🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Винаги се подготвяме за бъдещето

Силвиу Гугуи, управител, eMAG България

Винаги се подготвяме за бъдещето
Винаги се подготвяме за бъдещето
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Силвиу се присъединява към eMAG Румъния през 2016 г. с професионален опит както в телекомуникационната, така и в електроника-ИТ индустриите. Амбициозен и целенасочен, той вярва, че бизнесът се нуждае от постоянни инвестиции, за да постигне устойчив растеж и лидерска позиция. Неговите знания и умения за коучинг, лидерство и управление на екипи също му помагат да развие страхотен екип от професионалисти. Завършил е ускорена програма по мениджмънт в Yale School of Management.

Какво промени пандемията във вашата компания и в сектора, в който работите? Коя беше най-голямата трудност и как я преодоляхте?

В случая на електронната търговия пандемията подейства като катализатор за дигитална трансформация, водеща до ускорен растеж - както на пазара, така и на компаниите в сектора. Най-важното за нас беше, че бяхме подготвени да отговорим на повишеното търсене и да поддържаме високо ниво на услугите. В началото на миналата година стана ясно, че не е достатъчно просто да имаш онлайн канал за продажби, тъй като се появиха предизвикателства като осигуряване на стоковата наличност и доставките, докато много граници бяха затворени и безопасността стана от първостепенно значение. Именно тук важна роля имаха нашите опит и експертиза - в резултат на дългогодишно планиране за устойчив растеж и като водеща компания за електронната търговия в региона бяхме добре подготвени да спазим ангажиментите към нашите клиенти, партньори и служители. Имаме готови процедури за подобни сценарии и следяхме отблизо развитието на ситуацията, така че действахме бързо и ефективно, прилагайки нужните мерки, когато и както беше нужно.

Кои от промените, наложени заради пандемията, ще запазите и защо?

Що се отнася до модела на компанията, той не се промени - продължаваме със същата структура и същата стратегия за създаване с помощта на технологиите на добавена стойност за нашите клиенти и партньори. И преди пандемията това беше наш основен фокус, а миналата година беше потвърждение, че вършим добра работа, като винаги се подготвяме за бъдещето, ориентирани сме изцяло към нуждите на клиентите и сме готови да ускоряваме растежа си по устойчив начин. В нашия сектор промените, наложени заради пандемията, които ще се запазят, са най-вече свързани с потребителското поведение: според последните проучвания 64% от европейците казват, че миналата година са пазарували онлайн, а 89% от тях заявяват, че ще продължат да използват този канал дори още повече след приключване на пандемията. (Според проучване на DS Smith - Transforming e-commerce.) Заедно с това налице е значителен ръст на преминаването към мобилни устройства, увеличаване на картовите плащания и изисквания да направим потребителското изживяване възможно най-персонализирано и удобно - от представянето на продукта и поръчката му до неговата доставка. Свидетели сме и на ускорение в развитието на т.нар. омниканален подход, водещ до още по-широко възприемане на електронната търговия.

Заедно с професионален отговор на тези промени ще запазим още нещо на групово ниво - гъвкавия подход към нашите служители и мястото, откъдето те предпочитат да работят - от вкъщи или от офиса.

Корона кризата оказа ли влияние върху инвестиционните планове на компанията и ако да - как?

