🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пазарът на онлайн реклама в Европа

Инвестициите за дигитална реклама в Европа нарастват с 30% през 2021 г

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Изглежда, рекламната индустрия на Стария континент е преодоляла страховете покрай ковид, което личи и по бюджетите за дигитална комуникация през 2021 г. Резкият спад в началото на пандемията понижи ръста на инвестициите в дигитална реклама до 6.3% средно за Европа. Tози процент за последните десет години варираше между 10 и 13%. През 2021 г. Обаче годишното повишение възлиза на малко над 30%, сочи последното проучване на AdEx и IAB Europe, публикувано през юни.

Годишният доклад AdEx Benchmark 2021 показва, че общият годишен ръст на инвестициите за дигитална реклама за участващите 28 европейски страни води до обща пазарна стойност 92 млрд. евро. Това увеличение е най-високият регистриран темп на растеж от 2008 г. насам и надминава прогнозите на IAB Europe от 28.6% за 2021 г. Всеки пазар в проучването отбелязва двуцифрен ръст на инвестициите си, а осем държави изпреварват средния за континента.

Британският пазар е отбелязал най-силен растеж на глава от населението (по 481 евро на човек), следван от Норвегия (330 евро), срещу средно за 28-те 115 евро на глава от населението. Турция отбелязва най-висок ръст на инвестициите за дигитална реклама на годишна база с цели 99.7%.

В страната ни се падат едва по 15 евро на човек, но пък България е напред в класацията по ръст на инвестициите в дигитална реклама с 37% (IAB България ревизира данните за ръста и обема на пазара след подадената прогноза към IAB Europe по-рано тази година).

Дигиталните аудиоформати на континента бележат най-голям ръст през 2021 г. с 51.3%, достигайки до 700 млн. евро. Това все още представлява малка част от пазара на дигитална реклама, но по всичко личи, че има реална възможност това да се промени