Най-големите рекламни агенции, които не са част от група
Фокусът върху дигиталните услуги води до разрастване на бизнесите
Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа
Пандемията изкара на преден план още по-ясно необходимостта от дигитална реклама както за рекламодателите, така и за агенциите. Затова голяма част от тях фокусираха усилията и експертизата си именно в онлайн каналите. Ако през 2020 г. основно дигитални агенции отчетоха ръст в приходите си, само година по-късно почти всички компании в класацията регистрират увеличение. Повечето от тях са единодушни, че то се дължи именно на засиления интерес и повече инвестиции в онлайн реклама. Затова все повече се и размива понятието дигитална агенция, защото вече всички комуникационни компании предлагат такива услуги. Така в тазгодишната класация приходите на агенциите, които не са част от комуникационна група, нарастват с близо 37% и достигат 203.7 млн. лв.
Лидерите в класацията
Отново на първо място с голяма преднина застава Httpool Bulgaria с увеличение на приходите от близо 37% до 88 млн. лв. Компанията се отличава от останалите в класацията, защото е официален партньор за продажба на реклама в България и региона на най-големите дигитални платформи, сред които Facebook, Instagram, Spotify, TikTok, Snapchat, Twitter, Turbine Announces, а вече и Reddit. Така клиенти на Httpool Bulgaria са не само рекламодатели, а и рекламни агенции, а оборотите й включват вложенията в онлайн платформите. "Разширяването на бизнеса на клиентите ни зад граница и новите глобални партньорства обуславят ръста на бизнеса ни", коментира Венцислав Костов, управляващ директор на агенцията.
На второ място с двоен ръст в приходите за 2021 г. е дигиталната агенция Verto Digital. Тя отчита 15 млн. лв. приходи, като работи основно с клиенти на чужди пазари. "В нашия екип инвестираме в услуги и процеси, които да ни позволяват да захранваме и автоматизираме процесите в технологичните платформи", казва основателят на агенцията Зоран Арсовски.
С двуцифрен ръст в приходите са и агенциите на трето и четвърто място - Perfomalis и Digital ID, които отчитат съответно приходи за 2021 г. 9.7 и 8.4 млн. лв. Следвани са от "РА Киви" с 8.2 млн. лв. приходи за 2021 г. и един от малкото спадове в класацията - с 3.4%.
Клиенти на чужди пазари и предлагането на допълнителни услуги са основните причини за ръста с близо 20% в приходите на Netpeak до 7.2 млн. лв. "Продължаваме да развиваме услуги като копирайтинг, линкбилдинг, CRM, LinkedIn маркетинг и настройка на автоматизации за обработка на лийдове. През 2021 г. подновихме партньорството ни с платформата за бизнес телефония и marketing performance Ringostat и се включвам като съосновател на Ringostat Bulgaria", коментира изпълнителният директор на Netpeak Генадий Воробьов.
Без промяна в приходите от 5.8 млн. лв. за 2021 г. остават от Brand New Ideas, следвани от все още единствената българска агенция с отличие от фестивала в Кан - McCann Sofia, поставена на 8-о място. Тя отчита значителен ръст в приходите - над 76% за 2021 г., достигайки 4.5 млн. лв., което по думите на управляващия партньор Десислава Олованова се дължи на възстановяването на бюджетите за маркетинг, добавянето на нови клиенти в портфолиото на агенцията и разширяване на услугите в посока медия купуване и планиране.
На девето място се класира друга независима творческа агенция - Noble Graphics, която тази година спечели отличието "Медийна агенция на годината" на фестивала ФАРА. Компанията отчита стабилен ръст в приходите с над 9% през 2021 г. до 4.4 млн. лв.
Десети в класацията са Xplora с оборот за периода 4.2 млн. лв., или близо 14% повече на годишна база, което се дължи на увеличение на маркетинг бюджетите за дигитална реклама, нови клиенти и предлагане на консултантски услуги.
