срещат и създават идеята за едноименната игра, в портфолиото си компанията вече има 28 заглавия с над 60 млн. потребители, а амбицията е този растеж да продължи.

В най-известната й игра стратегия всеки може да създаде свое селище и да го развие до империя. През 2018 г. "Империя онлайн" стана част от шведската група Stillfront Group, което увеличи възможностите за растеж на компанията чрез вътрешни синергии и разширение на портфолиото. Това е и една от причините през миналата година приходите на "Империя онлайн" да се повишат с над 60% до 13 млн. лв., което я поставя сред най-динамичните IT компании в България. Печалбата също расте - от 1.4 млн. до 2.56 млн. лв.

Идеята и началото

Раждането на "Империя онлайн" идва през 2005 г., когато пътищата на Мони Дочев, тогава програмист на свободна практика, и Доброслав Димитров, собственик на веригата компютърни клубове ХАОС, се пресичат. С това идва и идеята за създаване на водеща мултиплеър стратегическа игра (ММО). Четири години по-късно компанията и продуктът вече са факт, а в следващите години "Империя онлайн" се налага като едно от най-разпознаваемите имена на софтуерния и гейминг пазар в Югоизточна Европа. През 2014 г. дружеството беше обявено за изгряваща звезда и една от най-динамичните IT компании в Централна и Източна Европа в класацията Deloitte Fast 50. Днес потребителите й са милиони от цял свят. Бизнес моделът включва разработка на игри и продажбата им през различни платформи, както и поддръжката и развитието им. Игрите имат и безплатни версии, но за да напредват в битките, геймърите си купуват различни екстри, които ги правят по-силни.

В момента за "Империя онлайн" работят над 90 души, всеки от тях експерт в своята област. Успехът и разпознаваемостта на компанията в региона са сред основните причини за привличане на нов собственик. През 2018 г. компанията се присъединява към шведската група Stillfront Group. Сделката е за 100% от акциите на българската компания. Купувачът плати 10 млн. евро - 5 млн. в кеш и 5 млн. под формата на 270 000 новоиздадени свои акции. Общата продажна цена обаче може да достигне 27.5 млн. евро, ако през последвалите три години, включително и тази, компанията достигне определени показатели на оперативната печалба.

Всяка евентуална допълнителна сума трябваше да се плаща всяка година след одобрение на финансовите отчети, като за 2019 и 2020 г. тя не може да надхвърля 7 млн. евро. Засега от "Империя онлайн" отказват да коментират дали са постигнати тези показатели и съответно плащанията, с аргумента че тези клаузи са конфиденциални до изтичане и на тази финансова година. Ако "империята" успее да покрие тези критерии, приключването на сделката ще я направи сред най-големите в българския IT сектор. Мони Дочев и Доброслав Димитров остават в компанията и я управляват като част от Stillfront.

Шведски импулс за растеж

След сделката възможностите за разрастване, които се откриват пред компанията, се увеличават благодарение и на вътрешните синергии, които се създават между компаниите, част от групата, макар през 2019 г. да има спад. Година по-късно "Империя онлайн" се завръща в полето на растежа.

"Годината след присъединяването ни компанията се фокусира върху R&D, оттам има и лек спад или застой, но този процес на прецизни проучвания от своя страна доведе до една от големите колаборации в групата: в началото на 2020 година "Империя онлайн" официално започва да разпространява играта Siege: WWII (мобилна военна игра симулатор - бел. ред.), разработена от американското студио Simutronics, също част от Stillfront", разказва пред "Капитал" Доброслав Димитров, който е изпълнителен директор на компанията и допълва: "Днес, 3 години след присъединяването ни, финансовите резултати показват, че компанията ни е в растеж. А очакванията за 2021 г. е за темпове на растеж от над 10%."

Един от двигателите е именно вкарването в портфолиото на нови заглавия, като играта Siege: WWII. Разширяването на офертите обаче съвпада с избухване на пандемията от ковид-19. "Малко след като Siege:WWII стана част от нашето портфолио, се наложи да преминем към дистанционна работа, но резултатите в края на годината показват, че играта е утроила приходите си, беше поставена на челни позиции в мобилните магазини Apple App Store и Google Play Store. А едва преди месец беше официално оповестено, че първата закупена игра от Stillfront ще бъде напълно оперирана от "Империя онлайн". Пандемията не успя да засегне резултатите на компанията, разбира се, с цената на много усилия на целия ни екип", казва Дочев.

Според него "тези, ĸoитo пpeминaвaт ycпeшнo пpeз тoвa пpoдължитeлнo изпитaниe, oтбeлязвaт yвeличeниe нa cвoитe пpoeĸти и пopъчĸи нa бaзa двe нaй-чecтo cpeщaщи ce бизнec peшeния: пoзициoниpaнe в нoвa пaзapнa нишa и yвeличaвaнe нa вpeмeтo и pecypcитe зa paзвoйнa дeйнocт".

