🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Най-големите комуникационни групи в България

Рекордни общи приходи от 350 млн. лв. за холдингите от маркетинг и PR агенции

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Темата накратко
  • Първото място заема Ogilvy Group с приходи за 2021 г. от 68.2 млн. лв., или над 35% повече в сравнение с година по-рано
  • Ръстът в оборотите при някои от групите се дължи и на придобиването на нови компании и разрастване на портфолиото от услуги
  • Мениджърите на най-големите комуникационни групи са единодушни, че пазарът се е възстановил от кризата, предизвикана от ковид

Най-големите комуникационни групи в страната бързо успяха да преодолеят спада в приходите им през пандемичната година. Те предлагат пълно обслужване на клиентите си през отделни вътрешни агенции, което помага да компенсират по-слабо представяне на едно звено за сметка на друго и да преразпределят ресурси между бизнесите си. Общите им обороти се равняват на близо две трети от всички комуникационни инвестиции на българския пазар. Те включват бюджетите на клиентите им, които управляват, и таксите за обслужване.

За разлика от 2020 г., когато оборотите на почти всички групи намаляваха, през 2021 г. те нарастват на девет от топ 10. Общите им постъпления за изминалата година се равняват на рекордните 350 млн. лв., което представлява увеличение с 19%. Традиционно медийните агенции са основният двигател на бизнесите на групите. Тази година ръстът в оборотите при някои от групите се дължи и на придобиването на нови компании и разрастване на портфолиото от услуги. Въпреки постоянните трудности за намиране на кадри в индустрията по подадените от групите данни общият брой на служителите им към август 2022 г. достига 1177 души. Това е с 20% повече наети спрямо октомври 2021 г.

Подреждането

Тази година разместване сред първите места има при мастодонтите в класацията. На първа позиция излиза Ogilvy Group, която в миналогодишното подреждане беше на трето място. Общите й приходи за 2021 г. се равняват на 68.2 млн. лв., или над 35% повече в сравнение с година по-рано. Повече от половината от тях са отчетени от медийните агенции в групата MediaCom и Mindshare. Продължава прехвърлянето на дейността на творческата агенция Knoway, която стана част от Ogilvy Group.

Второто място заема DDB Group, която с общи приходи 59.5 млн. лв. и ръст 27.4% се изкачва с две позиции в класацията спрямо 2020 г. Най-голямо увеличение в оборотите (55.6%) има придобитата от групата в края на ноември миналата година творческа агенция Nitram. Целта на сделката беше разрастване на творческата експертиза и портфолио от клиенти на DDB Group. Приходи вече отчита и основаната през 2021 г. BTL агенция "Готово". Все пак най-голям дял от годишните обороти на групата отново държи медийният бизнес на агенцията PHD.

На трета позиция се класира миналогодишният лидер в класацията Dentsu Group Bulgaria. Групата отчита общи приходи 58.1 млн. лв., или с 8% повече в сравнение с 2020 г. С най-голям ръст е агенцията Merkle, която е резултат от обединението на брандовете Isobar Commerce и Live Area, а екипът й наброява над 350 души. Дейността на агенцията се фокусира върху управлението на търговски онлайн платформи, а целта й е да се превърне в централа на Merkle в областта на електронната търговия.

С две позиции надолу в класирането е "Publicis Groupe България" и заема четвъртото място. Приходите на групата остават стабилни без особена промяна в сравнение с 2020 г. и са в размер на 50.8 млн. лв. "Publicis Groupe България" е с най-голямо портфолио от агенции, но отново повече от две трети от бизнеса й идва от двете медийни агенции - Zenith и Starcom.

Петицата на големите затваря BBDO Group, които имат един от най-големите ръстове в класацията и непроменено място спрямо миналата година. Общият им оборот е 28.2 млн. лв., или с 44% повече в сравнение с 2020 г. Основният и най-голям бизнес на групата е медийното обслужване.

Във втората половина на подреждането няма значителни промени спрямо миналогодишната класация. На шесто място застава Direct Media Group Bulgaria с приходи 28.2 млн. лв. и най-голям ръст в бизнеса за 2021 г. - 48%. Оборотите са поравно разпределени между двете агенции в групата.

Спад в годишните приходи за 2021 г. отчитат от Havas Group, които и тази година попадат на седмото място. Те отчитат оборот 13.6 млн. лв., или с 25% по-малко в сравнение с 2020 г. Освен на спад в бюджетите на клиентите този резултат се дължи и на прекратяване на обслужването на Vivacom от агенциите в групата. Телекомите са едни от най-големите рекламодатели на пазара и смяна на обслужващите агенции се отразява на целия им бизнес.

На осмо място и тази година са Huts Group, които отчитат лек ръст в общите приходи - 2% до 10.1 млн. лв. през 2020 г. Оборотите идват основно от индивидуалната агенция Huts Group, която отчита ръст над 10%.

Размяна има в последните две позиции в класацията. Тази година на девето място излиза групата на All Channels с обороти за 2020 г. в размер на 8.3 млн. лв., или с 28% повече на годишна база. Водеща в бизнеса с най-големи приходи е медийната агенция Connected. В началото на 2021 г. пък групата разшири портфолиото си с дигиталната агенция Datenwerk Bulgaria. На австрийския пазар брандът е част от комуникационната група на The Skills.

Независимата комуникационна група около творческата агенция The Smarts заема десетото място в класацията. Общите приходи за 2020 г. са в размер на 7.4 млн. лв. и остават непроменени спрямо година по-рано. Най-голям ръст в оборотите отчита PR агенцията Paragraph 42 - най-младият бизнес в групата. Основен дял от приходите, макар и със спад през 2021 г., продължава да има творческата The Smarts.

Мениджърите на най-големите комуникационни групи са единодушни, че пазарът се е възстановил от кризата, предизвикана от ковид. Много неизвестни за бъдещето на бизнеса обаче остават, а с тях се променят и изискванията на клиентите. Планирането на комуникационните активности вече е краткосрочно, а рекламодателите търсят сигурна възвръщаемост на инвестициите си. Мениджърите очертават инфлацията като най-сериозния проблем за бизнесите им. От една страна, тя се отразява на потреблението, а от там и на бюджетите на компаниите за комуникация. От друга страна, увеличава разходите на групите за заплати на големия брой наети служители. Затова те от своя страна също се подготвят за евентуални сътресения, оптимизирайки вътрешните си процеси. Оптимизмът обаче надделява и всички мениджъри очакват, макар и забавен, ръст на пазара и през следващата година.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    djb95 avatar :-|
    djb95

    Ама как? Къде е М3 комюникейшън на световно признатия експерт Бехар!

    Нередност?
Нов коментар