🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Най-големите медийни агенции

Ръст в рекламните инвестиции преди нови предизвикателства на пазара

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

През 2021 г. комуникационният пазар в България официално се възстанови от пандемичната криза. След двуцифрения спад на приходите на най-големите медийни агенции през 2020 г. само година по-късно те отчитат ръст от близо 35% до общо 150.6 млн. лв. Бизнесите на почти всички компании в класацията нарастват. Повечето от тях посочват една и съща причина за това - възвръщане и увеличаване на инвестициите на клиентите им. Оборотите на медийните агенции често представляват комбинация от комуникационните бюджети на клиентите им, които управляват, и таксите за обслужването им. Някои компании обаче плащат директно на медиите или на онлайн платформите, където рекламират, и бюджетите им не минават през агенциите, въпреки че пак се управляват от тях. Затова в действителност вложените средства в комуникации през 2021 г. са повече от общия оборот на агенциите.

Подреждане в класацията

Тази година първото място заема агенцията XL Media* под управлението на Стилян Шишков, който е и изпълнителен директор и основател на Sportal. Компанията отчита най-голям ръст в приходите от над 190% до 45.8 млн. лв. през 2021 г. "Промяната се дължи на увеличаване на броя на клиентите и увеличаване на инвестициите им", коментира за "Капитал" Даниела Караиванова, медиа директор в XL Media. В клиентското портфолио на агенцията влизат основно компании за залагания, които през последните две години значително увеличиха рекламните си вложения. По закон рекламата на хазартни игри е забранена, но само ако е пряка. През годините компаниите за залози се научиха умело да използват вратичките в ограничението и да увеличават присъствието си в медийното пространство.

Второто място в класацията, заема Argent с 27.3 млн. лв. приходи и 20% ръст. На трето място със 7 млн. лв. по-малко се нарежда ZAC, които до редакционното приключване на изданието не отговориха на въпросите. "Българска Медийна Агенция" (БМГ) заема четвъртото място с ръст в приходите за 2021 г. над 11%. По думите на медиа директора Вера Гоцева това се дължи на по-високи бюджети и на факта, че рекламодателите вече разбират, че спирането на рекламата води до по-големи щети за бизнеса им.

Агенциите с един и същ собственик Universal Media Bulgaria и Initiative се нареждат една след друга съответно на 5-то и 6-о място с близки приходи от 10.8 и 10.4 млн. лв. И двете компании отчитат ръст, който по думите на управляващия директор Марияна Ковачевич се дължи на повече регионален и глобален бизнес.

Във втората част на класацията влиза медийната агенция Media Club с 3% ръст в приходите до 5.1 млн. лв. След нея на девето място с много голяма разлика се нарежда агенцията "Рекламен маркет", следвана от GK Services с 1.6 млн. лв. приходи и единствен спад в класацията от близо 80%. В края на подреждането застава Standpoint media с над 50% ръст в оборотите до 1.7 млн. лв. за миналата година.

Нови услуги и възвращаемост

След кризата и заради продължаващата несигурна икономическа среда рекламодателите, макар и с повишени инвестиции, търсят сигурна възвращаемост от тях. "Търсенето на завършени решения, които са подкрепени с измерими резултати, е нещо, което наблюдаваме все по-често", казва управляващият директор на Media Club Катерина Буюклиева. По думите на Марияна Ковачевич клиентите търсят все повече консултантски услуги при инвестиране в дигитални медии. "Те очакват ясна възвращаемост на инвестициите, качествени конверсии и прецизно таргетиране", допълва тя.

Бизнесът на медийните агенции трябва да се приспособява не само към промените в бюджетите на клиентите, но и към промяната в поведението на потребителите, което най-често е в посока нови дигиталните канали. Всички погледи са вперени към платформата TikTok, която набира все по-голяма популярност в България. "Рекламното съдържание в TikTok все още не е възможно у нас, но това дори не е необходимо. Конкретни канали и лица вече са толкова известни и следвани, че ако даден продукт е представен там, той със сигурност ще спечели популярност, особено сред най-младата аудитория, която трудно може да бъде уловена някъде другаде. Марките обаче трябва да внимават - 30 секунди могат да бъдат достатъчни, за да съсипят репутация, изградена с години", коментира медиа директорът на Argent Борислав Георгиев.

Агенциите от своя страна също се подготвят за предстоящите предизвикателства и промени. "Работим с проучвания и анализираме много данни. Това е единственият начин да следим трендовете и да реагираме адекватно на промени в навиците на аудиториите", коментира Катерина Буюклиева.

Въпреки увеличаването на бюджетите изпълнителният директор на Standpoint Media Плутархос Маридакис прогнозира несигурна 2023 г. "Енергийната криза ще води до увеличаване на цените на стоките и услугите, което ще доведе до намаляването или преструктурирането на маркетингови стратегии на компаниите. България е на прага на присъединяването в еврозоната. Това ще рефлектира също на цените на стоките и услугите. Клиентите няма да спрат да инвестират. Подобни ситуации могат да доведат до по-високи пазарни дялове. Ние сме готови да посрещнем предизвикателствата", казва още той.

*XL Media е добавена в класацията след редакционното затваряне на печатното издание. Промяната е отразена само в онлайн варианта на "КМаркетинг Factbook"

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kvt10319485 avatar :-|
    kvt10319485

    Уважаеми редактори и собственици на Капитал!
    Добре сте описали кой колко е велик, но удобно си затваряте очите пред очеизвадния факт за големите обеми - всички нарушават брутално забраната за реклама на хазарт. Докога?

    Нередност?
Нов коментар