🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Формула за успешен маркетинг през съдържание в България

Кои са предпочитаните формати и колко инвестират компаниите представя второто проучване по темата на STORiO

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Технологиите се развиват, а с тях се променя и начинът, по който хората получават и усвояват информацията. Рекламните послания на брандовете идват до нас през различни канали - социални мрежи, телевизия, уебсайтове, радио, билбордове, вестници, магазини, имейл, филми, сериали, пощенски кутии, плакати. Огромната част остават невидяни, нечути и неразбрани. Маркетинг и комуникационните експерти продължават да търсят работещи решения, които да привличат и задържат вниманието на аудиториите. В последните години все по-често се говори за т.нар. маркетинг през съдържание, който вече се утвърждава като самостоятелна дисциплина, която предлага богат инструментариум за експертите в областта на маркетинга, продажбите, комуникациите, а дори и политиците.

Въпреки набиращия популярност маркетинг през съдържание липсват данни за инвестициите на пазара и ефективните бизнес стратегии за достигане на аудиториите. Кои са най-използваните формати за съдържание, най-популярните платформи за популяризиране и какъв бюджет отделят компаниите в България за производството и рекламата му? С намирането на отговорите на тези и редица други въпроси за втора поредна година се зае маркетинг студиото на "Икономедиа" STORiO.

В тазгодишното проучване участваха 61 професионалисти от сферата на маркетинга и комуникациите от над 15 различни индустрии. В извадката са се включили поравно представители както на малкия, така и на средния и големия бизнес. 39.3% от тях отделят под 10 хил. лв. бюджет на година за маркетинг през съдържание, а близо 28% нямат определен бюджет и финансират тези проекти, които се вписват в общата им стратегия.

Между 100 хил. лв. и половин милион лева отделят 5% от участвалите в проучването.

Най-популярните и най-работещите формати на нашия пазар

Според резултатите от проучването най-популярният формат за маркетинг през съдържание в България и тази година е текстовият - използва се от 93.4% от участниците в проучването. На второ място по популярност са снимките, които са използвани от 91.8% от участвалите в проучването, а третото място се заема от видеоформатите, които бележат сериозен ръст и вече се ползват от 88.5%.

Видеата са и най-успешният формат за 87% от използващите ги. Сред най-успешните инструменти на маркетинга през съдържание в България са още снимките (82.1%) и събитията (81%).

Във формулата за успешен маркетинг през съдържание (с над 70% успех за използващите ги) влизат още текстовите формати, микро- и интерактивни сайтове, проучвания и анкети, конференции, подкасти и приложения.

Освен че са сред най-успешните формати за маркетинг през съдържание, подкастите бележат и сериозен ръст в използването им - от 19.3% през 2021 г. до 49.2% през 2022 г.

Слабото използване на web3 форматите (32.8%) може би в някаква степен обяснява и големия процент (40%) на участниците, които ги обявяват за неуспешни. В някаква степен тези неуспехи може да се дължат и на турбуленциите тази година на световно ниво.

Цели пред маркетинга на съдържание

Без промяна спрямо 2021 г. са причините за създаване на маркетинг през съдържание - най-голямата мотивация идва от желанието за привличане на нови клиенти, посочват 84.7% от участниците в проучването.

Второто място заема увеличаването на познаваемостта на бранда и надграждането на бранд имидж, но на трето място тази година се изкачва подкрепата при пускане на нови продукти. Сред водещите причини е и задържането на съществуващи клиенти.

Използвани платформи и колаборации с инфлуенсъри

Близо два пъти са се увеличили колаборациите с инфлуенсъри тази година в сравнение с 2021 г. (70.5% спрямо 39.8%), като за 65% от пробвалите подобна форма тя се е оказала успешна.

Най-често използваните платформи за дистрибуция на съдържание и тази година са социалните мрежи, доминирани от Facebook (93.2%). На второ място е Instagram (79.7%), трета е LinkedIn с 66.1%. И трите социални мрежи запазват местата и процентите си от миналата година. Изменение има при TikTok, която вече е на пето място с 27.1%, като със същия процент е и Viber.