Без промяна в приходите от 4.2 млн. лв. е компанията designboard, а след нея на 12-о място се нарежда агенцията New Moment с обороти 3.7 млн. лв., което представлява спад с 5.4% на годишна база. Компанията обнови екипа си и по думите на управляващия директор Костадин Крантев 2022 г. е силна година за бизнеса им. "Само за месец направихме повече събития и директни кампании, отколкото бяхме правили за последните 2-3 години общо", допълва той.
С близо 60% ръст в приходите за 2021 г. до 3.6 млн. лв. Mediapost Hit Mail Bulgaria заемат 13-о място в класацията, следвани от Brigada&Co., чийто бизнес пораства три пъти през 2021 г. до 3.1 млн. лв.
Втората половина на класацията
Увеличение на портфолиото от клиенти и реализирането на кампании на пазари от Балканите, Румъния и Гърция са причините от Telentmedia да отчитат почти троен ръст на приходите до 3 млн. лв. Агенцията е специализирана в инфлуенс маркетинг и създаване на видеа и заема 15-о място в класацията, следвана от дигиталната агенция Hop Online.
Увеличение на инвестициите в онлайн реклама и разрастване на портфолиото с клиенти основно на чужди пазари водят до близо 75% ръст в приходите на NEXT-DC до 2.7 млн. лв. На 18-о място с ръст 64% попада агенцията eDesign, която също гледа към партньорства с международни клиенти. Те носят на бизнеса 2 млн. лв. през 2021 г.
Четири агенции във втората половина на класацията са с много близки обороти - около 1.9 млн. лв. за 2021 г. На 19-а позиция се класира агенцията Advertise, която се специализира в стратегическо консултиране и технически услуги. Компанията отчита ръст в приходите близо 28%, следвана с малка разлика от Alpha Best на 20-о място, които регистрират над 22% ръст. След тях се нареждат съответно B+RED и e-act, които също имат двуцифрено увеличение в оборотите за изминалата година. "Успяхме да отбележим може би най-успешната година в историята на агенцията, което отдаваме на факта, че запазихме екипа, а клиентите поеха в посока активно развиване на брандовете и дългосрочни творчески и стратегически кампании", коментира Пламена Добрева, директор "Обслужване на клиенти" в B+RED.
23-ото място е за агенцията Interpartners с 1.8 млн. лв. приходи и ръст 17.5%, който се дължи на разрастване на портфолиото от клиенти. Следвана е от Silver Advertising, които отчитат най-голям спад в приходите - 20.6%. На 25-о място е класирана агенцията Studio X Digital с 1.6 млн. лв. приходи и ръст 11%, следвана от AI Soko Advertising с двоен ръст в оборотите.
Разширено портфолио от услуги и по-голям обем предлагани услуги носят на What If Agency 1.6 млн. лв. приходи и ръст 17.4%. 28-о място заема избраната за "Агенция на годината" от фестивала ФАРА proof. с 1.5 млн. лв. оборот и ръст малко над 4%.
В последната четворка на класацията с малка разлика в приходите от около 1.4 млн. лв. се нареждат Geko Adv, следвани от Serpact, които отчитат близо двоен ръст в оборотите за 2021 г., който по думите на изпълнителния директор на агенцията Никола Минков се дължи на разширяване на експертизата на екипа и по-добро представяне на международни пазари. Агенцията TBD Play, специализирана в гейминг индустрията, отчита огромен ръст, защото именно през 2021 г. компанията започва активно да развива дейността си. "Тогава стартирахме студиото ни за Live broadcast и VoD съдържание - Studio Asterisk", обяснява Мартин Кадинов, медиен партньор в агенцията. Класацията завършва с компанията Easyads, която запазва приходите си от 1.3 млн. лв. и през 2021 г. "Най-търсени при нас са програматик кампании с HTML5 банери с възможност за интерактивност", казва управителят на агенцията Иван Иванчев.
Агенциите са единодушни в прогнозите си, че следващата година ще се сблъскат с предизвикателства основно заради икономическата и геополитическата обстановка. След пандемията обаче мениджърите се чувстват подготвени да посрещнат промените на пазара, заредени с експертиза в областта на дигиталната реклама, която по всичко личи, че ще продължи да привлича все повече инвестиции на рекламодателите.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.