🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Къде, какви и кои подкасти слушат българите

Подкастите на български език, развлекателното съдържание и YouTube доминират българския пазар на подкасти

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Българите слушат все повече и все по-често подкасти. Така накратко могат да бъдат обобщени данните от маркетинговото проучване на агенцията Pragmatica. То е направено сред 600 души, които слушат такова аудиосъдържание, и хвърля малко светлина върху сегмент, в който и с просто ухо може да се чуе, че расте, но интересите и навиците на слушателите остават неизследвани.

Проучването е направено сред целева група от хора, която вече слуша подкасти. Сред запитаните 47% слушат такива формати повече от веднъж в седмицата, а 30% - два или три пъти месечно. Веднъж месечно слушат 12%, а останалата част - по-рядко. В предпочитанията на запитаните доминират българските подкасти, водени на български език - общо 80% от слушаните, показва още проучването на Pragmatica.

Популярните заглавия не са изненада: "Комеди Клуб Подкаст", "При Тото", "IMPACT със Стан и Никола", "Бахти Великия Подкаст", "Свръхчовекът с Георги Ненов", "Говори интернет", "Градски детектив", "Гласът на Капитал" и други. Те не са подредени по популярност, а са отговори при спонтанно питане на потребителите по време на проучването на Pragmatica.

Най-честата причина за слушане на подкасти е предоставянето на полезна информация - този отговор дават 62% от запитаните. За забавление слушат 50% (респондентите имат право на повече от един отговор), а за новини и личностно развитие - съответно 45% и 32%.

Голяма част от запитаните (87%) предпочитат да слушат подкаст съдържание във видеоплатформата YouTube, дори то да е само в аудиоформат. Далеч по-назад остават Spotify (25%), Google Podcast (14%), Soundcloud (10%) и Apple Podcast (6%). Обяснението за този феномен вероятно се крие в две причини: първо, YouTube е безплатен и, второ, платформата има милиони потребители в България и милиарди по света, докато другите са значително по-слабо натоварени. Друго възможно обяснение е, че в YouTube често има и картина, която съпътства аудиозаписа.

Данните по отношение на разпространението на популярността на подкастите показват, че 63% от слушателите са разбрали за подкастите, които слушат, чрез социална мрежа - била тя Facebook, Instagram, TikTok, YouTube или друга. Вторият най-популярен отговор, с 34%, е препоръка от приятел или познат. От блогове, от други подкасти и от инфлуенсъри идват съответно 17%, 16% и 14% от слушателите.

Подкастите бавно набират популярност в България и като рекламен канал. От участниците в проучването общо 30% посочват са си купували услуга или продукт, рекламиран в подкаст. Сред запитаните 34% казват, че никога не са си купували продукт или услуга, а други 31% посочват, че не са, но все пак са се замисляли.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    katia_1 avatar :-|
    Rational
    • + 1

    Изненада ме фактът, че 80% от слушанията са на български подкасти.
    Но може би хората слушат, или по-скоро гледат, наистина за забавление, а не за качествена информация, недостъпна през друг формат.

    Нередност?
Нов коментар