🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Мениджърът на най-голямата компания в България: Имаме попътен вятър от пазара за нашия бизнес

Тим Курт, изпълнителен директор на "Аурубис България", пред "Капитал"

Тим Курт, изпълнителен директор на "Аурубис България"
Тим Курт, изпълнителен директор на "Аурубис България"
Тим Курт, изпълнителен директор на "Аурубис България"    ©  Надежда Чипева
Тим Курт, изпълнителен директор на "Аурубис България"    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.

Компанията

За първи път откакто съществува класацията "Капитал 100", производителят на мед "Аурубис България" успява да изпревари вечния лидер по оборот "Лукойл Нефтохим Бургас" и да заеме първото място като най-голяма компания в България с приходи над 5.4 млрд. лв. Дружеството е част от германската група за производство на метали Aurubis, която под предишното си име Norddeutsche Affinerie купи бившия медодобивен комбинат (МДК) в Пирдоп през 2008 г. Самото предприятие беше приватизирано в края на 90-те години на миналия век от белгийската Union Miniere. Компанията преработва медни концентрати и произвежда рафинирана мед, медни аноди и вторични продукти като сярна киселина и железен силикат. Има ключова роля за икономиката, като на нея се дължат 7.4% от износа и 3.8% от вноса по данни за 2019 г. Групата Aurubis има производствени бази в Европа и САЩ и над 7200 служители. За бизнеса, резултатите и плановете на "Аурубис България" разговаряме с изпълнителния директор Тим Курт, който е на този пост от юли 2014 г.

За първи път "Аурубис" е най-голямата компания в България по приходи. Коя е следващата цел и как си представяте дружеството като размер и бизнес през следващите пет години?

- Да сме най-голямата компания в България по принцип не е било наша цел, това не е част от ключовите ни показатели за ефективност. За нас много по-важен индикатор например е безопасността, като целта ни е до две-три години да постигнем нулева травматичност. От голямо значение е и производството да е стабилно и да нямаме непредвидени прекъсвания, така че да работим без смущения толкова дни и смени, колкото сме планирали. Надяваме се и да има още инвестиции от страна на групата Aurubis, за да реализираме интересни проекти, които да помогнат за напредъка ни. Това ще ни позволи да продължим да подобряваме екологичните си параметри и да намаляваме въглеродния си отпечатък. Наскоро започнахме изграждането на фотоволтаична централа, която е само първата част от няколко стъпки, които ще последват. Искаме също да развием производството в технологично отношение.

Вие управлявате компанията вече седем години. Как оценявате бизнес климата в България през този период? Коя беше най-голямата пречка, с която се сблъскахте? Какво спешно трябва да се промени, за да се подобри средата?

- Седем години изглеждат много време. От друга страна, ние сме в тежката индустрия, където бизнес циклите са много по-различни от други сектори, така че седем години не са чак толкова дълъг период. Като се върна назад, бих казал, че България вече е много по-често във фокуса на чуждестранните инвеститори, щом и компания като Volkswagen я забеляза, макар и самата инвестиция да не се случи по съвсем други причини. Това, което наблюдавам по-скоро през Германо-българската индустриално-търговска камара (Тим Курт е президент на ГБИТ - бел. ред.), е, че много германски бизнеси проявяват интерес към България като страна за инвестиции, и се надявам, че това ще продължи. В същото време е известно, че има въпроси, които все още трябва да се решат - говорим за върховенството на закона, за проблемите в енергийния сектор. Разбира се, това не може да стане за една нощ, но е нещо, от което индустрията има нужда, защото при нас бюджетите се планират за поне три години напред. Ако нямаме добри, валидни и сигурни числа, ще бъде трудно да убедим нашите акционери и компанията майка да продължи да инвестира в България. Металургията е енергоемък отрасъл и за нас цената на електроенергията е важен въпрос.

Откъде идва ръстът на приходите през 2020 г.? Повишените цени на медта ли са основната причина, или има и ръст в производството?

- Основната причина е поскъпването на металите, не само на медта, но и на златото и среброто, които произвеждаме в рамките на групата и за които също имаме принос. Споменах вече, че се опитваме да ограничим неочакваните прекъсвания в производството. По принцип ние планираме производството на базата на това, че ще работим по 24 часа 365 дни в годината, това е рамката ни. Това е максималното производство, което можем да постигнем. Понякога имаме малки прекъсвания и спирания на работа, които не са планирани, опитваме се да оптимизираме производството, за да наваксаме, което е трудно заради бюджетните ни ограничения. Така че ръстът на приходите миналата година се дължи най-вече на високите цени на металите.

Кои сектори бяха основният двигател на търсенето миналата година?

- Производството на електромобили процъфтява, много държави си поставиха цели за брой електромобили по пътищата, така че това със сигурност е основният двигател. Инфраструктурните проекти също изискват много мед. Освен това Зелената сделка има много голямо влияние върху нашия бизнес. Макар че тя е повече или по-малко европейска тема, все пак Европа е един от най-важните ни пазари. Електрификацията също е немислима без мед.

"Разчитаме на местни доставчици - от страната и региона, за 45% от суровините си, така че като цяло в пандемията бяхме добре осигурени със суровини, тъй като веригите ни на доставки са къси."

Имахте ли затруднения със снабдяването със суровини предвид нарушените вериги на доставки покрай ковид?