Бяхме готови да отговорим на предизвикателствата, но това, разбира се, изискваше инвестиции - както извънредни, така и планирани. В началото на пандемията инвестирахме в програми за работа от дома, както и в мерки за безопасност за нашите служители на първа линия. Също така се включихме активно в борбата срещу пандемията - в тясно сътрудничество с властите и различни организации. В България подкрепихме усилията на Червения кръст, инициирахме и програма за директни дарения за болници и общини. Не на последно място, разработихме и клиентски услуги, адаптирани към новия контекст. Продължаваме и с инвестициите в растежа на компанията - това е ключов елемент от нашата стратегия, с фокус върху технологиите, логистиката, международното развитие, устойчивостта и Marketplace търговците. Бизнесът ни се движи от нашите служители и ние не спираме да инвестираме в тях. Усъвършенстването е постоянно - за всички 7500 души в групата на eMAG - и през следващите 3 години планираме да инвестираме 10 милиона евро в развитие на персонала на групово ниво. Що се отнася до технологиите, намеренията ни са да вложим 100 милиона евро на ниво група в системи с изкуствен интелект, механизми за обогатяване на продуктовата гама и подобряване на нашата инфраструктура за доставки и плащания. Например, за да продължи да подкрепя растежа на Marketplace платформите си в различните страни, през следващите три години eMAG ще инвестира над 50 милиона евро в технологии, развитие на международните пазари и човешки ресурси.

Не на последно място, продължаваме със стратегическата си цел за инвестиции в различни перспективни инициативи и новаторски идеи - търсим подобни начинания и ги подкрепяме, за да ги развием и добавим към успешния си бизнес.

Българският Marketplace на eMAG беше вторият след румънския - какви са постиженията на платформата и плановете ви за нея?

През шестата година от стартирането си в България екосистемата на eMAG Marketplace наброява над 4800 търговци, които предлагат повече от един милион активни продукта, като намеренията ни са броят им да достигне 6000 до края на годината. Само през последната година трафикът на българския eMAG Marketplace е нараснал с 47%, с реализирани над 1.3 милиона поръчки. В допълнение към продажби в страната, партньорите ни могат да се развиват и на международно ниво - без допълнителни разходи и управлявайки бизнеса си от една платформа. Те имат възможност да предлагат продуктите си директно на eMAG Marketplace Румъния и Унгария или да получат безплатен достъп до уникалната цифрова платформа IMN (International Marketplace Network), която им позволява да излязат на пазарите в Италия, Франция и Германия.

Установяването на високи стандарти за дейността и услугите, предлагани в електронната търговия, е важна цел за нас, затова eMAG Marketplace инвестира в най-модерните технологии за развиващите се онлайн бизнеси - от маркетингови приложения до виртуални асистенти. Създадохме и eMAG Академия за онлайн предприемачи, с помощта на която те имат достъп до образователни ресурси, инструменти и нашето богато ноу-хау.

Предвид експанзията на електронната търговия и водещата позиция на вашата компания в тази сфера какви са финансовите ви резултати за последната година?

За трите пазара, на които имаме дейност - Румъния, Унгария и България - приходите за миналата година възлизат на 1.8 милиарда евро, както е посочено в последния ни финансов отчет. Операциите в Унгария и България отчитат значителен ръст - 87%, достигайки 426 милиона евро. (Изчислено от първоначална валута румънски леи.) Числата говорят сами за себе си, но е важно да се има предвид, че този резултат не се дължи единствено на бума на дигитализацията, провокиран от пандемията. Той е и следствие на нашата философия, която е изцяло ориентирана към клиентите - предоставянето на възможно най-добри услуги за тях чрез използване на технологии и иновации, като по този начин се установява доверие. Досега, а, вярваме, и в бъдеще - това е пътят към успеха.
Основана през 2001 г. в Румъния, eMAG е водеща платформа за онлайн търговия на дребно с дъщерни дружества в България и Унгария. В продължение на почти 20 години компанията постоянно инвестира в услуги, базирани на технологии, които помагат на клиентите да спестят време и пари.

eMAG предлага в България повече от 250 000 артикула от различни категории, а Marketplace търговците имат над 1 милион активни продукта на платформата. eMAG.bg е шопинг дестинация, предлагаща удобно пазаруване чрез възможност за доставка до над 3000 точки (куриерски офиси и клоновете на "Български пощи"), с множество опции за плащане (онлайн, потребителски кредит, наложен платеж) и чрез мобилно приложение.