Как ще се расте в бъдеще

Компанията не спира да търси и расте с нови заглавия и чрез синергията в групата. Интересен пример е с мобилната ролева idle-игра Crush Them All. През юни тази година Stillfront Group се споразумява да придобие заглавието, което е разработено от Godzilab Inc. Сделката е осъществена на 7 юни 2021 г. и е структурирана като пълно придобиване на всички акции на Godzilab Inc, чийто активи и пасиви са изцяло свързани с играта Crush Them All, казват от "Империя онлайн". Играта е пусната глобално през май 2017 г. и има почти 7 милиона тегления оттогава (към началото на юли - бел. ред.). След придобиването на Crush Them All тя е оперирана от "Империя онлайн", която само за няколко седмици след това подобрява съществуващите налични услуги и привлича още повече активни потребители, като гарантира допълнителни ресурси.

"Зад играта стоят над 15 от най-добрите ни разработчици на игри, няколко промоции и вътрешнофирмен ожесточен турнир за челното място. Искаме да подобрим представянето на тази игра и да оперираме още нови хитови заглавия като нея", казва Доброслав Димитров. Междувременно екипът на компанията продължава да търси следващата игра, която да прибави към портфолиото си. Тя прави това, като е готова е да закупи игра на всеки външен разработчик, която е в зряла фаза, но има проблем с приходите. Към момента в портфолиото на компанията има 28 игри, като освен Crush Them All, Imperia Online и Siege: WWII, които имат най-много потребители, са заглавия като Seasons of War, Kingdoms Online, Imperial Hero, успешният арабски белот Baloot Royale и други.

Вечният проблем

Проблемът с кадрите вече едва ли изненадва някой. От "Империя онлайн" го посочват като основно предизвикателство за растежа не само за тях, но и за целия сектор. Както всяка IT и друга технологична компания, в кариерната им секция на сайта постоянно има по няколко свободно позиции.

"В момента делът на софтуерната индустрия е 4% от БВП на страната, като е постигнат с едва 36 хиляди работни места от почти 3 милиона работна сила в страната. Съществена мярка за преодоляването на това предизвикателство в дългосрочен аспект е инвестицията в образование и насърчаване на младите хора към избор на конвертируеми специалности с възможности за висока професионална реализация, казва Доброслав Димитров. Както много други компании не само в този сектор, "Империя онлайн" работи и в това направление с помощта на академията "ИТ Таланти" и техните безплатни курсове за програмиране, които се провеждат вече над 8 години.

Според Димитров не трябва да се пренебрегва ролята на софтуерните компании като лице на българския бизнес пред света. "Този имиджов ефект не се коментира широко, но за нас е приятно да знаем, че допринасяме за това, за България да се говори с изцяло положителна нагласа и респект към нашите продукти", казва още той. Една от причините е и развитата тук "империя".

Три години след идването на шведите:

"Империя онлайн" е обявена за Live-ops Hub за цялата група, в която към момента вече имаме 20 студиа от цял свят.

С помощта на първата вътрешна синергия със Simutronics за Siege:WWII успяхме да покажем потенциала на екипа ни да се справя дори с игри, които не са разработени от нас.

Играта Siege:WWII е заглавие от световна величина, което с наша помощ беше локализирано на допълнителни 10 езика.

Успяхме да осъществим общо 19 обновления за мобилните магазини, като всяко включваше ново подобрение или функция към играта.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dimitar.s. avatar :-?
    Димитър
    • - 2
    • + 1

    А колко време навеждане на ГЕРБ?

    Нередност?
  • 2
    abuser avatar :-|
    abuser
    • + 2

    До коментар [1] от "Димитър": ГЕРБ кога се появи и какво общо има с възхода на Доброслав и Мони? Доброслав съжалява, че изобщо се захвана с политика и си заряза успешния бизнес за няколко години, заради това, че вярваше, че може да промени нещо в тази скапана държава, пълна с нещастници, като теб, и партия, пълна с нещастници, като теб.

    Нередност?
  • 3
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf
    • - 1
    • + 1

    Разочароващо е, че не сте описали през какви трансформации е преминала компанията. Не е лесно ей така да се премине от уеб-базирани игри (които залязват) към мобилни игри (които са във възход). Това е не-само добро решение, но и огромно усилие. Езиците за разработка са различни, техническите съображения - също. Вижда се, че се преминава и през период от свиване на персонала.

    Можехте да се справите по-добре.

    Нередност?
Нов коментар