- Имахме известни забавяния през април и май миналата година, но местоположението ни тук е много удобно за нас и нашите доставчици. Разчитаме на местни доставчици - от страната и региона, за 45% от суровините си, така че като цяло бяхме добре осигурени със суровини, тъй като веригите ни на доставки са къси. Останалите 55% все пак идват от много по-далече, основно Южна Америка. Здравните рискове от ковид още не са преминали, но смятам, че веригите на доставки вече се стабилизираха. От друга страна, всички видяхме, че такива проблеми може да има и без ковид - достатъчно е един кораб да блокира Суецкия канал, за да наруши световното снабдяване.

Ако се съди по вашия бизнес и търсенето на мед, може ли да се каже, че икономиката в света се съживява?

- Понеже стана дума за прекъсването на веригите на доставки, трябва да отбележа, че същия проблем го имаше и при доставките на продукти, не само на суровини. Април и май миналата година бяха най-тежките месеци за нашия бизнес. Но ние сме сред щастливците, защото знаем, че други бизнеси продължават да изпитват трудности. Въпреки ефектите на COVID-19 нашият бизнес е много стабилен и това се дължи на пазарите, където работим. А те растат. За щастие металите и най-вече медта са необходими за всички тези бъдещи цели, за които говорихме, и затова особено нашият сегмент расте доста добре. Това се вижда и от поскъпването на металите, и от цените на нашите акции, така че от тази гледна точка имаме попътен вятър от пазара.

Какво е предлагането на суровини, има ли силна конкуренция за тях и ако да, от кои страни?

- Цените на медта от доста време са високи, а това със сигурност мотивира добивните компании да инвестират в минни проекти. Техният цикъл е много по-дълъг от нашия и за тях е особено важно да разчитат на сигурни цени, за да е печеливш бизнесът им. Високите цени са стимул за техните инвестиции, което за нас като металургично предприятие е много добре, защото ни дава известна гаранция, че следващите две-три десетилетия ще има достатъчно суровини за производството ни.

"България е една от малкото страни в Европа, които все още нямат механизъм за компенсиране на въглеродните емисии в цената на електроенергията за енергоемките индустрии. Това не означава, че ще избягаме, но ще става все по-трудно за мен и за екипа ми да убедим групата да продължи да инвестира и да разширява производството в България."

Зелените политики в Европа и покачващите се цени на електроенергията представляват ли риск за конкурентоспособността на компанията и въобще на европейската металургия на световния пазар? Какви са решенията?

- Това е много важен въпрос не само за нас като производители на мед, но и като част от енергоемките индустрии. Със сигурност Европа може да направи много за емисиите, но в същото време нашите продукти са на световния пазар. Затова смятаме, че донякъде сме в неизгодна позиция, ако Европа, и най-вече България, защото говорим за правилата в България, не осигури подкрепа за тези индустрии. Ние сме в особеното положение, тъй като продуктите ни се продават на световния пазар, където има региони без такива допълнителни тежести върху разходите. Това в даден момент ни прави неконкурентоспособни. В дългосрочен план това може да означава инвестициите да потеглят в друга посока, което бихме искали да избегнем. България е една от малкото страни в Европа, които все още нямат механизъм за компенсиране на въглеродните емисии в цената на електроенергията за енергоемките индустрии. Това не означава, че ще избягаме, но ще става все по-трудно за мен и за екипа ми да убедим групата да продължи да инвестира и да разширява производството в България.

Как върви инвестиционната програма на "Аурубис" за 260 млн. лв., която трябва да завърши догодина, и какъв ефект очаквате при приключването й?

- Добрата новина е, че не спряхме и даже не забавихме изпълнението на проектите ни. Имаме много силна компания майка и не разчитаме на външно финансиране, така че за щастие нямаше нужда за редуцираме или отлагаме някои от проектите. Също за щастие екипът ни продължи да работи през цялото време, така че да успеем да приключим всичко, както е планирано. Един от най-известните проекти е фотоволтаичната централа. Имаме много добър напредък и по газификацията, започваме да изграждаме вътрешната мрежа на територията на завода, така че, когато газопроводът бъде построен, да можем да се присъединим. Вървят и много други вътрешни проекти. През август ще имаме спиране на производството за планова поддръжка, подготовката започна още в края на миналата година. Има много дейности, които трябва да бъдат извършени, като за тях са планирани около 40 млн. евро. Освен това ще използваме този период не само за да изпълним необходимите ремонти, но и да въведем проекти, които по принцип бяха планирани за следващата година, но тъй като и тяхното пускане изисква спиране на производството за няколко дни, решихме да ги съчетаем със сегашната планова поддръжка. Накратко, цялата ни инвестиционна програма върви по график и ще бъде изпълнена навреме.

Част от инвестицията беше определена за R&D проекти. Какво включват те?

- Един от интересните проекти е за изграждането на център за обучение и разработки, наречен ABCD. Искаме да инвестираме в сграда на територията на завода, където да съберем свързани дейности - образование, обучение, научно-развойна дейност, така че да се оформи своеобразен хъб. В сферата на R&D имаме два отдела - единият е ангажиран с подобряване на производствените процеси на ежедневна база, а другият е фокусиран повече върху проучванията, най-вече за нуждите ни тук. В тази област също имаме едни голям проект, който допълнително ще подобри екологичните параметри на металургичното производство.

Интервюто взе Иглика Филипова

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    lost avatar :-|
    Big Muzzy
    • + 2

    Pomnya kogato nai-golyamata kompania beshe Mtel. Nadyavam se skoro da imame hi tech kompania za nai-goliama.

    Нередност?
Нов коментар