🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Какво гледат и слушат българите

Медийните навици и предпочитания на потребителите според проучването AB Brand Tracking

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Пандемията и затварянето по домовете увеличиха освен аудиторията и времето, което зрителите прекарваха пред малкия екран. С разхлабването на мерките и възможностите за пътуване обаче тази година телевизията вече не е толкова атрактивна. Ако в началото на 2021 г. 57% от българите между 16- и 65-годишна възраст са гледали телевизия по няколко пъти на ден, към юли тази година те са 46%. При най-активните зрители потреблението намалява, но при всички останали се отчита леко засилване на интереса и именно това продължава да прави телевизията най-атрактивния канал за рекламодателите.

Това показва изследване на агенциите Argent и BluePoint, проведено между 1200 души. Данните са част от регулярно проучване AB Brand Tracking, което проследява поведението на потребителите и разпознаваемостта на брандовете.

Аудиторията на аудиоформатите продължава да се увеличава основно благодарение на подкастите. Новите заглавия и множеството съдържания привличат все повече слушатели, като според данните към юли това са 60% от българите. Въпреки това повечето брандове все още не използват активно подкастите като рекламен канал. Благодарение на тях обаче хората се завръщат и към добре познатото радио. Изследването показва, че през юли тази година над 90% от българите между 16- и 65-годишна възраст слушат радио, а близо 30% по няколко пъти на ден. Това може да се обясни и със засиленото пътуване през летните месеци.

В България Facebook остава най-предпочитаната социална мрежа. Към юли 85% от потребителите влизат във Facebook всеки или почти всеки ден. Макар да са в платформата, те много по-често разглеждат съдържание, отколкото да създават такова. Същото се отнася и за поведението на потребителите в Instagram, като над 35% от тях влизат в приложението всеки ден. Платформата TikTok, която е предпочитана от по-младите потребители, все още не е толкова атрактивна в големия диапазон от 16- до 65-годишни. Засега по-малко от половината българи използват социалната мрежа, но пък над 20% от тях са всеки или почти всеки ден в нея. Тенденцията потребителите повече да разглеждат съдържание, отколкото да създават, се запазва и в TikTok.